Jag fattar faktiskt inte varför ni har så dåligt rykte

Jag har läst och lärt mig otroligt mycket av er här! Jag har ingen hund, har aldrig haft, men vissa kanske kommer ihåg att jag så småningom tänker skaffa. Det är superintressant att läsa trådarna om hunduppfostran/träning, mentalitet och beteende. Förut var jag ett stort CM fan, efter buke har jag fått en helt annan syn på hundar.

Jag tycker inte heller att det är något attitydproblem här, de flesta är mycket vänliga, men raka och ärliga. Det blir nog problem där TS inte får de svar hen förväntat sig. Jag tycker ni verkar vara ett coolt gäng :D

(Måste ju börja klappa er medhårs för att få positiv respons i mina framtida trådar om mina framtida hundproblem!)

Darfor bjuds det in till dragkamp bara i situationer, och med saker, hon kanner igen sa hon aldrig "tror" att det ar vad jag erbjuder nar det inte ar det.

Känner igen det behovet! Skulle demonstrera hur Pucko Numero Uno stänger av hjärnan i närheten av en frisbee idag. Trasa i vänster hand, frisbee i höger. Han har tagit trasan klockrent varje gång jag sagt "trasa", hittills, kampat som en tok trots frestande frisbee i andra handen. Och så kom det, så kom ögonblicket, det hett efterlängtade ögonblicket när matte säger "frisbee" istället!!!! :eek: :bump:

fsXBABY.jpg

Det ser ut som att han är på väg att ta frisbeen, va? Det är han inte. En tiondels sekund senare hänger han i armen. :meh:

(Ber om ursäkt för de grälla färgerna, försöken att få stillbild från dålig mobilfilm någorlunda begriplig gick visst lite överstyr.)

Jag gillar också bukes hundforum (annars hade jag nog inte hängt här så mycket :D ). Som andra redan skrivit, det är verkligen fullspäckat med kunskap här inne :up:!

Själv är jag inte så pedagogisk i skrift och känner att det är svårt att ge tips när man inte sett hunden (och föraren) IRL, så jag håller mig rätt lugn på den delen och mer läser än skriver i såna trådar. Men jag är superglad att se de pedagoger vi har här inne som ex @Monstermom , @Dentaku , @Red_Chili (och ett gäng fina till :love: ) som gör sitt bästa att om och om igen förklara om träningsmetoder, statistik, "köpa-hund"-tankar osv!

Jag älskar även hund-Bukes brukstråd där man kan följa de duktiga bruksekipagen vi har härinne :up:!
Åh, att "klumpas ihop" med monstermom när det gäller den pedagogiska biten ser jag som stort beröm, jag imponeras ofta av hur otroligt bra inlägg hon skriver :D

Känner igen det behovet! Skulle demonstrera hur Pucko Numero Uno stänger av hjärnan i närheten av en frisbee idag. Trasa i vänster hand, frisbee i höger. Han har tagit trasan klockrent varje gång jag sagt "trasa", hittills, kampat som en tok trots frestande frisbee i andra handen. Och så kom det, så kom ögonblicket, det hett efterlängtade ögonblicket när matte säger "frisbee" istället!!!! :eek: :bump:

fsXBABY.jpg

Det ser ut som att han är på väg att ta frisbeen, va? Det är han inte. En tiondels sekund senare hänger han i armen. :meh:

(Ber om ursäkt för de grälla färgerna, försöken att få stillbild från dålig mobilfilm någorlunda begriplig gick visst lite överstyr.)

Yep, det kanns igen. Jag har inget sadant pedagogiskt for mig. Antingen far "lillan" godis, vanlig boll, kampstock, eller boll med snore. Det ar ordningen hon valjer. Om hon har en boll och jag kommer med en godis ignorerar hon den ... och fortsatter ignorera det mindre viktiga i rakt nedstigande ordning.

Tur det ar jack vader. Hur kanns armen?

Yep, det kanns igen. Jag har inget sadant pedagogiskt for mig. Antingen far "lillan" godis, vanlig boll, kampstock, eller boll med snore. Det ar ordningen hon valjer. Om hon har en boll och jag kommer med en godis ignorerar hon den ... och fortsatter ignorera det mindre viktiga i rakt nedstigande ordning.

Tur det ar jack vader. Hur kanns armen?

Ingen fara med armen, han vill ju inte bita mig så han klämde aldrig ihop ordentligt när han kände att det var något annat än frisbee i munnen. Ett och annat blåmärke hör liksom till. :D

Jag vill inte att han ska välja sin egen belöning, säger jag "godis" ska han banne mig käka godis tills han storknar - även om det regnar frisbees samtidigt! :rage:

(En dag, i alla fall... :angel:)

Lillan ater inte godiset om bollen ar framme. Hon tittar inte ens pa det. Hon ar stenhart fokuserad pa kampstocken eller bollen. Hon tar inte bollen forran hon far lov ... fast ibland rinner ivern over mitt under lek och hon gar efter bollen nar jag inte forvantar mig det. Det beror nog mer pa att jag ar langsam an att hon "bryter komando".

Jag har inte ens fattat att hundforumet skulle ha något dåligt rykte :p. Tvärtom så tycker jag att tonen är god, trots att vi inte dunkar varandra i ryggen eller snuttigullar med nya användare som undrar om det är en god idé att ta valpar på sin söta men lite "blyga" och bara lite allergiska blandrastik. Men antalet användare som går till personangrepp eller dumförklarar folk är väldigt liten tycker jag, i alla fall jämfört med olika facebookgrupper. Och det är rätt intressant eftersom man är mer anonym här (eller kan vara det, själv är jag inte särskilt hemlig).

Som så många andra så var jag rätt mycket nybörjare när jag hittade hit. Jag hade två stora hundar och hade problem med båda. Den ene var en superturbo arbetshund som jag hade enbart till sällskap, den andre var ett nervöst vrak som ville bråka med alla andra hundar hon såg. Inga papper på någon av hundarna såklart men de var högt älskade i alla fall. Jag fick jättemycket tips och råd, bl a från @Brandgul som hette något annat på den tiden tror jag.

En kortare period var det en användare här som stod för en ganska förlegad (och icke kompatibel med SBK's dressyrpolicy) syn på hundträning. Användaren fick en liten hejarklack och det var rätt hårda tongångar mot nya hundägare. Men det är så länge sedan nu att eventuella rykten från den tiden väl knappast kan hänga kvar?

fsXBABY.jpg

Älskar fotot oavsett vart hans tänder råkade hamna! :love:

Lillan ater inte godiset om bollen ar framme. Hon tittar inte ens pa det. Hon ar stenhart fokuserad pa kampstocken eller bollen. Hon tar inte bollen forran hon far lov ... fast ibland rinner ivern over mitt under lek och hon gar efter bollen nar jag inte forvantar mig det. Det beror nog mer pa att jag ar langsam an att hon "bryter komando".

Sån var Monster också, han hade bara en sak i taget som kunde funka som belöning (det som hade högst värde för honom av det som fanns i spel), men han behöver både lära sig bättre självbehärskning plus att jag behöver kunna variera belöningarna (och helt enkelt inte vill att han ska bestämma själv vad han vill ha) så vi har sakta och ostadigt tagit oss till läget där vissa saker visserligen har mycket högre värde men andra saker funkar ändå. :up:

trots att vi inte dunkar varandra i ryggen eller snuttigullar med nya användare som undrar om det är en god idé att ta valpar på sin söta men lite "blyga" och bara lite allergiska blandrastik

:laugh:

Jag har ingen aning om ryktet hänger kvar från något gammalt, men jag var inte med på den tiden den användaren hängde här och jag har läst en hel del sen jag kom hit om hur hårt klimatet är på Hund så även om det startade med henom så måste det vara mer som håller det vid liv vid det här laget väl?

Älskar fotot oavsett vart hans tänder råkade hamna! :love:

Haha, ja man kan kanske säga att ivern syns i alla fall. :laugh:

Sån var Monster också, han hade bara en sak i taget som kunde funka som belöning (det som hade högst värde för honom av det som fanns i spel), men han behöver både lära sig bättre självbehärskning plus att jag behöver kunna variera belöningarna (och helt enkelt inte vill att han ska bestämma själv vad han vill ha) så vi har sakta och ostadigt tagit oss till läget där vissa saker visserligen har mycket högre värde men andra saker funkar ändå. :up:
Alltså, HUR har du lyckats med det? Jag vill verkligen kunna få till något sådant med mina hundar, men även om jag har absoluta favoritleksaken och vi kampar för fullt osv så glöms den leken helt bort om det finns en godis i närheten... Med valpen är det lättare att variera, men med Aysu är det skitsvårt att få till olika belöningsformer om hon inte är på det humöret.

Jag har ingen aning om ryktet hänger kvar från något gammalt, men jag var inte med på den tiden den användaren hängde här och jag har läst en hel del sen jag kom hit om hur hårt klimatet är på Hund så även om det startade med henom så måste det vara mer som håller det vid liv vid det här laget väl?

Men vem är det som säger att vi är dumma? Har gett upp det där med att kolla på andra forum så jag har ingen koll längre...

Alltså, HUR har du lyckats med det? Jag vill verkligen kunna få till något sådant med mina hundar, men även om jag har absoluta favoritleksaken och vi kampar för fullt osv så glöms den leken helt bort om det finns en godis i närheten... Med valpen är det lättare att variera, men med Aysu är det skitsvårt att få till olika belöningsformer om hon inte är på det humöret.

Får bara godisen när hon kampar som bäst, tex? Fast med Monster är det tvärtom, trasan är stilla tills han svalt godisjäkeln! :laugh:

Som i situationen jag beskrev till bilden, trasa är kul men frisbee är hysteriskt kul, i närheten av frisbee så går antalet hjärnceller ner till 7 och de säger FRISBEE - men eftersom han måste kampa i trasan för att få frisbeen så får han leva ut sina frustrationer i den först, och det ökar hans känslor för trasan. Det här var faktiskt första gången jag vågade blanda in frisbee (undra varför? :meh:), så jag ska inte säga vi kommit så långt i just att värdera upp gentemot frisbee men i allmänhet är det så jag gjort - och på bara det träningspasset igår ser jag hur han värderat upp trasan faktiskt! :up:

Men vem är det som säger att vi är dumma? Har gett upp det där med att kolla på andra forum så jag har ingen koll längre...

Alltså, namn vet jag inte utom några få och jag tror inte de skulle uppskatta att taggas in i en diskussion om Hund med tanke på vad de tycker om oss. ;)
Men det är något som kommer upp då och då, dels apropå att jag är mycket på Hund och dels apropå någon allmän diskussion om klimatet på Buke.

Alltså, namn vet jag inte utom några få och jag tror inte de skulle uppskatta att taggas in i en diskussion om Hund med tanke på vad de tycker om oss. ;)
Men det är något som kommer upp då och då, dels apropå att jag är mycket på Hund och dels apropå någon allmän diskussion om klimatet på Buke.

Hehe det hade kanske kunnat bli intressant :D. Men då är det alltså andra underforum på Buke som inte gillar Hund?

Får bara godisen när hon kampar som bäst, tex? Fast med Monster är det tvärtom, trasan är stilla tills han svalt godisjäkeln! :laugh:

Som i situationen jag beskrev till bilden, trasa är kul men frisbee är hysteriskt kul, i närheten av frisbee så går antalet hjärnceller ner till 7 och de säger FRISBEE - men eftersom han måste kampa i trasan för att få frisbeen så får han leva ut sina frustrationer i den först, och det ökar hans känslor för trasan. Det här var faktiskt första gången jag vågade blanda in frisbee (undra varför? :meh:), så jag ska inte säga vi kommit så långt i just att värdera upp gentemot frisbee men i allmänhet är det så jag gjort - och på bara det träningspasset igår ser jag hur han värderat upp trasan faktiskt! :up:

Grejen är att om jag har en godis i närheten så kan jag i princip dunka henne i huvudet med kampleksaken utan att hon reagerar, hon ser den inte ens för hon är så fokuserad på att försöka komma åt godisen... Lite likadan har hon varit med tex klossträning, hon har gått rakt in i "klossen" och ramlat över den för att hon inte tänker sig för om det finns en godis i närheten. Vet inte om jag kanske kan hitta någon tråkig godis att börja med :p

Hehe det hade kanske kunnat bli intressant :D. Men då är det alltså andra underforum på Buke som inte gillar Hund?

Andra underforum... Hm, jag har nog uppfattat det som mer allmänt? Att det är en hyfsat spridd uppfattning, ungefär som den där "maffian på Senior". Eftersom jag bara är på Hund och Senior (förutom på senare tid då jag också börjat invadera Hem & Hobby med min symaskinsbesatthet :angel:) har det fått mig att haja till - ser jag det inte för att jag inte har något att jämföra med liksom? Så jag har frågat när jag sett någon nämna det. En del svarar inte, andra raljerar och en del svarar helt enkelt att ja, det är så de upplever det. Exakt vad det är som gör det har jag inte förstått dock. En del som tycker det har jag inte haft något att göra med alls och har ingen uppfattning om, en del är användare som jag inte har så mycket till övers för, och en del är användare som jag "känner" och respekterar, så min uppfattning är som sagt att det är en allmän åsikt att Hund är "where the wild things are"... :crazy:

Ja! Jag ÄLSKAR hund-buke.
Kunskapen som finns här = GULD!

Här finns uppfödare, tränare, veterinärer, entusiaster, ambitiösa hundägare, instruktörer, hundyrkespersoner och helt vanliga människor som råkar ha en hund. Ibland är vi till och med överens om något :D

Jag drömmer om att ha ett helt buke enbart för hund. Mmmm, vilken hög standard det forumet skulle hålla :love:

Grejen är att om jag har en godis i närheten så kan jag i princip dunka henne i huvudet med kampleksaken utan att hon reagerar, hon ser den inte ens för hon är så fokuserad på att försöka komma åt godisen... Lite likadan har hon varit med tex klossträning, hon har gått rakt in i "klossen" och ramlat över den för att hon inte tänker sig för om det finns en godis i närheten. Vet inte om jag kanske kan hitta någon tråkig godis att börja med :p

Men hon kan utföra uppgifter mot godisbelöning? I så fall får du börja i den änden, gör trasan till en konst. Jag antar hon kan omvänt lockande också, för det behövs?

En sak jag gjort med Monster, som ju inte är så godismotiverad i övrigt men gillar just tjurmuskel, är att jag håller fram kamptrasan och har en tjurmuskel bakom ryggen. Griper han trasan kommer godiset sakta fram, släpper han trasan försvinner godbiten bakom ryggen igen. Ju mer han drar, desto närmare kommer godiset. Drar han tillräckligt hårt så får han ett ja och får byta till tjurmuskeln. I början får man ju belöna ganska enkla saker så hunden fattar poängen, men det borde nog gå snabbare om man har annat godis än tjurmuskel i alla fall. :D

Men hon kan utföra uppgifter mot godisbelöning? I så fall får du börja i den änden, gör trasan till en konst. Jag antar hon kan omvänt lockande också, för det behövs?

En sak jag gjort med Monster, som ju inte är så godismotiverad i övrigt men gillar just tjurmuskel, är att jag håller fram kamptrasan och har en tjurmuskel bakom ryggen. Griper han trasan kommer godiset sakta fram, släpper han trasan försvinner godbiten bakom ryggen igen. Ju mer han drar, desto närmare kommer godiset. Drar han tillräckligt hårt så får han ett ja och får byta till tjurmuskeln. I början får man ju belöna ganska enkla saker så hunden fattar poängen, men det borde nog gå snabbare om man har annat godis än tjurmuskel i alla fall. :D
Det där med omvänt lockande är en sån sak som jag nog gjort en del lite omedvetet, men aldrig medvetet lagt något direkt krut på... Så ja, vi kanske har något nytt att träna på i eftermiddag när det ändå bara ska regna ute :p

Precis sa ar Diva, men med kampstock eller boll pa snore som favorit. Mandy, a andra sidan, gillar allt sa hon tar det som bjuds. Hon VILL verkligen vara till lags. :p Den enda gang godis inte alls fungerar ar pa IPO plan, dar duger bara figgen.:D
Jag ser ingen orsak att jobba med Diva, jag bjuder det jag gillar sjalv for stunden. Jag anvander mest godis da jag brukar he en liggande (los) och titta pa medan jag leker och tranar med den andra och sa far de byta plats. Det ar jatte bra traning for "impuls control". Jag ar osaker att det skulle halla om jag kampar med den andra, det ar nog ett snapp for interessant for att ligga still och vanta. Jag maste i sa fall ha nagon med mig som kan halla ett oga pa den som vantar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka