Sv: Jag blir galen.
Zlatan skrev:
Men jag kan inte få ihop det att jag skulle ha hästarna ute dygnet runt i veckorna och sedan ska de stå uppstallde på tävlingsplatser fredag-söndag. Det känns helt bakvänt.
Jag följer samma rutiner på sommaren som jag gör på vintern (och det är inte enbart för hästarnas skull utan även för att hästarna/ridningen/tävlandet är mitt jobb) hästarna får samma foder, kanske lite mindre hö eftersom de går i stora gräshagar på dagarna, men annars är allt samma. De får komma in på kvällarna och sova inne.
Jag tycker de presterar bättre då + att man har koll på dem, hur deras avföring är, temp, hur mycket varje häst dricker osv. Hästar som går ute på bete dygnet runt tycker jag bli alldeles för runda och slöa för att tävla några högre klasser i hoppning på helgerna.
jag håller inte med dig till punkt och pricka, helt klart har man bättre koll på träck temp hur mkt den dricker osv, men att den skulle bli slöare??
det har jag aldrig varit med om, båda mina hästar som jag har nu får en energi kick av betet, och de älskar att jobba, och vill inget hellre än att komma ut ur hagen och springa!
feta blir de inte heller, den ena var förra året, men han var halt 3 v så det berodde nog på det. men annars kan jag hålla formen i topptrimm fast de går på bete, och så krävande är ju inte hoppning, inte om man jämför med min sport, distans, du är inne på bana hur länge? 3 min? kanske 4? visserligen ger din häst allt på den korta tiden, men kolla då på de hästar som tävlas kanske 10 mil, och de som är duktiga kan galoppera 80-90% av sträckan...
då förstår du att man måste ha en pigg häst, och på upploppet klarar man sig inte utan explosivitet, så det måste man oxå ha om man ska klara sig bra...
men du erkänner ju själv att det är lite för din egen bekvämlighet, men det är klart att om hästen bara är van att gå ute 4-6 h om dygnet och helt plötsligt ska gå ute 24 h så blir den ju trött, (vet ju inte hur länge dina går ute i vanliga fall)
men mina är ute ca 16-18 h per dygn i vanliga fall, och då är ju inte omställningen sååå stor, om du har någon/några unghästar så varför inte testa på dem och se hur reaktionen blir? det skulle vara kul att se någon riktig vetenskaplig studie på det här, för nu handlar det ju bara om olika erfarenheter, och jag tror inte att någon på den här sidan igentligen har lagt fram RIKTIG fakta, men än att hästen ska röra på sig 16 h per dygn och lite sånt... men annars...
finns det ingen som har "forskat" på riktigt i detta ämne?
mina hästar står inne dagen innan tävling och dagen efter, eller om det spöregnar, inte annars (på sommaren alltså)