Jag blir irrriterad, på riktigt..

Sv: Jag blir irrriterad, på riktigt..

Men det behöver ju inte bli kostsamt?
Hästen kan ju leva hela livet utan att bli sjuk en ända gång till!? En häst som haft fång en gång behöver ju inte få fång nån mer gång bara för de liksom..

Nej men det KAN bli kostsamt. Men bara du är medveten och beredd på vad det kan komma att kosta i tid, omsorg och pengar så.

Det är ju något av en chansning.

Köper man häst för att ha häst så kanske man kan ta det, köper man häst för att ha ridhäst och kunna rida så bör man kanske se sig om efter något annat. Alla vill ju ha olika.

Skogstrollet
Det kan hända att man får ta bort dem i slutändan ändå, precis som när man köper en frisk häst. Risken är dock större om man köper en häst som redan är skadad.

Och när man står där med grimskaftet i handen bredvid mannen med bultpistolen och har kämpat i år med en skadad häst så kostar det... Och då syftar jag inte på pengar. Jag förälskade mig helt min häst och gråter fortfarande när jag tänker på honom. Och nej, jag ångrar inte att jag köpte honom, däremot tänker jag undvika att göra om det.
Därför råder jag heller ingen annan att köpa en skadad häst, eftersom jag vet hur ONT det kan gå...

Jag köper det till hundra procent. :) Men med din tidigare formulering lät det inte så. Det lät mer som att lägg inte ner tid på den sjuka hästen, skjut den för det kostar så mycket och du kommer ändå få göra dig av med den.

Men det behöver ju inte bli kostsamt?
Hästen kan ju leva hela livet utan att bli sjuk en ända gång till!? En häst som haft fång en gång behöver ju inte få fång nån mer gång bara för de liksom..

Visst sjutton kan det bli det, och det är liksom det som är så lynnigt med just fång. Har en bekant vars häst har haft fång för andra året, dock ej i följd. Kostade denna sommar 17000 kr trots försäkringen, och som sagt fång är knepigt kan hända att den aldrig återvänder eller så finns den där konstant sommar som vinter.

Skogstrollet

Jag köper det till hundra procent. :) Men med din tidigare formulering lät det inte så. Det lät mer som att lägg inte ner tid på den sjuka hästen, skjut den för det kostar så mycket och du kommer ändå få göra dig av med den.

Finns de som köper en skadad häst, lägger ut massor med pengar och i slutändan får ta bort den iaf.Det är nog snarare köparen man är mån om när man kommer med råd om att inte köpa en skadad häst. Trist att du tar illa upp av omsorgen dock...

Köpte själv en häst med senskada, det tog mig 9 mån att få honom friskförklarad. Nästa häst jag köper ska vara helt frisk, jag orkar inte med den resan igen.

Men gör du det - go for it. Lycka till.

Jaså?

Det är lugnt. Vi släpper det.

Visst sjutton kan det bli det, och det är liksom det som är så lynnigt med just fång. Har en bekant vars häst har haft fång för andra året, dock ej i följd. Kostade denna sommar 17000 kr trots försäkringen, och som sagt fång är knepigt kan hända att den aldrig återvänder eller så finns den där konstant sommar som vinter.

Precis, men som sagt. En risk man då får ta...

Den här hästen köper jag för att tävla i hoppning, bära eller brista!

Trots allt har jag ännu inte köpt hästen utan ska ha han på prov i ett år (eventuellt vill hon aldrig sälja honom utan bara ha honom hos mig på livstid, det kanske är ett bra alternativ isf?), och i kontraktet står det att alla veterinärkostnader delas på mellan ägare och "fodervärd". Ska nog även skriva något om fånget.
(Inga underskrifter har hittills gjorts)

Jag kommer ha hästen på prov, men om ni vill får ni gärna tipsa om vad man kan skriva i kontraktet om just fånget.!

Instämmer:crazy:Det är min trista erfarenhet.
Fång är en hemsk sjukdom. Mitt sto fick fång första gången i februari. Sedan upprepade anfall utan förvarning såväl sommar som vinter.

Nej, jag skulle inte medvetet köpa en häst som haft fång.

Jag har en månads uppsägning på han,
Kontraktet förlängs med 6 månader i taget,
Vet. kost. ska vi dela på (ej hovslagare/vaccination/aavmaskning)..

Efter att ha varit tvungen att avliva en älskad och mycket kapabel häst p.g.a. fångrelaterade problem (insulinresistens etc) , trots noggrann skötsel, så skulle jag inte medvetet vilja utsätta mig för risken att vara tvungen att genomlida det igen. Hästens smärta gick rakt in i min själ och kropp och det var fruktansvärt att se honom lida innan han fick somna in.
All den tid jag lagt ner på att utbilda hästen gick plötsligt om intet även om man självklart har goda minnen kvar (vann kvalitets i gångarter etc). Skulle jag välja mellan två så kapabla hästar och den ena haft fång så skulle valet vara självklart.
Man behöver inte köpa till sig problem när det gäller hästar, de brukar komma ändå.

som sagt, se ovan.. Han är ej köpt ännu...

om personen har en 4åring och vill låna ut den på livstidsfoder så är det ju något som inte stämmer... :crazy: då skulle jag backat direkt.

Vill personen låna ut ett år ex till en tävlingsryttare så kan man ju räkna med att ägaren tar hem hästen välutbildad och tävlad och ev säljer dyrare.

Jag såg just det.
En sak jag glömde ta upp är också hästens ålder, får den fång så tidigt (då den fortfarande växer etc) skulle jag nog räkna det som väldigt allvarligt såvida inte förutsättningarna var extrema. Unghästar brukar ha större tolerans för betet än äldre individer.

Men frågan är ju hur extrema förutsättningarna var!?

Hon vill låna ut han eftersom hon själv ine har tid med honom och intresset avtagit. Hon har en son på 8 månader och är arbetslös = inga pengar..
Mycket bra person att ha o göra med! Litar på henne till 110 %.

Det står också i kontraktet att jag har rätt att köpa hästen :)
Så att hon tar hem han är inget jag oroar mig över.

men om hon är arbetslös och inte har intresset kvar så varför vill hon inte sälja? = få loss pengar;)

För att hon älskar hästen så himla mycket.. I annonsen stod det; "Jag har inte hjärta att sälja hästen" och från början var det meningen att han bara skulle vara ute något år på uthyrning. Men hon tyckte om mig så mycket och ville att jag skulle försöka få med han i Breeders och sedan ha kvar han om ja ville.

Det går ju spekulera om det här hur mycket som helst, fram och tillbaka, hit och dit.. :crazy:

Men jag ahrj u iaf en trygghet i att jag kan läman tillbaka hästen när jag vill med en månads uppsägning.. Det känns iaf tryggt och bra nu när jag ser alla era kommentarer om fång!
= skulle passa bra för mig att bara träna och tävla honom åt henne, utan att behöva tänka på försäkring mm.

Men som sagt, bör nog skriva något om fånget.. Tips?

Typ att om hästen får fång igen så ska ägaren ansvara för detta eller liknande..?

Men som sagt, bör nog skriva något om fånget.. Tips?

Typ att om hästen får fång igen så ska ägaren ansvara för detta eller liknande..?

Ja det är väl lämpligt, eftersom risken för ett nytt anfall är ju större på en häst som redan haft fång. Se bara till att formulera det så att det blir som du tänkt dig, i händelse av att problemet uppstår igen.

Hur är en bra formulering då? Om det skulle uppstå måste det ju stå i klartext så det inte går att läsa de på olika sätt..

Tex:

Då hästen för ett år sedan hade fång ska hästägaren stå för alla veterinärkostnader om hästen får ett återfall. Dessutom går kontraktet i omedelbar verkan ut och hästen ska återlämnas till ägaren inom en månads tid om inte fodervärden vill att kontraktet ska fortskrida.

Något sådant kanske?

Du skriver i din andra tråd att hästen haft fång o undrar om det kan ge komplikationer!
Sen blir du irriterad när folk varnar dig.:confused:
PL

varför ska ägaren betala om hästen får fång igen? det kan ju lika gärna bero på bristande kunskap från din sida.. Isåfall kan nu ju komma överens om något villkor men att sätta ägaren på att betala helt för dina misstag i skötseln tycker jag är fel.

Om hästen varit halt en gång ska ägaren då betala om hästen blir halt igen?

Om hästen får fång igen antar jag att du dumpar iväg den tillbaka till ägaren och denne får städa upp efter sjukdommen. Då är det ju väldigt bra med uppsägningstiden på kontraktet:smirk: för inte har du användning för en en hopphäst som inte går att använda för att den fått rotation i hovarna. Vem står då för ersättningen av värdeminskningen på hästen? får dom ut 50 idag så kanske dom knappt får ut 10 efter något sådant.

nej jag blir inte irriterad! Jag är tacksam för alla som skriver inlägg! Även om man det inte är saker man vill höra så är det bra att få höra det!
Jag är jätte glad att jag skapade den här tråden för nu har jag fått massa åsikter från olika håll och blivit lite avståndstagande vad det gäller fånghästar.
Ska tänka mig MYCKET noga för innan jag köper honom isf!!

Och ja, jag har ändrat mig lite om någon undrar! :)

Men jag tycker fortfarande att alla hästar är lika mycket värda och ska älskas lika mycket!! ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 711
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 184
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 706
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 079
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023