Sv: Jag börjar tröttna...
![Banana :banana: :banana:](/bilder/smilies/banana.gif)
AMEN TILL DETDå får väl jag skriva lite av det som jag ofta funderar på kring olika argument för "naturligare" hästhållning. (Jag vet att det jag skriver är extremt och provokativt nu, jag tar i lite med avsikt).
Jag vill absolut inte ha mina hästar lika naturligt som vildhästar. Alltså inhägna ett enormt område, släppa ston och hingstar fria och sen möjligen sitta i ett utkikstorn och titta på hur de lever och dör. Jag vill inte ens vara så "naturlig" att jag bara ger dem de som växt upp ur marken utan att ha kontroll på innehållet. Nä, faktiskt har jag hästar för att träna och tävla mycket onaturligt och helst nå framgångar på tävlingsbanan också. Jag har också häst för att föda upp flera hästar som är avsedda för att användas helt onaturligt. Och de som köper mina hästar får betala rätt mycket pengar för dem och då tycker de att det är lika viktigt som jag att Ca/P kvoter och proteinmängd och kvalitét har varit under kontroll under hästarnas uppväxt.
Jag har inte ett dugg naturliga hästar men de är inga porslinshästar för det. De äter oftast bara hö och lusern men när jag tävlar intensivt, ja, då ger jag gärna kraftfoder till hästen! Jag har inga benskydd eller täcken på avelsstona som går och strosar i hagen men jag lägger gärna ett täcke på min onaturligt klippta tävlingshäst och jag skulle aldrig dundra runt bland hindren utan benskydd för jag vill absolut inte riskera att han sparkar sönder sig när jag hoppar en onaturlig omhoppning på tid. Jag behöver ingen tränare för att promenadrida mina ston i skogen men jag är faktiskt inte så duktig att jag kan lösa alla ridproblem på egen hand när det gäller hoppningen. Jag blir hemmablind och fastnar lätt i samma "tänk" när jag bara rider hemma och behöver en tränare för att nå de mål som jag har med min onaturliga ridning.
Vidare är min hästhållning så onaturlig att jag behöver veternär många gånger per år för jag vill vaccinera, avmaska, inseminera ston och dräktighetkontrollera dem med ultraljud. Allt mycket onaturligt faktiskt!
Okej - nu har jag varit provokativ men det var bara för att jag tycker att det inledande inlägget i tråden var lite provokativt. Egentligen vill jag nog bara ha sagt sådant som många andra redan har sagt på olika sätt i tråden. Det är att vi alla har olika mål med och uppfattning om vad att ha häst innebär och att det ena sättet inte behöver utesluta det andra! DET VIKTIGA ÄR ATT HÄSTARNA MÅR BRA OCH TAS VÄL OMHAND!
Och till TS - fortsätt du att ha häst som du alltid har haft dem, så fortsätter jag att ha mina som jag har dem! Gemensamt är då att vi har hästar som mår bra och att vi har häst utifrån ett sätt som vi tror på och brinner för!! Det tar på tok för mycket energi att irritera sig över hur andra gör tycker jag!![]()
![Banana :banana: :banana:](/bilder/smilies/banana.gif)