K
kattlover
Sv: Jag blir tokig på grannen!
Jag tycker att det är lite löjligt att man på ett kattforum sitter och försvarar folk som lämnar sina katter vind för våg och pratar om prejudikat osv. Detta är vad som gäller och du kan ju tala om hur det ska gå till om du inte ens vet var katten är någonstans.
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.Boj skrev:Flera domstolar och däribland högsta domstolen, har i flera domslut kontaterat att det INTE går att ha samma uppsikt på en katt som man kräver på hund. Orsaken är att människor har fått sin egendom förstörd pga lösspringande katter, och detta har alltså gått ändå upp till högsta domstolen.
Det sista menas så här, katten anses ha vedertaglig omvårdnad även fast den bor i en ladugård och får sin mat där. Man har alltså inte brustit i sitt ägaråtagande och tillsyn, bara för att katten INTE bor inne i bostadshuset. Så gäller lagen och det juridiska, moraliskt sett finns det säkert en uppsjö av saker man kan invända emot i dessa fall. Men det är alltså inget brott mot djurvårdslagen att låta katten bo i en annan byggnad, samt även ge den mat och vatten där.
Jag tycker att det är lite löjligt att man på ett kattforum sitter och försvarar folk som lämnar sina katter vind för våg och pratar om prejudikat osv. Detta är vad som gäller och du kan ju tala om hur det ska gå till om du inte ens vet var katten är någonstans.