Jag blir irrriterad, på riktigt..

Sv: Jag blir irrriterad, på riktigt..

Ja men det är det jag menar!! Ge mig tips då!!!! :)

Jag har ingen aning om vad man ska skriva!!

:idea:

Jag är en av de som avrådde i den tidigare tråden, och jag kan berätta varför.

I augusti -04 köpte jag en 6-årig islandshäst. Fick reda på att hon hade haft "lindrigt fång" som unghäst, men bara man aktade sig för kraftigt bete skulle det absolut inte vara något problem. Uppfödaren (ej säljare) hade haft klöverbete, och det var därför hästen hade blivit sjuk.

Det var frid och fröjd fram till sommaren -05. Hästen fick då fång i juli. Hon gick på bete, men det var absolut inget kraftigt sådant. Vet var ute, hästen blev behandlad och fick vila. Hon återhämtade sig bra, och var snart till synes symptomfri. I december, med en kost av magert hö, slog fången till igen som en blixt från en klarblå himmel. Hon behandlades åter igen hemma, men blev inte bra, och i januari kördes hon iväg till djursjukhuset. Där stod hon på behandling i fem dagar och fången började gå tillbaks. Men då utvecklade hon en tarminfektion, blev hastigt sämre och fick avlivas akut.

Detta var en chock i sig, naturligtvis, men chock nummer två kom när jag fick veta att försäkringen ev. inte täckte de (stora) kostnaderna. När jag köpte hästen blev jag tvungen att nyförsäkra, och uppgav då att jag visste att hon hade haft lindrigt fång några år tillbaks. Försäkringsbrevet visade inga reservationer, men försäkringsbolaget kläckte då ur sig den nu klassiska frasen: "Reservationer BEHÖVER inte vara skriftliga :crazy:."

I slutet fick jag rätt. Jag antar att det var tarminfektionen som "räddade" min ekonomi, om man nu får se det så krasst. Hade hon avlivats pga fång hade jag kanske stått där utan ersättning.

Tro mig, vi som skriver att man ska vara försiktig med att köpa sjuka hästar har nog ofta en mycket tråkig historia bakom oss, som vi innerligt hoppas att ingen annan ska behöva uppleva...

Men fy vad hemskt.. Jag förstår verkligen!!!! Hur kommer det sig att fången slog till i december igen?
Är det något i höet som gjorde att det slog till igen?

:(

Usch blir verkligen rädd nu.....

Men om jag inte äger hästen och man skrivit klart och tydligt vad som gäller i kontraktet så kan ju inte hela ansvaret stå på mig gällande ekonomi mm..? Eller det är väl klart det kan.. Suck..

Vad tror ni om ett foder baserat på kornkross, betfor och hö annars då? Det är vad en rådgivare sagt till mig ska fungera...?

som jag skrev, det är du som har hästen i din vård och du vet om att den haft problem. Då kan du ju inte komma och tänka på din ekonomi och vill att ägaren ska stå för hela kalaset själv. som straff för att denne lånar ut en häst som du får bruka fritt?

hästen har varit sjuk det betyder inte att den blir det igen men det kan göra så att den har lättare att bli sjuk igen. dessutom halvblod är väl inte den vanligaste rasen som drabbas av fång. det brukar vanligare vara ponnyer.

en dålig jämnförelse men om du lånar en bil av en bekant och du totalkvaddar den, ska då ägaren betala allt bara för att det var dennes bil och att ägaren inte upplyst dig om att det kan vara svårare att stanna om det är halt ute?

Det är precis det jag inte vet, och det finns många andra som har fånghästar som får fång av till synes "ingenting." Fång är en sjukdom, har jag nu lärt mig, som man ska ta mycket allvarligt på...

Ja men det är det jag menar!! Ge mig tips då!!!! :)

Jag har ingen aning om vad man ska skriva!!

:idea:

Innan du skriver någonting så skulle jag prata med hästägaren om jag var du.

Är hon helt på det klara med att hon plötsligt kan få hem en sjuk häst som kräver behandling om den råkar åka på fång igen när den står hos dig? Tycker hon att det är ok?
Sen kan ni tillsammans välja rätt formulering i det skrivna avtalet.

Har man en häst som haft fång så vet man nästan inte vad som utlöser det nästa gång. Det kan vara olyckliga omständigheter. Min häst som haft fång två ggr hade sitt förra fånganfall också i december för 1,5 drygt år sedan. Han åt bara hö då???????????

Veterinären är inte säker på varför han fick fång då, inte tjock häst. Hon säger att det kan varit en mindre infektion som störde ämnesomsättningen något, och gav fång. Lättare hänt eftersom han haft fång en gång innan.

Man tror kanske att är jag bara försiktig så får hästen inte fång igen men så enkelt är det tyvärr inte, när anlagen finns.

Senast ändrad av en moderator:

Det låter ju likt mitt fall med min häst. Ska tilläggas att min pålla inte var det minsta överviktig heller, detta enligt distriktsvet, vet på djursjukhus samt hovslagare.

I mitt fall var det heller ingen som kunde svara på varför hon fick fång i december. Själv tror jag på insulinresistans, fastän det aldrig kollades. Hästens mamma, fick jag sedan veta, hade gått nästan exakt samma öde till mötes. Dock fick hon fång mycket senare i livet. Förloppet, med oförklarliga återfall mitt i vintern etc, var dock mystiskt likt min hästs.

Till TS: det är ju långt ifrån säkert att din häst drabbas lika hårt som min. Vill bara försöka få dig att inse att fång inte alltid är så enkelt att hantera och förebygga som man kan ledas att tro.

Jag har en häst med belastnings fång. Fången har hon inte haft på många år men med breddad lamellrand och inget att fästa skorna i periodvis innebär dyra kostnade med enzion för mig. Går hon på det är hon "frisk" för då växer hoven bra.

För övrigt är bete inget problem för henne.

Det låter ju likt mitt fall med min häst. Ska tilläggas att min pålla inte var det minsta överviktig heller, detta enligt distriktsvet, vet på djursjukhus samt hovslagare.

I mitt fall var det heller ingen som kunde svara på varför hon fick fång i december. Själv tror jag på insulinresistans, fastän det aldrig kollades. Hästens mamma, fick jag sedan veta, hade gått nästan exakt samma öde till mötes. Dock fick hon fång mycket senare i livet. Förloppet, med oförklarliga återfall mitt i vintern etc, var dock mystiskt likt min hästs.

Jag funderade också på insulinresistens på min häst men de ville inte testa :crazy:
Jag har ändå funderat mycket kring parallellerna med människans diabetes typ 2. Den blir bättre av mycket motion och rätt kost. Jag tycker att min häst mår otroligt bra nu och jag är noga med hans motion och mat. Ingen stärkelserik mat och inget onödigt mer än vad som behövs till balanserad foderstat. Han får heller aldrig vila för många dagar i streck då sänks ju ämnesomsättningen och förmågan att bryta ner sockerarter. När man nu dessutom läser denna nya undersökning kring fång så tror jag att mycket ligger där.
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=10256

Jag har postat den i fler trådar så jag tjatar lite då jag tycker det är viktigt med ny kunskap kring fång. ;)

Jag är glad så länge jag klarar min häst från nya anfall men det finns inga garantier för en fångbenägen häst hur noga man än är. (till trådskaparen)

Instämmer:crazy:Det är min trista erfarenhet.
Fång är en hemsk sjukdom. Mitt sto fick fång första gången i februari. Sedan upprepade anfall utan förvarning såväl sommar som vinter.

Nej, jag skulle inte medvetet köpa en häst som haft fång.

Inte jag heller. Har en ponny med Cushing. Fy f*n vad jobbigt det är att ständigt oroa sig. Och dyrt är det med. Och det tar massa extra tid med hagar och annat fixande. Det är ju en helt annan sak om en häst man redan har får fång. Då är det ju klart att man gör allt man kan för sin häst. Men ALDRIG skulle jag köpa på mig en fång häst. :crazy:

/Maria

Hon har en son på 8 månader och är arbetslös = inga pengar..

Men hur ska hon ha råd med ev. veterinärkostnader då? :angel:

Tycker det låter lite för bra för att vara sant att du ska få ha den som din egen men hon ska betala hälften av veterinärräkningarna.

/Maria

Om hästen får fång igen antar jag att du dumpar iväg den tillbaka till ägaren och denne får städa upp efter sjukdommen. Då är det ju väldigt bra med uppsägningstiden på kontraktet:smirk: för inte har du användning för en en hopphäst som inte går att använda för att den fått rotation i hovarna. Vem står då för ersättningen av värdeminskningen på hästen? får dom ut 50 idag så kanske dom knappt får ut 10 efter något sådant.

Visst måste man lämna tillbaka hästen i samma skick när man är fodervärd? Iså fall kanske ts inte ens kan lämna tillbaka hästen om/när det blir sjuk.

/Maria

Jag har ringt och pratat med veterinär i eftermiddag och fått allt på det klara!
Tror allt kommer lösa sig nu! :)

Tack för alla inlägg!

Mvh S.

Vad är det då du har fått klarhet i? En vet får väl bara diskutera en viss häst med dess ägare?

Visst måste man lämna tillbaka hästen i samma skick när man är fodervärd? Iså fall kanske ts inte ens kan lämna tillbaka hästen om/när det blir sjuk.

/Maria

Det här tycker jag är en jättesvår fråga. Just om hästen varit sjuk tidigare i en sjukdom man vet kan komma tillbaka. Det är ju en chansning.

Om man säger att hästen får ett fånganfall trots minutiös skötsel och absolut inget oansvarigt från fodervärden. Ska denne då stå och betala veterinärräkningar till förbannelse? Säg att hästen aldrig blir bra igen, och ägaren vägrar utdömning. Ska då fodervärden stå för kostnaden för hästen tills den dör?

Det knepigaste är ju att man som fodervärd då ska betala utan att kunna avgöra hästens öde egentligen.

En tanke på det där med en månads uppsägning. Man skriver ju kontrakt för en viss tid, ex ett år, då är det meningen att fodervärden ska ha hästen ett år, vill man sen inte fortsätta som fodervärd DÅ säger man upp kontraktet en månad innan den går ut. Man kan inte när som helst bryta ett kontrakt med en månads uppsägning. Det blir ingen trygghet för hästägaren o veta att hästen när som helst kan komma tillbaka, trots att den är utlånad på ett år. Det är ju samma sak för dig som lånat hästen, har du skrivit kontrakt på ett år så vill väl inte du att ägaren kommer efter 3 o säger att om en månad vill jag ha hästen tillbaka, bara för att hon saknar den, att en ägare tar tillbaka sin häst i förtid pga att hästen är misskött el liknande är ju en annan sak.

Hoppas du förstår vad jag menar

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 711
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 184
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 706
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 079
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka