Jag börjar tröttna...

Sv: Jag börjar tröttna...

att påstå att en häst far illa bara för att dcen får på sej ett täcke när det är kallt

Så kan det mycket väl vara, att den far illa. Likväl kan det vara så att den far illa av att inte få täcket på sig, ofta för att ägaren håller på med daltande i form av uppstallning och klippning.

Man måste se till att få till en helhet i sin djurhållning, där saker och ting hänger ihop.

Daltande kanske är fel ord. Jag tycker mer att mycket hästhållning idag präglas av kortsiktighet, och plockande med detaljer. Man byter metoder, täcken, sadlar, bett, tränare, foder, hovvård, stallplatser, utrustning ideligen - istället för att försöka tänka igenom vad man egentligen vill med sitt hästägande och vad hästen behöver.

tack for ditt inlagg...:bow:
jag tycker manga ganger att ridsporten/hasthallningen har gatt for langt...

Hur vet man att dessa farfarsfarfarsfarfarsfarfar hästar mådde bra?
Möjligtvis farfars hästar men resten?
Har du släktforskat på de andras hästar om hur de hade det?

:bow::bow: Precis min tanke.

Allas våra farfarsfarfarsfarfarsfarfar hade nog hästkunnande för bilar fanns inte och inte traktorer heller:rofl: Så där är nog inte ts släkt så ovanlig:angel:

Min farfar var en hästkarl och min pappa också. Farfar kände jag aldrig. Men pappa berättade om hästhållningen på landet förr och det fanns även då vanvårdade illa hanterade hästar (han o farfar fick bla hjälpa till med att köra in hästar på nytt, som förstörts av dålig hantering och ansågs galna mm) pappa hade sitt kunnande bla från farfar som sysslade med hästar, bla inom armén.

jag har lärt mej att man var noga med vad man gav hästarna, en avvägd blandning av naturliga fodermedel, som hö havre kli och korn, utifrån behov. Inte uträknat men utifrån gediget kunnande. Vilket många hade förr. Nog la man filtar på hästarna efter arbete och nog var man rädd om dem, de behövdes för försörjningen och då måste de må bra.

Men visst fanns det nog folk som kastade åt dem lite hö bara, och inte frågade efter hur hästarna mådde. Kanske märkte man inte heller om de inte mådde bra, på vissa håll:crazy:

Ang att kasta åt ungen travare, så ja, såna "hästmänniskor" har jag träffat på, de tycker hästarna mår bra och är glada fast varenda människa ser att den ena är halt och den andra mager som en skrika, bara att ägarna inte ser det, nej ingen veterinär, det behövs inte, det är inget fel på hästen:angel:

Sorry, men jag får lite underliga vibbar av ts inlägg, :cool::crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju förvisso sant, men håll med om att för den summan som en analys kostar så får man mycket vägledning på kort tid! :)

Kicki :)
Så sant så.... Och om du läser mitt första inlägg igen så ser du att jag inte på något sätt är emot analyser...Speciellt inte om man inte själv tar sitt eget grovfoder... En analyskostnad är en droppe i havet mot vad det kostar att fodra en häst....

Dock håller jag med TS att en analys inte är nödvändig om man har kunskap. Tyvärr saknas den kunskapen ofta hos många av dagens hästägare.
Hade jag haft högpresterande, eller svårfödda hästar... då hade jag nog tagit analys jag med...:D

nej nej, inte snäll. bara ärlig ;)

att göra vidare inlägg känns så....överflödigt ;):bow::bow:

Tack! :bow: :bow: Brukar känna detsamma med dina inlägg! :)

Känns som om tråden mynnade ut i klubben för inbördes beundran...:angel:;)

:D Ja men det är ju bra ibland, som motvikt till där det blir pajkastning av alltför mycket! ;)

Men för att fördela berömmet så måste man ju säga att denna tråd, trots ämnet, har varit en bra diskussionstråd där inga pajer flyger omkring. Så en :bow: till alla! :)

:D Ja men det är ju bra ibland, som motvikt till där det blir pajkastning av alltför mycket! ;)

Men för att fördela berömmet så måste man ju säga att denna tråd, trots ämnet, har varit en bra diskussionstråd där inga pajer flyger omkring. Så en :bow: till alla! :)

Näe, flygande pajer brukar oftast inte leda till så mycket! Bättre att alla åsikter kommer fram, sen får man själv sålla vad som man tycker passar bäst in i ens egen situation. Det kräver dock att man har ett "öppet" sinne...

Jag har faktiskt tänkt på vad du säger.. Ehm. Många är så överdrivna med sina hästar tycker jag. Man vill ju att hästen ska trivas och må bra. Men tänk på alla vildhästar som står ute i ur och skur. Dom har inget täcke, dom sätter rumpan mot ovädret och värmer varann. Dom har gräs och päls. Medans vi människor sätter på dem förbannade täcken som gör att hästen får dåligt immunförsvar. Visst kan det va bra om hästen är rakad, Men annars? Det känns som människan förmänskar hästen, eller vad man nu säger..
Min åsikt.

Immunförsvaret har väl inget med täcken att göra? sist jag kollade var det de vita blodkropparna som hade det uppdraget, jag kan på intet sätt se hur ett täcke skulle minska hästens antal av vita blodkroppar.:confused:

Men en häst som inte utsetts för "faror" och som skyddas kanske har ett sämre immunförsvar den gången den utsätts för ett virus tex. Den har inte garden uppe, så att säga för den har aldrig behövt utsätta sin kropp för det.

Du menar att täcken till och med kan skydda mot virus? :crazy: Det vore ju iofs toppen.. men det har jag svårt att tro.

Du menar att täcken till och med kan skydda mot virus? :crazy: Det vore ju iofs toppen.. men det har jag svårt att tro.

Ibland är det som om folk vill missförstå.

Vad hände med "lite skit rensar magen".

Senast ändrad:

Ah de va faktiskt lite löjligt av mej :D

Jag håller med om mycket i dina inlägg faktiskt.
Jag tror knappast att hästarna hade det bättre förr. Och jag tycker nog att många klemar lite väl med sina hästar. Mina hästar har täcke om dom behöver. Inte annars.

Jag tror överlag att det fanns mer kunskap om att bärga hö förr i tiden. Man visste när höet skulle slås för att det skulle bli bra med näring i det. Somrarna var även de av annan kaliber än dagens och det var lättare att pricka in solväder när det var dags att bärga hö.

I dag finns många höproducenter som inte har de gamla kunskaperna och kvaliteten på grovfodret är därför av mycket skiftande slag.

Det tror jag är en viktig sak att komma ihåg när man jämför med dagens foderstatsuträkning.

Förr i tiden hade man inga som helst förutsättningar att få fram grovfoder av samma kvalité som man kan idag. Man saknade teknik och skördekapacitet för att kunna utnyttja optimal skördetidpunkt, det blev helt enkelt som det blev.

Jag håller med om mycket i dina inlägg faktiskt.
Jag tror knappast att hästarna hade det bättre förr. Och jag tycker nog att många klemar lite väl med sina hästar. Mina hästar har täcke om dom behöver. Inte annars.

Precis!

(Anar en ny klubb för inbördes beundran..!;))

Senast ändrad:

För femtio år sedan var året 1958 och industrialiseringen hade varit igång i hundra år. Vi var som bäst på gång att hitta på allehanda gifter att sprida ut i jordbruket och konstgödsel var en nyhet som man älskade. Det var först på 70-talet som medvetenheten kom och nu var det riktig fara på färde med miljön. Bl.a. så var det stora rabalder runt DDT som man spred mot skadeinsekter.

Sedan dess har vi faktiskt skärpt oss och idag så har vi långt mindre miljögifter än i början av 70-talet. Vi har ett mycket renare jordbruk. En nackdel är givetvis att utan mängder av konstgödsel så lakas jorden ur och foder och odlat blir mindre mineralrikt. Vi är på väg tillbaka till naturjordbruk nu.

Hälsning Maja
vad ska du göra åt regnet då? tyvärr så är regnet den största boven när det gäller hönäringsvärde.

Då får väl jag skriva lite av det som jag ofta funderar på kring olika argument för "naturligare" hästhållning. (Jag vet att det jag skriver är extremt och provokativt nu, jag tar i lite med avsikt).

Jag vill absolut inte ha mina hästar lika naturligt som vildhästar. Alltså inhägna ett enormt område, släppa ston och hingstar fria och sen möjligen sitta i ett utkikstorn och titta på hur de lever och dör. Jag vill inte ens vara så "naturlig" att jag bara ger dem de som växt upp ur marken utan att ha kontroll på innehållet. Nä, faktiskt har jag hästar för att träna och tävla mycket onaturligt och helst nå framgångar på tävlingsbanan också. Jag har också häst för att föda upp flera hästar som är avsedda för att användas helt onaturligt. Och de som köper mina hästar får betala rätt mycket pengar för dem och då tycker de att det är lika viktigt som jag att Ca/P kvoter och proteinmängd och kvalitét har varit under kontroll under hästarnas uppväxt.

Jag har inte ett dugg naturliga hästar men de är inga porslinshästar för det. De äter oftast bara hö och lusern men när jag tävlar intensivt, ja, då ger jag gärna kraftfoder till hästen! Jag har inga benskydd eller täcken på avelsstona som går och strosar i hagen men jag lägger gärna ett täcke på min onaturligt klippta tävlingshäst och jag skulle aldrig dundra runt bland hindren utan benskydd för jag vill absolut inte riskera att han sparkar sönder sig när jag hoppar en onaturlig omhoppning på tid. Jag behöver ingen tränare för att promenadrida mina ston i skogen men jag är faktiskt inte så duktig att jag kan lösa alla ridproblem på egen hand när det gäller hoppningen. Jag blir hemmablind och fastnar lätt i samma "tänk" när jag bara rider hemma och behöver en tränare för att nå de mål som jag har med min onaturliga ridning.

Vidare är min hästhållning så onaturlig att jag behöver veternär många gånger per år för jag vill vaccinera, avmaska, inseminera ston och dräktighetkontrollera dem med ultraljud. Allt mycket onaturligt faktiskt!

Okej - nu har jag varit provokativ men det var bara för att jag tycker att det inledande inlägget i tråden var lite provokativt. Egentligen vill jag nog bara ha sagt sådant som många andra redan har sagt på olika sätt i tråden. Det är att vi alla har olika mål med och uppfattning om vad att ha häst innebär och att det ena sättet inte behöver utesluta det andra! DET VIKTIGA ÄR ATT HÄSTARNA MÅR BRA OCH TAS VÄL OMHAND!

Och till TS - fortsätt du att ha häst som du alltid har haft dem, så fortsätter jag att ha mina som jag har dem! Gemensamt är då att vi har hästar som mår bra och att vi har häst utifrån ett sätt som vi tror på och brinner för!! Det tar på tok för mycket energi att irritera sig över hur andra gör tycker jag! :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Lyssnar ni blint på vad utbildade personer säger om era hästar? Jag har tidigare inte använt "alternativ" behandling till häst men...
Svar
11
· Visningar
1 202
Senast: MHelena
·
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 590
Senast: svampbobbis
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 736
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka