Jä**a skit!

Sv: Jä**a skit!

Skönt att det går bra! Fungerar säkert bra utan skena också! Tog av bandaget helt på min pålla idag, såret har krympit till en knappt 50-örings storlek och är torrt och fint. Hon ska egentligen vara helt utan bandage nu, men då hon är en gris i boxen så tänker jag låta henne ha bandget inne men vara utan när hon är ute i (sjuk)hagen. Tanken var ju att stygnen skulle hålla s såret skulle vara helt läkt nu, men så blev det ju inte riktigt. Hon är iaf helt ohalt i rask skritt nu...

Vilken himla tur i oturen du haft med din häst!
Håller tummarna för att det fortsätter gå bra!

/Malin

*hemma igen*

Så, nu är bandaget bytt och Keilir står utn stödskena, med ett kraftigare bandage!

Här är dagens bilder:

keilirsar221206.jpg

En till
Och ännu en

/Malin

Han börjar ha rätt tråkigt i boxen nu och att mocka tar tiiid, som han röjer (plöjer) runt i torven...

Ha ha - vet precis vad du pratar om :D
De andra hästarnas boxar har fiiina torv-bäddar, medans min hästs box ser ut som en nyplöjd potatisåker :angel: .

Nya nöjet är att tugga barr, så matte springer med famnar fulla med granris varje dag. Värsta flistuggen till häst jag har, alltihop är puts väck på morgonen efter, så när som en liten pinne kvar.

Annars har vi haft frid och fröjd här flera dagar. Han har promenerat runt i boxen jättebra, inte kotat över alls på lääänge. Kändes jättebra alltihop.
Sedan brakade han omkull i morse, kotade över rejält. Har stått på tre ben hela dagen. Var lite bättre i kväll, han har satt ner den men stöder inte fullt på den. Typiskt. Men han äter och skiter, så det är inget akut. Hoppas det är bättre i morgon annars ringer jag veterinären och rådfrågar för säkerhets skull.

Nästa punkt på programmet för oss är omläggning av bandage på onsdag och röntgen nästa vecka.

Massage ska jag kolla upp, det kan ju vara en höjdare. Lite omväxling till allt ryktande i alla fall.
Har aldrig haft en renare häst än jag har nu - och inte kan han rulla sig i leran i hagen heller. Skiner som solen :p .

Skönt att kunna promenera hästen, och ha den ute! Längtar tills att vi kan börja kika utanför boxdörren. Fast jag får väl droga honom först :angel: .

Läskigt att skadat böjsenan, tur i oturen att den inte gick av! Härligt att det läker som det ska!
Skriv gärna en rad om hur det gått på kliniken när ni varit där, hoppas allt går bra!

Nu har vi varit på ATG-kliniken igen, fredags. Röntgade och kollade igenom honom - allt såg toppen ut! Veterinärerna (två stycken :D ) sade båda två att efter röntgenbilderna ser han ut att ha de bästa förutsättningar för att bli helt återställd. Inga skelett-skador och inget skadat på benhinnorna. Jag blev så glad att jag börja snyfta hejdlöst :o .

Men boxvilan fortsätter en månad till, så ska vi tillbaka på koll då och få vidare instruktioner. Han är mycket lugnare i boxen nu, så vi kommer klara detta, även om det tar tiiid!

Glädje och lycka :) .

Hur går det för er, Freyr?

Ser ju ganska bra ut på korten, hur går det för er?

Jag berättade ju om min valack som slet av böjsenan som föl. Jag minns och ryser och håller tummarna för dig och Tuva-Li.

Jag gjorde ju en egen skena, men det där med stupröret lät ju genialiskt.

Tuva-Li, ultraljudar de inte för att se hur läkningen av tåsträckan fortskrider när ni var på kliniken?

Jodå det knallar och går. Skenan är ett minne blott och såret läker. Pratade med Strömsholm och de tyckte inte det var någon anledning at åka på återbesök på ATG innan såret var läkt.
Vi lägger om bandaget var 5:te dag.
Senast i torsdags och då såg det ut såhär (Bilderna tagna med mobilkamera):

keilirsar070104.jpg

Sår

En till.

/Malin

Tuva-Li, ultraljudar de inte för att se hur läkningen av tåsträckan fortskrider när ni var på kliniken?

Nej det gjorde de inte, vilket jag är lite besviken över. Min ordinarie veterinär var på semester och vikariens första fråga var "varför ska vi röntga?". Inte visste jag det, mer än att ord. vet. var orolig för skelettskador.
Men de sa ingenting om hur själva sträcksenan såg ut, så jag gissar att den endast syns med ultraljud?
Kanske de kör ultraljud vid nästa besök, om en månad.
Just nu lever jag på att "allt det andra" såg bra ut :bow: .

"Min" veterinär kommer tillbaka nästa vecka, då ska jag ringa henne och kolla vad hon säger om röntgenplåtarna och fråga om ultraljud, även stämma av om nästa besök blir i början på februari eller hur det är tänkt.

*kl*

Har nu läst hela tråden och det var ju för väl att båda hästarna ser ut att läka ihop ordentligt :)
Hur är det med dem i dag?

Det går bättre och bättre! Hans prognos att bli helt återställd ser jättebra ut.

Han har fortfarande boxvila, men det beror till stor del på att han inte håller sig kvar i en sjukhage, och håller sig inte det minsta lugn, så jag kan inte ha honom ute.

Har röntgat honom och det fanns inga skelettskador alls, allt såg jättebra ut. De har fortfarande inte ultraljudat, utan menar att man ser inget ändå, bara en "ärr-kaka". Låter konstigt med tanke på hur många andra jag hört om och läst om som ultraljudat sina hästar vid senskada. Men båda veterinärerna som haft hand om honom säger samma sak så då får jag tro på dem.

Vi promenerar morgon och kväll, just nu är jag uppe på 50 minuter sammanlagt. Ska plussa på fem minuter varannan dag. Sista veckan i mars ska jag börja småtrava honom när vi är ute och går. (Fatta vad smal och snygg jag kommer vara till sommaren med allt detta promenerade och joggande ;) ) I början fick jag plegga honom vid promenaderna men nu är han betydligt lugnare.

Ska tillbaka till ATG första veckan i april. De vill bl a se om han travar ok och hur stora rörelsestörningar han har. Har tyvärr sett lite illa ut tidigare, men jag tycker han går bättre och bättre som sagt.
Om allt går bra vid det besöket är min plan är att släppa honom (pleggad) i hagen i mitten på april och börja skritta honom uppsuttet i maj.

Vi börjar se en ände på detta elände, tack gode gud! :)

Men vad fort det gått för er!
Min lille står på box fortfarande.

iofs var såret gigantiskt på honom.

/Malin

Ja uppdatering alltså!

Keilirs sår läkte ok och allt såg förhållandevis bra ut. Men så fick han svallkött. i princip över natten kom det och såg rätt äckligt ut. Lillen var väldigt halt och öm, men hade ingen feber och åt bra.

Vi åkte till ATG (Hade bokat med en annan veterinär där än sist) och efter att ha provat med lotagen (hjälpte inte) fick de skära och bränna bort svallköttet. Det bödde rejält, men det är bara bra sade de.

Och i måndags (24 dagar efter besöket) var såret läkt! Tunn, tunn och väldigt rosa hud, men ändå: HUD! över hela såret!!!
Ja! Äntligen!

Men senan är fortfarande inte helt läkt. Utan bandare har Keilir väldigt dålig koll på kotan. Men han reagerar inte med smärta när han kotar över (stående på stalgången) utan bara ser ut som "oj, nu gick det så här igen...hjälper någon mej?"
Vet inte om det är bra eller dåligt.
Lade om benet igen, med mycket stöd i karleden (skenan tog vi bort i januari) och tunnare upp till på benet. Skall bli upprigd av en veterinär på ATG senare idag för att diskutera hur vi skall gå vidare.

Är det någon som har erfaren het av laserbehandling för senskador?
Magnetskydd?
Alla tips tas emot!

Skall försöka få med mig kameran till stallet på fredag och fota benet igen.

/Malin

Min häst skar ett jack i senan november -06. Jag behandlade med laser, men vet inte vilken effekt det hade. Han som gjorde det sa förstås att dte var jättebra och påskyndade läkningen. På strömshälm sa dom att jag kunde testa om jag ville. Körde ganska intensivt (2-3 ggr/vecka) under 2 månader tror jag. Senan hade blivit mycket bättre vid återbesöket på strömsholm, men det kanske den hade blivit i varje fall. Men det kändas ju som man ville göra någonting, inte bara vänta och vänta. Det tog 11 månader innan dom sa att jag inte behövde komma tillbaka mer till Strömsholm. 13 månader boxvila! (Fast jag gick ju och så småningom red honom mer och mer hela tiden). Men nu är han helt frisk och kry! Hoppar och går i hagen!

Fick precis ett samtal...
Min unghingst på 1,5 år har lyckats fastna i staketet på unghästbetet (ca3 timmar härifrån) och slitit av en sena.
Några personer hade sett det hända och hade stängt av strömmen och fått loss hästen. Veterinär har varit där och en snäll och kompetent tjej håller på att köra hästen till Strömsholm. Vad jag har förstått är det "den långa senan på framsidan av bakbenet" som gått av. Det bör bli långa tåsträckaren eller hur?

Fan också!

Behövde bara skriva av mej lite... :(

/Malin

Oj va tråkigt :( Hur äre med hästen nu?

Men senan är fortfarande inte helt läkt. Utan bandare har Keilir väldigt dålig koll på kotan. Men han reagerar inte med smärta när han kotar över (stående på stalgången) utan bara ser ut som "oj, nu gick det så här igen...hjälper någon mej?"
Vet inte om det är bra eller dåligt.
Vad trist att han fortfarande kotar över :crazy: .
Min häst har inte gjort det på flera veckor, så han är bandagelös nu. Känns väldigt positivt. Han hade ju bra snittytor sa vet. Kanske det har påverkat läkningen positivt?

Är det någon som har erfarenhet av laserbehandling för senskador?
Som stallsällskap har vi en annan "boxvile-häst" som skadat böjsenan. Hon behandlas med laser fram till nästa ATG-besök i början av april, jag får återkomma med rapport efter det besöket.

Ja alla veterinärer har sagt att det var ett ytterst olägligt och fult sår med helt söndertrasad sena!

Har nu i efterhand fått höra att Keilir fastande (hur f*n nu det gick till?) i staket-repet/staketet 90 cm :eek: upp i luften. Han måste ju typ har hängt i tråden alltså.

Har nu pratat med ATG-veterinär. Hon tyckte att det var mycket positivt att såret var läkt (såklart). Nu skall benet lindas satdigt med skenan igen och bytas/lindas om en gång i veckan. Laser tyckte hon absolut att jag kan prova. Om några månader skall vi in till ATG igen och visa upp oss.

Kameran glömde jag ju förstås hemma idag...

/Malin

Hittat denna tråd nu..

Skönt att höra att det går bra för er!
Hade en hingst som jag skötte när jag jobbade med travhästar som gjorde samma grej som din.
Han rullade in i staketet och skar sönder hela benet, i juli månad!
Härlig tid, men det funkade bra fick byta bandaget oftare bara.
Han hade likadan skena som din, såg den i bakgrunden på nån bild. Ser väldigt lika ut sår bilderna, men tror att min hade något värre faktiskt.

http://www.travkompaniet.se/nyheter/article.phtml?id=1072

Yukon%20Brodde%20heat_2.jpg

Kommer inte ihåg exakt hur lång tid det tog innan han kom tillbaka, men han blev helt återställd.
Tävlade i gulddivisionen (travets elitserie) efter skadan. Benet var lite ärrigt och lite tjockt, men inget som påverkade.

Lycka till!

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka