Två tankar:
1, en stallkompis har en häst med gammal senskada. Detta ben svullnar ibland. Efter mycket undersökande (bla ultraljud och röntgen) blev det konstaterat att hästen har ärrbildning på vävnaden mellan senorna. Det är helt ofarligt, men triggas av värme. (tex BoT funkar INTE på denna häst, men var en av anledningarna till att tillståndet upptäcktes). Hästen svullnar fortfarande ibland av varmt väder eller ansträningning med varma benkydd, men det är helt ofarligt och ingen skada skedd eller smärta orsakad. Kanske är något liknande hos din?
2, OM avlivning blir akutellt: en del försäkringar innefattar avlivning och bortforsling och täcker dessa. Kolla villkoren för din.
och faktiskt 3; min häst var ju superhalt i våras, och jag slängdes mellan hopp och förtvivlan i 2 månader medans de undersökte allt från hovbensbrott till hovledsinflammationer och ligamentskador. Det var en evinnerlig tid av tjötiga och tråkiga promenader och slet något enormt på mitt psyke. Och då var det bara 2 månader (tills de hittade hålrummet efter hovbölden...). Kan inte fatta hur det känns att kämpa så länge som du gjort.