Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
De renrasiga hundar vi haft ( schäfer och sedan Berner Sennen) har alla dött i cancer. Berner Sennentikarna blev bara ca 7 år. Underbara hundar annars.
Blandrasen ( schäfer 75%, labrador 25%, Riesenschnauzer 25%) blev nästan 13 år innan hon fick en stor juvertumör och måste avlivas. Hon var den bästa hunden vi haft, och vi saknar henne fortfarande efter snart 4 år.

Den nuvarande hunden är en renrasig schäfer (omplaceringshund) med höftledsfel. Hon är bara 5 år men har redan besvär av sina höftleder trots friröntgade föräldrar. Hon är bruksavlad och blir odräglig , om hon inte får fysisk och mental stimulering dagligen. Den absolut jobbigaste hunden vi haft under alla år!
Ibland har vi förbannat dagen vi åkte och tittade på henne. Hon var till utseendet nästan en kopia på sin föregångare, den underbara blandrasen. Mentalt något helt annorlunda, tyvärr!

Det låter ju inte som att ni har varit så seriös i era hundval så här blir det liksom pest eller kolera.

Självklart blir schäfern odräglig utan stimulans? Den ska ju kunna jobba outtröttligt från morgon till kväll med extremt psykiskt påfrestande aktiviteter, det är det den är avlad för.

På en svenskskyddstävling ska hunden klara av att gå spår, sök, uppletande, lydnad och ett skyddspass inom loppet av några timmar.... En hund som håller ihop för det är liksom inte bara att ställa av och tro att de lugnt ska acceptera livet utan att ge utryck för sin frustration? Problemet uppstår ju när folk utan kunskap eller utan intresse för kunskap köper en sådan hund och tänker att hunden blir det man gör den till. Precis som någon annan skrev är det också väldigt viktigt att tidigt lära dessa hundar att ibland är det bästa sättet att få det man vill helt änkelt att slappna av. Som exempel fick min 7 månaders åka 20 mil i helgen för att sedan tillbringa en heldag med att KOLLA PÅ medans andra hundar tränade skydd just bara för att lära sig att hon inte alltid kan stå i centrum och att "matte ser mig så fort jag väljer att slappna av här"

Jag har träffat väldigt bra blandningar men de har oftast haft väldigt bra ägare som engagerat sig väldigt mycket. Jag är dock tveksam till att skaffa en blandis själv, men har tyvärr även stött på väldigt mycket skit med klara papper och även sett flertalet sk rasrena där det uppenbart varit mer än vad som står på papperet inblandat. :crazy:

Fast så sätt har jag inget emot en blandras, bara den e eftertänkt! Jag menar mina fyra blandingar han har det är over the top. Men jag har haft schäfer/rottweiler och en pitbull/amstaff och dem var hur perfekta som hellst. S/r fick vi avliva pga av ålder 14 år, och den andra fick vi avliva för att han fick cancer och smällde av. Så man kan få tag på fina blandningar också. MEN några jävla "hoppsan valpar" blir det aldrig igen!

Var var det för tanke bakom de blandningarna då? Vad ville man få fram?

Var var det för tanke bakom de blandningarna då? Vad ville man få fram?

Antagligen ingenting, det vet ju inte jag men då detta va omplaceringar från vuxen ålder så har jag ju inte bidragit till kass avel! Detta kan ju också varit buskavlingar men inget som jag fått reda på. S/R va dock militärhund han fixade bara inte höjder och så orkadeinte han med temot, så då fick vi honom.

Vad sägs som en blandning mellan Samojed, husky, finnspets och border collie?
Var tvungen att fråga varför uppfödarna gjort blandningen och vad planen med hunden var... :angel:

Svaret var att de visste inte varför blandningen gjorts och en frågande undran på vad jag menade med planen, han är en familjemedlem..

:banghead::banghead:

Senast ändrad:
Jag har länge hållt mig undan denna tråden då jag själv har en blandras (som jag älskar mer än synden). Visserligen en omplacering, men tillika skitsöt och avelmässigt ett fullständigt stolpskott. Raskombinationen är ju egentligen inte så tokig, sheltie/mini aussie. Lite som att korsa en engelsk springer och en cocker spaniel. Samma skit liksom. Typ.

Men jag skulle vilja fråga uppfödaren hur dom egentligen tänkte när de parade föräldrarna. De tog ju trots allt tre kullar på dessa eminenta avelsdjur. :banghead: :wtf: Jag har kontakt med tre helsyskon till Alice och vi har alla samma problematik. Dåliga nerver och rädda för folk.

Jag ska inte säga aldrig mer blandras för det vet man aldrig.. Men aldrig mer oseriös avel. Nästa hund ska ha skottfasta föräldrar i minst 19 generationer. Alla inom hela jävla släkten ska vara korade, kärnfriska och ha tävlingsmeriter. Helst ska jag få träffa alla, till och med de döda. Uppfödaren ska ha föräldrar och förfäder som fött upp rasen och spenderat hela sina liv med att få fram den perfekta avkomman - dvs min. :angel: Nästan iaf. Men bara nästan. :angel:

Jag har länge hållt mig undan denna tråden då jag själv har en blandras (som jag älskar mer än synden). Visserligen en omplacering, men tillika skitsöt och avelmässigt ett fullständigt stolpskott. Raskombinationen är ju egentligen inte så tokig, sheltie/mini aussie. Lite som att korsa en engelsk springer och en cocker spaniel. Samma skit liksom. Typ.

Men jag skulle vilja fråga uppfödaren hur dom egentligen tänkte när de parade föräldrarna. De tog ju trots allt tre kullar på dessa eminenta avelsdjur. :banghead: :wtf: Jag har kontakt med tre helsyskon till Alice och vi har alla samma problematik. Dåliga nerver och rädda för folk.

Jag ska inte säga aldrig mer blandras för det vet man aldrig.. Men aldrig mer oseriös avel. Nästa hund ska ha skottfasta föräldrar i minst 19 generationer. Alla inom hela jävla släkten ska vara korade, kärnfriska och ha tävlingsmeriter. Helst ska jag få träffa alla, till och med de döda. Uppfödaren ska ha föräldrar och förfäder som fött upp rasen och spenderat hela sina liv med att få fram den perfekta avkomman - dvs min. :angel: Nästan iaf. Men bara nästan. :angel:
Fast nu finns det ju även bra blandisar med ett syfte och ett mål med uppfödningen, även om jag själv nog aldrig kommer att ge mig på något sådan avel. Exet hade en fantastiskt blandis med sig "i boet" och jag älskade henne väldigt mycket, sund, stabil, hälsosam och skottfast. Det finns mycket renras som är betydligt sämre men hon var i mina ögon en lyckträff, det hade ju lika gärna kunnat bli väldigt fel då det knappast var någon större tanke bakom kullen, men vad vet jag? Han köpte henne från hundstallet och jag hade gärna haft en hund som henne igen.

Förutom henne har jag bara haft rasrena hundar, reggade i SKK, men visst kan det bli fel trots att man försöker hålla koll på linjerna och köpa valp från sunda och meriterade uppfödningar av raser som inte har allt för stora problem av det ena eller det andra slaget. Chansen att man får det man tror att man köper är dock så mycket större om man vet vad det är för hundar och ev fel att undvika som finns i rasen och linjerna än en blandis på Blocket eller från bakluckan på en bil. De flesta blandisar är lite av ett lotteri, en del köp är väl mest att likna med rysk roulett när man ser vilka blandningar det finns och som letar nya hem på Blocket, facebook och hundstallen m fl ställen. :(

Jag har träffat väldigt bra blandningar men de har oftast haft väldigt bra ägare som engagerat sig väldigt mycket. Jag är dock tveksam till att skaffa en blandis själv, men har tyvärr även stött på väldigt mycket skit med klara papper och även sett flertalet sk rasrena där det uppenbart varit mer än vad som står på papperet inblandat. :crazy:

Jag som har bc/flatte och bc/ golden/labbe korsningar. Skulle aldrig själv avla på mina pojkar oavsett hur fina mina pluttefisar är. Vad som helst kan slå igenom. Jag vet vad jag har i kopplet nu och funderar och undersökte noga innan jag skaffade mina. Dem kräver sin ägare om man säger så. Skulle Buster hamnat hos en familj i en lägenhet med bara rastrundor skulle han klättrat på väggarna.

Skaffa en blandras är lite som ett lotto. Man behöver undersöka och fundera och veta vad man vill ha med hunden. Att föda upp blandraser för att fina fiffi vill ha valpar är en dålig anledning. Och ja jag vet att jag stöttar sådan avel genom att köpa mina pojkar. Men jag har fått dem hundar jag vill ha och jag ångrar inget och jag ahde kunnat göra det igen. Men vilken korsning som helst skulle jag aldrig köpa. Även om man föder upp blandisar eller renrasiga så borde uppfödaren välja familjer som passar. En border collie ska valla, en schäfer arbeta med mera. Att sälja till vem som helst gagnar ingen varken ägaren eller hunden.

Tyvärr tycker jag så kommer inte många blandisar till brukshundsklubben.

Jag tror att för många handlar om att "Jag vill ha en hund." och sen spelar det inte så stor roll vad det är för hund, eller vad den vill göra. Den är där för att täcka ett behov hos ägaren, och ägaren är inte intresserad av träna med hund – den vill ha hund. Det är trevligare att gå promenad med hund och gosa med hund. Att köpa en hund av en ras som man har forskat lite/mycket om innan = inte direkt blandrasköparens grej, eftersom det är ju en "HUND" den vill ha. Inte en specifik ras.

Jordbruksverket släppte ju sin registreringsstatistik för någon vecka sedan:
Blandrashundar: 219 380 (!)
"Ingen ras angiven": 14 529
Labrador retriever: 24 899

– I topplistan är det i stort sett oförändrat med labrador retriever på förstaplatsen med 2 232 nyregistreringar följd av jämthund, golden retriever, tysk schäferhund och den långhåriga varianten av chihuahua. Lägger man ihop de två hårlagen är faktiskt den lilla chihuahuan Sveriges populäraste hundras sett till antalet nyregistreringar under 2014, säger Hans Rosenberg på Svenska Kennelklubben.

Det där går nog i vågor. I förra allmänlydnadskursen jag höll var 7 av 10 hundar blandras av varierande kvalisort. Min instruktörskollega som körde allmänlydnadskurs parallellt med mig hade 6 av 10 hundar som var blandras.

I den jag eventuellt ska hålla är det tvärtom 3 av 10 hundar som är blandras.

Det man däremot kan säga är att blandrasägarna är sämre på att fortsätta vidare med andra kurser/träningsgrupper.

När jag skaffade min blandis så skulle jag anmäla mig till fortsättningskursen efter valpkursen och då fick jag inte va med i gruppen, "eftersom jag bara hade en blandis, passade jag inte med ressten av gruppen!"

VAD I HELVETE HAR HUNDRASEN ATT GÖRA MED OM JAG KAN GÅ MED I EN VALPKURS???

Det där går nog i vågor. I förra allmänlydnadskursen jag höll var 7 av 10 hundar blandras av varierande kvalisort. Min instruktörskollega som körde allmänlydnadskurs parallellt med mig hade 6 av 10 hundar som var blandras.

I den jag eventuellt ska hålla är det tvärtom 3 av 10 hundar som är blandras.

Det man däremot kan säga är att blandrasägarna är sämre på att fortsätta vidare med andra kurser/träningsgrupper.

Kul att höra. Jag har ju bara mina kurser att jämföra med och vilka som hänger på brukshundsklubben. Agilitysidan där är mer blandraser. Kommer vi till lydnad så är det nog i princip bara jag. Kursmässigt brukar jag vara den enda med blandras. På valpkursen var det dock flera, men har inte sett dem på klubben sedan dess.

När jag skaffade min blandis så skulle jag anmäla mig till fortsättningskursen efter valpkursen och då fick jag inte va med i gruppen, "eftersom jag bara hade en blandis, passade jag inte med ressten av gruppen!"

Tråkigt att höra. Jag har aldrig behövt försvara min blandras när jag anmält mig till kurser. Vi är med i tävlingsgruppen och aldrig varit något problem. Synd att skrämma bort de blandrasägarna som vill göra något.

Tråkigt att höra. Jag har aldrig behövt försvara min blandras när jag anmält mig till kurser. Vi är med i tävlingsgruppen och aldrig varit något problem. Synd att skrämma bort de blandrasägarna som vill göra något.

Jag kände lite så också! Visserligen fortsatte jag på ett annat ställe, men vafan..!:eek: Kan säga att när jag träffade på instruktören ett par veckor senare på en annan kurs så fick han sig en rejäl avhyvling av mig, och sen även av ett par till som tyckte det var förjävligt aggerat.:rofl:

Mycket märklig attityd. Vi tar in blandraser på alla kurser om än att brukskurserna i första hand är vigda för de som kan tävla men finns där plats över och en blandrasägare har uttryckt intresse så är även de välkomna.

Beror väl lite på hur klubben är. Vi är ingen jätteklubb och fyller hellre kurserna och får in kursavgifterna än att låta platser gå tomma till ingen nytta.

Kategorin "försök att få en tjuvparning att låta som planerad, seriös avel":

"Sankt Bernhard / vit schäfer valpar

Stora lugna och kalasfina valpar efter trevliga och friska föräldrar
Foto på föräldrar och på 5v valp är med i annonsen.
Välkomna att komma och hälsa på mamma, pappa & valpar i deras hem miljö!.-)

* Pappa är Sankt Bernhardshund på intill 100 kg och stor kille
SKK Reggad & Friröntgad på armbågar och höfter

* Mamma vit långhår schäfer
DK Rasklubb Reg & Friröntgad på armbågar och höfter

& valparna är leveransklara den 12 februari.

2 hanar och 6 tikar finns nu tillgängliga
* Födda 18 dec
* Mamma och pappa är HD ED fria
* Vaccinerade,
* ID chippade
* Dolda felförsäkrade i Agria
* Veterinärbesiktade
* Avmaskade
* Uppfödda på Royal Canin " Starter "

Man kan räkna med att dessa kommer ligga på en stor storlek både på vikt och höjd vid vuxen ålder, lugn som en sankt bernhard men ändå ha pondus bakom kilona så jag vill att man har tänkt igenom innan man kontaktar mig, då de blir förmodlingen mycket hund utav dessa små parvlar .-)"

Tiken är alltså en vit schäfer(?) som är reggad i en dansk rasklubb(?) men inte i skk. Det är nästan så att det underligaste i det här är att föräldradjuren är röntgade (tiken är ju uppenbarligen blandras).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 606
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar