Jag blir irrriterad, på riktigt..

Sv: Jag blir irrriterad, på riktigt..

Det behöver ju inte bli stora problem bara för att hästen haft fång.
Men visst innebär det extra koll och en del pyssel med t ex betan osv.

Ta reda på varför hästen fick fång och hur den behandlats osv....

Själv är jag tyvärr så ego att jag undviker att skaffa hästar som haft problem.
Men tots det har jag haft en sommar där vårt russ mått väldigt dåligt p g a allergi, vantrivsel i flocken osv. Kostat en massa pengar och tid. Men eftersom jag tagit på mig ansvaret att äga hästar, får jag naturligtvis ta mitt ansvar ochs e till att de har det så bra som möjligt.
Bara man tänker igenom saken noggrant INNAN köpet så man verkligen har tid och råd att ta smällen OM den kommer.

Lycka till!

Har ej läst hela tråden, men jag skulle vilja veta hur de har behandlat hästen i detalj.

Tror nog inte att jag skulle lita på att hästen har följt sjukrehab. till 100 %.

man läser ofta om folk som inte alls ger hästen den tid som krävs.

såklart man inte ska avliva hästar om dom kan blir friska efter sjukdom... det verkar ju heldumt!

min pålle blev ju som många av er vet halt.. jag kämpade på i över 1år med honom o det kostade många många måååånga tusen... satte mej själv nästa i personlig konkurs :smirk: att han sen sedan inte klarade av sitt liv längre spelar ingen roll... han var värd det.. för det var min häst, min älskling o han betydde allt för mej... o jag skulle förmodligen kunna göra samma resa igen för en ny häst....

men....

jag skulle aldrig köpa en sjuk häst från början....o börja med den där resan... man vill ju ha en frisk häst... att det sedan händer saker kan man inte göra mkt åt.. o då är man skyldig dom att kämpa för dom...

fast vill du ha denna häst, så go for it!:banana: vad vi andra tycker spelar ju eg ingen större roll... ditt liv o dina val! det blir säkert jättebra...

Man skriver ju kontrakt för en viss tid, ex ett år, då är det meningen att fodervärden ska ha hästen ett år, vill man sen inte fortsätta som fodervärd DÅ säger man upp kontraktet en månad innan den går ut. Man kan inte när som helst bryta ett kontrakt med en månads uppsägning.

Det här kan jag ju säga fungerar ALDRIG! så trodde jag också det var från början men har insett nu att rätt som det är så står man med hästen på balkongen ändå fast folk lovat och försäkrat att minst 2 år gärna längre, men tamefasen så bryter dom kontraktet tidigare än så.. av de 4 hästar jag har utlånade har vi haft kontrakt på 2 år i taget, jag har fått tillbaka hästarna en efter en med allt från en vecka till 2 månaders fodervärdsvistelse. den på en vecka hade min häst bitit hennes i rumpan:eek::cool:

Det låter ju likt mitt fall med min häst. Ska tilläggas att min pålla inte var det minsta överviktig heller, detta enligt distriktsvet, vet på djursjukhus samt hovslagare.

I mitt fall var det heller ingen som kunde svara på varför hon fick fång i december. Själv tror jag på insulinresistans, fastän det aldrig kollades. Hästens mamma, fick jag sedan veta, hade gått nästan exakt samma öde till mötes. Dock fick hon fång mycket senare i livet. Förloppet, med oförklarliga återfall mitt i vintern etc, var dock mystiskt likt min hästs.

Till TS: det är ju långt ifrån säkert att din häst drabbas lika hårt som min. Vill bara försöka få dig att inse att fång inte alltid är så enkelt att hantera och förebygga som man kan ledas att tro.

Låter likt fallet med min häst :crazy: Just förloppet med oförklarliga återfall mitt i vintern. Min häst fick sitt första anfall i februari utan att vi hade gjort något foderbyte:confused: Hon var då i superkondition och tränades för SM. Sedan följdes det av flera återfall trots att vi vidtog alla åtgärder vi kunde för att undvika dem. Hon gick tex på grus året om.

Vi misstänkte insulinresistans och skulle ta prover men nu blev det inte så. När hon fick ytterligare ett fånganfall valde jag att låta henne somna in.

Nej, fång är ingen enkel sjukdom. Man ska ta den på största allvar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 711
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 184
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 706
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 079
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023