Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
![]()
Keilir ute och betar/försöker busa den 1/7 07
/Malin
Ja, du...
jag frågade de som körde in honom om jag skall åka dit, men de tyckte inte att jag skulle det. Vad kan jag göra där? Klappa lite på min nerdrogade kuse och säga "stackars dej"?
Men självklart har jag tät telefonkontakt med dom! De har precis lastat av hästen på Strömsholm nu, men inte preatat med någon vet. än.
Tjejen som körde in honom är veterinärstuderande och tyckte det skulle bli intressant.
Jag kommer ju nog att åka och hämta hästen från sjukhuset då det är dax.
Tack för peppningarna ni som gett dom!
/Malin
Det har jag funderat på också, det har gått 6 mån sedan min häst kapade sträcksenan och han är 100% återställd nu. Håller på att sätta igång honom för fullt, långtravar och t o m galopperar... Planerar för att börja träna för instruktör i augusti igen.
Men det är väl olika hur illa skadan är. Min häst hade ju "fina" och skarpa snitt, inte lika stora köttsår som Freyrs. Å andra sidan borde väl en avkapad sträcksena vara en avkapad sträcksena. Olika på olika kliniker?
Min hade boxvila i drygt fyra månader, därefter släppte jag honom i en "vanlig" mindre och platt hage ihop med ko-lugna shettisen. Cirka 50x50 m där gräset börjat växa, så efter några brallningar började han beta. Gick förvånansvärt lätt, trodde han skulle bralla mycket mer. (Skippade sjukhage helt eftersom han är så sprallig och jag trodde han skulle riva vad jag än byggde upp.)
Freyr: Kotar han över någonting fortfarande, eller har han koll på fossingen? Har du honom ute i sjukhage någonting nu, eller är han fortfarande i box? Promenerar du honom något?
NOG? okej..
Keilir kotade över för några dagar sedan. Första gången på länge. Jag blev såklart jätteledsen. Han sprallade till och "tappade bakbenet".
Frågan är om han måste pleggas för att kunna promeneras/gå i sjukhage? Kanske bara gå en timme eller så åt gången i början?
Veterinären på ATG i Stav tyckte att det var lite tunt precis över såret (elelr den nakna huden där såret varit) och att han därför inte skullet ut och promenera än. Om han är lugn får vi gå ut och beta, men det går ju sådär
I augusti skall vi antingen åka in till kliniken igen eller ha telefonkontakt med veterinären och se om vi kan börja ta promenader då.
Skadan låg/ligger ju rätt högt upp på skenan och var verkligen illa. Veterinärerna var minst sagt inte hoppfulla. Såret gick nästan hela vägen runt benet från början. Det var ca 3-4 cm hud på baksidan som inte var av.
Jag pendlar melaln hopp och förtvivlan. Jag hoppas verkligen verkligen att det går vägen, men det är svårt att hålla hoppet uppe.
Usch vad jag gråtit över den här hästen.
Det positiva är att han verkar ta den låååånga boxvilan bra psykiskt.
/Malin
Tack för komplimangen
Keilir får ca 8 kg hösilage, 5 dl havre, 8 dl kornkross, kalk och 2 dl linfröpellets. Utspritt över hela dygnet. Vi har ju varit ute och betat litegrann och så har jag liat och rivit gräs åt honom så mycket jag orkat och hunnit.
Så har han fått massage på rygg och bak regelbundet hela tiden för att lätta på spänningarna som blev av att han vägde mera på det ena benet och hålla musklerna igång lite.
Han är lite vass över ryggen, men det har blivit bättre de senaste två veckorna. Det är som han vuxit i skov och man märker när han behöver mera mat.
/Malin
*lånar tråd*
Har läst hela tråden i ett sträck nu... Har själv en tvåring med skada i ytliga böjsenan på ett framben. Vi var och röntgade och ultraljudade förra veckan och då såg det bättre ut än de trodde först så vi hoppas nu att det inte kommer att ta så lång tid. Har henne i en liten sjukhage ute nu (lugnare så!) i boxen blir hon tokvild så jag vågar inte ha henne där.
Skönt att höra att det gått bra för er och att det även finns andra hästar som är lite vilda på kliniken. Min flicka fick de ge tredubbel lugnande dos och hon höll ändå på att riva ner både röntgenapparatur och ultraljudmaskinen då hon halvsövd bara brakade runt i undersökningsrummet. 400 kilo som gick i sömnen!!Det var som att huvudet aldrig blev sövt även om kroppen var det... mycket vaken dam, min häst!
De vet inte vad som hänt henne för det syns inget på utsidan, inget sår alls... bara "banansvullnad" över senan. Troligen en sträckning eller spark...
Blir iaf glad att läsa den tråden... nu har jag mycket mer hopp än innan! Lycka till för er...