Jag börjar tröttna...

Sv: Jag börjar tröttna...

Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på egentligen, om du menar specifikt bukefalos (för det är här jag ser sådant här hända).
Men om vi nu tar bukefalos som ett rent exempel så är det en skillnad; vi har en hästägare som t. ex. hört hästen hosta några gånger och undrar vad det är, då går hon till ett internetforum och frågar vad som är fel. Människor på ett internetforum kan inte bedöma situationen, det kan ju vara vad som helst (dåligt hö, dålig ventilation, bronkit eller bara ren och skär "uppvärmingshosta") och därför hänvisar man till veterinär i första hand.
Och där har man ju redan beviset på hästägarens kunskaper- den kan inte bedöma vad hostan är/var den kommer ifrån och går då till ett forum och frågar- det tycker jag bevisar att hästägaren är inte kunnig och har inga kunniga människor omkring sig heller.. (Sen är det en annan sak om vet redan kollat hästen otaliga gånger och ägaren bara vill bolla idéer)

Ja, det är jag med på. Och gör ibland samma sak själv (försöker poängtera att det inte är rätt ställe att söka hjälp i vissa fall...). Tänker i första hand på de som har friska hästar som verkar trivas med livet med erfarna hästmänniskor som ägare - där det ändå kan låta som att hästägarna ifråga närmar sig djurplågeri för att hästen såg lite frusen ut när man gick förbi en kylig dag. För att man inte ryktar så ofta som man "borde" enligt någons kriterier, för att de inte tar ut veterinär lika snabbt/vid lika små saker som man "borde" enligt någons kriterie. Osv. Då missar man lite av poängen - det viktigaste är att hästarna trivs och mår bra. Gör de inte det, ja då är det såklart tråkigt och upp till ägarna att försöka reda ut vad som felas hästen. Och är det uppenbart att hästen inte är frisk under en längre tid utan att något verkar göras eller att hästen verkar deppig/vantrivas, ja då är det mycket mer förståeligt att det ifrågasätts.
Min poäng = vi hästmänniskor är nog duktiga på att störa oss på andras hästhållning "i onödan".

Det beror som sagt på vad du menar, syftar du på detta forum är det en stor skillnad.

Nej inte riktigt, se ovan.

Alltså det är inte riktigt det jag menar. Jag menar just på att jag förstår inte varför man kan egentligen vilja att en häst fryser "i onödan". Det kanske låter lite som det du talar om men det är det inte, jag kan bara inte registera i min skalle varför man inte skulle vilja täcka hästen om den börjar frysa. Det är ju inte direkt jobbigt att lägga på ett täcke, och det sparar då "lidande" för hästen som måste stå och frysa i onödan- det måste ju då ligga i att ägaren är antingen för "lat" för att göra det och säger att hästen klarar sig ändå, alternativt okunskap så man inte ser om hästen fryser eller så har man inga pengar till ett täcke- vad vet jag?
Alltså jag dissar inte den hära "anti-täcke" filosofin men jag kan liksom inte registrera varför man känner sig "duktig" och "naturlig" när hästen utsätts för onödigt lidande genom att frysa?

Jag kan inte argumentera för att man skulle VILJA att hästen fryser, det tror jag nämligen inte att någon vill. Däremot att vissa tycker det är onödigt att täcka hästarna om de får bra med käk, har vindskydd/lä osv och de inte brukar vara frusna av sig. Och är man van vid att inte ha täcke är det lätt att missa att hästen frös några timmar en dag, att hinna täcka om hästen plötsligt börjar frysa.
Precis som det kan vara svårt att hinna "täcka ner" om det skulle bli varmare under dagen och hästen plötsligt står och halvt svettas.

Skillnaden är inställningen. Med häst nr. 1 så vägrar du att täcka hästen och utsätter den för onödigt lidande med mening, nr. 2 var bara ett misstag. Jag fattar ändå inte vad det är för "fel" på "meshästar"- kan man inte acceptera att vissa hästar faktiskt börjar frysa vid -20 och att alla inte är isbjörnar som överlever allt?

Vägrar och vägrar. Jag tänker inte på så extrema fall heller, viss flexibilitet bör man såklart ha om man lyckas råka ut för någon som fryser för minsta lilla. Se ovan hur jag tänker angående exemplen, det är lika mycket "misstag" kontra bekvämlighet i båda fall. Lätt hänt att en täckad häst råkar få på sig ett fuktigt täcke, ett för varmt täcke, eller att man missbedömmer hur vädret kommer bli. Byter man inte under dagen gör man väl samma sak som den som inte håller koll under dagen om hästen behöver frysa och plötsligt behöver täcke?
Kan inte argumentera mer för det eftersom jag inte har den inställningen själv (nåja, jag täckar inte gärna för mycket, men det är knappast samma sak) men det känns som en sån sak man får räkna med kan hända om hästarna går otäckade. Inte alltid man hinner lägga på täcke innan de börjar frysa om de blir snorkallt även om man har den intentionen (inte alltid man vet vad de börjar frysa av heller, vart gränsen går). Det är oavsett inte en sak som jag ser som kärnan i hästhållning - att hästarna ska trivas och må bra. Om hästarna fryser i snitt 2 timmar per vecka så fryser de inte resten av tiden = överlag mår de bra. Att frysa skulle jag inte heller likställa med att lida, eventuellt om det blir väldigt mycket och väldigt långvarigt.

Det är tyvärr så det fungerar och det kan jag inte göra något åt. Men man ska ju ändå se efter hästens bästa ändå. Jag tycker inte att du kan välja 4 h utevistelse i en frimärkshage för att "du inte har andra alternativ". Har man inga andra alternativ tycker jag att man egentligen inte borde skaffa häst eftersom de då inte mår bra av det. Man får ju också ha samvete när man skaffar häst och tittar på om deras liv skulle bli drägliga och om deras krav blir mötta, inte bara skaffa häst för att man vill ha det och sedan skita i att den kommer att få ett tråkigt, understimulerat och icke anpassat liv eftersom det "inte finns andra alternativ"- jo det finns det! Skaffa inte häst.

Om man verkligen inte har något annat alternativ (vilket man oftast HAR, så det är snarare där skon klämmer från min synvinkel) skulle jag tycka 4 timmars utevistelse är bättre än ingenting. Inte optimalt men inte djurplågeri eller ens på gränsen. Så länge hästen inte verkar vantrivas pga det, får mental stimulans och chans röra på sig.
Om hästen inte får någon utevistelse alls alt. en timme per dag (skulle faktiskt säga att 3-4 timmar är den absolut nedre gränsen för mig... andra har säkert andra gränser - vems ska man se som "rätt"? ;) ) ja då känns det inte acceptabelt. Fast mest av den anledningen att jag inte sett några hästar so levt under de omständigheterna och INTE verkat stressade/oroliga/uttråkade/deppiga eller dylikt, inte trivas helt enkelt. Vilket ju var en viktig del.

Titta på hästen - inte detaljer i hästhållningen som man skulle vilja ändra! :idea:

KL

Tycker på ett vis att TS har en stor poäng.
Har man en i grunden sund hästhållning fri från överdrifter och snabbt klarar att checka dagsformen på hästarna, enligt vettigt hästkunnande, då slipper man en hel massa följdproblem. och iom det blir en hel massa ganska vanliga åtgärder plötsligt onödiga.

Men jag har svårt att tänka mig att det funkar att hålla tex en hopp eller dressyrhäst som kanske ska träna inomhus (svettas) oklippt i björnpäls tex på lösdrift otäckad i 30 minus eller ännu värre, nollgradigt med blötsnö/kallregn där de blir stående ute med kutande rygg och blir kalla över njurar och ryggmuskler..
Inte heller kul med tex travare som tränas så svetten dryper flera gånger i veckan och sedan ska stå genomsura o blöta i timmar tills de torkar (fryser till is..?) upp.
Då känns det bättre att klippa o täcka.

Utevistense dygnet runt, skitbra, kalla blöta hästar som ska prestera, kanske inte så bra..
Våra utehästar använder inte sin ligghall (rymlig o halmad med nattlampa) utan står ute i ur o skur och sover liggandes i höet.
Den otäckade med päls blir uppenbart stelare i bakdelen och lite öm vid palpering efter några dagars slaskväder, men är toppfin i kallaste vintern.
Det är inte termometern som styr utan hur hästen mår!
(hon ska få ett regntäcke!)

Om man verkligen inte har något annat alternativ (vilket man oftast HAR, så det är snarare där skon klämmer från min synvinkel) skulle jag tycka 4 timmars utevistelse är bättre än ingenting. Inte optimalt men inte djurplågeri eller ens på gränsen. Så länge hästen inte verkar vantrivas pga det, får mental stimulans och chans röra på sig.
Om hästen inte får någon utevistelse alls alt. en timme per dag (skulle faktiskt säga att 3-4 timmar är den absolut nedre gränsen för mig... andra har säkert andra gränser - vems ska man se som "rätt"? ) ja då känns det inte acceptabelt. Fast mest av den anledningen att jag inte sett några hästar so levt under de omständigheterna och INTE verkat stressade/oroliga/uttråkade/deppiga eller dylikt, inte trivas helt enkelt. Vilket ju var en viktig del.

Titta på hästen - inte detaljer i hästhållningen som man skulle vilja ändra!
Men skulle jag tvingas gå ifrån den hästhållning vi har nu, till att stalla upp dom där de får vara ute i frimärkeshage i fyra timmar, då skulle jag inte stå ut!
Hellre göra sig av med dom och inse att jag inte har möjligheten att ta hand om dom som de är vana eller behöver.
Skulle aldrig permanent stalla upp i tex proffsstallsregi, där de går ute i skift och står i leriga små pyttehagar.
Den enda timme dom rids/tränas kan inte väga upp bristen på frihet resten av dygnet!
Tycker nu lite synd om de vi stallar in på natten, från ca 21.00 till sex på morgonen, de vill sällan komma in.
Ska göra i ordning en ligghall åt dom oxå och få ännu bättre hästägarsamvete.
Tänker att det är ok att gå från något tillfälligt mindre bra till en utveckling framåt, men outhärdligt att måsta minska på friheten och hästlivet.
De vänjer sig vid en viss standard, är otroligt anpassningsbara, men att gå från något bra till mer inskränkt vardag är nog inte roligt för en häst, precis som för oss!
man kan ofta se tillbaka på saker o tider i livet o tänka, hur f*n orkade jag?? Tänker likt med hästarna.
Vill ha en utveckling mot optimal hälsa o välmående, för en sådan hästhållning blir mindre krävande för oss pga bättre hästhälsa! Sjukdom o skavanker=mer omvårdnad av tidskrävande o trist slag!

-Man saknar inte det man aldrig haft, men kan må fysiskt o psykiskt dåligt ändå!!

Vet inte om någon svarat på maskfrågan än, tråden är så lång så jag orkade inte bläddra. MEN jag tror att hästarna förr, dvs innan maskmedlet kom knappt hade mask. Detta för jag läste hur man släppte sina djur på betet då. Först släpptes ungdjurena (nöten), när de ätit det dom skulle så släpptes hästarna på samma vall. Eller vall och vall, det mesta var naturbete då. Hästar och ungnötdjur gick på sådana marker som inte riktigt var lämpad för mjölkdjur. Så jag tror parasittrycket inte var så högt då som det är nu. Det växelbeteades mer pga naturliga orsaker. Numera går ju knappast hästar på rena naturbeten och det växelbetas sällan med andra djurslag.

det fanns massor med arbetshästar som var utan skor.

Skulle vilja säga tvärtom! Visst fanns det då som nu hästar utan skor, men massor var det inte. Den hårt arbetande hästen nötte på sina hovar rejät i långa arbetspass och detta oavsett om hovkvallan var bra.

Kicki :)

Håller med dej i väldigt mkt.

Jag har reagerat på aveln i sverige i dag , den är roten till mkt "klemande".
Man avlar fram djur med felaktiga benställningar, dålig hud så dom får mugg, tunn hudade så dom får skav mm mm
Sen säljs fölen svindyrt pga att dom har ett Fiiiiint namn !
Jösses vilka idioter.

Om man avlade på hållbara o friska djur så kanske man slapp benskydd,mugg,täcken o skav mm mm'

Men om du bestämmer dej för att avla fram nåt hållbart o korekt i benställning med bra hud och inte tittar på namn o ras då kallas man buskavlare!

Hur kan du påstå att man inte avlar på hållbara och friska djur!? Tycker att du är väldigt nedlåtande i dina uttalanden!

Men inte heller föddes bra hästhållning då

Vilket är ganska självklart, hästar kom ju inte för några generationer sedan. Men i detta inlägg som jag svarade på så låg speglingen på att det var nu som "allt var bra" och tidigare det motsatta.

Nä, att han var bonde har inte med hans sätt att hålla häst. Jag syfta mer på den tidens hästkarlar som fanns för 25 år sedan. Jag är övertygad om att de har minskat i antal!!!! I o med att hästen alltmer har blivit ett sällskapsdjur från att ha varit kött- och arbetsdjur.

Måste protestera även här! Det här är inte heller något som representerar "den tidens hästkarlar som fanns för 25 år sedan" Tycker att det är mycket missvisande, är själv 45 år så jag har upplevt hästhållning i 38 år av dessa.

Har du aldrig sett den typ av hästhållning jag menar när du var liten?
Har du varit på hästmarknader? Än träffas någon gubbe på här och klagar över att det inte lönar sig att handla med slakthästar längre. (Tänker på Ekeröd. Jag tror andra skåningar vet vad jag menar.)
Har du inte sett de små måtten av spiltor o boxar man hade i gamla stall?

Jag bodde i Norrland för 13 år sedan, Karesuando. En gård hade hage och de hade mer än en häst. Ett ungt par ägde denna gården.
Två andra gårdar med äldre gammalt folk hade varsin ponny bunden i kedja utanför huset på sommaren. Ingen hage alls o vistades inte ute på vintern.
Sen fanns där inga fler hästar tror jag, inte ute i allafall.
Jag hörde talas om att det fanns kor, men jag såg aldrig några. Man hjässade (stavning?) hö så det fanns nog djur i vissa lador.

*KL*

Var det ingen här som såg "hästmannen" dokumentär på SVT.

Där fick man ju verkligen en inblick i hur hästarna hade det "förr" De åt rotfrukter och hö som stod ute på åkern till November. (ruttet)
På vintern stod de inne tillsammans med kossorna, dock var han ju ute och körde/arbetade med hästarna varje dag.
Men han älskade sina hästar och tog väl hand om dem med de små medel han hade.
Dock tror jag inte jag hade velat ha min häst på det där viset. Tror inte min häst hade trivts så bra med det heller.. :crazy:

Men skulle jag tvingas gå ifrån den hästhållning vi har nu, till att stalla upp dom där de får vara ute i frimärkeshage i fyra timmar, då skulle jag inte stå ut!
Hellre göra sig av med dom och inse att jag inte har möjligheten att ta hand om dom som de är vana eller behöver.
Skulle aldrig permanent stalla upp i tex proffsstallsregi, där de går ute i skift och står i leriga små pyttehagar.
Den enda timme dom rids/tränas kan inte väga upp bristen på frihet resten av dygnet!
Tycker nu lite synd om de vi stallar in på natten, från ca 21.00 till sex på morgonen, de vill sällan komma in.
Tänker att det är ok att gå från något tillfälligt mindre bra till en utveckling framåt, men outhärdligt att måsta minska på friheten och hästlivet.
De vänjer sig vid en viss standard, är otroligt anpassningsbara, men att gå från något bra till mer inskränkt vardag är nog inte roligt för en häst, precis som för oss!
man kan ofta se tillbaka på saker o tider i livet o tänka, hur f*n orkade jag?? Tänker likt med hästarna.
Vill ha en utveckling mot optimal hälsa o välmående, för en sådan hästhållning blir mindre krävande för oss pga bättre hästhälsa! Sjukdom o skavanker=mer omvårdnad av tidskrävande o trist slag!

-Man saknar inte det man aldrig haft, men kan må fysiskt o psykiskt dåligt ändå!!

:bow::bow:

Har du aldrig sett den typ av hästhållning jag menar när du var liten?
Har du varit på hästmarknader? Än träffas någon gubbe på här och klagar över att det inte lönar sig att handla med slakthästar längre. (Tänker på Ekeröd. Jag tror andra skåningar vet vad jag menar.)
Har du inte sett de små måtten av spiltor o boxar man hade i gamla stall?

Jag bodde i Norrland för 13 år sedan, Karesuando. En gård hade hage och de hade mer än en häst. Ett ungt par ägde denna gården.
Två andra gårdar med äldre gammalt folk hade varsin ponny bunden i kedja utanför huset på sommaren. Ingen hage alls o vistades inte ute på vintern.
Sen fanns där inga fler hästar tror jag, inte ute i allafall.
Jag hörde talas om att det fanns kor, men jag såg aldrig några. Man hjässade (stavning?) hö så det fanns nog djur i vissa lador.

Jo det har jag, men du läser inte mina inlägg ordentligt. Jag ansåg inte att det var representativt! På dig låter det som om det var vedertagen praxis för hästkarlar för 25 år sedan, vilket är stor skillnad! Liknande saker förekommer än i dag, även om det kan vara svårare att komma undan med.

Men att ha den nivån på hästållningen, "det dör de inte av" är det något att eftersträva som norm!?

Håller verkligen med dig! Man vill väl ändå sträva efter att göra livet så bra som möjligt för sin vän?

Om det t ex regnar kallt på min häst så vet jag att han fryser så han skakar. Han dööör säkert inte av det och "vildhästarna klarade det ju". Men jag vill inte låta honom stå där och skaka av frossa när jag kan låta honom slippa det med ett enkelt regntäcke!

En sak man inte tänkter på så mycket längre är individens behov av trygghet. En farbror som växte upp på bondgård på 40-talet har visat mej det. Vi fjantar oss med NH och ledarskap och det är förstås väldigt bra för det mesta. Men han bara kramar om hästen lite och klappar den och pratar med den så den känner sej trygg och då går det mesta lätt som en plätt!!! Jag försöker att tänka på det. Men de flesta av oss är uppvuxna på dagis och saknar helt erfarenheten av hur trygg man kan bli av lite enkel fysisk närhet och medkänsla.

Håller verkligen med dig! Man vill väl ändå sträva efter att göra livet så bra som möjligt för sin vän?

Om det t ex regnar kallt på min häst så vet jag att han fryser så han skakar. Han dööör säkert inte av det och "vildhästarna klarade det ju". Men jag vill inte låta honom stå där och skaka av frossa när jag kan låta honom slippa det med ett enkelt regntäcke!

Nejmen precis! :) Har åxå en häst som fryser lätt och även om jag vet att hon kommer att överleva så är ju inte det mitt mål med att ha henne. Henne klär jag efter hennes behov och dotterns NF, han kläs efter sina behov, han är betydligt tåligare.

Min poäng = vi hästmänniskor är nog duktiga på att störa oss på andras hästhållning "i onödan".

Jag vill upplysa dig om att tyvärr är det så i livet utanför hästeriet också faktiskt. Igen gör rätt om den inte gör så som du själv gör, typ.
Men sånt är livet och egentligen får man tänka "shit the same"- det kommer alltid att komma människor som tycker att de är bäst, störst och vackrast och det som du gör annorlunda är fel, men detta är sverige och vi har en sak som kallas yttrandefrihet- på både gott och ont ;)

Jag kan inte argumentera för att man skulle VILJA att hästen fryser, det tror jag nämligen inte att någon vill. Däremot att vissa tycker det är onödigt att täcka hästarna om de får bra med käk, har vindskydd/lä osv och de inte brukar vara frusna av sig. Och är man van vid att inte ha täcke är det lätt att missa att hästen frös några timmar en dag, att hinna täcka om hästen plötsligt börjar frysa.
Precis som det kan vara svårt att hinna "täcka ner" om det skulle bli varmare under dagen och hästen plötsligt står och halvt svettas.
Jag tycker det är en skillnad att "inte hinna" i en timme än att stå och tycka "nej jag tänker inte täcka hästen för att den ska härda ut och bli mer tålig".

Sedan om hästen inte är frusen av sig samt får skydd och mycket mat är det en skillnad- då är den inte i behov av att täcka så då ska man ju inte täcka.

Om hästen inte får någon utevistelse alls alt. en timme per dag (skulle faktiskt säga att 3-4 timmar är den absolut nedre gränsen för mig... andra har säkert andra gränser - vems ska man se som "rätt"? ;) ) ja då känns det inte acceptabelt. Fast mest av den anledningen att jag inte sett några hästar so levt under de omständigheterna och INTE verkat stressade/oroliga/uttråkade/deppiga eller dylikt, inte trivas helt enkelt. Vilket ju var en viktig del.

Titta på hästen - inte detaljer i hästhållningen som man skulle vilja ändra! :idea:

Du kan antingen välja att köpa hästen och låta den gå ute i 4 h eller låta någon annan köpa den som kan ha den ute mycket längre- vad är minst egoistiskt? Det är ju inte så att hästen inte kommer att få gå ute alls bara för att du inte köper den- det finns nog andra potentiella köpare som kan erbjuda något bättre.
Att rida en häst i en eller två timmar väger inte upp för den motion som egentligen krävs för att en häst ska må både psykiskt och fysiskt bra.

Det är detaljerna i hästhållningen som gör hästen. Många bäckar små. Vidare är detta med utevistelse inte en "detalj" utan utgör en väldigt viktig del för hästens välbefinnande- man kan omöjligt påstå att ett djur som är gjort för att ständigt röra på sig mår psykiskt och fysiskt bra av att stå inne en stor del av dygnet och bara ridas en bråkdel av vad den egentligen borde motioneras. Ur en vetenskaplig synpunkt är det näst intill löjligt att argumentera emot det. Djur är djur och inga maskiner som kan ställas undan när behovet finns- de måste ut och röra på sig, ridning och ute i hagen, samt få social kontakt med andra hästar. Självklart måste man anpassa hästarna till människorna men det måste finnas gränser! Man måste ständigt påminnas om att de faktiskt är djur och har ett helt annat behov än vi människor- och dessa behov måste utfyllas för att vi ska få hästar som är harmoniska, levnadsglada och lyckliga.

Okej, detta kommer att bli långt.
Jag har kollat in bukes forum under en längre tid och känner nu att jag måste ventilera mig...
Jag har vuxit upp i en hästfamilj. Redan min farfarsfarfarsfarfarsfarfar (låååång tillbaka...) hade hästar i jordbruket. Dessa hästar gick ute dygnet runt, året runt (-40 grader på vintern ibland) utan täcke, hade inga benskydd eller andra specialgrejer, drog tunga timmerlass i skogen dagligen, åt havre och hö som inte var analyserat, inga vitaminer eller andra tillskott. Dessa hästar mådde toppen. Även de hästar som min mamma ägde när jag var liten och som levde på samma sätt som de ovanstående.

Min första häst var en travare. Jag var ung när jag fick honom, och hade visserligen hästvana föräldrar, men var inte jättevan själv. Jag läste mig dock till mycket av den kunskap jag besitter idag.
Jag gav hästen lite kornkross efter ridturen, och den fick massor med hö varje dag. Hade ingen analys på höet, så jag har ingen aning om vilka värden det hade.
Dessutom hade jag ingen tränare att rida för, inte EN ENDA GÅNG :eek: och hör och häpna: min häst gick att rida ändå!!!
Jag hade ut veterinären hit EN gång på 6 år, och då p.g.a. ett spiktramp, alltså inget jag själv orsakat.
Men jag vill bara poängtera att min häst mådde jättebra (ingen som såg den kunde säga något annat, har aldrig sett en så nöjd häst), trots att han åt oanalyserat hö och en icke godkänd foderstat och att han inte reds regelbundet för tränare. De problem jag hade löste jag själv, antingen genom att testa mig fram, eller genom att läsa böcker.

Vart vill jag komma?
Jo, jag vill bara påvisa att det faktiskt är möjligt att få en välmående häst även utan höanalys och tränare och et och nh-tränare och massörer och allt annat sådant. Jag lyckades i många år och den traditionen har fortlevt på mina föräldrars gård. Jag har aldrig sett så nöjda hästar som de som fått åldras och må bra utan att bli behandlade som porslinshästar.

Alla har inte råd med en tränare, alla har inte heller det målet med sin ridning. Alla hästar behöver inte fyrtio olika fodersorter och tillskott och annat för att må bra.
Så förutsätt inte alltid att människor som inte har en eller flera tränare är sämre hästmänniskor. Eller att alla för den delen har råd med sådant. Höanalyser är dyrt, et och tränare likaså. Det kan gå bra ändå.
Se på min farfarsfarfarsfarfars... hästar, då var sådana saker inte ens uppfunna!

Håller med dig helt:)

Det är för mkt snuttigull med rädda hästar istället för att visa att det inte är farligt, och med detta menar jag inte att alla gör det
men det förekommer! Sen tkr jag oxå att det är mkt överdrivet i hästvärlden.

Håller med i det där att jag (som hästägare) absolut inte vill sänka standarden för hästarna. Som inackorderad kan man behöva kompromissa, men aldrig till den grad att jag märker att hästen blir deppig/stressad eller sjuk/skadad (eller av tidigare erfarenhet/sunt förnuft vet att det finns risk för det).
Men som sagt, ofta tror jag man drar lite förhastade omdömen om andras hästhållning, det är det enda jag egentligen vill "propagera" för. Märker man att de MÅR dåligt, att de är "deppiga" utan livsgnista, att de är sjuka/skadade längre än bara en kortare tid (vänta och se-tiden vid icke-jätteakuta saker) utan att hästägaren gör något åt det, ja då spelar det ingen roll hur bra hästhållningen är utåt sett. Och det motsatta.

Okej, detta kommer att bli långt.

Så förutsätt inte alltid att människor som inte har en eller flera tränare är sämre hästmänniskor. Eller att alla för den delen har råd med sådant. Höanalyser är dyrt, et och tränare likaså. Det kan gå bra ändå.
Se på min farfarsfarfarsfarfars... hästar, då var sådana saker inte ens uppfunna!

Vem förutsätter något...? Förstår inte vem/vad du syftar på.
Vi har väl alla olika intressen och mål med våra hästar. Det finns väl inget rätt och fel med något så länge hästarna mår väl och blir respekterade som hästar. Det är svårt att jämföra tex en framavlad fullblodskorsning med ett kallblod. Självklart har hästar olika förutsättningar och det måste vi ta ansvar för, dels pga av ursprung men även vad vi använder dom till.

Liknande trådar

Hästvård Lyssnar ni blint på vad utbildade personer säger om era hästar? Jag har tidigare inte använt "alternativ" behandling till häst men...
Svar
11
· Visningar
1 202
Senast: MHelena
·
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 590
Senast: svampbobbis
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 736
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka