Jag bara undrar

Sv: Jag bara undrar

Jag anser att det är allvarligt med alla dessa trådar som försöker få de som vill få till en korrekt foderstat att framstå som okunnniga sifferidioter som siffrorna stigit åt huvudet.
Om det är väldigt barnsligt av mig att undra vad du egentligen menar så får du väl tycka det.
Det måste väl vara positivt att jag har kvar barnasinnet.
PL
 
Sv: Jag bara undrar

Jag tycker också att det har gått lite för långt. Jag har alltid fodrat med ögat och kommer fortsätta göra det! Jag tror att foderstatsberäkningar och analyser kan vara bra som grund till de som just skaffat egen häst/är oerfarna på området och har noll koll, men sunt förnuft räcker väldigt långt! Sedan tror jag TYVÄRR att många inte har analys/foderstatsberäkningen som grund och modifierar per individ utan följer den blindt och i sin iver att gröa rätt missar att hästarna liksom vi är individuella...
Kan tilägga att jag en gång gjorde en foderstatsuträkning till mina två hästar jag hade då. Efter tre veckor hade den ena rasat i vikt och den andra såg ut som en fotboll...
 
Sv: Jag bara undrar

marina w skrev:
De foderrådgivare jag talat med,rekommenderade fjolårshö eftersom värdena då fallit...

:rofl: :rofl:
Ja, om du har foderrådgivare som gör sådana uttalanden förstår jag att man har svårt att fatta vitsen med beräknade foderstater...
 
Sv: Jag bara undrar

Om du fick det resultatet visar det bara att du inte visste vad du höll på med, man måste ha koll på hur mkt man förändrar o basera den räknade foderstaten på tidigare utfodring..
Jag är varken nybliven hästägare, oerfaren eller okunnig men anser ändå att analyser o beräkningar är värdefulla.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Jag bara undrar

bara för att säga något i denna mycket intressanta diskussion....
tror nog att det är vettigt att analysera vad man stoppar i hästen, men att sedan ge tillskott för sakens skull, som jag tycker mig ha märkt att vissa hästägare gör förstår jag inte vitsen med. tillskott är ju just - tillskott, om fodret inte är tillräckligt bra, eller om man märker en förändring i hästen som man kanske anar kan bero på att den saknar något ämne. detta baserar jag på hästägare som trots analyser, beräkningar och tillskott har hästar som så gärna äter lera eller tuggar i sig allt trä de kommer åt, de hästarna saknar uppenbarligen något...ger inte min häst något mer än analyserat hö och foder (och saltsten) och han har mått alldeles utmärkt i 9 år...
 
Sv: Jag bara undrar

Polly_Mulle skrev:
Jag tycker också att det har gått lite för långt. Jag har alltid fodrat med ögat och kommer fortsätta göra det! Jag tror att foderstatsberäkningar och analyser kan vara bra som grund till de som just skaffat egen häst/är oerfarna på området och har noll koll, men sunt förnuft räcker väldigt långt! Sedan tror jag TYVÄRR att många inte har analys/foderstatsberäkningen som grund och modifierar per individ utan följer den blindt och i sin iver att gröa rätt missar att hästarna liksom vi är individuella...
Kan tilägga att jag en gång gjorde en foderstatsuträkning till mina två hästar jag hade då. Efter tre veckor hade den ena rasat i vikt och den andra såg ut som en fotboll...
Då har du tyvärr totalt missuppfattat meningen med att räkna en individuellt anpassad foderstat. Hur kunde du låta bli att se hur hästen reagerade och inte justera foderstaten efter det?
Trodde du att alla hästar har samma behov?
// Linda
 
Sv: Jag bara undrar

har aldrig "räknat" ut sånt där i hela mitt liv.
ögat och kunniga personer runt omkring mig har räckt.
 
Sv: Jag bara undrar

så resonerade jag med förut. men ögat och kunnighet visar inte om din häst får för lite eller för mycket av något, tex kalk.
 
Sv: Jag bara undrar

peter_lundin skrev:
Du kanske inte levt tillräckligt länge, några år till så kanske du inser nyttan.
PL
Hur gammal är du egentligen??Det där var ett svar som jag hade förväntat mig av en femtonåring
 
Sv: Jag bara undrar

Tillräckligt gammal för att både inse nyttan o veta hur man gör.
Tillräckligt gammal för att ha träffat på en massa djur som mått dåligt pga att djurägaren inte har en aning om vad fodret innehåller, i flera fall har det varit rena djurskyddsfall som jag varit inblandad i.
PL
 
Sv: Jag bara undrar

jag har tjuvläst på din hemsida :angel: så nu vet jag att du BORDE ju veta vad du talar om ;)
 
Sv: Jag bara undrar

marina w skrev:
Hur gammal är du egentligen??Det där var ett svar som jag hade förväntat mig av en femtonåring

Hmm... du verkar inte känna till p_l ... man kan ju liksom titta på profilen för att se hur gammal han är... och om man hängt på fodersidorna ett tag brukar man efter en ganska kort td veta vem p_l är :angel: . Jag skulle lita på honom om jag var du! ;)
 
Sv: Jag bara undrar

sessna skrev:
Har läst någon stans att hästar som jobbas under 3 tim per dag klarar sig på ett bra hö. Eller om de tränas extremt hårt. Hur många hästar jobbas 3 tim /dag?
Ja visst klarar sig hästarna bra på ett bra hö. Men HUR skall man veta att höet är bra om man inte har kunskaper eller tar hjälp av en analys? För hur många av oss kollar faktorerna kring odlingen eller ser ens fälten där höet växt, när det slås, hur det hanteras osv?

Vi har hö från samma fält. Analysvärdena har varierat i smb rp mellan 21-51 de senaste 3-4 åren. Och det blir en j-a skillnad på fodergivans totala näringsvärde. Visst kan man oftast se när höet är uselt, men sen då?

När tekniken finns, vad är ursäkten för att inte använda den? Argumentet att "det gick bra förr" tror jag inte många bönder skriver under på - varför har man då moderniserat övriga delar i jordbruket?

PS P_L har du en hemsida?!
 
Sv: Jag bara undrar

Dessutom kommer hästen hinna falla ur innan du ser om den får för lite mat.

Jag vill inte att min häst ska pendla i hull och muskelmassa utan ligga på en jämn nivå. Det kan jag eftersom jag vet hur mycket MJ och Smrp hon behöver.
 
Sv: Jag bara undrar

jag antar att du inte svarar till mig ;)


men jag håller med.... varför riskera att hästen faller ur innan man ändrar käket?
 
Sv: Jag bara undrar

Jag använder mig av analysen bara för att ha koll på balansen i foderstaten, sedan utgår jag från den och fodrar med ögat.
Är hästen tunn så ökar jag maten är den för tjock så minskar jag maten.
Fodra utan analysen går(är dock enklare med), men att fodra utan ögat är omöjligt oavsett hur bra foderstatsberäkning man har.

Mvh
Camilla

Kunde inte ha sagt det bättre själv. :bow:
Analysen är ju ofta ett kvitto på att man inte behöver dutta hej vilt med en massa tillskott.
Många (som ej analyserar) har en tendens att ge en massa extra preparat, men om man frågar varför, så vet de oftast inte!
Med en analys som grund får man ju veta mer exakt om det är nåt som fattas och då kan man lägga pengarna på det och inte en massa onödiga dyra tillskott som inte behövs.

Är ingen expert på området, men kan inte balansen i fodret bli rent skadlig om man tillför en massa grejer utan att veta grovfodervärdena? Att ge en massa tillskott "i fall att", liksom?
 
Sv: Jag bara undrar

Kockan skrev:
Är ingen expert på området, men kan inte balansen i fodret bli rent skadlig om man tillför en massa grejer utan att veta grovfodervärdena? Att ge en massa tillskott "i fall att", liksom?
Jorå, det kan bli farligt. I alla fall vad gäller tex selen som i för stora mängder är direkt skadligt.
 
Sv: Jag bara undrar

Just selen i grovfodret ser jag inte som ngt proglem, analyseras normalt sett inte, o inget svenskt grovfoder innehållel så mkt selen att det tillsammanse med ett normalt tillskott, elle två, kan bli farligt.
PL
 
Sv: Jag bara undrar

ang skrev:
Ja visst klarar sig hästarna bra på ett bra hö. Men HUR skall man veta att höet är bra om man inte har kunskaper eller tar hjälp av en analys? För hur många av oss kollar faktorerna kring odlingen eller ser ens fälten där höet växt, när det slås, hur det hanteras osv?

Vi har hö från samma fält. Analysvärdena har varierat i smb rp mellan 21-51 de senaste 3-4 åren. Och det blir en j-a skillnad på fodergivans totala näringsvärde. Visst kan man oftast se när höet är uselt, men sen då?

När tekniken finns, vad är ursäkten för att inte använda den? Argumentet att "det gick bra förr" tror jag inte många bönder skriver under på - varför har man då moderniserat övriga delar i jordbruket?

:bow: :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
621
Senast: Pegasus63
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
742
Senast: Hoarfrost
·
Skola & Jobb Hej jag är en 30 årig kvinna som har svårt att få jobb jag söker allt möjligt och går nästan aldrig vidare i rekryteringsprocessen för...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 419
Senast: Masqueradee
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 196
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp