Jag börjar tröttna...

Sv: Jag börjar tröttna...

tragiskt men sant är att tack vare våra giftutsläpp coh miljöföroreningar kan vi inte jämnföra kvalititet på hö nu och för 50 år sedan, förr behövdes inga mineraler då det fanns naturligt i betet och i hö.

Läser mitt svar igen och ser att jag svarat på 2 inlägg på en gång, ditt och TS, inte undra på att det blev snurrigt! ;) Ska aldrig mer vara uppe till 3 på natten! :D

Kicki :)

Allt beror väl på mina ambitioner vill jag bara glida runt i skogen och titta på fåglar, klarar sig hästen med lösdrift och enbart hö men en häst som arbetar hårt klarar sig inte enligt min mening med lösdrift och hö. Den kräver så mycket mer. Har du en snäll häst som gör det du ber den om behöver du ingen tränare. Men försök ställa upp på en dressyrtävling utan tränare jag lovar du kommer inte långt, det kan du inte läsa dig till eller köra på känsla.Men visst många klemar bort sina hästar oxå.:)

tragiskt men sant är att tack vare våra giftutsläpp coh miljöföroreningar kan vi inte jämnföra kvalititet på hö nu och för 50 år sedan, förr behövdes inga mineraler då det fanns naturligt i betet och i hö.

Törs drista mig till att påstå att grovfodret i dag är mycket bättre näringsmässigt. Sedan så är det ju så att som yrkesverksam vallodlare "ger man" marken det den behöver, därav markkartering! Mina hästar får inget som helst mineraltillskott, inget kraftfoder heller, allt de behöver finns i grovfodret.

Eftersom man "förr" slog flera veckor senare än vad man i dag gör, med flera skördar, samt omläggning av vallar så är den näringsmässiga kvallan odiskutabel.

Har man ett bra grovfoder så ska en häst som presterar hyfsat klara sig bra. Räknar man foderstat på många färdigfoder t.ex. mot det grovfoder som vi har så kan man öka c:a 2 kg grovfoder i stället för motsvarande krafft-produkt. Toppade mina hästar under hård tråning med grovfodret vi ger våra mjölkkor samt att min nu 17 åriga häst är helt uppfödd sedan 10 mån. ålder på detta.

Ju mer forskning som sker ju mer kunskap får vi och ju mer kunskap vi har ju mer märker vi att vissa saker som vi hästmänniskor gjort mot hästar var ju rent av korkade.
Så som hoppning innan vi fick "apsitsen" (alltså caprillis sits, fältsitsen)- så skulle ju hästarna helst hoppa jämnfota och landa med bakbenen först, så ryttarna hade dressyrläder och drog tag i tyglarna och bromsade hästen i luften vilket gav dem ett sjukt obehag och smärta- men då visste man inte bättre så då var det ok.
Samma gäller foderstater- förr "räckte" det med endast havre och mycket grovfoder eftersom hästarna bara användes för plogning/körning och ingen nöjesridning- du tycker att dina hästar verkade ha det bra men vad vet du- de kunde ha haft brist på ett visst ämne som inte märktes men som kunde ha förändrat hästen helt i beteende. Du kanske gav hästen för mycket mat så hästen blev bra pigg, eller för lite mat så hästen blev slöare än vad den egentligen skulle vara.
Det är väldigt viktigt för kroppen att ha en bra balanserad kost, vilket vi har fått veta nu när vi har forskning som grund. Att endast ha lite underskott eller överskott i ett ämne kan påverka otroligt mycket och ju mer insatt du är i detta ämne om foderlära, mikrobiologi och kemi så kommer du att förstå det mycket bättre, i ett helhetsperspektiv. (Fotnot: Dessutom vet jag att många draghästar fick korsförlamning p.g.a. okunskap i foderlära- därav hade inte alla hästarna det optimalt förr heller)

Det här med täcken är ju en annan sak nu än vad den var då. Förr fanns det främst stora starka dragdjur, nu har vi olika hästar och de täckas var och en till deras förmåga att hålla ute kylan. Vissa hästar behöver klippas eftersom de sysslar med annat än nöjjesridning, vissa har en ganska tunn päls och fryser lätt. Andra har björnpälsar och klarar sig i många minusgrader innan de ens behöver en tunn filt.
Sedan finns det de hästar som är specialfall och behöver täcken p.g.a. andra orsaker- så som min häst. Jag önskar att hon skulle få slippa använda täcke ute nu, när det är plusgrader om dagen, men eftersom hon har patella upphakningar så gick det tyvärr inte och hon blev kall och fick problem med benet. Så visst är vissa människor lite nojjiga om hurvida deras hästar fryser eller inte men vissa hästar behöver faktiskt det- så som sagt, täcka till var och ens förmåga.

Senast ändrad:

Men vem har påstått att jag har en anläggning med hög prestanda?

Hos mig står det bara lättfödda hobbyhästar.. Endast en är i lätt arbete..

Allt beror väl på mina ambitioner vill jag bara glida runt i skogen och titta på fåglar, klarar sig hästen med lösdrift och enbart hö men en häst som arbetar hårt klarar sig inte enligt min mening med lösdrift och hö. Den kräver så mycket mer. Har du en snäll häst som gör det du ber den om behöver du ingen tränare. Men försök ställa upp på en dressyrtävling utan tränare jag lovar du kommer inte långt, det kan du inte läsa dig till eller köra på känsla.Men visst många klemar bort sina hästar oxå.:)

Håller inte riktigt med dig. Jag har mina hästar på lösdrift, dom har hösilage o sedan så får dom lusern + mineralerna. Halm som ströbädd samt lite sysselsättning. Detta med att hästar som tränas hårt kan visst gå i lösdrift. Jag vet några som har travhästar i hård träning o dom mår utmärkt i lösdriften. Det är säkert individuellt, men mina trivs bra o bor ute dygnet runt året om. När jag hade min ena häst i travträning bodde hon ute i halvår då det var vintern o det funkade super. Kan även tillägga att mina hästar aldrig gått med benskydd, lindor eller något liknande, de har fått klara sig utan saker på benen men däremot i träningssyftet kan hästen behöva benskydd om den slår sig när den springer.

KL
Har funderat på detta ett tag. Har släktingar, som haft arbetshästar o kallblodstravare. Aldrig tänkt på att fråga dom förr, men för ett tag sedan frågade jag min styvfar (som växte upp på bondgården med ardennrar) hur dom gjorde med avmaskningsmedel på hans tid typ 40-talet.
Är det någon härinne, som vet hur dom gjorde när det eventuellt inte fanns avmaskningsmedel på den tiden? Fick hästarna äta på något annat som hade avmaskande effekt?
Jag frågade styvfar om det var aspbark, men han kommer inte riktigt ihåg då det var hans pappa som hade hästarna till skogsarbetet.

Någon som vet?

Det är ju förvisso sant, men håll med om att för den summan som en analys kostar så får man mycket vägledning på kort tid! :)

KL
Har funderat på detta ett tag. Har släktingar, som haft arbetshästar o kallblodstravare. Aldrig tänkt på att fråga dom förr, men för ett tag sedan frågade jag min styvfar (som växte upp på bondgården med ardennrar) hur dom gjorde med avmaskningsmedel på hans tid typ 40-talet.
Är det någon härinne, som vet hur dom gjorde när det eventuellt inte fanns avmaskningsmedel på den tiden? Fick hästarna äta på något annat som hade avmaskande effekt?
Jag frågade styvfar om det var aspbark, men han kommer inte riktigt ihåg då det var hans pappa som hade hästarna till skogsarbetet.

Någon som vet?

Vissa örter ska kunna fungera som maskmedel. Bl a en orkide som växer på mina beten. Vet inte om det stämmer men mina hästar har sällan andra parasiter än styngflugan.

För femtio år sedan var året 1958 och industrialiseringen hade varit igång i hundra år. Vi var som bäst på gång att hitta på allehanda gifter att sprida ut i jordbruket och konstgödsel var en nyhet som man älskade. Det var först på 70-talet som medvetenheten kom och nu var det riktig fara på färde med miljön. Bl.a. så var det stora rabalder runt DDT som man spred mot skadeinsekter.

Sedan dess har vi faktiskt skärpt oss och idag så har vi långt mindre miljögifter än i början av 70-talet. Vi har ett mycket renare jordbruk. En nackdel är givetvis att utan mängder av konstgödsel så lakas jorden ur och foder och odlat blir mindre mineralrikt. Vi är på väg tillbaka till naturjordbruk nu.

Hälsning Maja

Hej.

Håller med om att många, inte alla, klemar och daltar med sina hästar. Jag personligen tycker inte att det gör något, så länge hästen inte mår dåligt av det.

Jag ville kommentera det här med tränare. Jag tävlar inte och jag tror säkert (eller vet) att häst och människa kan ha jättekul och må bra utan tränare.
Men om det skulle uppstå något problem skulle jag inte dra mig för att kontakta en tränare. Jag tycker att är mycket, mycket bättre än att försöka lösa problemet själv och göra fel och göra allting värre. Detta om det är ett återkommande problem som man inte vet hur man ska lösa själv.

Jag resonerar som jag gör för att jag inte har hästkunniga föräldrar (eller mor- eller farföräldrar) som kan ge tips, för att mina hästkunskaper och färdigheter är begränsade och för att jag tycker att det är synd att ha ett problem som förstår glädjen helt eller delvis som kan lösas med hjälp av tex en tränare.

jag kan mycket väl hålla med om att det är alldeles för mycket daltande med hästar nu för tiden. förr hade man dessutom samma bett på alla hästar, samma sorts skor (om de ens hade skor), stod i spiltor i stall med för lågt tak osv. osv. de mådde som sagt bra.

har dessutom observerat flera hästar som skulle må bättre utan alla dessa kratfoder. hästar som blir helt uppstressade av allt foder de får samtidigt som ryttaren sitter och sliter i den för att den ska lugna sig. att ryttaren ofta dessutom pickar med sporrar hela tiden för att få upp linjen gör inte saken bättre.

men jag kan också förstå att man vill träna för olika tränare, ge sin häst massage och fodertillskott. men allt ska ha ett syfte, annars är det meningslöst, enligt mig.

vad sägs om det här: ha du dina hästar på ditt vis och låt andra sköta sina hästar på sitt vis. att påstå att en häst far illa bara för att dcen får på sej ett täcke när det är kallt eller benskydd när man rider är helt absurt.

jag ser verkligen inget fel i att ta ut en veterinär eller hästmassör, och om man vill tävla är det väl ändå fullständigt vettigt att rida för tränare?

det viktigaste är ju ändå alltid att hästen mår bra, är lycklig. det finns inte alltid rätt eller fel, vissa vill analysera sitt hö så låt dom göra det då. det skadar väl inte hästen på någhot vis??

jag vill noga poängtera att jag iNTE säjer att du har fel, jag säjer bara att du inte kan påstå att ditt sätt är bäst/det enda rätta. det viktigaste är som sagt att hästen mår bra, och sen tycker då inte jag att det spelar så stor roll hur man kommer dit.

// Elin :)

jag kan mycket väl hålla med om att det är alldeles för mycket daltande med hästar nu för tiden. förr hade man dessutom samma bett på alla hästar, samma sorts skor (om de ens hade skor), stod i spiltor i stall med för lågt tak osv. osv. de mådde som sagt bra.

På vilket vis mår en häst bra med för lågt till tak!? I en gammal la´gård så var luftfuktigheten hög, i synnerhet om hästarna delade sin bostad med kor, de avger väldigt mycket fukt. Och visst hade hästar skor, var svårt att ha en arbetshäst utan skor.

..... Men tänk på alla vildhästar som står ute i ur och skur. Dom har inget täcke, dom sätter rumpan mot ovädret och värmer varann. Dom har gräs och päls. Medans vi människor sätter på dem förbannade täcken som gör att hästen får dåligt immunförsvar. Visst kan det va bra om hästen är rakad, Men annars? Det känns som människan förmänskar hästen, eller vad man nu säger..
Min åsikt.

Men nu är det ju faktiskt så att de få riktiga vildhästar som finns kvar i världen faktiskt inte alltid har gräs utan de får svälta ibland. De blir skadade de också och sjukdomar härjar fritt. Sträng kyla eller annat extremt väder går hårt åt dem.

Skillnaden är att naturen är obamhärtig och tar kål på dem som är svaga - ja de dör helt enkelt och många gånger är det inget angenämt slut.

Jag tycker inte heller att man ska "klema" med hästarna men om nu min häst verkligen fryser när det t ex ösregnar dygnet runt - varför skulle jag då inte kunna hjälpa honom att må lite bättre genom att slänga på ett skyddande regntäcke? Varför ska han behöva frysa när det finns hjälp att ta till?

..... förr hade man dessutom samma bett på alla hästar, samma sorts skor (om de ens hade skor), stod i spiltor i stall med för lågt tak osv. osv. de mådde som sagt bra.

ja, och förr hade t ex kvinnor ingen rösträtt men de mådde väl bra ändå? .....eller? :angel:

Sorry, kunde inte låta bli. :)

Varför är det att "klema" med hästen för att den får ett täcke beroende på väder!? Sånt här är för mig lika märkligt tyckande som de som har 400gr. täcken i 15 plusgrader och sol. Varför är det fel med ett mellanläge kan man undra!?

Näe, det är inte att klema om man anpassar det och det var egentligen inte heller täckets vara eller inte vara som jag påpekade. Jag lade mer krut på att säga att hästarna förr kanske inte hade det så toppen som TS ville få fram.

Vet att det råder delade meningar om täckesanvändningen men jag vågar nog påstå att det överdrivs med täcke av alla dess slag och när de används. Ur hästens synvinkel då. Sen att en häst fryser för att den är helklippt, fine. Men för att kunna anpassa det helt och hållet krävs det att man är hemma hela dagen och byter beroende på regn, kyla, sol...osv. Vädret kan variera väldigt över dagen.

Sen att du inte överdriver med täckesanvändningen = Bra!!

Kan hålla med om att mycket i den "nya" hästhanteringen handlar om att uppfinna hjulet en gång till. Det finns frontfigur, namn och regelverk kring resp. lära.

Men på vilket vis är en höanalys dyr!? Man ska ju inte frångå det mänskliga ögat bara för att man har en analys, det ska ju vara en vägledning i utfodringen. Ingen häst behöver 40 olika foder, just därför så är det viktigt med ett bra grovfoder.

Allt måste ju inte vara bu eller bä, på den här gården har det funnits arbetshästar i flera hundra år och nog fick de en filt på sig när de var svettiga i kylan och stod still och väntade på att kornsäckar på kvarnen skulle lastas. Likaså när de togs in för kvällen svettiga i kallt väder så lades en filt på ryggen. Har bilder på detta från tiden då min mans farfar drev denna gård.

lika klok som vanligt :D:bow:

själva har vi sparat massor av pengar på att köpa analyserat grovfoder från duktig producent :bow:

Liknande trådar

Hästvård Lyssnar ni blint på vad utbildade personer säger om era hästar? Jag har tidigare inte använt "alternativ" behandling till häst men...
Svar
11
· Visningar
1 202
Senast: MHelena
·
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 590
Senast: svampbobbis
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 736
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka