Jag blir galen.

attempt

Trådstartare
Jag pratade med en tjej i bussen, som går i samma skola som jag. Vi började prata om hästar eftersom vi båda rider. Så kom vi in på det här med bete. Då sa hon: - SKA DIN HÄST GÅ PÅ BETE i sommar? Jag svarade att självklart skulle han det, det är väl meningen med sommaren? Då sa hon att hennes häst inte skulle dte, och jag fråhgade varför. Hon sa då att HON inte VILLE det för att det inte går att analysera gräset, och HON VILL inte att hennes häst ska äta något som hon inte vet vad det är i. Denna människan är en sån där snobbig tävlingsryttare som bara tänker på sig själv jämt.. jag vet inte hur många gånger vi rykt ihop..
 
Sv: Jag blir galen.

Jag tycker synd om hästen och håller helt med dej.. Jag tycker att hästarna måste få vara hästar lite också, gå på bete, busa med andra hästar och kanske vila lite från träning.
Man måste ju tänka att hästar betar nästan hela dygnet i det vilda och det är ju ingen som har anyslerat. Och vi människor som stänger in hästarna i boxar flera timmar om dygnet när dom i vanliga fall rör på sig nästan dygnet runt.
Är inte våra hästar värda att gå på bete iallafall på sommaren?
 
Sv: Jag blir galen.

Rebeccah skrev:
Jag pratade med en tjej i bussen, som går i samma skola som jag. Vi började prata om hästar eftersom vi båda rider. Så kom vi in på det här med bete. Då sa hon: - SKA DIN HÄST GÅ PÅ BETE i sommar? Jag svarade att självklart skulle han det, det är väl meningen med sommaren? Då sa hon att hennes häst inte skulle dte, och jag fråhgade varför. Hon sa då att HON inte VILLE det för att det inte går att analysera gräset, och HON VILL inte att hennes häst ska äta något som hon inte vet vad det är i. Denna människan är en sån där snobbig tävlingsryttare som bara tänker på sig själv jämt.. jag vet inte hur många gånger vi rykt ihop..

Hon och hennes häst är nog; "sådan matte sådan häst" :smirk:
 
Sv: Jag blir galen.

Men hon menar på att hennes häst ska gå i en liten fyrkantig padock hela sommaren ( jag är ärlig, hagen ser ut sån )
Om det nu går att analysera gräset, då undrar jag varför hon inte gör det om allt annat ska vara SÅÅÅ perfekt..
 
Sv: Jag blir galen.

Obs! Jag var ironisk. Det är klart att man KAN analysera gräset men det känns överflödigt och kostar mer än det smakar då olika växter växer vid olika temp osv. Ska man analysera varje dag då liksom... :smirk:

Nä, mer bete åt hästarna! ;)
 
Sv: Jag blir galen.

Jag tror hon har missförstått allt med analys.. Och hästar med för den delen:smirk:
Är inte hästen värd att vara häst i alla fall på sommaren?:(
 
Sv: Jag blir galen.

hohoho det lät ju som en välldigt smart männsika :rofl:

Visst att man ska va rädd om sin häst men det måste ju finnas gränser!!!
Gräs är ju det som är abrolut naturligast för en häst att äta!
Lider med hennes stackars häst!!! :(
 
Sv: Jag blir galen.

Min häst går inte heller på "riktigt" bete eftersom alla tävlingar är på sommaren (fälttävlan).
Däremot brukar hon få gå i gräshage på dagen, eller natten om det är väldigt varmt, och sen stå inne i stall ett tag med och vila upp sig. Så jag rider och tävlar för fullt men tycker ändå hon ska få äta gräs, det är väl alla hästars rättighet :)
Tyvärr har vi inga bra gräshagar det stallet jag står i nu (de har samma hagar året runt och när det växer upp gräs äts det ner rätt fort...), så jag får se lite hur jag gör. Några av hästarna i stallet åker på bete på hösten efter säsongen.

Men menar du verkligen att männsikan inte låter sin häst äta gräs alls bara för det inte är analyserat :eek: :rofl: Ibland undrar man vad folk tänker...
 
Sv: Jag blir galen.

Gaah vad trött jag blir på sånna människor. Hästar är levande varelser inte saker! Hästar ska iaf få gå någon vecka på bete och bara vara häst. Hästar är inte skapta för att stå i en liten "fålla" med grus och plant underlag. Då går dom sönder när man begär något, som ett exempel tävlingsryttarna i mitt stall. Dom rider enbart i ridhus eller paddock aldrig ute i skogen. För då går hästarna sönder :crazy: Ja inte så konstigt kanske? Som här förra veckan så skulle den ena rida sin dressyrhäst för en gångs skull på utebanan, han snubblade och blev halt. Det visade sig vara kotledsinflammation. Hästarna går i en liten fålla med grus hela dagarna och när dom blir ridna så är det alltid på banan. Är det hästliv?
 
Sv: Jag blir galen.

En del människor verkar ju tänka mer på sin egen bekvämlighet än sin häst välbefinnande..
 
Sv: Jag blir galen.

Det är tråkigt när hästar inte får vara hästar bara för att dom tävlar. Visst förstår jag att det är tråkig när/om den skadar sig innan tävling. Sitter själv här och deppar över en skadad tävlingshäst som får stanna hemma i helgen, men så är det ibland...
Själv hör jag till de få, iaf i vårt stall som verkligen använder min häst mångsidigt. Jag tävlar henne i dressyr, i dagsläget upp tom LA med placeringar och ska förhoppningsvis kunna debutera MSV till hösten. Min hästs vecka kan se ut som följande 1. Uteritt, alla gångarter 2. Dressyr för instruktör 3.Skritt eller promenad 4. Dressyr för instruktör 5. körning i skogen 6.Vila 7. Hoppning/markarbete.
Vissa dagar tömkör eller longerar jag oxå, så att hon får jobba ryttarfritt. Hon har minst 2-3 dagar/ vecka som hon jobbas utan ryttare. Inte av nån särskild anledning utan bara för att jag tycker att hon ska få slippa det. Funkar jättebra.
Hon är toppen att rida ut med, både i skogen och i civilisationen och är trafiksäker. En riktig alltiallo häst!
 
Sv: Jag blir galen.

Hmm, en del är spännande. Ett stall jag stiod i förut fanns det också diverse spännande människor, en del hästar fick inte gå på bete för det tyckte att det var läskigt att vara ute när det är mörkt... och en häst kom glatt och sa att nu skulle hennes häst åka på bete... Det skulle bli sååå skönt att slippa mocka för det gjorde hon som hade betet... Mocka? Jaa, hon kan ju inte gå ute på natten... svarade tjejjen...
 
Sv: Jag blir galen.

Polly_Mulle skrev:
Hmm, en del är spännande. Ett stall jag stiod i förut fanns det också diverse spännande människor, en del hästar fick inte gå på bete för det tyckte att det var läskigt att vara ute när det är mörkt... och en häst kom glatt och sa att nu skulle hennes häst åka på bete... Det skulle bli sååå skönt att slippa mocka för det gjorde hon som hade betet... Mocka? Jaa, hon kan ju inte gå ute på natten... svarade tjejjen...


:rofl: :rofl: :rövrolf: Jag kiknar!
Det var dagens asgarv!!:) :p
Jag kan verkligen tänka mej typ en nordsvensk och en liten dressyrhäst som står där i mörkret och kurar och hör läskiga ljud från granen därborta.... Stackars krakar :cool: :D :p
 
Sv: Jag blir galen.

Ja, men ni har väl hört Rallygängets låt "Stackars uteliggardjuren" ;)

:rofl:
 
Sv: Jag blir galen.

Haha, ska man plocka ett grässtrå från varje tuva och skicka in då eller? SMART. :P
 
Sv: Jag blir galen.

Det kanske finns en anledning till att hon inte vill att hästen ska gå på bete.

Min tävlingshäst med kronisk fång fick återfall av minsta lilla bete. Det var grushage som gällde för henne, tyvärr:crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 066
Senast: mars
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp