Jag bara undrar

M

marina w

Jag bara undrar men har man inte lagt alldeles för stor vikt på foderstater hit óch dit?Hur många räknar ut en exakt diet?Gör vi så med våra barn?Jag bara satt och funderade
 
Sv: Jag bara undrar

Min åsikt är att det gått lite över styr. Räknar själv inte foderstat utan fodrar med ögat. Hästarna mår bra och är fina i hull.

Sen tycker jag att man stoppar i hästen alldeles för mycket skit (läs tillskott)
Ett bra hö skulle nog egentligen räcka till 70% av Sveriges hästar.

Men fodertillverkarna gör grova pengar på folks "okunskap"

Har läst någon stans att hästar som jobbas under 3 tim per dag klarar sig på ett bra hö. Eller om de tränas extremt hårt. Hur många hästar jobbas 3 tim /dag?
 
Sv: Jag bara undrar

Ja det är rent otroligt hur många olika slags tillskott och foderblandingar som tillkommit sedan jag hade häst första gången för ca 20 år sedan.
 
Sv: Jag bara undrar

Skillnaden mellan hästarna och oss är att vi kan välja vad vi vill äta, och vi äter varierad kost. Äter vi "skitmat" ena dan så vägs det upp av det vi äter nästa dag så att veckogenomsnittet blir -förhoppningsvis :angel: -balanserat och någorlunda vettigt.

Hästarna är helt utelämnade till vad vi ger dem att äta, och de äter samma foder dag ut och dag in. Finns en liten brist, överskott eller obalans i höet vi tar in på sommaren så har det blivit rätt stora konsekvenser av det när hela vintern gått.

Jag tycker mig se att det är de som inte räknar på sin hästs foderstat som är mest benägna att köpa allehanda tillskott och mirakelfoder, för de som faktiskt tittar på höanalysen brukar se att det räcker till gott och väl. Och gör det inte det så ger de vad som behövs, inte mer.

Överanvändandet av tillskott har alltså inget med foderstatsberäknandet att göra, det är två helt olika "läger" av folk det handlar om.:idea:
 
Sv: Jag bara undrar

Jag tycker att analysen är utmärkt hjälpmedel i foderstatsberäkningen, men däremot ska man inte stirra sig blind på kvoter och siffror. Alla hästar är inte tabellhästar.

Det är bra att kunna få räkna ut det ungefärlig behovet, men sen komplettera om man tycker att foderstaten inte riktigt stämmer överens med verkligheten.
 
Sv: Jag bara undrar

Säger bara att det har stigit vissa åt huvudet.Allt är bra så länge det inte går till överdrift
 
Sv: Jag bara undrar

pinky skrev:
Skillnaden mellan hästarna och oss är att vi kan välja vad vi vill äta, och vi äter varierad kost. Äter vi "skitmat" ena dan så vägs det upp av det vi äter nästa dag så att veckogenomsnittet blir -förhoppningsvis :angel: -balanserat och någorlunda vettigt.

Hästarna är helt utelämnade till vad vi ger dem att äta, och de äter samma foder dag ut och dag in. Finns en liten brist, överskott eller obalans i höet vi tar in på sommaren så har det blivit rätt stora konsekvenser av det när hela vintern gått.

Jag tycker mig se att det är de som inte räknar på sin hästs foderstat som är mest benägna att köpa allehanda tillskott och mirakelfoder, för de som faktiskt tittar på höanalysen brukar se att det räcker till gott och väl. Och gör det inte det så ger de vad som behövs, inte mer.Överanvändandet av tillskott har alltså inget med foderstatsberäknandet att göra, det är två helt olika "läger" av folk det handlar om.:idea:

:bow: :bow: :bow:
PREEEECIS vad jag hade tänkt att skriva... på ett ungefär... tills jag såg att du redan gjort det! :idea:
 
Sv: Jag bara undrar

Jag tycker det är bra att veta vad som behövs i hästen foderstat.
Tex att det är för lite proetin i höet då vet jag det när jag har en analys och kan då åtgärda det smidigt. I stället för att hästen skulle ha fått proetin brist och att man hade köpt en massa "onödigt" foder som kanske inte hästen alls hade behövt.
 
Sv: Jag bara undrar

Foderstater och analyser behöver inte benämnas som "stigit åt huvudet" - jag tycker att det visar en viss ambitionsnivå (och förhoppningsvis kunskapsnivå!) hos hästägaren.

Och även om man av olika skäl väljer att stå över själv, varför ondgöra sig över de som använder sig av utvecklingen?
 
Sv: Jag bara undrar

Man måste väl ha en ursäkt för att inte få dåligt samvete själv, o då kan det väl vara bra att beskylla de som jobbar sakligt för att inte veta vad de håller på med:devil:
De fall jag träffar på i där folk har svårt att få till utfodringen rör sig uteslutande om hästägare som inte har en aning om vad hästen får i sig i förhållande till behovet.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Jag bara undrar

Om höet är ett idealhö då, och det vet du bara om du har en analys...
Och som mamma var jag noga med näringsvärden till mina barn, kollade tillsatser och såg till att läsk bara var till spec. tillfällen osv. jag är nog lika noga med båda.
 
Sv: Jag bara undrar

Hej,

Idag är det inte så många hästägare som vet och kan fodra med ögat. Så då är det bättre att man räknar på en foderstat. Visst klarar sig 90% av alla ridhästar idag på fri tillgång på hö/hösilage och mineraler.
:bump:
 
Sv: Jag bara undrar

vi har aldrig analyserat höet eller något sådant och har ingen speciellt uträknad foderstat, går på magkänslan.

Har man pigga, glada, välmående hästar som är blanka i pälsen och som jobbar bra i ridningen och orkar mkt så tycker jag det är bra
 
Sv: Jag bara undrar

Men hur många ser det ? Menar att: Man blir lätt hemma blind. Sen utesluter ju inte din magkänsla/ögat en analys. Dom följs ju åt. Om man ser det så här då. Hästar är ju skapta för att äta grovfoder, det borde nog ALLA veta (även om det kan fela bland folks uppfattning)...så VARFÖR ger inte dom/ni som vägrar analyser inte bara grovfoder då ? Nog borde väl en häst klara sig på det, bara man ger tillräckligt mycket. Faller den ur, jamen ge mer grovfoder...blir den fet, ge mindre. Enkel matematik för ögat. exakt VAD gör ett kraftfoder om man inte vet ?
 
Sv: Jag bara undrar

jag ger kraftfoder eftersom jag tävlar på hög nivå i dressyr och de sk aork amer för de orkar omöjligt på bara grovfoder och så kvittar det hur mkt det är analyserat, mina hästar får grovfoder i form av hö i nästintil fri tillgång + att de flesta går ute från tidig morgon till kväll. sedan får de krafft o deras miner och sen får de inte massa extra tilläg (betfor får de naturligtvis..) men jag skulle vilja se den hästen som pallade gå på elitnivå och bara klara sig på grovfodret.
 
Sv: Jag bara undrar

Jag använder mig av analysen bara för att ha koll på balansen i foderstaten, sedan utgår jag från den och fodrar med ögat.
Är hästen tunn så ökar jag maten är den för tjock så minskar jag maten.
Fodra utan analysen går(är dock enklare med), men att fodra utan ögat är omöjligt oavsett hur bra foderstatsberäkning man har.

Mvh
Camilla
 
Sv: Jag bara undrar

marina w skrev:
Jag bara undrar men har man inte lagt alldeles för stor vikt på foderstater hit óch dit?Hur många räknar ut en exakt diet?Gör vi så med våra barn?Jag bara satt och funderade

Fler föräldrar skulle behöva kunskaper om grundläggande näringsbehov för människor också. Vi är på god väg här i Sverige att få samma fetma som i U.S.A.

Givetvis bör man lära sig behoven både hos människa och häst. När man väl kan grunderna så behöver man inte hålla på och räkna hela tiden.

Hälsning Maja
 
Sv: Jag bara undrar

jag rtkr att i stället för att ha en EXAKT foderstat kan man ha en foderstat som både häst och ryttare trivs med..
inga jobbiga saker som man måste koka 2 timmar innan man kan ge det till hästen...
men samtidigt en foderstat som hästen tkr är god och som den hålle hullet bra med..
om hästen har lite överskåts energi så är ju inte det alltid fel..
 
Sv: Jag bara undrar

höanalys+räkning+öga är den bästa metoden..

uttalandet "90% av sveriges alla hästar klarar sig på hö och mineraler" är ganska befängt när det inte finns så mycket bra hö.. och "klara sig"(överleva) och "må bra" är två totalt olika saker..

jag skulle inte ge Min häst oanalyserat grovfoder mer än 1 månad (om jag inte såg på andra hästar som ätit höet i ett halvår att dom är fina)

och "om hästen har lite överskottsenergi så är ju inte det alltid fel" (edit, redigerade felstavningen och särskrivningen) för Hästen är det inget farligt.. men vad händer med ryttaren och med hästens fysiska hälsa om hästen blir en helikopter för varje grässtrå som svajar i vinden? sådant är inte roligt, speciellt inte om man redan har en häst som är lite pigg, lite stark och har bra kondition..
 

Liknande trådar

Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
621
Senast: Pegasus63
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
742
Senast: Hoarfrost
·
Skola & Jobb Hej jag är en 30 årig kvinna som har svårt att få jobb jag söker allt möjligt och går nästan aldrig vidare i rekryteringsprocessen för...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 419
Senast: Masqueradee
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 196
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp