Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tiken är alltså en vit schäfer(?) som är reggad i en dansk rasklubb(?) men inte i skk. Det är nästan så att det underligaste i det här är att föräldradjuren är röntgade (tiken är ju uppenbarligen blandras).

Kankse jag som e dum, men skulle det inte kunna va att hunden e röntgad då?? eller missuppfattar jag hela kommentaren??

Jag tror att det beror på att de som vill jobba med sin hund, dvs de som håller till på klubben, vet vad dom vill ha ut av sina hundar och köper därför en ras som de vet passar.

Jag tror detsamma.

Att enskilda instruktörer skyller på att de inte tar emot blandraser, kan inte det vara för att de helt enkelt har tråkiga/bristande erfarenheter och vill undvika såna ekipage? Det är alltid lättare att skylla på generella regler än att säga till enskilda att man inte kan/vill ge dem vad de behöver.

Det är svårt att vara en bra instruktör åt alla, och en del varken vill eller kan försöka.

Brukshundklubben har ett utbildningsansvar och bör ta emot blandraser på sina allmänlydnadskurser och enligt mig också i tävlingskurserna inom lydnad, rallylydnad och agility. Får man svar från instruktören att blandraser inte är välkomna så tycker jag att man kontaktar styrelsen i klubben.

Jag ser inte särskilt många blandraser på mina kurser tyvärr. Det brukar vara någon enstaka. I vår träningsgrupp i lydnad har vi inte en enda sedan min gamle dog :(. Men i agilityn är där desto fler, och jag har även sett några i rallyn.

Jag tror att det beror på att de som vill jobba med sin hund, dvs de som håller till på klubben, vet vad dom vill ha ut av sina hundar och köper därför en ras som de vet passar.
Sen är det ju rätt många som utvecklar ett träningsintresse med första hunden. Man kanske köper en blandras som familjehund men samlar sen på sig både kunskap och intressen. Är inte blandraser välkomna på klubben missar man nog stora möjligheter att fånga upp dessa förare/ägare till nästa hundköp.

Sen är det ju rätt många som utvecklar ett träningsintresse med första hunden. Man kanske köper en blandras som familjehund men samlar sen på sig både kunskap och intressen. Är inte blandraser välkomna på klubben missar man nog stora möjligheter att fånga upp dessa förare/ägare till nästa hundköp.
SBK har regeringens uppdrag att utbilda alla hundar, de får pengar för det o får därför inte vägra några raser från valp/slyngel o vardagslydnad. Blir man nekad kurs pga ras/rasblandning så skall man klaga i första hand hos klubbens utbildningsansvariga o om man inte får gehör hos styrelsen o så vidare uppåt, distrikts/regionstyrelse osv.

Det är inte OK att SBK får skattemedel för att utföra sin uppgift om man de facto vägrar utbilda blandisar.
arg.gif

Men jag blir faktiskt både glad och ledsen av infon att det finns klubbar som inte har plats för alla som vill träna, jag tycker snarare det brukar vara svårt att få ihop nog många för att starta en kurs/träningsgrupp :-)

Nu har jag sett den mest korkade annonsen någonsin.

Shitzu/ tibbetankspaniel hane till parning
3 årig shitzu / tibbetankspaniel okastrerad söker en tjej att få träffa ibland valpar är inget måste.

Öööööh va - tror människan att hundar "pippar" som människor, lite då och då för att dom känner för det eller :nailbiting::banghead::rage:

Sitter och ser ut så här :o över alla skumma korsningar.

Iof är min ena inte bättre. Pappan är renrasig Kelpie. Mamman är en hejkomochhjälpmig omplacering och gissar på schäfer, dobberman, nån vinthund osv. För min fröken ser ut som en greyhound i kroppen, schäferfläckar, dobbermanöron, kelpiesvans och hej vet inte allt.

Dock inte en planerat av komma. Var föräldrarna som fann varandra visst på ett sommarsläpp av hästar. Tiken 1½ år gick 11 valpar :o

Sitter och ser ut så här :o över alla skumma korsningar.

Iof är min ena inte bättre. Pappan är renrasig Kelpie. Mamman är en hejkomochhjälpmig omplacering och gissar på schäfer, dobberman, nån vinthund osv. För min fröken ser ut som en greyhound i kroppen, schäferfläckar, dobbermanöron, kelpiesvans och hej vet inte allt.

Dock inte en planerat av komma. Var föräldrarna som fann varandra visst på ett sommarsläpp av hästar. Tiken 1½ år gick 11 valpar :o

Hahahaha som min, schäfer/labbe/rottis/bc ser ut som en schäfer i kroppen, rottis i huvudet, bc behavior och fläckar som en sankt Bernard och på benen som en fågelhund! Jag vet inte riktigt vad i hellskotta som gick fel där :rofl::rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 606
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar