Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har en BC/pit (enligt agaren iaf) som besoker garden dar vi hyr ratt frekvent.

Jag behover nog inte ga in pa djupare detaljer an att jag tar in bade sonen och hunden nar den ar har.
Spraket hos denna hund ar som hamtat ur en informationsfilm om stressade och "opalitliga" hundar.

Såg BC/amstaff idag också. Känns inte heller som någon direkt lyckad kombination...

Vi har en BC/pit (enligt agaren iaf) som besoker garden dar vi hyr ratt frekvent.

Jag behover nog inte ga in pa djupare detaljer an att jag tar in bade sonen och hunden nar den ar har.
Spraket hos denna hund ar som hamtat ur en informationsfilm om stressade och "opalitliga" hundar.

Men... Inte för att det är speciellt relevant i sammanhanget - men hur fasiken ser de ut? :confused:

Edit: Jag kunde ju googlat först. :angel: Fina utseendemässigt i alla fall!

"Hej jag är en liten tjej på 11 veckor jag är busig o älskar barn jag går i koppel o kan vara lös. Jag lyssnar lite till mitt namn men inte till 100% än ;) maila min matte så får ni komma och titta på mig Med vänlig hälsning, liten tjej

Perfekt om man vill ha en liten (?) hund, tänker jag. Kan gå lös vid 11 veckors ålder och allt. :banghead:

Såg i en lokal hundgrupp på Facebook en person som söker hundvakt till sin lilla valp som hon ska hämta om ett par veckor. Valpen är av blandningen...wait for it.... pitbull/chihuahua :eek::eek::confused::confused:

En person frågade hur sjuttsingen det hela gick till och TS där svarade då att "en gång la sig tiken ner och de andra gångerna hjälpte ägarna till, så det var fullständigt planerat oxå :meh::wtf:

Så här ser valpen ut iaf:
10423985_10152696894913196_7031814146680686933_n.jpg

Jag såg en lapp hos veterinären idag om valpar till salu. Mamman är Bull Arab/Mastiff. Pappan är Boerboel/Dogue de Bordeaux/Grand Danois.

Bull Arab är en australisk blandras som tagits fram för att jaga vildsvin. De jagar, fäller och håller vildsvinet tills jägaren kommer fram. De är hårda, tuffa hundar och hålls inte som sällskapshund här. För några veckor sen blev en stor labrador attackerad och nästan dödad av en här i närheten.

Jag vet typ noll om hundavel men jag tycker inte som att det här låter som en jättesmart blandning.

De renrasiga hundar vi haft ( schäfer och sedan Berner Sennen) har alla dött i cancer. Berner Sennentikarna blev bara ca 7 år. Underbara hundar annars.
Blandrasen ( schäfer 75%, labrador 25%, Riesenschnauzer 25%) blev nästan 13 år innan hon fick en stor juvertumör och måste avlivas. Hon var den bästa hunden vi haft, och vi saknar henne fortfarande efter snart 4 år.

Den nuvarande hunden är en renrasig schäfer (omplaceringshund) med höftledsfel. Hon är bara 5 år men har redan besvär av sina höftleder trots friröntgade föräldrar. Hon är bruksavlad och blir odräglig , om hon inte får fysisk och mental stimulering dagligen. Den absolut jobbigaste hunden vi haft under alla år!
Ibland har vi förbannat dagen vi åkte och tittade på henne. Hon var till utseendet nästan en kopia på sin föregångare, den underbara blandrasen. Mentalt något helt annorlunda, tyvärr!

De renrasiga hundar vi haft ( schäfer och sedan Berner Sennen) har alla dött i cancer. Berner Sennentikarna blev bara ca 7 år. Underbara hundar annars.
Blandrasen ( schäfer 75%, labrador 25%, Riesenschnauzer 25%) blev nästan 13 år innan hon fick en stor juvertumör och måste avlivas. Hon var den bästa hunden vi haft, och vi saknar henne fortfarande efter snart 4 år.

Den nuvarande hunden är en renrasig schäfer (omplaceringshund) med höftledsfel. Hon är bara 5 år men har redan besvär av sina höftleder trots friröntgade föräldrar. Hon är bruksavlad och blir odräglig , om hon inte får fysisk och mental stimulering dagligen. Den absolut jobbigaste hunden vi haft under alla år!
Ibland har vi förbannat dagen vi åkte och tittade på henne. Hon var till utseendet nästan en kopia på sin föregångare, den underbara blandrasen. Mentalt något helt annorlunda, tyvärr!

Jag vet inte riktigt vilket ni menar är oseriös avel här? Oturen att dom renrasiga fått cancer eller att eran bruksavlade hund kräver rätt mängd och typ av aktivering för att må bra?

Ja, en arbetsavlad hund kräver att få använda kropp och huvud på det sättet den är gjord för. Den kräver även ibland att man styr den lite mer i vardagen så den tex lär sig att vissa dagar har man även tråkigt. Varför skaffa en sådan hund när man suckar åt dess egenskaper och tycker det är "tyvärr"?

Såg i en lokal hundgrupp på Facebook en person som söker hundvakt till sin lilla valp som hon ska hämta om ett par veckor. Valpen är av blandningen...wait for it.... pitbull/chihuahua :eek::eek::confused::confused:

En person frågade hur sjuttsingen det hela gick till och TS där svarade då att "en gång la sig tiken ner och de andra gångerna hjälpte ägarna till, så det var fullständigt planerat oxå :meh::wtf:

Ja usch! Min syster hade tydligen en kompis med en sådan blandning fick jag höra förra veckan.... Förstår verkligen inte hur de tänker när de planerar en sådan kull:nailbiting::(

den

Den där kullen finns på blocket. Det är terrier i dom också, vilken terrier framgår inte. Det står att dom helst säljs till jägare som kan testa dom i jakt. Uppfödarna ska själva behålla 2 för eftersök.. Har lagt upp annonsen tidigare i tråden.

EDIT: i annonsen står det bulldog/terrier/chihuahua ;)

Jag är djupt skeptisk till alla gatuhundar som släpas hit från utlandet och alla dessa sk "seriösa" hundförmedlare som lovar högt men håller tunt.

Naturligtvis är det jättepiffigt att ta valpar på en hund som tagits hit på de premisserna och till fader så väljs en ras som man inte ens kan stava rätt till, Kleiner münsterländer. Oj hoppsan en kom i retur, behöver mycket motion och stimulans, säljs som sällskapshund för den fungerar "nog inte" i jakten, är "lite" understimulerad och skulle må bra av att bli kastrerad... :banghead:

Hade det inte varit bättre att kastrera tiken istället för att ta valpar på den... :arghh:

Bara för att man köper renrasigt betyder det inte att det är friskt. Man måste köpa från en KONTOLLERAD avel för att få oddsen på sin sida. Har inte föräldrarna OCH övriga led plus en del syskon gått igenom de tester som minimerar sjukdomar och fått UA så köper man ju grisen i säcken likt förbannat.
En bruksavlad hund kräver massor med jobb. Det är liksom hela grejen med dom...de avlas för att ARBETA!

Om man hade parat den här tiken med en risenlabbe löser sig nog problemen och det blir friska, lugna valpar ;)

Har själv en 4 vägskorsning. Schäfer/Labbe/Rottis/BC.. Kan bara säga,en gng ALDRIG igen.. Han e hur härlig som hellst älskar allt o alla.. Men arbetet som krävs för att få han nöjd är inte alltid lika roligt.
Valparna va tydligen en hoppsan kull, då grann hundarna "lyckades ta ihop sig".. Mmmhhmmm, vi säger så länge!

den
Den där kullen finns på blocket. Det är terrier i dom också, vilken terrier framgår inte. Det står att dom helst säljs till jägare som kan testa dom i jakt. Uppfödarna ska själva behålla 2 för eftersök.. Har lagt upp annonsen tidigare i tråden.

EDIT: i annonsen står det bulldog/terrier/chihuahua ;)

Enligt valpköparen var det pitbull/chi. Antagligen skriver de inte ut det i annonsen för att det inte låter så bra eller vad vet jag :confused:

Men hur sjuttsingen tror man att en sån ska funka i vildsvinsjakt? :crazy:

Har själv en 4 vägskorsning. Schäfer/Labbe/Rottis/BC.. Kan bara säga,en gng ALDRIG igen.. Han e hur härlig som hellst älskar allt o alla.. Men arbetet som krävs för att få han nöjd är inte alltid lika roligt.
Valparna va tydligen en hoppsan kull, då grann hundarna "lyckades ta ihop sig".. Mmmhhmmm, vi säger så länge!

Säger också aldrig mera blandras. Mina har varit de sjukaste och mest komplicerade hundarna jag haft omkring mig. De kostade mig förmögenheter i veterinärvård och många timmars slit och tårar. Ingen blev gammal. Den äldsta endast 8 år.
Nu är det bara kontrollerad avel jag stödjer och köper ifrån. Särbons bruksschäfrar kräver förvisso massor....men så är det exakt det som de är skapta för. Och de är mycket okomplicerade även om de kräver arbete. De ska vara tjänstehundar och tävlingshundar och samtidigt fullt friska och sunda i fysiskt och psykiskt. Och de är de allihop. Men så är de inga hafsparningar heller. Det är skilnaden på renrasigt avel och seriös planerad renrasavel.
En annan skilnad är vem man säljer till. Han skulle aldrig sälja till sällskap.

Jag läser aldrig blandras annonser på blocket men idag mailade en vän en länk till labradoodelvalpar, som "bara" kostade 25000 :eek:
Och reggade var dom minnsan också och skulle säljas med avelsförbud.jösses!

Fast så sätt har jag inget emot en blandras, bara den e eftertänkt! Jag menar mina fyra blandingar han har det är over the top. Men jag har haft schäfer/rottweiler och en pitbull/amstaff och dem var hur perfekta som hellst. S/r fick vi avliva pga av ålder 14 år, och den andra fick vi avliva för att han fick cancer och smällde av. Så man kan få tag på fina blandningar också. MEN några jävla "hoppsan valpar" blir det aldrig igen!

Jag läser aldrig blandras annonser på blocket men idag mailade en vän en länk till labradoodelvalpar, som "bara" kostade 25000 :eek:
Och reggade var dom minnsan också och skulle säljas med avelsförbud.jösses!

Jag såg också den annonsen. Föräldrarna var ju hälsoundersökta och allt... Jag förstår inte hur man kan ta så mycket betalt för blandraser och dessutom sälja dem med avelsförbud.

Synd om de stackare som tror att de köper en fin rashund och blir stående med en blandras.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 606
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar