Jag blir galen.

Sv: Jag blir galen.

Jag känner både henne och hästen, det är inget fel på hästen. Det har hon själv sagt.
 
Sv: Jag blir galen.

Mina två kallblod kommer att ha 3 hektar gräs till sitt förfogande i sommar - men jag kommer troligen att ta in dem (i uteboxar) på nätterna. Detta av två anledningar: de är väldigt lättfödda och kommer att bli smällfeta om de bara går och äter, och det lär vara massor av mygg och knott på markerna.

Jag kommer att rida hela sommaren - det är ju då man har tid och möjlighet att rida. Hästarna får vintervila när marken är hård eller det ligger så mycket snö i skogen att det inte går att rida.;)

Immer
 
Sv: Jag blir galen.

Jag tar också in min häst när det massor insekter ute, hästarna springer ihjäl sig ute annars.
 
Sv: Jag blir galen.

Synd när folk resonerar så om sina djur. Vi har gjort det väldigt bekvämmt för oss med små grushagar.
 
Sv: Jag blir galen.

stackars häst! min totto kommer gå på bete mellan 1/6-1/10 varav första månaden helt vilande å barfota så han får känna gräset mellan tårna=) sen e de bar att börja träna för våran tävlingsdebut i höst=) men självklart ska hästar få va hästar. när det inte är bete går han ute från ca 9-21 om det inte är oväder då han kommer in vid 17 vilket är mycket ovanligt annat än på vintern. har jobbat i tävlingsstall och tycker synd om dom hästar som inte får gå ut i hagar... jobbade hos en känd hoppryttare för några år sen (nämner inga namn) och hade dom tur fick dom gå ut en 20 minuter i veckan på sommaren i en hage. annars var det bara skrittmaskinen som gällde=(
 
Sv: Jag blir galen.

Rebeccah skrev:
Jag tar också in min häst när det massor insekter ute, hästarna springer ihjäl sig ute annars.

Det finns insektsmedel... Switch funkar bra mot både knott och fästingar och medel som innehåller dietyltoluamid fungerar mot mygg vilket är kliniskt utprovat på amerikanska soldater för decennier sedan.
Ett medel som fungerar mot alla kryp existerar inte utan då är det frågan om lurendrejeri...

Låt hästarna vara hästar för tusan !
 
Sv: Jag blir galen.

Rebeccah skrev:
Jag svarade att självklart skulle han det, det är väl meningen med sommaren?

För dig kanske, för mig är sommar och hästar = mycket tävlingar, jag skulle aldrig i hela mitt liv släppa ut mina tävlingshästar på bete.

Även om man inte tycker lika så försök förstå att det finns fler sätt.
Hon kanske uttryckte sig lite skumt men vem vet, hon kanske är livrädd för fång (ja jag vet att hästar kan få fång av många olika orsaker) eller något annat. Eller så vill hon helt enkelt bara ha hästen inne på nätterna och ha koll på vad den äter.
Döm inte ut alla andra som idioter bara för att de har en annan åsikt.
 
Sv: Jag blir galen.

Varför inte?
Det blir ju ett sjuj*vla liv här på Buke om man inte analyserar och räknar och väger och kompletterar osv så snart detta gräs torkat! :angel:

LIA
 
Sv: Jag blir galen.

Du är duktig du och din häst/dina hästar har det säkert jättebra.

Men, det finns faktiskt ställen i Sverige där inte ens Switch hjälper. Och då är det bättre att hästarna får komma in när det är som värst, än att de "får vara hästar" och på hästars vis springa sig fördärvade för att komma undan insekterna.

Immer
 
Sv: Jag blir galen.

Jag håller med Immer! Tex i våran hage blir det vissa dagar så mycket insekter att hästarna springer sig så svettiga att de ´blir dyngsura, och inte ens det bästa medlet hjälper då! Vad är snällast mot hästen: Att låta den springa ihjäl sig i hagen pågrund utav insekter som bits eller att låta dme gå in någon timma i en svalt stall utan insekter så att de kan slappna av och vila lite?
 
Sv: Jag blir galen.

:bow:
har man tävlingshästar som ska prestera är det helt ärligt oshyssst att släppa dom på gräs på dagarna (eller nätterna om man så vill...) ska dom tränas och tävlas så ska dom behandlas som elitidrottare med foder och träning... jag tror knappas att carolina klyft eller stefan holm äter massa glass på sommaren, bara för att det är så att man SKA äta glass när det är sommar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag blir galen.

Klart dom äter glass! Eller vad vet jag, men så länge dom tränar så kan dom ju äta vad dom vill.
 
Sv: Jag blir galen.

Tacitus skrev:
Det finns insektsmedel... Switch funkar bra mot både knott och fästingar och medel som innehåller dietyltoluamid fungerar mot mygg vilket är kliniskt utprovat på amerikanska soldater för decennier sedan.
Ett medel som fungerar mot alla kryp existerar inte utan då är det frågan om lurendrejeri...

Låt hästarna vara hästar för tusan !

Switch funkar inte påalla hästar, min t.ex., hon tål det inte. Naturligtvis finns det andra insektsmedel, men vissa hästar klarar helt enkelt inte att vara ute.
 
Sv: Jag blir galen.

Min ponny ska också gå på bete. Hästarna behöver ju sommar lov dom med.
 
Sv: Jag blir galen.

Jag tycker att hästarna ska få gå ute på sommaren, MEN ibland är insekterna rent ut sagt för jävliga - och då ska antingen hästarna ha en ligghall (som vid utegångsdrift) eller få stå inne någon timme i ett svalt stall. Jag rider min häst precis som vanligt på sommaren, kanske tilloch med mer eftersom jag då inte går i skola.
 
Sv: Jag blir galen.

Zlatan skrev:
För dig kanske, för mig är sommar och hästar = mycket tävlingar, jag skulle aldrig i hela mitt liv släppa ut mina tävlingshästar på bete.

Även om man inte tycker lika så försök förstå att det finns fler sätt.
Hon kanske uttryckte sig lite skumt men vem vet, hon kanske är livrädd för fång (ja jag vet att hästar kan få fång av många olika orsaker) eller något annat. Eller så vill hon helt enkelt bara ha hästen inne på nätterna och ha koll på vad den äter.
Döm inte ut alla andra som idioter bara för att de har en annan åsikt.


jag tävlar oxå hela sommaren, mina hästar går ute dygnet runt, och det är inga problem med det, dock så kompleterar jag med lite hö, havre, betfor, lusern och ev super G, men allt det får de bara för att de ska kunna äta på tävlingsplatsen, så att magen är invand med det, utom super G för det får de för att det ökar prestandan så himla mkt

men jag kan ju hålla med om att är det mkt insekter så kan man ju ta i hästarna i skymning, det är ju då det är flest iaf hos mig.

att hästarna springer sig svettiga tycker jag inte är så farligt, hästar svettas ju ganska så lätt, i synnerhet om de är vältränade, mina hästar rinner det om efter varje ridtur på sommaren, förutom när jag har tagit en riktigt lugn tur
 
Sv: Jag blir galen.

kimmis87 skrev:
jag tävlar oxå hela sommaren, mina hästar går ute dygnet runt, och det är inga problem med det, dock så kompleterar jag med lite hö, havre, betfor, lusern och ev super G, men allt det får de bara för att de ska kunna äta på tävlingsplatsen, så att magen är invand med det, utom super G för det får de för att det ökar prestandan så himla mkt

Men jag kan inte få ihop det att jag skulle ha hästarna ute dygnet runt i veckorna och sedan ska de stå uppstallde på tävlingsplatser fredag-söndag. Det känns helt bakvänt.

Jag följer samma rutiner på sommaren som jag gör på vintern (och det är inte enbart för hästarnas skull utan även för att hästarna/ridningen/tävlandet är mitt jobb) hästarna får samma foder, kanske lite mindre hö eftersom de går i stora gräshagar på dagarna, men annars är allt samma. De får komma in på kvällarna och sova inne.
Jag tycker de presterar bättre då + att man har koll på dem, hur deras avföring är, temp, hur mycket varje häst dricker osv. Hästar som går ute på bete dygnet runt tycker jag bli alldeles för runda och slöa för att tävla några högre klasser i hoppning på helgerna.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag blir galen.

Det är inte hästliv, det är idoti och egoistiskt. Hästar är varleser som behöber få rulla sig i en pöl full av lera för att må bra , det ligger i deras beteenden. De är inga människor. Inga dockor.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 066
Senast: mars
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp