Jag blir galen.

Sv: Jag blir galen.

kimmis87 skrev:
att hästarna springer sig svettiga tycker jag inte är så farligt, hästar svettas ju ganska så lätt, i synnerhet om de är vältränade, mina hästar rinner det om efter varje ridtur på sommaren, förutom när jag har tagit en riktigt lugn tur


Det är inte farligt, nej. Men min häst springer ibland så mycket att han blir heöt slut och är blöt från nos till hov. Är det snällt att låta den stå ute då?
 
Sv: Jag blir galen.

Rebeccah skrev:
Det är inte farligt, nej. Men min häst springer ibland så mycket att han blir heöt slut och är blöt från nos till hov. Är det snällt att låta den stå ute då?

kanske inte, men nån gång lite grann gör inte så mkt, men som jag skrev så tar jag in mina hästar i skymning för att då är det värst, sen släpper jag ut dem igen, vet hur hästarna såg ut i ena hagen de var i, aj aj... men det är ju oxå en vane sak, en häst som alltid stått på stall hela sommaren får väl värsta chocken av alla insekter om de är ute....
blöt från nos till hov är inte alltid så farligt, när min häst är i det stadiet klarar han att galoppera ca 2 mil till, minst... jag lovar det blir pölar under honom efter en vanlig ridtur...
men man kan ju oxå sätta på insektstäcken som har blivit så bra på sista tiden,
sen beror det väl på vart i landet man bor... högre upp har jag hört att det är mkt värre, jag bor i östergötland, så det är ju inte så mkt här...
så jag förstår de som tar in sina hästar
 
Sv: Jag blir galen.

Zlatan skrev:
Men jag kan inte få ihop det att jag skulle ha hästarna ute dygnet runt i veckorna och sedan ska de stå uppstallde på tävlingsplatser fredag-söndag. Det känns helt bakvänt.

Jag följer samma rutiner på sommaren som jag gör på vintern (och det är inte enbart för hästarnas skull utan även för att hästarna/ridningen/tävlandet är mitt jobb) hästarna får samma foder, kanske lite mindre hö eftersom de går i stora gräshagar på dagarna, men annars är allt samma. De får komma in på kvällarna och sova inne.
Jag tycker de presterar bättre då + att man har koll på dem, hur deras avföring är, temp, hur mycket varje häst dricker osv. Hästar som går ute på bete dygnet runt tycker jag bli alldeles för runda och slöa för att tävla några högre klasser i hoppning på helgerna.

jag håller inte med dig till punkt och pricka, helt klart har man bättre koll på träck temp hur mkt den dricker osv, men att den skulle bli slöare??
det har jag aldrig varit med om, båda mina hästar som jag har nu får en energi kick av betet, och de älskar att jobba, och vill inget hellre än att komma ut ur hagen och springa!
feta blir de inte heller, den ena var förra året, men han var halt 3 v så det berodde nog på det. men annars kan jag hålla formen i topptrimm fast de går på bete, och så krävande är ju inte hoppning, inte om man jämför med min sport, distans, du är inne på bana hur länge? 3 min? kanske 4? visserligen ger din häst allt på den korta tiden, men kolla då på de hästar som tävlas kanske 10 mil, och de som är duktiga kan galoppera 80-90% av sträckan...
då förstår du att man måste ha en pigg häst, och på upploppet klarar man sig inte utan explosivitet, så det måste man oxå ha om man ska klara sig bra...
men du erkänner ju själv att det är lite för din egen bekvämlighet, men det är klart att om hästen bara är van att gå ute 4-6 h om dygnet och helt plötsligt ska gå ute 24 h så blir den ju trött, (vet ju inte hur länge dina går ute i vanliga fall)
men mina är ute ca 16-18 h per dygn i vanliga fall, och då är ju inte omställningen sååå stor, om du har någon/några unghästar så varför inte testa på dem och se hur reaktionen blir? det skulle vara kul att se någon riktig vetenskaplig studie på det här, för nu handlar det ju bara om olika erfarenheter, och jag tror inte att någon på den här sidan igentligen har lagt fram RIKTIG fakta, men än att hästen ska röra på sig 16 h per dygn och lite sånt... men annars...
finns det ingen som har "forskat" på riktigt i detta ämne?

mina hästar står inne dagen innan tävling och dagen efter, eller om det spöregnar, inte annars (på sommaren alltså)
 
Sv: Jag blir galen.

Stackars hästar... mina får gå på sommar bete men vara inne på natten pga alla mygg o knott.
men en tjej som jag "känner" ska skaffa häst o hyra in den i ett stall ca 500 meter från där hon bor... men vet ni vad hon sa igår när jag pratade med henne? jo att hon kommer ju inte vara där på vintern för det är för långt att gå och så är det så kallt.... så då får de sköta hästen.... Herregud, skaffar man häst får man väl ta hand om den.:devil:
 
Sv: Jag blir galen.

tusse skrev:
Stackars hästar... mina får gå på sommar bete men vara inne på natten pga alla mygg o knott.
men en tjej som jag "känner" ska skaffa häst o hyra in den i ett stall ca 500 meter från där hon bor... men vet ni vad hon sa igår när jag pratade med henne? jo att hon kommer ju inte vara där på vintern för det är för långt att gå och så är det så kallt.... så då får de sköta hästen.... Herregud, skaffar man häst får man väl ta hand om den.:devil:



:eek: Herregud, ibland blir man bara fööör trött.. på en del männsikor. Tror hon att det är en leksak som hon bara ska ta hand om när det passar henne? Jag skulle dö om jag inte var hos min älskling varje dag. :love: Och jag cyklar ofta den där milen för att få komma till honom, oavsett väderlek.
 
Sv: Jag blir galen.

Jag kommer inte ställa av pållan i sommar, om det är det ni menar med bete. Men hon kommer gå ute dygnet runt så länge vädret tillåter det.
Jag märker (tack och lov) att hon bli mkt slöare av att gå ute dygnet runt än hon är nu. Om jag skulle ha min häst som tävlingshäst skulle jag definitivt inte sätta henne på att gå ute dygnet runt precis under tävlingssäsongen. Det går ju att låta hästen ha lite semester någon annan tid på året!
 
Sv: Jag blir galen.

Våra hästar går ute dygnet runt hela sommaren fastän de tävlar. (Hoppning på Msv nivå) De får tillskott av kraftfoder när de rids hårt annars har vi inte märkt att de blir slöare. Däremot när man kommer hem efter att ha tävlat ett meeting så märker man att hästarna vill ut så fort det bara går när vi kommer hem. Vi har både New Forest ponnyer och halvblod. De måste få vara hästar också. Vilar gör de i dec och jan.
 
Sv: Jag blir galen.

Mig vetelien är det mer naturligt för en häst att äta gräs än analyserat hö, har aldrig sett en häst i frihet föredra hö framför gräs.
 
Sv: Jag blir galen.

*KL*

förstår henne på ett sätt att hon inte vill ha hästen på bete men inte av anledningen att hon inte vet vad hästen får i sig. gräs är hästens naturliga föda.. *suck*

min madam ska iår gå ute i gräshage med 2 ndra under dagtid nattetid tas hon in. i mitten av sommaren blit de eventuellt att hon går ute nåra nätter beroende på hur hon reagerar. ledarsto som inte kan slappna av en endaste sekund ute så hon blir så otoligt trött. så hon behöver komma in och sova lite. sen har vi dom där jä*la bromsen under dagtid. ibland får hästarna gå in under nån timme mitt på dagen då de pga bromsen sprungit rakt igenom staketet.

har tur som har en häst som itne är så otroligt utsatt. började smörja in henne i slutet på juli förra året de andra började i mitten av maj.
 
Sv: Jag blir galen.

Zlatan skrev:
För dig kanske, för mig är sommar och hästar = mycket tävlingar, jag skulle aldrig i hela mitt liv släppa ut mina tävlingshästar på bete.

Även om man inte tycker lika så försök förstå att det finns fler sätt.
Hon kanske uttryckte sig lite skumt men vem vet, hon kanske är livrädd för fång (ja jag vet att hästar kan få fång av många olika orsaker) eller något annat. Eller så vill hon helt enkelt bara ha hästen inne på nätterna och ha koll på vad den äter.
Döm inte ut alla andra som idioter bara för att de har en annan åsikt.
varför kan inte tävlingshästar gå på bete ???
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 066
Senast: mars
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp