Jag bara undrar

Sv: Jag bara undrar

jag har förut tyckt att det är bara överdrivet larv detta med analys och foderstater hit och kvoter dit.
men nu har jag fått mer information och förstått vad en analys på grovfodret kan hjälpa till med.

så jag tänker analysera höet i höst och ta hjälp med att få en vettig foderstat. dels för att se så inte hästen får för mycket av nåt tex kalk... eller för lite av något mm.,
sen tror jag inte att man tappar synen eller känseln bara för att man analyserar. självklart får man ju göra justeringar som passar just till den enskilde hästen.
 
Sv: Jag bara undrar

Var kanske litet klumpigt skrivit, menade inte foderstater i sig, utan att vissa verkar gå till sån överdrift deras hästar för en hel sjö av olika foder.Mina får hö som analyseras om tillfrågan finns, annars analyserar han inte. Sen menade i alla fall han på att det kan vara så olika från hötuss till hötuss.Första gången så var det inga bra värden alls, andra gången normala, tredje gången var värdena för höga.Detta var alltså av samma hö.Mina har fri tillgång på fjolårshö pga.av att värdena då fallit, sen får de ex.antal kilo av vanligt årshö.Kan inte tänka mig att mitt hö skulle vara dåligt, tvärtom,skulle de ha fri tillgång på årshö så skulle de se ut som gödda grisar.Mina hästar har glänsande hårrem, och är pigga och alerta.Det tycker jag kännetecknar en frisk häst.
 
Sv: Jag bara undrar

marina w skrev:
Var kanske litet klumpigt skrivit, menade inte foderstater i sig, utan att vissa verkar gå till sån överdrift deras hästar för en hel sjö av olika foder.
Jag säger som någon annan högre upp i tråden: de hästägare som jag känner som ger mest olika sorterst "duttar" av mineralmaximuxi, selenmaximäx, vitaminmineralpluskanonbraförhästen osv är faktiskt de som INTE analyserar. De som analyserar sitt foder och räknar foderstat är enligt min erfarenhet de som ger minst "extrasaker". För de VET när/om det behövs eller inte. Jag har vänner som tipsat mig om att "ge det här det är jättebra för hovarna" eller "ge selen för det behöver de" och jag får förklara att "jag vet redan att min häst får i sig tillräckligt av de ämnena, eftersom jag analyserat grovfodret".

marina w skrev:
Sen menade i alla fall han på att det kan vara så olika från hötuss till hötuss.Första gången så var det inga bra värden alls, andra gången normala, tredje gången var värdena för höga.Detta var alltså av samma hö.
Ja, det skiljer naturligtvis från tuss till tuss! Ett höanalysprov är just ett höanalysprov. Och det är därför det är viktigt att ta ett represenativt sådant från flertalet olika balar och på ett sätt som gör att inte frön och blad ramlar loss när man tar provet. Vem "han" är och vad han menar med "samma hö" undrar jag ju.. Menar han hö från samma år eller hö från samma vall?
Det kan naturligtvis även skilja på en och samma vall; en del av gräset kanske har vuxit nära träden och de har sugit upp gräsets gödning, en del gräs har fått mer ogräsväxt i sig osv. Men som sagt: det är därför man ska ta ett prov som är så representativt som möjligt.

marina w skrev:
Mina har fri tillgång på fjolårshö pga.av att värdena då fallit, sen får de ex.antal kilo av vanligt årshö.
Det där är en myt. Det enda som sjunker i ett fjolårshö är vitaminvärdena. Protein och energivärdena finns kvar i samma mängd.

marina w skrev:
Kan inte tänka mig att mitt hö skulle vara dåligt, tvärtom,skulle de ha fri tillgång på årshö så skulle de se ut som gödda grisar.Mina hästar har glänsande hårrem, och är pigga och alerta.Det tycker jag kännetecknar en frisk häst.
Det låter bra!

Jag förstår dock inte vad det är för argument EMOT höanalys? Jag resonerar såhär: hur väl energibehovet täcks ser man rätt omedelbums på hästen; blir den fet får den för mycket och blir den mager för lite. Däremot ser man inte brist på proteiner lika snabbt. Det förorsakar att den tappar muskler och det kanske man inte upptäcker förrän någon månad eller flera månader av felutfodring. Och då får man börja justera och det tycker jag är så onödigt att behöva stå där och göra när det finns analyser. Ännu viktigare är det ju vad gäller mineraler: hur jag än gör kan jag inte se hästens skelett. Om den får för mycket eller för lite av tex kalcium så kanske det inte upptäcks förrän hästen fått ett skört skelett och bryter sig i något sammahang. Och har jag en analys så ser jag lätt hur väl höet täcker mineralbehovet och vilket mineralfoder som är lämpligt att komplettera med.

Dessutom spar jag rätt ofta pengar på att analysera. De år som vi fått tag i väldigt bra hö proteinmässigt så har vi kunnat fodra våra islandshästar delvis med halm. Det blir väldigt billiga år när man kan dryga ut höet under en längre period. Och tänk så enkelt att slippa fodra med kraftfoder!

För egen del får folk gärna göra precis som de vill. Jag har sett jättemånga fina hästar som får oanalyserat foder. Men; jag förstår inte att denna diskussion ständigt återkommer härinne på Bukefalos? Låt oss som tar hjälp av vetenskapen göra det. Måste det hela tiden kommenteras? Ungefär som om man är dum i huvudet och inte "kan häst" eller "kan se på hästen" för att man analyserar. Nu menar jag inte att just DU sagt så, men ofta uttrycks det såna saker i dessa trådar.

Om någon frågar MIG (jag har vänner som frågat) om jag kan hjälpa dem med foderstat så får de dock ingen hjälp förrän de kan visa upp en analys. Jag kan nämligen inte ge några vidare förslag när man inte vet om hästen via höet får i sig 13 gram SRP/kg eller om den får i sig 65 gr SRP/kg. Det är liksom omöjligt att ta ställning till sånt då. Det enda man kan ge tips om är att den bör ha minst 1,5 kg hö per 100 kg häst.
 
Sv: Jag bara undrar

Jag räknar inte exakt foderstat. Men jag analyserar grovfodret och ser hur högt näringsvärdet är, och hur "lagom" kvoten är mellan energi och protein, samt mellan mineralerna. Om jag har tur och har fått köpa ett jättefint "idealhö" ger jag mer än gärna bara hö, och inget kraftoder. Men de år jag haft egen häst (tredje nu bler det väl) har jag inte aft sådan tur, utan har fått balansera upp med kraftfoder. Och eftersom det är proteinet som varit lågt i höet har jag valt kraftfoder med mer protein.
Jag analyserar inte för att "pytsa och dutta", utan för att ha flyttbara riktlinjer att gå efter.
 
Sv: Jag bara undrar

Men gud vad allt ska tas så allvarligt hela tiden. Man kan väl ändå få lov att diskutera. Sen så har jag aldrig sagt att jag är emot höanalys funderar själv på att be om en. Saken var att det är så många som verkar gå till överdrift. Det hö som säljaren analyserade var från samma vall och samma år. De foderrådgivare jag talat med,rekommenderade fjolårshö eftersom värdena då fallit och jag har lättfödda hästar. Märkte själv skillnad. Men som sagt alla tycker/tror ju olika, eller hur. Men du kan ju lugna dig lite. Detta är en vanlig diskussion du behöver inte bli upprörd, det är bara barnsligt
PS.Detta var inte menat åt dig runaway
 
Sv: Jag bara undrar

Jag har aldrig gett mina hästar analyserat foder :o Har tänkt flera gånger på att skicka iväg en analys men det har lixom aldrig blivit av riktigt....what ever...mina hästar mår otroligt bra, runda,välmusklade, glada, pigga och har en extrem glasig päls. Kan ju dock bara tala efter egna erfarenheter men har sett hästar med välberäknade foderstarer efter hästens behov som sett betydligt mycke sämre ut än mina :crazy: Och nu en tilläggsfråga på den här tråden om det går bra för trådkaparen?! Hur många vet vad hästen har för typ av brister när det gäller mineraler, spårämnen, vitaminer etc...tar alla analysmänniskor även blodprov på sina hästar eller har ALLA hästar EXAKT samma behov av dessa ämnen (tror inte det)???!!!

ps det sistnämnda var inte menat till trådskaparen..
 
Sv: Jag bara undrar

Men hur vet du när olika växtodlingsfaktorer gör att ditt grovfoder inte är tillräckligt bra längre.
Eller hur vet du vd du skall ändra på när du efter en massa månader med det nya årets grovfoder märker att det inte fungerar.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Jag bara undrar

Växtodlingsfaktorer?! Vad menar du med det ordet, finns det något annat ord? Har 3-årig lantbruksutbildning och ALDRIG hört talas om det ordet...
 
Sv: Jag bara undrar

Visst har väl jag ögon som alla vissa andra...vill inte påstå att jag är emot analyser men just nu och förrut har jag inte känt att jag har haft något behov av analys..men visst, den dagen min häst börjar falla ur och tappa muskler, då måste jag ju undersöka saken lite närmare, men just nu så tycker jag att mina hästar ser fina och välmående ut! ( vet dock att dom behöver lite extra protein men det hoppas jag dom får i sig på betet:) )
 
Sv: Jag bara undrar

Ja och jag bara undrar hur i hela friden man kan sitta och räkna ut en foderstat till en häst som man inte ens sett på bild. Ännu mindre sett i arbete....???? Det är för mig en gåta hur folk kan generalisera foderstater så till hästar som är sådana individualister (eh...felstavat?)!
Men jag är lärd av den "gamla hästägar/uppfödar-stammen" så jag vet väl inte bättre!!:angel:
 
Sv: Jag bara undrar

kan erkänna...har inte heller analys på höet :angel: :angel: har dock menat att jag skaaa göra analys .. kanske nu till hösten :smirk:
O nej - jag e ingen fantast på att dutta lite ur olika påsar heller ... mycke hö+lite havre+rent vatten - samt mineraler o saltsten. Men så har jag ju bara hobbyhästar åxå - blanka o glada&pigga :D
 
Sv: Jag bara undrar

Faktorer som påverkar växtodlingen. tex skördetid nederbörd antal soltimmar torkväder mm mm.
Är det inte bättre att man redan från början ser att årets hö inte är tillräckligt bra.
PL
 
Sv: Jag bara undrar

Jag har sett för många tillfällen när den gamla hästägarstammen sumpat det totalt o jag är inte helt purung själv.
PL
 
Sv: Jag bara undrar

marina w skrev:
Mina får hö som analyseras om tillfrågan finns, annars analyserar han inte. Sen menade i alla fall han på att det kan vara så olika från hötuss till hötuss.Första gången så var det inga bra värden alls, andra gången normala, tredje gången var värdena för höga.Detta var alltså av samma hö.
Att ta en tuss hö och skicka in blir inte rätt. Man måste ta ett samlingsprov från hela fältet, gå kors och tvärs och plocka lite här och lite där. Värdena på vallen är inte samma över hela än om det är samma fält.
marina w skrev:
Mina har fri tillgång på fjolårshö pga.av att värdena då fallit, sen får de ex.antal kilo av vanligt årshö.Kan inte tänka mig att mitt hö skulle vara dåligt, tvärtom,skulle de ha fri tillgång på årshö så skulle de se ut som gödda grisar.Mina hästar har glänsande hårrem, och är pigga och alerta.Det tycker jag kännetecknar en frisk häst.
Som sagt tidigare så förlorar normalt inte ett fjolårs hö energimängd eller proteinmängd. Det som försvinner är vitaminerna.
// Linda
 
Sv: Jag bara undrar

peter_lundin skrev:
Var det inte meningen att man skulle ta ditt ursprungliga inlägg på allvar?
PL
Ett till väldigt barnsligt inlägg måste jag säga, du borde ju förstå att jag menade att personen i fråga inte behöver brusa upp och ta det så allvarligt. Man kan väl diskutera som vuxna människor, eller går inte det här????
 
Sv: Jag bara undrar

marina w skrev:
Men gud vad allt ska tas så allvarligt hela tiden. Man kan väl ändå få lov att diskutera.
:confused: Javisst, det är väl just precis vad jag också får göra?! För övrigt trodde jag du skrev ditt inlägg på allvar, eller var det ett skämt?

marina w skrev:
Saken var att det är så många som verkar gå till överdrift.
Tja, jag vet inte. Det sägs så härinne på Bukefalos ibland; att "vi" som analyserar går till överdrift, men jag är inte själv någon hysterisk analysgalning som för någon slags korståg på min fritid för att folk ska analysera sitt foder och känner heller inga med analyserat hö som just går till överdrift. De jag känner som går till överdrift är folk som köper en massa tillskott av olika slag utan att veta om de behövs eller ej. Och i de kretsar jag träffar hästfolk är det i regel de som inte analyserar eller kan särskilt mycket om foder som köper alla dessa tillskott. Så; vi har väl olika erfarenheter antar jag.

marina w skrev:
De foderrådgivare jag talat med,rekommenderade fjolårshö eftersom värdena då fallit och jag har lättfödda hästar. Märkte själv skillnad. Men som sagt alla tycker/tror ju olika, eller hur. Men du kan ju lugna dig lite. Detta är en vanlig diskussion du behöver inte bli upprörd, det är bara barnsligt
Vilka värden är det som dina foderrådgivare menar har sjunkit? För det låter i mina öron väldigt konstigt att protein eller energihalten skulle ha sjunkit i ett fjolårshö.

Upprörd och upprörd. Jag blir bara så trött på att såna här trådar med diverse argument kommer om och om och om igen på bukefalos. Varför inte bara konstatera att:
* Det finns vetenskapliga metoder att fastställa näringsinnehåll i djurfoder. De värden som framkommer via en analys kommer ALLTID att vara mer säkra än de värden man själv gissar sig fram till.
* Man kan använda sig av dessa metoder som hjälp om man vill
* Man kan låta bli att använda dem om man vill.
 
Sv: Jag bara undrar

Emmah.S skrev:
Hur många vet vad hästen har för typ av brister när det gäller mineraler, spårämnen, vitaminer etc...tar alla analysmänniskor även blodprov på sina hästar eller har ALLA hästar EXAKT samma behov av dessa ämnen (tror inte det)???!!!
Nej, det har jag aldrig gjort, men eftersom det finns tabeller som åtminstone ger ett hum om hästens behov (utifrån forskning) så är jag bra mycket säkrare på att min häst får i sig så nära idealet som möjligt jämfört med om jag bara gissade mineralinnehållet i mitt hö.

Men; det var en ganska intressant idé - det skulle vara spännande att ta ett prov och få se hur hon mår.
 
Sv: Jag bara undrar

Björk skrev:
:
De jag känner som går till överdrift är folk som köper en massa tillskott av olika slag utan att veta om de behövs eller ej. Och i de kretsar jag träffar hästfolk är det i regel de som inte analyserar eller kan särskilt mycket om foder som köper alla dessa tillskott. .
:bow:
just därförhar jag ändrat mig ang analyser mm. för att VETA om min pålle får för MYCKET eller för LITE av vissa saker.
 

Liknande trådar

Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
621
Senast: Pegasus63
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
742
Senast: Hoarfrost
·
Skola & Jobb Hej jag är en 30 årig kvinna som har svårt att få jobb jag söker allt möjligt och går nästan aldrig vidare i rekryteringsprocessen för...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 419
Senast: Masqueradee
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 196
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp