• Avel
  • Trådstartare Trådstartare caballera
  • Startdatum Startdatum
C

caballera

Vad är Jaca för ras? Jag har hittat en jättetrevlig valack som är importerad från Spanien. Han är enligt uppgift av rasen Jaca. Vad är det? Är det en ras eller en typ? Vilka raser ligger i så fall till grund för en Jaca? :confused:

Sv: Jaca?

Jaca är typ arbetshäst , Alltså inte kallblod utan en arbetande häst ,Oftast riden i vaquero stil och har arbetas på fält.

Det är oftast en korsnings häst ,En vanlig korsning är oftast med percheron och andra raser såsom PRE eller fullblod.

Men det kan i precis vara vilka raser i som helst

Tesora

Sv: Jaca?

Vet igentligen ingenting men har hittat denna information on rasen.

Jaca Navarra/Spain

printimg.cgi

Herdbook established in 2001
Very rustic animals that spends most their live outdoors only being housed in very extreme environmental conditions.

Breed colours
uni coloured: chestnut with tendency to darker tones
comments: the breed standard does not admit any type of white spots on head or extremities.

Wither height (avg, cm) 134 (male) 126 (female)
Weight (avg, kg) 475 (male) 400 (female)

Other specific visible traits
Well proportioned animals with straight head profile and thin skin which permits to see the periferic venous system. Extremities with fine joints but proportioned and powerful.

Year 2007
Population 602
Trend: increasing
Breeding males: 32
Breeding females: 570
Females registered in herdbooks: 570
Females bred pure: 100
Herds: 25
Herd Size (avg): 20

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 030
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 914
Senast: mamman
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 129
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 057
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros