Jag bara undrar

Sv: Jag bara undrar

peter_lundin skrev:
Just selen i grovfodret ser jag inte som ngt proglem, analyseras normalt sett inte, o inget svenskt grovfoder innehållel så mkt selen att det tillsammanse med ett normalt tillskott, elle två, kan bli farligt.
PL
Sant. Jag ser att mitt svar blev lite tokigt. Men det jag menar är väl snarare att många ger flera tillskott med selen som gör att det kan bli för mycket av det goda. En del köper ju enbart selenpreparat och har dessutom selen i mineralerna plus kanske något tillskott med selen.
 
Sv: Jag bara undrar

Men det jag menar är väl snarare att många ger flera tillskott med selen som gör att det kan bli för mycket av det goda. En del köper ju enbart selenpreparat och har dessutom selen i mineralerna plus kanske något tillskott med selen.

Jag råkade själv göra det misstaget...:angel:

Skulle köpa E-vitamin till Pinky och valde självklart ett med selen tillsatt, för det har ju svenska foder "normalt sett" brist på. (Hon åt i övrigt lucern, betfor, havre och Miner Grön.)

När jag kom hem och skulle kolla dosen räknade jag även för säkerhets skull ut hur mycket selen det blev i foderstaten, och det visade sig att det blev väldigt mycket selen totalt sett, eftersom jag gav såpass mycket mineralfoder. :crazy:

Fick ge lite ca hälften av den på burken rekommenderade dosen för att hålla mig inom rimliga gränser, men det räckte till ändå som tur var.
 
Sv: Jag bara undrar

Kan tilägga att jag en gång gjorde en foderstatsuträkning till mina två hästar jag hade då. Efter tre veckor hade den ena rasat i vikt och den andra såg ut som en fotboll...
Men snälla nån. Har du räknat enbart efter tabeller då och inte utgått från vad du sett att hästarna fungerar på tidigare?

Är det en helt ny häst där man har noll aning om vad den fått tidigare är tabellerna ett bra STÖD. Är det däremot en häst man haft ett tag, eller vet vad den ätit tidigare, så vet man ju redan vilken energinivå hästen ligger på, och så bygger man foderstaten efter det.

Ögat måste vara med hela tiden, även om man har analyserat foder och uträknad foderstat!
 
Sv: Jag bara undrar

Polly_Mulle skrev:
Jag tycker också att det har gått lite för långt. Jag har alltid fodrat med ögat och kommer fortsätta göra det! Jag tror att foderstatsberäkningar och analyser kan vara bra som grund till de som just skaffat egen häst/är oerfarna på området och har noll koll, men sunt förnuft räcker väldigt långt! Sedan tror jag TYVÄRR att många inte har analys/foderstatsberäkningen som grund och modifierar per individ utan följer den blindt och i sin iver att gröa rätt missar att hästarna liksom vi är individuella...
Kan tilägga att jag en gång gjorde en foderstatsuträkning till mina två hästar jag hade då. Efter tre veckor hade den ena rasat i vikt och den andra såg ut som en fotboll...
En kommentar till.
Först tycker du att "nya" hästägare ska använda analys och foderstatsberäkning. Sen erkänner du att du inte klarade av att ha uträknad foderstat till dina hästar. Jag förstår inte riktigt?
// Linda
 
Sv: Jag bara undrar

Madick skrev:
Men snälla nån. Har du räknat enbart efter tabeller då och inte utgått från vad du sett att hästarna fungerar på tidigare?

Är det en helt ny häst där man har noll aning om vad den fått tidigare är tabellerna ett bra STÖD. Är det däremot en häst man haft ett tag, eller vet vad den ätit tidigare, så vet man ju redan vilken energinivå hästen ligger på, och så bygger man foderstaten efter det.

Ögat måste vara med hela tiden, även om man har analyserat foder och uträknad foderstat!

Ja precis!
Dom som säger "en uträknad foderstat" fungerar inte på min häst" vet inte vad dom pratar om, tyvärr.:crazy:
 
Sv: Jag bara undrar

Hej,
Ett av problemen vi har idag är just att alla fokuserar så kring proteinet. Se tilla tt ge din häst rätt MJ så klarar sig 90% av alla ridhästar.
 
Sv: Jag bara undrar

Alfa skrev:
Hej,
Ett av problemen vi har idag är just att alla fokuserar så kring proteinet. Se tilla tt ge din häst rätt MJ så klarar sig 90% av alla ridhästar.
Tyvärr är det snarare så att där höt är inom rimliga gränser för proteinvärdet så stämmer dina 90%. Men det finns många många stallar som får in hö som inte ens borde användas till foder, och då faller hästarna ur rejält snabbt, oavsett om de får mer MJ än de kan proppa i sig under en dag.

Om man vet vad hästen behöver i MJ så är det ju lätt att veta relativt bra vad hästen behöver i protein, varför strunta i den biten?

Energivärdet varierar inte så farligt i grovfodret, men proteinet jag själv varit med om inom ett par år har varit lägst 9gSRP/kg och som högst 92gSRP/kg. Det är ju just proteinet som oftast brister i foderstaten.
 
Sv: Jag bara undrar

marina w skrev:
Jag bara undrar men har man inte lagt alldeles för stor vikt på foderstater hit óch dit?Hur många räknar ut en exakt diet?Gör vi så med våra barn?Jag bara satt och funderade

Det är väl sant att vi kanske lägger ner för mycket på att räkna ut en foderstat, men hur ansträngande är det egentligen att göra det? Jag tycker inte det är speciellt svårt iallafall. Hade jag en egen häst skulle jag göra det. Hästar kan inte säga om dom är hungriga eller inte, så det är väl vår "plikt" att ta reda på om de är det eller ej?
 
Sv: Jag bara undrar

Jag har ofta funderat på om jag inte borde göra en foderstat till mig själv. Fast nu när jag är häst singel så måste jag ta mig i kragen å börja träna nån gång. Dock har jag inte haft tid för det, jag har haft alldeles för mycket att göra med alla häst saker å jag är inte klar ännu. Hästen åkte den 20 maj å jag har inte fixat läder sakerna jag behöll ännu :angel:
Fast nu fyller jag år så nu måste jag städa hela den stora lägenheten.

sedan tror jag faktiskt att det har lite med indiven att göra. Min var ganska känslig om hon inte fick i sig tillräckligt med protein + att vad som helst kunnde hon inte gå på. Jag hade henne på havre ett tag men det funkade inte alls, hon blev helt koko. till och med mamma tyckte det å hon var med oss ut en gång under tiden jag hade min på havre. Å lucernpellets dög inte allls *sniken käring*.
 
Sv: Jag bara undrar

marina w skrev:
Jag bara undrar men har man inte lagt alldeles för stor vikt på foderstater hit óch dit?Hur många räknar ut en exakt diet?Gör vi så med våra barn?Jag bara satt och funderade

Nej men det skulle antagligen behövas lite kurser och litteratur om hur man utfodrar barn, i dagsläget börjar det komma många felutfodrade barn så kunskaper i detta ämnet bland föräldra är inget att skryta om.

När det gäller häst kanske man inte behöver följa en foderstat slaviskt, samtidigt tycker jag att det måste bli svårt för ägaren att ens fundera över krav på hästen i arbete. Att våga kräva hästen på ett arbete som man TROR att den kan klara av, och sen med facit i hand inse att det gjorde den inte pga felutfodring.

Det finns flera åkommor som är rent foderrelaterade, men som tyvärr inte visar sig förrän på längre sikt när skadan väl har skett. Vill man verkligen utsätta både hästen och sig själv för detta?

Jag tittar alltid över vad hästarna får i sig med hjälp av analys på grovfodret samt en uträkning, detta måste sen justeras under vägens gång men då vet jag i varje fall vad som sker vid en justering vilket blir svårt för den som endast fodrar med ögat.

Ett grovfoder hur bra det än ser ut säger inget om dess näringsinnehåll, vi fick ett otroligt fint grovfoder ett år som sen visade sig innehålla 4,8 Mj samt 11 smrp, 7 kg av detta ger inte ens en närhet av behovet. Vad hade skett om man fodrat med ögat?
Sen finns det ju flera värden som man måste ta hänsyn till, som är väldigt viktiga.
 

Liknande trådar

Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
621
Senast: Pegasus63
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
742
Senast: Hoarfrost
·
Skola & Jobb Hej jag är en 30 årig kvinna som har svårt att få jobb jag söker allt möjligt och går nästan aldrig vidare i rekryteringsprocessen för...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 419
Senast: Masqueradee
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 196
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp