Jag börjar tröttna...

Sv: Jag börjar tröttna...

Då får väl jag skriva lite av det som jag ofta funderar på kring olika argument för "naturligare" hästhållning. (Jag vet att det jag skriver är extremt och provokativt nu, jag tar i lite med avsikt).

Jag vill absolut inte ha mina hästar lika naturligt som vildhästar. Alltså inhägna ett enormt område, släppa ston och hingstar fria och sen möjligen sitta i ett utkikstorn och titta på hur de lever och dör. Jag vill inte ens vara så "naturlig" att jag bara ger dem de som växt upp ur marken utan att ha kontroll på innehållet. Nä, faktiskt har jag hästar för att träna och tävla mycket onaturligt och helst nå framgångar på tävlingsbanan också. Jag har också häst för att föda upp flera hästar som är avsedda för att användas helt onaturligt. Och de som köper mina hästar får betala rätt mycket pengar för dem och då tycker de att det är lika viktigt som jag att Ca/P kvoter och proteinmängd och kvalitét har varit under kontroll under hästarnas uppväxt.

Jag har inte ett dugg naturliga hästar men de är inga porslinshästar för det. De äter oftast bara hö och lusern men när jag tävlar intensivt, ja, då ger jag gärna kraftfoder till hästen! Jag har inga benskydd eller täcken på avelsstona som går och strosar i hagen men jag lägger gärna ett täcke på min onaturligt klippta tävlingshäst och jag skulle aldrig dundra runt bland hindren utan benskydd för jag vill absolut inte riskera att han sparkar sönder sig när jag hoppar en onaturlig omhoppning på tid. Jag behöver ingen tränare för att promenadrida mina ston i skogen men jag är faktiskt inte så duktig att jag kan lösa alla ridproblem på egen hand när det gäller hoppningen. Jag blir hemmablind och fastnar lätt i samma "tänk" när jag bara rider hemma och behöver en tränare för att nå de mål som jag har med min onaturliga ridning.

Vidare är min hästhållning så onaturlig att jag behöver veternär många gånger per år för jag vill vaccinera, avmaska, inseminera ston och dräktighetkontrollera dem med ultraljud. Allt mycket onaturligt faktiskt!

Okej - nu har jag varit provokativ men det var bara för att jag tycker att det inledande inlägget i tråden var lite provokativt. Egentligen vill jag nog bara ha sagt sådant som många andra redan har sagt på olika sätt i tråden. Det är att vi alla har olika mål med och uppfattning om vad att ha häst innebär och att det ena sättet inte behöver utesluta det andra! DET VIKTIGA ÄR ATT HÄSTARNA MÅR BRA OCH TAS VÄL OMHAND!

Och till TS - fortsätt du att ha häst som du alltid har haft dem, så fortsätter jag att ha mina som jag har dem! Gemensamt är då att vi har hästar som mår bra och att vi har häst utifrån ett sätt som vi tror på och brinner för!! Det tar på tok för mycket energi att irritera sig över hur andra gör tycker jag! :)
AMEN TILL DET:banana:

Då får väl jag skriva lite av det som jag ofta funderar på kring olika argument för "naturligare" hästhållning. (Jag vet att det jag skriver är extremt och provokativt nu, jag tar i lite med avsikt).

Jag vill absolut inte ha mina hästar lika naturligt som vildhästar. Alltså inhägna ett enormt område, släppa ston och hingstar fria och sen möjligen sitta i ett utkikstorn och titta på hur de lever och dör. Jag vill inte ens vara så "naturlig" att jag bara ger dem de som växt upp ur marken utan att ha kontroll på innehållet. Nä, faktiskt har jag hästar för att träna och tävla mycket onaturligt och helst nå framgångar på tävlingsbanan också. Jag har också häst för att föda upp flera hästar som är avsedda för att användas helt onaturligt. Och de som köper mina hästar får betala rätt mycket pengar för dem och då tycker de att det är lika viktigt som jag att Ca/P kvoter och proteinmängd och kvalitét har varit under kontroll under hästarnas uppväxt.

Jag har inte ett dugg naturliga hästar men de är inga porslinshästar för det. De äter oftast bara hö och lusern men när jag tävlar intensivt, ja, då ger jag gärna kraftfoder till hästen! Jag har inga benskydd eller täcken på avelsstona som går och strosar i hagen men jag lägger gärna ett täcke på min onaturligt klippta tävlingshäst och jag skulle aldrig dundra runt bland hindren utan benskydd för jag vill absolut inte riskera att han sparkar sönder sig när jag hoppar en onaturlig omhoppning på tid. Jag behöver ingen tränare för att promenadrida mina ston i skogen men jag är faktiskt inte så duktig att jag kan lösa alla ridproblem på egen hand när det gäller hoppningen. Jag blir hemmablind och fastnar lätt i samma "tänk" när jag bara rider hemma och behöver en tränare för att nå de mål som jag har med min onaturliga ridning.

Vidare är min hästhållning så onaturlig att jag behöver veternär många gånger per år för jag vill vaccinera, avmaska, inseminera ston och dräktighetkontrollera dem med ultraljud. Allt mycket onaturligt faktiskt!

Okej - nu har jag varit provokativ men det var bara för att jag tycker att det inledande inlägget i tråden var lite provokativt. Egentligen vill jag nog bara ha sagt sådant som många andra redan har sagt på olika sätt i tråden. Det är att vi alla har olika mål med och uppfattning om vad att ha häst innebär och att det ena sättet inte behöver utesluta det andra! DET VIKTIGA ÄR ATT HÄSTARNA MÅR BRA OCH TAS VÄL OMHAND!

Och till TS - fortsätt du att ha häst som du alltid har haft dem, så fortsätter jag att ha mina som jag har dem! Gemensamt är då att vi har hästar som mår bra och att vi har häst utifrån ett sätt som vi tror på och brinner för!! Det tar på tok för mycket energi att irritera sig över hur andra gör tycker jag! :)

Håller med Hippo i allt ovanstående! Precis så tänkte jag när jag läste tråden. Dessutom går det inte att jämföra de hästar som föddes upp för 50 år sedan med de hästar som föds idag. Dagens hästar är avlade på sportprestationer och står extremt mycket högre i blod. Med allt vad det innebär. Du kan gå tillbaks 25 år i tiden bara och kolla de mycket robustare halvblodshästar som då föddes upp.

Jag skulle dessutom gärna kolla på hur bra dåtidens hästar egentligen hade det, jag är inte alls så säker på att det var så toppen som TS vill göra gällande. Vem kan avgöra det idag??

*knapp*

Har läst första sidan och skummat lite på resten... Och vill väl mest bara tillägga en sak.
Jag är så GLAD för att ha en pappa som har bondelivet i själen. Han kommer från en bondefamilj och så har det varit i alla tider sas. Vår gård var en gång ett jordbruk med kossor och ardennrar som brukade jorden.
Detta har gett mig viss kunskap om att sköta en vall, när hö ska skördas, hur det ska torkas för bästa kvalité, att fodra med ögat och andra små grundläggande saker. Också pappas familj var måna om hästarna. De fick rikligt med mat (hö, melass, havre, ibland vetekli) och en jutesäck över ryggen om de blev stillastående under arbete under kallaste vintern. Har sett bilder på dessa välmående djur :)

Till på detta är jag också väldigt glad över mitt egna intresse för nutida "påhitt". Jag tjatar på pappa om en höanalys, intresserar mig för olika material i täcken och ja... läser på om det mesta jag kan hitta! Jag känner mig helt enkelt lyckligt lottad som har detta arv med mig genom min pappa.

Man kan ge ris och ros till alla sorters hästhållning i alla tider. Så varför inte plocka de bästa bitarna :)

Okej, detta kommer att bli långt.
Jag har kollat in bukes forum under en längre tid och känner nu att jag måste ventilera mig...
Jag har vuxit upp i en hästfamilj. Redan min farfarsfarfarsfarfarsfarfar (låååång tillbaka...) hade hästar i jordbruket. Dessa hästar gick ute dygnet runt, året runt (-40 grader på vintern ibland) utan täcke, hade inga benskydd eller andra specialgrejer, drog tunga timmerlass i skogen dagligen, åt havre och hö som inte var analyserat, inga vitaminer eller andra tillskott. Dessa hästar mådde toppen. Även de hästar som min mamma ägde när jag var liten och som levde på samma sätt som de ovanstående.

Min första häst var en travare. Jag var ung när jag fick honom, och hade visserligen hästvana föräldrar, men var inte jättevan själv. Jag läste mig dock till mycket av den kunskap jag besitter idag.
Jag gav hästen lite kornkross efter ridturen, och den fick massor med hö varje dag. Hade ingen analys på höet, så jag har ingen aning om vilka värden det hade.
Dessutom hade jag ingen tränare att rida för, inte EN ENDA GÅNG :eek: och hör och häpna: min häst gick att rida ändå!!!
Jag hade ut veterinären hit EN gång på 6 år, och då p.g.a. ett spiktramp, alltså inget jag själv orsakat.
Men jag vill bara poängtera att min häst mådde jättebra (ingen som såg den kunde säga något annat, har aldrig sett en så nöjd häst), trots att han åt oanalyserat hö och en icke godkänd foderstat och att han inte reds regelbundet för tränare. De problem jag hade löste jag själv, antingen genom att testa mig fram, eller genom att läsa böcker.

Vart vill jag komma?
Jo, jag vill bara påvisa att det faktiskt är möjligt att få en välmående häst även utan höanalys och tränare och et och nh-tränare och massörer och allt annat sådant. Jag lyckades i många år och den traditionen har fortlevt på mina föräldrars gård. Jag har aldrig sett så nöjda hästar som de som fått åldras och må bra utan att bli behandlade som porslinshästar.

Alla har inte råd med en tränare, alla har inte heller det målet med sin ridning. Alla hästar behöver inte fyrtio olika fodersorter och tillskott och annat för att må bra.
Så förutsätt inte alltid att människor som inte har en eller flera tränare är sämre hästmänniskor. Eller att alla för den delen har råd med sådant. Höanalyser är dyrt, et och tränare likaså. Det kan gå bra ändå.
Se på min farfarsfarfarsfarfars... hästar, då var sådana saker inte ens uppfunna!

Ett par saker här som gör hela skillnaden.

1. Dessa hästar stod under ständig tillsyn av ägaren så så snart ngt inträffade kunde lämpliga beprövade gammal bondepraktis i djurhållning tillämpas.

2. Allt foder och även strö togs från samma gård året om och därmed så blev det inte så stor kvalitesförändring på varesig foder eller strö.

3. Man skördade allt foder och strö själv och såg naturligtvis till att det skördades,förvarades under bästa möjliga förutsättningar.

Många av dagens hästägare har inte dessa möjligheter vilket ofta leder till stora förändringar i kvalite.

Sedan bör vi inte glömma att den hästen som på den tiden inte kunde uppfylla sitt arbete slog man helt enkelt ihjäl.

Slutligen: Det är för dagen få hästägare som är så lyckligt lottade som du som är uppväxt i generationer av gammal bondepraktis med all den kunskap om djurhållning dom har i arv.

Men en häst som inte utsetts för "faror" och som skyddas kanske har ett sämre immunförsvar den gången den utsätts för ett virus tex. Den har inte garden uppe, så att säga för den har aldrig behövt utsätta sin kropp för det.

Jag tyckte mest att det verkade dumt att täcken skulle skydda mot allt.

Jag förstår hur du tänker och jag håller med, men jag tror däremot inte att just täckena är boven i dramat här. Jag tycker att täcken nuförtiden får alldeles för mycket skit, jag förespråkar dock inte att hästar ska gå täckade i tid och otid.
När det krävs, ska man inte behöva skämmas för att man täckar sin häst.

Min häst har täcke hela vinterhalvåret, nu har hon i och för sig varit feltäckad större delen av sitt liv, så jag har inte mycket till val.
I övrigt får hon vara så mycket häst som man kan låta en tävlingshäst vara det (dvs gå ute störrre delen av dygnet, inga skydd i hagen och med kompisar o allt annat som hör till).

Jag är bara så trött på att hela tiden få höra "åhh, täckar du din häst, vilken djurplågare du är, hästar tål si och så många minusgrader utan täcken".

Jag vet att vildhästar tål en hel del stryk och kyla, men jag råkar vara ägare till en tamhäst, som avlats fram under åtskilliga generationer och inte har mycket av vildhästens karaktärsdrag kvar. (hur många låter tex sin häst svälta under vinterhalvåret?).

Oj, nu blev det en liten utsvävning, sorry...

Jag tyckte mest att det verkade dumt att täcken skulle skydda mot allt.

Jag förstår hur du tänker och jag håller med, men jag tror däremot inte att just täckena är boven i dramat här. Jag tycker att täcken nuförtiden får alldeles för mycket skit, jag förespråkar dock inte att hästar ska gå täckade i tid och otid.
När det krävs, ska man inte behöva skämmas för att man täckar sin häst.

Min häst har täcke hela vinterhalvåret, nu har hon i och för sig varit feltäckad större delen av sitt liv, så jag har inte mycket till val.
I övrigt får hon vara så mycket häst som man kan låta en tävlingshäst vara det (dvs gå ute störrre delen av dygnet, inga skydd i hagen och med kompisar o allt annat som hör till).

Jag är bara så trött på att hela tiden få höra "åhh, täckar du din häst, vilken djurplågare du är, hästar tål si och så många minusgrader utan täcken".

Jag vet att vildhästar tål en hel del stryk och kyla, men jag råkar vara ägare till en tamhäst, som avlats fram under åtskilliga generationer och inte har mycket av vildhästens karaktärsdrag kvar. (hur många låter tex sin häst svälta under vinterhalvåret?).

Oj, nu blev det en liten utsvävning, sorry...

Känns som jag lite ofrivilligt har hamnat i en täckesdebatt...

Jag försökte mig på att fundera på hur Nypets funderingar kanske stämde. H*n fick lite mothugg o jag försökte se om det kanske låg någonting i det. Finns säkert inga bevis för någonting men tyckte att det kunde låta rimligt att om man skyddar en individ mot än det ena än det andra kan det finnas risk att den blir "svag" till slut. Vet inte om det stämmer men har mött en del hästar som täcks mycket och som drabbas av skav, inte bara då på bogen utan andra konstiga sällen. Det är som om huden inte till något längre.

Och det behöver inte vara täcken, men säg en häst som alltid har benskydd på sig, även i hagen trots att hagen är helt slät. Blir en sådan stark i sina ben och leder om den aldrig behöver utsätta sig för påfrestningar?

Sen kan tamhästar oxå gå utan täcke...de bildar en hel del kraftig päls OM de tillåts. Min är bara klippt framme vid bogen och har klarat sig utan täcke så gott som hela "vintern". Han rids som vanligt ska jag tillägga.

Alla har sin syn på saken! ;)

Känns som jag lite ofrivilligt har hamnat i en täckesdebatt...

Jag försökte mig på att fundera på hur Nypets funderingar kanske stämde. H*n fick lite mothugg o jag försökte se om det kanske låg någonting i det. Finns säkert inga bevis för någonting men tyckte att det kunde låta rimligt att om man skyddar en individ mot än det ena än det andra kan det finnas risk att den blir "svag" till slut. Vet inte om det stämmer men har mött en del hästar som täcks mycket och som drabbas av skav, inte bara då på bogen utan andra konstiga sällen. Det är som om huden inte till något längre.

Och det behöver inte vara täcken, men säg en häst som alltid har benskydd på sig, även i hagen trots att hagen är helt slät. Blir en sådan stark i sina ben och leder om den aldrig behöver utsätta sig för påfrestningar?

Sen kan tamhästar oxå gå utan täcke...de bildar en hel del kraftig päls OM de tillåts. Min är bara klippt framme vid bogen och har klarat sig utan täcke så gott som hela "vintern". Han rids som vanligt ska jag tillägga.

Alla har sin syn på saken! ;)

Tycker inte att benskydd utesluter att hästen inte skulle stärka sina ben, den använder ju benen ändå att gå och springa med! Har man en häst som har en förmåga att slå på sig oavsett så blir ju inte benen starkare av att man låter den göra det. Har själv aldrig haft någon häst som har behövt skydd på benen i hagen, men vet hästar som trots slätt underlag lyckas klänga på sina egna ben.

Klart att tamhästar kan gå utan täcke, men hästar är ju olika, en del är hurrvigare än andra! Och sedan så är det ju så att beroende på hur hästen rids och tränas så är det ju inte alltid så kul att ha ett "utegångsfår" som står blöt i timmar efter träning. Att hålla hästen korthårig eller klippt är ju då nödvändigt och "vinterhåret" måste ersättas. Att skydda och överbeskydda är inte riktigt detsamma.

Kicki :)

:bow: Håller med här!

Många som skriker i högansky för att man inte släpper ut hästen plaskvåt i 15 minusgrader "för att det klarade minsann vildhästar" har trots sin "naturliga" läggning inte en tanke på att låta hästen leva magert periodvis för att återhämta sig i nästa etapp.

För det är ju så, att även om hästarna "tål det" så är det ju inte en sådan hästhållning man ska sträva emot! Inte heller att dra det åt andra hållet! Sedan ska man ju ha klart för sig att de vildhästar som inte "tålde det" bedrevs det ingen mer "avel" på. Selekteringen gjordes ju på helt andra premisser än den avelsselektering som vi idag har, något som man faktiskt ska komma ihåg. Och om den inte skulle påverka, hur kommer det då sig att djur oavsett ras genom tiden har förändrats gentemot sin omgivning!?

Människa tål åxå mer än vad man kan tro, men det är ju inte detsamma som att det alla gånger är trivsamt.

Håller med!

Man kan inte jämföra dagens hästhållning med vildhästars...:angel:

*KL*

Är det ingen av er som funderar på var TS själv har tagit vägen?:rofl:

Bara för att hästarna "mår bra" utan analyserat hö, så kan de ju faktiskt må bättre med analyserat hö och mer exakta uträknade foderstater.
Jag ser inga fel i att räkna foderstat? Ingen har sagt att en häst dör om man inte gör det, jag är själv uppvuxen på hästgård, mina föräldrar hade nordsvenskar och jag fick min egen shettis som 4åring.
Vi hade inte analyserat hö då...och vi hade kärnfriska hästar!
Men det är alltid en fördel med analyserat hö och jag anser att man ska sträva efter det.

Jag fick min arab när jag var 12, och nu har vi henne och halvblod i stallet.
Jag har också fått kunskap genom erfarenhet, vilket tyvärr få har idag. Man kan kombinera denna erfarenhet med ny forskning och göra det bästa av två världar.

Vi människor har redan förmänskligat hästen genom att ha dem som tamdjur för vår eget nöjes skull.
Täcken, analyser, foderstater, tränare osv är för att göra det bästa av den situation vi skapat. Sen har självklart alla hästar och ryttare olika behov av dessa redskap beroende på hur seriös man är med sin ridning.

Hoppas inte detta ska bli en tävling i vem som inte analyserar hö, inte har täcken osv osv för det är bara löjligt.
Ska ni vara naturliga så kan ni inte ens ha hästar, eller rida på dem....:idea:

Var tvungen att gå tillbaks till första inlägget nu och kolla vilket nick det var! :rofl: Har helt glömt bort TS! ;)

vad ska du göra åt regnet då? tyvärr så är regnet den största boven när det gäller hönäringsvärde.
Beror på hur du menar. Om du menar urlakning så får man så gott man kan kolla väderleksrapporterna o sen ta analys för att se hur resultatet blev. Tar man hösilage är man inte lika väderberoende.
Bristen på regn är ett lika stort problem för höskorden.
PL

*kl*

Har inte läst alla inlägg. Bor på landet i ett jordbrukssamhälle. När jag var liten flicka fanns här i byn fortfarandes ett antal aktiva arbetshästar. Den sista dog bara för nåt år sen i en ålder av 34 år. Min pappa är uppvuxen med akriva arbetshästar i familjen och farfar hade förstås alltid hästar så som de flesta andra här hade på den tiden. Helt rätt så såg inte dessa hästars ägare någonsin skymten av höanalys på det hö dom producerade själva utan det var hö, bete, havre och "gröpo" (något ihopkokt grötaktigt) de fick.

Idag har vi vuxna barn tre stycken hobbyhästar i stallet hemma hos pappa och mamma. Och varje dag det är sämre väder med regn eller kallt vinterväder så får vi höra att hästarna inte skall vara ute i hage i det vädret, att det var dom ALDRIG förr utan de stod i stallet på vintern. Annat var det på sommaren, men vintertid skall hästarna vara inne. Min käre far håller på och får hjärtsnörp varje gång han kör förbi ställe med lösdriftshästar.

Den 34-åriga arbetshästen som dog här för en par år sedan, den var aldrig ute i hage vintertid.

I grannbyn finns en 80 årig man som fortfarandes har arbetshäst, dock jobbar den inte aktivt. Denna man från "förr i tiden" anser att vi nutidg hästägare är LATA som inte idds mocka till våra hästar utan har ute dom i hage om dagarna även på vintern.... Han har ute sin häst bara fina dagar korta stunder vintertid, resten står den inne i varma stallet.

Okej, detta kommer att bli långt.
Jag har kollat in bukes forum under en längre tid och känner nu att jag måste ventilera mig...
Jag har vuxit upp i en hästfamilj. Redan min farfarsfarfarsfarfarsfarfar (låååång tillbaka...) hade hästar i jordbruket. Dessa hästar gick ute dygnet runt, året runt (-40 grader på vintern ibland) utan täcke, hade inga benskydd eller andra specialgrejer, drog tunga timmerlass i skogen dagligen, åt havre och hö som inte var analyserat, inga vitaminer eller andra tillskott. Dessa hästar mådde toppen. Även de hästar som min mamma ägde när jag var liten och som levde på samma sätt som de ovanstående.

Min första häst var en travare. Jag var ung när jag fick honom, och hade visserligen hästvana föräldrar, men var inte jättevan själv. Jag läste mig dock till mycket av den kunskap jag besitter idag.
Jag gav hästen lite kornkross efter ridturen, och den fick massor med hö varje dag. Hade ingen analys på höet, så jag har ingen aning om vilka värden det hade.
Dessutom hade jag ingen tränare att rida för, inte EN ENDA GÅNG :eek: och hör och häpna: min häst gick att rida ändå!!!
Jag hade ut veterinären hit EN gång på 6 år, och då p.g.a. ett spiktramp, alltså inget jag själv orsakat.
Men jag vill bara poängtera att min häst mådde jättebra (ingen som såg den kunde säga något annat, har aldrig sett en så nöjd häst), trots att han åt oanalyserat hö och en icke godkänd foderstat och att han inte reds regelbundet för tränare. De problem jag hade löste jag själv, antingen genom att testa mig fram, eller genom att läsa böcker.

Vart vill jag komma?
Jo, jag vill bara påvisa att det faktiskt är möjligt att få en välmående häst även utan höanalys och tränare och et och nh-tränare och massörer och allt annat sådant. Jag lyckades i många år och den traditionen har fortlevt på mina föräldrars gård. Jag har aldrig sett så nöjda hästar som de som fått åldras och må bra utan att bli behandlade som porslinshästar.

Alla har inte råd med en tränare, alla har inte heller det målet med sin ridning. Alla hästar behöver inte fyrtio olika fodersorter och tillskott och annat för att må bra.
Så förutsätt inte alltid att människor som inte har en eller flera tränare är sämre hästmänniskor. Eller att alla för den delen har råd med sådant. Höanalyser är dyrt, et och tränare likaså. Det kan gå bra ändå.
Se på min farfarsfarfarsfarfars... hästar, då var sådana saker inte ens uppfunna!

Man bockar och bugar! Kunde inte sagt det bättre själv... :bow:
Fast lite svårt att se på din farfarsfarfar...(ähm tappade bort mig...) hästar för de är väl döda vid det här laget...? Eller, lever de ännu? :) Men jag håller helt med om poängen! :D

:bow: :bow:

Tycker ofta det låter lite väl överdrivet. Man behöver inte vara djurplågare för att man har en oanalyserad och därmed icke- uträknad foderstat. Om man däremot har en häst som ser ut som ett benrangel utan att man försöker göra något åt det - då är man djurplågare eller åtminstone på gränsen.

Man behöver inte ta ut veterinär i tid och otid. Inte heller rådfråga vet/ta ut vet direkt om hästen får någon krämpa (beroende på grad såklart... ). Om man däremot aldrig tar ut veterinär och har en häst som är blockhalt, då kan man börja klassa det som en "dålig hästägare".

Man behöver inte täcka hästarna. Eller ens ha medlidande om de står och ser lite frusna ut och lägga på täcke.
Har man inget vindskydd eller mycket träd att ställa sig under och har hästarna ute dygnet runt, året om utan att någonsin lägga på täcke och inte ger någon möjlighet till skugga i stekande sol, ja då är det verkligen dags att ifrågasätta.

Grejen är väl att vi är många som ser våra hästar som våra bäbisar som ska skämmas bort och få det allra bästa.
Hästarna behöver inte lida för att allt inte är perfekt. Uttryck som "det dör dom inte av" stämmer nog ofta.
Man gör det man har samvete till... :p

Hästarna behöver inte lida för att allt inte är perfekt. Uttryck som "det dör dom inte av" stämmer nog ofta.

Men att ha den nivån på hästållningen, "det dör de inte av" är det något att eftersträva som norm!?

Liknande trådar

Hästvård Lyssnar ni blint på vad utbildade personer säger om era hästar? Jag har tidigare inte använt "alternativ" behandling till häst men...
Svar
11
· Visningar
1 202
Senast: MHelena
·
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 590
Senast: svampbobbis
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 736
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka