Jag blir tokig på grannen!

Sv: Jag blir tokig på grannen!

kattlover skrev:
Att åka bort på semester och lämna katterna ute är faktiskt inte lagligt. .

Bara en fråga, står det uttryckligen i någon lag att detta är förbjudet? Självklart skall man se till att katterna blir väl omhändertagna när man åker bort på semester, men det är ju inget som säger att katten (om den är utekatt vill säga) blir gladare om man stänger in den när man åker.

Vi hade utekatter i många år och hade grannar som passade dem när vi åkte på semester. Katterna fick då gå in och ut som de ville precis som vanligt, med skillnaden att dörren bara öppnades 2 ggr om dagen för "passage". Eftersom våra katter var lite blyga för främlingar valde de ofta att stanna ute och grannen lämnade då mat och vatten under altanbordet istället. Om katterna gick in fick de givetvis mat inne + tömd låda.

Dock gäller detta sommarsemester, visst är det skillnad om det är 20 grader kallt (vilket det aldrig blev hos oss öht).

Nu bor jag i lght och har innekatt, jag håller med om att man inte skall släppa ut en katt om man inte själv kan vara där och släppa in den när den vill in! Självklart skulle jag aldrig åka ifrån en katt över helgen utan tillsyn, ute som inne.

Det står i lagen m tillsyn av hund och katt att de inte får släppas ut utan tillsyn!
Man får alltså inte släppa ut sin katt utan att själv vistas där och hålla uppsikt över den.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880534.HTM

Djurskyddslag (1988:534)

3 § /Träder i kraft I:2006-04-01/ Djur skall ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet skall vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras.

Släpper man ut katten över helgen så uppfyller man definitivt inte djurskyddslagens regler varken vad gäller tillsyn eller mat.

Självklart finns det katter som vill vara ute när det är -25 gr och ännu kallare. Mina får fritt välja när de vill gå in och ut och hur kallt det än är väljer de nästan alltid att gå ut, åtminstone en liten stund, fast de har låda inne.

Man ska inte heller stirra sig blind enbart på termometern, utan även vindstyrka och luftfuktighet. Vid -25 gr, torr luft och vindstilla är det inte särskilt stor kyleffekt.

Inte måste man vaka över katten som en hök hela tiden, tror man det har man tolkat lagen fel och finns prejudikat. Viss uppsikt och daglig tillsyn räcker. Det är inte fråga om hjälplösa småbäbisar eller farliga bestar till vakthundar. Utan katter.

Sotis skrev:
Inte måste man vaka över katten som en hök hela tiden, tror man det har man tolkat lagen fel och finns prejudikat. Viss uppsikt och daglig tillsyn räcker. Det är inte fråga om hjälplösa småbäbisar eller farliga bestar till vakthundar. Utan katter.

Ja just det: katter!!
Som väldigt ofta försvinner eller blir överkörda pga ägarens ansvarslöshet.
Lagen är tydlig: Hund och katt får ej släppas ut utan tillsyn!

Det finns ju prejudicerande domar, som visar hur det ska definieras. Att man dagligen kollar upp att katten mår bra och håller den under viss uppsikt.

Att katter försvinner eller blir överkörda är en annan fråga, här diskuterar vi lagar.

Hur menar du att lagen definierar "tillsyn"? Har du en annan personlig syn än den prejudicerade? Det kan man ju få ha om man vill, men att du tycker så gör det inte olagligt.

Som vanligt så tolkar du allt som du vill Sotis. Ingen katt vill vara ute när det är -25 grader. Det är jag helt och hållet övertygad om. En utekatt vill kanske gå ut fast det är -25 (även om jag tvivlar på det) men de vill definitivt inte stanna ute en hel natt i den kylan. Nu pratar vi katter som bor i hyreshus, inte katter på en bondgård som kan söka värme i stall, uthus eller bodar. En katt i hyreshus har ingenstans att ta vägen för att få värme och därför är det djurplågeri att ha dem ute när det är kallt.

Sen är det faktiskt så att lagen säger att man är skyldig att ha sådan tillsyn på katterna att de inte ställer till obehag eller förtret för omgivningen och det lär nog vara svårt att hindra det om man bara tittar till dem en gång per dag. Att du väljer att strunta i lagen är ju en helt annan sak faktiskt, men det betyder inte att du har rätt. Myten om att katter klarar sig bra utan tillsyn och skötsel tycks vara djupt rotad hos vissa och det är därför det ser ut som det gör också.

Sotis skrev:
Det finns ju prejudicerande domar, som visar hur det ska definieras. Att man dagligen kollar upp att katten mår bra och håller den under viss uppsikt.

Att katter försvinner eller blir överkörda är en annan fråga, här diskuterar vi lagar.

Hur menar du att lagen definierar "tillsyn"? Har du en annan personlig syn än den prejudicerade? Det kan man ju få ha om man vill, men att du tycker så gör det inte olagligt.

Tänk vad svårt ett svenskt ord kan vara för vissa!:crazy:
Med "tillsyn" menas att man inte får släppa ut sin hund eller katt utan att ha uppsikt över den.
Att tro att katter får springa vind för våg bara för att det finns kattägare som tycker de ska göra det, har inget med lagen att göra.

Du har inte samma definition som juristerna.

Jag tolkar inte, jag beskriver vad jag ser hända i verkligheten. Om katter ges möjlighet att fritt gå in och ut som de vill, kan de mycket väl välja att vara ute i -25 gr. Det är inte speciellt kallt för ett djur med päls och som har vana vid utevistelse och har inte heller att göra med om man bor i hyreshus eller villa.

Sotis skrev:
Du har inte samma definition som juristerna.
:rofl: :rofl: Så du tror att jurister tolkar lagen på ett annat sätt än de som skrev lagen då?

Sotis skrev:
Det finns ju ett prejudikat.

Då utgår jag ifrån att det skyddar katterna från att förolyckas eller att komma bort. Eller att de parar sig hej vilt med noll koll.:crazy:

Svarar på flera på en gång, inte bara Yakimo´s inlägg

Alla mina katter är kastrerade, både honor och hanar.
Det var väl kylan vi diskuterade, inte olyckor???
Jag bor på bondgård, så mina katter har alltid platser att gå in på när dom vill, dom väljer själva om dom vill vara inne hoss mig, i stallet/lagårn eller ute, dom har tjock vinterpäls, och väljer oftast att vara ute.
Alla gårdar i den här byn har katter, och de är ingen som blir arg för att de sitter en katt på bilen här.
Jag jobbar på en veterinärklinik, och vi märker att dom aldra flesta fallen av anmälningar som kommer in på alla djurslag, är oroliga grannar som inte har 100% koll på läget, jag säger inte att så är fallet nu, bara att de är vanligt.

Så ni menar att alla som har utekatter bryter mot lagen?

Enligt lagen gör man det ja, om man har katten ute utan uppsikt.

Kan tillägga att jag med bor på bondgård, MEN jag har innekatter.:angel:

Yakimo skrev:
Enligt lagen gör man det ja, om man har katten ute utan uppsikt.

Kan tillägga att jag med bor på bondgård, MEN jag har innekatter.:angel:

Fast där har du helt fel, en hundägare har strikt ägaransvar. Dvs hundägaren skall se till så att hunden befinner sig under uppsikt hela tiden, och hundägaren skall ha full kontroll på hunden.

Detta gäller inte katt i samma utsträckning, du måste inte ha samma fulla kontroll på katten som med hunden. I detta finns flera prejudicerande domar, lagen säger ej heller något om att katten måste bo i ett bostadshus. Så om katten faktiskt bor i en ladugård och får mat där, anses det att ägaren ombesörjt sina åtaganden vad gäller kattens väl och ve.

Om man sen väljer att ha sin katt som innekatt trots att man lever på samma premisser som ovanstående, anser lagen till trots att man inte har frångått sina ägaransvar trots att man inte har sin katt boendes i huset.

Boj skrev:
Fast där har du helt fel, en hundägare har strikt ägaransvar. Dvs hundägaren skall se till så att hunden befinner sig under uppsikt hela tiden, och hundägaren skall ha full kontroll på hunden.

Detta gäller inte katt i samma utsträckning, du måste inte ha samma fulla kontroll på katten som med hunden. I detta finns flera prejudicerande domar, lagen säger ej heller något om att katten måste bo i ett bostadshus. Så om katten faktiskt bor i en ladugård och får mat där, anses det att ägaren ombesörjt sina åtaganden vad gäller kattens väl och ve.

Om man sen väljer att ha sin katt som innekatt trots att man lever på samma premisser som ovanstående, anser lagen till trots att man inte har frångått sina ägaransvar trots att man inte har sin katt boendes i huset.
Det står ingenstans i lagen att de avser att göra skillnad mellan katt och hund. De står omnämnda under samma paragraf. Vad du menar med din sista mening förstår jag öht inte.

kattlover skrev:
Det står ingenstans i lagen att de avser att göra skillnad mellan katt och hund. De står omnämnda under samma paragraf. Vad du menar med din sista mening förstår jag öht inte.

Flera domstolar och däribland högsta domstolen, har i flera domslut kontaterat att det INTE går att ha samma uppsikt på en katt som man kräver på hund. Orsaken är att människor har fått sin egendom förstörd pga lösspringande katter, och detta har alltså gått ändå upp till högsta domstolen.

Det sista menas så här, katten anses ha vedertaglig omvårdnad även fast den bor i en ladugård och får sin mat där. Man har alltså inte brustit i sitt ägaråtagande och tillsyn, bara för att katten INTE bor inne i bostadshuset. Så gäller lagen och det juridiska, moraliskt sett finns det säkert en uppsjö av saker man kan invända emot i dessa fall. Men det är alltså inget brott mot djurvårdslagen att låta katten bo i en annan byggnad, samt även ge den mat och vatten där.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 978
Senast: fixi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 026
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix