I och för sig aldrig varit halt, men känns sådär att rida på som vanligt när jag vet att det är svullet, det känns inte bra i mattehjärtat.
Jag tycker att du ska diskutera med veterinär.
Jag har en häst som är tjock över en sena på ena frambenet efter en skada.
´Han fastnade och skar upp frambenets baksida in till senskidan, på en stängseltråd.
Hemskt.
Hästen var verkligen jättehalt i början, men blev bättre dag för dag.
Dock har senan blivit förtjockad, säkerligen ärrvävnad.
Hästen fick vila i ett år efter skadan, till en början i box men så småningom i hage. Blev ohalt ganska fort, men jag lät honom ändå gå ett år.
Därefter började jag med försiktig igångridning. Skritt rakt fram på väg ett par dagar i veckan i tre månader. Sedan nio månaders vila igen (vila i hagen, på lösdrift så ute dygnet runt året runt tillsammans med andra hästar).
Därefter skritt och lite trav rakt fram längs väg, två-tre dagar i veckan i fyra månader. Sedan åtta månaders vila.
Därefter skritt, trav och galopp (oj, jag var modig!!!) rakt fram på grusväg, 2-3 gånger i veckan, i ett par månader. Därefter vågade jag börja rida honom lite i paddock. Fast grusunderlag, inget djupt. Sammanlagd "träningstid" tredje sommaren efter skadan var nog fyra-fem månader.
Sedan bestämde jag mig för att se om han skulle hålla.
Nu är det snart två år som han varit igång regelbundet utan längre sammanhängande vila, fortfarande 2-3 dagar per vecka. Rids nu i alla tempon i alla gångarter (han är islandshäst) och på det underlag som bjuds. Inte mycket på ridbana, mest för att jag tränar på annat.
Hästen är fortfarande tjock om senan, men har inte visat att han avlastar eller haltar, oavsett gångart eller tempo. Han kunde förra sommaren prova tävlingar, vilket gick över förväntan med några OK resultat (fast med tanke på att jag köpte hästen för en spottstyver så har han gjort resultat väldigt långt över förväntan).
Min poäng med min jättelånga historia är väl att en häst som är ohalt men som är tjockare i en sena efter en skada, inte nödvändigtvis ska vilas (även om min fick vila mycket och länge).
Tjock sena hos tidigare skadad men friskförklarad häst kanske inte blir smal igen.
Men självklart blir man extra nervig och självklart kollar man och känner "är den inte lite halt???"