Jag behöver lite experthjälp...

R

Rigoletto

Jag har ju bestämt mej för att köpa en bullmastiff, och har börjat kolla runt hos olika uppfödare.
Igår satt jag o kollade på hunddata på avelshanar/tikar och fick då se att nästan alla har HD-grad C eller D! Det är ju stora tunga hundar men ska det verkligen vara så?
Jag trodde inte att man fick (eller iallafall inte ska) avla på hundar med så hög grad HD.
Är det inte så att en hund med HD-C eller D har uppenbara problem, ont o så, eller kan dom leva som vanligt?

Är det någon här som har mer erfarenhet av detta än jag :confused:

Sv: Jag behöver lite experthjälp...

Bullmastiffen har inte världens bästa hd-statistik och nej, det ska inte vara så. Jag vet dock att man inom vissa raser har tillåtet hundar med hd-fel att gå i avel eftersom det annars blir för smal avelsbas. Men har valt mellan pest och kolera helt enkelt.

En hund med C-höft kan leva som vanligt, men det kan också vara så att hunden får ont tidigt. Det där är väldigt olika från hund till hund.

En hane jag såg hade vid första röntgen HD-D. Sen var han röntgad ca ett år senare och då hade det sänkts till HD-C.
Kan det alltså bli så att det blir bättre?

Nej, inte ur avelssynpunkt. En dålig höft är en dålig höft och den hunden kommer att föra vidare defekta gener.

Ur arbetsynpunkt blir det inte heller bättre. Det är bara en ren pappersprodukt för att få bättre statistik. Många röntgar om hundar som är tveksamma C eller D och det kan gå, men jag ser inte meningen. Det sägs att sederingen påverkar resultatet av röntgen, men har man ett sådant gränsfall ska hunden inte gå i avel i vilket fall.

Ok! Den hanen är dock pappa till ett STORT antal valpar! Det är ingen vidare bra reklam.
Vad synd att det skulle vara såhär...Jag blir jättetveksam nu, samtidigt som jag jättegärna vill ha en sån hund. Samtidigt vill jag ju inte ha en hund som får problem och ont.

Många raser har endast som krav att HD-statusen ska vara känd, för att få regga valpar.
Vissa raser har dock att endast A & B-höfter får avlas och reggas valpar på, så där Går det inte att regga valpar efter C-höftade (eller sämre status) föräldradjur!

Ring till rasens avelsråd/valphänvisare och tala om vad du är ute efter, så hjälper dom dig att hitta rätt valp.

Men finns det verkligen INGEN som har bättre status? Verkar konstigt.

Gillar också rasen men har hört mycket negativt, bl a det som nämnts, men även att de skulle ha problem med hjärta o allergier. Har en vän vars kusin haft en hel del bullmastiffer. Hon har fått ta bort två hundar pga hjärtfel. Men det stoppar tydligen inte henne för hon har ju trots allt fortsatt med rasen! :)

Jag har pratat med alla valphänvisare dom har. Jag har egentligen redan bestämt uppfödare, men hon använder sej ju oxå av dessa hanar/tikar tyvärr.

Jag såg på hunddata att det var vanligare med HD u.a på äldre hundar, från slutet av 80-talet fram till mitten av 90-talet, så de har ju blivit sämre hundstackarna...och det är väl egentligen uppfödarnas "fel".

Det finns en del hundar med bättre status, men kollar man bakåt i leden på dom så finns det där oxå.

Tyvärr dras ju rasen med en del sjukdomar.

Nyfiken bara, Bullmastiffen har ju liksom statistiken emot sig, i mer än ett avseende.
Varför vill du ha en sån?
Vad ska du ha den till?

Jag har fastnat för rasen helt enkelt!!:love:
Jag tycker om utseendet, det är stora, lugna hundar.

Jag vill ha hunden till sällskap och utställning.

Tänk på att en bullmastiff som inte har 2 friröntgade föräldrar INTE har något försäkringsskydd om det blir problem med höfterna. Gäller både liv och veterinärvård.

Kolla även hur föräldradjuren har det med sina njurar. Det finns även dessa problem inom rasen.

För att inte vara helt off topic så hoppas jag att du hittar en kombination som verkar frisk. Men det måste väl finnas några som inte avlar med så mkt dåliga höfter? Eller?

Men Usch. Jag blir så irriterad på sånt här. Alltså att man avlar på djur med höftproblem, i slutändan så är det ju bara hundarna pch rasen som får lida. Även om det som Jadzia skrev är ett "måste" ibland pga för få avelsdjur.

Men det läskiga är när uppfödarna inte förstår allvaret och att det Är ett problem, att man tror att man kan avla "hur som helst" bara för att man Får.
Jag var intresserad av amstaff förut och pratade med en person som har anknytning till en kennel. Jag frågade varför det fanns så mkt konstaterade HD-hundar som gick i avel och personen sa att, ja man får ju avla på det och att det var onödigt att skapa sig problem.
Denna människa menade alltså att JAG skapade mig problem som tyckte att det verkade dumt att avla på hundar med HD c eller till och med d.
Personen talade även om för mig att HD C på en amstaff inte alls var samma sak som HD C på tex en schäfer :confused:

Men :bow: till alla uppfödare som faktiskt värnar om sin ras och sunda hundar. (ursäkta rimmet :D )

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 923
Senast: Flixon
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 511
Senast: Dopy
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 682
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka