Jag blir galen...

Sv: Jag blir galen...

Kan rekomendrera en dörr i spolspiltan alltså att du kan ta in skita leriga hästar direkt in i spolspiltan...så himla bra:bow:

Då slippar man all lera i stallgången!

Jag hade gjort som du sa med uteboxar och ordentligt uppvärmt skötrum. Tycker att man då får det bästa av båda världar.
Hästarna har en klart bättre miljö för dom med uteboxar, och jag har aldrig tyckt det var ett problem att mocka dom fast jag är en fryslort utan dess like. Och jag har ändå stått där och mockat dom vid-20grader.
Däremot avskyr jag att stå och rykta i en kall stallgång, men det behöver jag ju inte heller om man har ett uppvärmt skötrum.
Och jag tycker det ser mycket trevligare ut med boxar i engelsk stil så man ser hästarna inte bara en kall vägg till en stallbyggnad.
Och har du ett ganska litet hus borde det bli mer estitskt riktigt med uteboxar, som inte är så stora och klumpiga som en hel stallbyggnad med stallgång blir.

/Camilla

Och jag som har börjat tänka om nu för att alla säger stall... haha
Jag kommer ALDRIG att kunna lämna in ritningarna... hahaha

Tycker själv att det är mycket trivsammare med uteboxar än vanlig stallbyggnad men vet att det är många som inte håller med mig.

/Camilla

Hej hej,

Ska komma med en idé som faktiskt slog mig EFTER det att jag byggde mitt stall. Vi byggde ju både hus, garage samt stall.

Det garaget som vi har...
Det är ett stort garage med carport och extra utrymme framför.
Attan, har ingen ritning nu. Men tänk dig att garaget är format som
ett L.
Tyvärr jag jag ingen bra bild, men här kan man gissa sig till något.
77381449.jpg

Då tänker jag att själva "carporten" kunde vara utmärkt som vindskydd, om man gjorde en vägg till vid själva "infarten". Framför carporten, den utbyggnaden, kan man använda som sadelkammare, foderförråd etc. Den delen som går jämte carporten kan man bygga boxar, och då ha sådana "engelska" boxdörrar där man kan öppna översta luckan. Man kan låta det stå öppet när hästarna är ute, så kan de välja själva om de vill gå in eller ut. Man kan välja åt vilket håll man vill sätta dörrarna, mot carporten eller mot andra sidan. Det är också så brett att man kan ha en liten gång att gå i själv som underlättar utfodring, skottkärra etc.

Nu vet jag inte hur många hästar du har, men det skulle funka med 2-3 st.
//Jezz

Själv ska jag snart sätta igång med stallbygge... det blir "uteboxar" med stallgång/ligghall... svårt att förklara men utanför boxarna ska det byggas ett skärmtak med två väggar. Det kan användas som stallgång och det kommer även vara öppet så att hästarna kan använda det som vindskydd då vi inte har något naturligt vindskydd i hagen knappt...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 416
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 281
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 335
Senast: Ajda
·
Hemmet Jag är 30+ med råge men har ändå noll erfarenhet av detta med huslån, och mina bankkontakter initierade av mig själv kan jag räkna på...
2
Svar
20
· Visningar
1 761
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar