Jackfruit?

Mia_R

Trådstartare
Jag har köpt en burk jackfruit av ren nyfikenhet men vet inte riktigt vad jag ska göra med den. :confused:
Ni som testat, vad gillar ni för rätter där den ingår? :)
 
Brukar bara göra pulled jackfruit med samma typ av bbq-sås som till pulled pork, bröd, vitlökssås och grönsaker. Blir gott men min mage är inte superförtjust i jackfruit utan tycker ofta det ger mig lite magknip så äter det inte jätteofta.
 
Flera år sedan jag åt det nu men så här brukade jag göra: Häll av spadet, krama ur, blanda med typ BBQ-sås (egengjord eller köpt), extra kryddor (salt, vitlök, paprika) för jackfruit är ganska smaklöst. Bred ut på ett bakplåtspapper och kör i ugnen tills det fått lite mer färg och konsistens, kanske blanda runt nån gång under tiden. Ät med tillbehör som typ pulled pork, tacos eller liknande.
 
Flera år sedan jag åt det nu men så här brukade jag göra: Häll av spadet, krama ur, blanda med typ BBQ-sås (egengjord eller köpt), extra kryddor (salt, vitlök, paprika) för jackfruit är ganska smaklöst. Bred ut på ett bakplåtspapper och kör i ugnen tills det fått lite mer färg och konsistens, kanske blanda runt nån gång under tiden. Ät med tillbehör som typ pulled pork, tacos eller liknande.
Tack.

Till andra som svarat, gärna länkar till recept ni testat. :)
 
Recept, vad gör du med frukten!
Hackar den tillsammans med lök och fräser med vilka kryddor jag nu än använder till tacos (man kan absolut använda en sådan där blandning i paket). I med majs och hackad tomat tills det blir lagom konsistens och låt puttra ihop tills det blivit tillräckligt "tjockt" för att fungera.

Jackfruit är ett väldigt tacksamt inslag bland plantbaserade folk eftersom en del veganer vill undvika soja eller inte kan äta svamp, och TVP (textured vegetable protein) blir man lätt trött på. Då kommer jackfruit och räddar helgen. :)

PS: en matblogg jag följer har ett enkelt och bra recept. Googla på "easy vegan jackfruit tacos" så hittar du det direkt.
 

Liknande trådar

Fordon Har en gammal, lite körd, 8 hk Yamaha i mycket bra skick. Köpte den ifjol och hade den hos en granne på service innan jag tod den ibruk...
Svar
2
· Visningar
246
Senast: tott
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 245
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Köpte en rakapparat till benen, men den lämnar rätt mycket stubb. De drar också iväg ordentligt prismässigt, så jag funderar på det går...
Svar
13
· Visningar
624
Senast: MissFideli
·
Mat Någon som kan rekommendera ett bra recept på pizzasallad som inte är alltför syrlig? Jag gillar oftast pizzasallad men ibland blir jag...
Svar
8
· Visningar
345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp