Jä**a skit!

Sv: Jä**a skit!

Vad roligt att det har gått bra! :banana:
Har faktiskt tänkt på hur det har gått för er.

Hoppas det går bra i framtiden också!

Har pratat med Strömsholm nu varje dag.
Hästen sövdes i torsdags och de drog ihop såret och sydde med stora stygn. Allt gick bra.
Ett baktprov har tagits och det visade sig att lilleman är resistent mot Penovet (det penicillinet han fått) och det förklarar varför han inte blivit bättre.

Nu har han fått ett annat penicillin och blir stadigt bättre säger de.
Han har haft lite ont i helgen och varit lite hängig, men var mycket bättre idag. Hur länge han skall vara kvar på Strömsholm kunde de inte säga än, men minst hela den här veckan.

/Malin

Vill bara påpeka att det inte är hästen som är resistent mot pencillinet utan bakterierna i just det såret. Du kan alltså antagligen avvända Penovet vid ngt annat tillfälle utan problem.

Vad gäller senor är det 100ggr bättre att ha av en sträcksena än en böjsena så du hade ju tur i oturen.
Hoppas allt gåt bra med konvalescensen!

Aha! Tack! Det hade jag ingen aning om! :)

Jo jag har förstått att sträcksenan var det bättre alternativet att ha av och är så himla glad över att det inte var min älskade Tindra som är skadad. Men visst, helst skulle jag ha två hela hästar.

/Malin

Hur går det för er? Är själv i samma situation som du - i måndags slet hästen av sig sträcksenan med trasiga sårkanter mm. Har opererats och såret ser tack och lov bra ut på första försöket.

Min häst har ett enormt bandage för att stödja hoven så den inte "rullar över" eller vad man säger. Funkar ok, men nu när febern gått ner och han är piggare är det ett himla hallå i boxen. Skitläskigt när han trampar fel, ser verkligen hemskt ut. Otroligt mycket energi för att vara en "sjuk" häst. Han verkar inte veta om att hans bakben är trasigt och man ska vara försiktig.
En lösdriftshäst med två månaders boxvila (minst?) är inte en lyckad kombination. Två gånger på tre dagar har han knäckt gips-skenan, så nu är det omlagt med någon slags papper istället. Har tyvärr kasat snett idag efter ett par välriktade bakutsparkar så jag har fått knepa och knåpa. Ska in till ATG igen på måndag.

Hur klarar din häst boxvilan? Har du fått någon tidplan ännu?
Hur går det att lägga om bandaget, gör du det själv nu?

Min vet. pratade om att de första två veckorna är mest kritiska, har du fått några positiva besked? Röntgat eller ultraljudat?
Kunde de sy ihop senorna, eller kommer de "hitta varann"? Har du fått något besked om detta, ultraljudat?

Många frågor... Men du är ju ett par veckor "före" mig, kan vara skönt att jämföra. Just nu ser jag bara två månaders boxvila med en galen häst och undrar hur han ska överleva.

Håller tummarna för er och suger åt mig alla positiva kommentarer du fått i tråden om att hästarna blivit återställda efter en sådan här skada.

Hej!

Jo det går efter omständigheterna bra för oss.

Usch vad tråkigt med din häst! Jag förstår precis hur det känns! :(

Att hästen "rullar över" eller kotar över som mina veterinärer säger, är inte bra! Inte alls! Vad är de för skena hästen har som går av?
På Strömsholm fick min häst en skena av hårdplast som egentligen är en avsågad bit av en stupränna! Funkar super och har aldrig gått sönder. Nu är ju min häst å andra sidan liten och lätt. han är en 1,5 årig islandshäst och väger ca 250 kg.
Hur gammal och stor är din?

Keilir (som min heter) hade aldrig stått i box innan skadan, men han har (tack och lov) tagit det väldigt bra. Han är pigg och nyfiken, men busar och brallar inte. Idag stod han bredvis ledarvalacken medan jag mockade och då skrek han och slog med frambena lite, men var lugn med bakbenen.
De ända gångerna han kotat över är på de första besöken på kliniken (då de tog stygnen innan andra vndan på Strömsholm). Och det ser något otroligt läskigt ut!

Var på benet har senan gått av på din?
Keilirs sena är av ca 6 cm nedanför hasen.
Enligt Strömsholm syr de inte senor alls utan de får "hitta varann" på egen väg. De syr "bara" ihop huden. De röntagde och det är inga skador på benet eller benhinnan. Att ultraljuda går ju inte riktigt när benet är blottat, men jag antar att de gjör de när såret är läkt.

Nu står han med skenan och vi byter bandage (det enorma!) hemma var 5:te dag. Har hittills bytt det en gång och det tog tid, men gick bra! Skall byta det igen imorgon.

På torsdag nästa vecka har vi återbesökstid på kliniken och då skall de bestämma om han behöver stödskenan alls mera.
Han är ordinerad boxvila tills vidare och i alla fall till såret läkt (förstås). jag räknar med minst en månad till (imorgon är det 5 veckor sedan han skadade sig). Men någon exaktare tidsplan har jag inte fått.
Såret ser fint ut och är ca 5 cm i dm. Skall ta med kamera imorgon och fota såret!

Jag håller alla tummar och tår för din häst! Vi får fortsätta jämföra skadorna och utbyta erfarenheter och tips här!

*tröstkramar*

/Malin

Att hästen "rullar över" eller kotar över som mina veterinärer säger, är inte bra! Inte alls! Vad är de för skena hästen har som går av?
På Strömsholm fick min häst en skena av hårdplast som egentligen är en avsågad bit av en stupränna! Funkar super och har aldrig gått sönder. Nu är ju min häst å andra sidan liten och lätt. han är en 1,5 årig islandshäst och väger ca 250 kg.
Hur gammal och stor är din?

Han har haft en slags plast-gips-skena som knäckts på mitten. Hopplöst.
Han är en femårig kallblodstravare på cirka 450-500 kg. Det mullrar i stallet när han sparkar bakut, och efter sparken hoppar han runt på tre ben några minuter. Skitläskigt. Just nu turas de andra hästarna om att vara inne och hålla honom sällskap, men jag har ju "bara" tre andra att alternera mellan.
Han har verkligen trivts på lösdrift, han har så mycket energi. Då jag under inridningen vilat honom 3-4 veckor med jämna mellanrum blir han odräglig, han gillar verkligen att jobba och vara aktiv. Men om prognosen är positiv så ska vi stå ut dessa månader. Har inte röntgat ännu, veterinären ville inte göra det förrän vi tar stygnen om drygt en vecka.
Vet. pratade om att hon inte kände bl a griffel-benet och att det kanske var krossat, men jag hoppas att det "dyker upp" på röntgen. Annars har jag för mig att griffelbenet har lika stort värde för en häst som blindtarmen har för människan. Inbillar jag mig i alla fall. Hoppas jag.

Av alla hästar jag haft är detta verkligen en favorit, klarar vi inte detta går jag under. Har aldrig haft en häst som honom. Lider verkligen av att se honom så rastlös i boxen. Ändå går han på lugnande, så jag vill inte tänka på hur han varit utan.

Var på benet har senan gått av på din?
Keilirs sena är av ca 6 cm nedanför hasen.

Hans sår sitter längre ner, några cm ovanför kotan. Han har haft änglavakt, för böjsenan var inte skadad alls, endast brännsår fram till böjsenan så skinnet var borta. Insidan var trasig ända in till skenan, så man såg skenbenet, men utsidan satt ihop men någon mm skinn kvar. Var svårt att få sårkanterna rena.

Att han rullar över med jämna mellanrum vet jag inte hur jag ska göra med. Det känns som han tar ihjäl vilket bandage vet. än snickrar ihop. Om han ändå hade vett att stå still. Framför allt inte sparka bakut eller rulla sig. Han kommer ju knappt upp efter han rullat sig.

Vad skönt att höra att din häst är lugnare i boxen. Något tips?

I vanliga fall har han fri tillgång på grovfoder och brukar smälla i sig cirka 15-25 kg om dagen. Nu äter han knappt 5-6 kg. Har hängt upp ett hönät och det äter han faktiskt bättre ur, tror han gillar att pilla med stråna. Några minuter i alla fall. Ibland.
Försöker truga på honom några dl betfor för att få i honom medicin o lugnande, men han äter knappt det heller. Han får sällan kraftfoder annars, mest någon näve blandat med mineralerna, och brukar älska betfor vid de tillfällen som han får det.

Nu står han med skenan och vi byter bandage (det enorma!) hemma var 5:te dag. Har hittills bytt det en gång och det tog tid, men gick bra! Skall byta det igen imorgon.

På torsdag nästa vecka har vi återbesökstid på kliniken och då skall de bestämma om han behöver stödskenan alls mera.
Han är ordinerad boxvila tills vidare och i alla fall till såret läkt (förstås). jag räknar med minst en månad till (imorgon är det 5 veckor sedan han skadade sig). Men någon exaktare tidsplan har jag inte fått.
Såret ser fint ut och är ca 5 cm i dm. Skall ta med kamera imorgon och fota såret!

Jag håller alla tummar och tår för din häst! Vi får fortsätta jämföra skadorna och utbyta erfarenheter och tips här!

Ja fortsätt gärna rapportera, så berättar jag hur det går för oss. Ska försöka ta med mig kameran till ATG när de tar bort bandaget och fota. Om jag har ordning på skallen, det är lite läskigt när man ser eländet samtidigt som han härjar och inte riktigt har koll på fötterna. När de drogar honom står han ju still, men å andra sidan har han ju ännu sämre koll på hovarna när det lugnande släpper.

Usch, önskar detta var över. Åtminstone att senan läkt ihop.

Ser fram emot att höra om hur det går för er. *skickar en kram*

Du har inte möjlighet att ställa in honom på kliniken några veckor? De flesta hästar brukar vara betydligt lugnare där än hemma, och dessutom kanske han skulle kunna få ett bättre bandage?

Hej igen!

Det måste gå att få din häst att lugna sig i boxen! Varje gång den kotar över sliter han ju upp skadan igen! värsta fall borde den väl få lugnande. Det fick vi göra med en skadad häst på gården jag jobbade på tidigare, då den var sjövild i boxen med en skada som inte tålde att hästen rörde på sig. Han var "pleggad" i två veckor.
Eller som ylvali2 säger, kan han inte stå på kliniken då så de kan sköta om bandaget och att han är lugn? Keilir stod på Strömsholm 3 veckor andra gången han var där då de ville ha koll på såret och bytte bandaget varannan dag. Agria stod för allt (de har varit toppen :bow: )

Bytte bandaget på Keilir idag och fotade. Tyvärr har jag ju inga foton från hur det har sett ut innan, men detta ser mycket bra ut jämfört med hur det har sett ut!
Bandaget blev mycket snyggare och det gick snabbare att byta det idag jämfört med i måndags! Det tog "bara" 50 min idag...
Nästa gång det byts är på torsdag på ATG i Stav.

Keilir har hela tiden ätit mycket bra! han får ca 7-9 kg hösilage/dygn i hönät och äter allt utan problem. Han får även 3 dl kornkross, 3 dl havre, mineraler, betfor samt 2 dl linfröpellets/dygn (uppdelat på morgon och kväll) samt morötter.

Han ligger ner och sover och har inga större probem att ta sig upp.

En bild på lilleman i boxen idag:

keilirbox2.jpg

Pluttis äter

Men prata med veterinärerna på ATG ang skenan och "vildheten" i boxen! Och rapportera om hur det går!

Håller tummarna för er!

/Malin

Gud så söt. Skönt att han verkar bli bättre! Det måste ha sett helt vidrigt ut när det var nytt.

knapplån

För rep finns det ju hylsor som skär av repet om de fastnar, vad finns det för alt för band?

Hej igen! I dag känns det mycket bättre - han har härjat lite nu och då under helgen men inte hela tiden. Inga bakutsparkar i väggarna, utan mer "lättat" lite bak och kastar med huvudet som en vildhingst när han skuttar runt.

Speciellt glad blev jag faktiskt när han obehindrat kliade sig med huvudet på det andra bakbenet, vänster bak, och belastade höger bak kraftigt. Inte bra att belasta det, jag vet, men han hade inga problem att göra det bara hoven hamnade rätt. Känns positivt, inga skelett-skador hoppas jag på.

Hittade tyvärr sår högre upp idag, som både veterinären och jag missat. Ska raka rent där i morgon när vi är på ATG och kolla hur det ser ut. Han är så in i bänkens lurvig om benen, man ser ju ingenting. Men de är nog bara ytliga.

Jag har även hämtat en "extrahäst" som sällskap, shettis, så det blir lättare att alltid ha en boxgranne inne.

Stallkatten förlorade sin kattunge i onsdags (överkörd tror jag, hittade honom platt, helvetes-vecka) så hon har varit deprimerad i flera dagar. Nu har hon börjat lägga sig inne hos hästen, i hö-hörnan. Kanske de kan trösta varann? Värmer hjärtat när man ser de två ihop.

Ska som sagt till ATG i morgon, återkommer med en förhoppningsvis positiv rapport efter det.

Kanske kan låna hit Keilir så kan de ha boxvila ihop :idea: .
De är rätt lika, kolsvarta båda två.
Ge honom en kram från mig.

Vad skönt att han är lugnare!
Rapportera om hur det gick på ATG! Gärna kor om du har möjlighet!
Håller tummarna för att det är en positiv diagnos nu!

/Malin

säg bilden på din pålle och har haft tåsträckarhästar förr , samtliga har blivit bra.....
vill visa lite bilder på en annan häst som fastnat mella boxdörren och slitit sönder sig...även detta blev "bra"
Hästen lever inte längre men det har andra orsaker
http://groups.msn.com/FinnFeaver/skador.msnw

Tack för titten på bilderna och skönt att höra att hästen blev bra! Det ser positivt ut för min lillkille!

/Malin

Det gick jättebra på ATG - trots att han gjort frivolter i boxen så var stygnen fortfarande på plats :)

Han fick lugnande innan de tog bort bandaget för att minska sprattelrisken och han skötte sig bra, stod "nästan" still.
Men det ser läskigt ut - hoven bara hänger ju. Innan han sätter ner den rätt liknar den ett s på något sätt.

Jag åkte in själv med honom, så jag missade kameran. Var lite orolig för lastningen, så jag hade bara det i huvudet.

Hans sår är inte lika "runt" som hos din häst. Han har två sår som är parallella och går runt hela benet. Insidan av benet är såren ca två cm breda och in till skenbenet, utsidan är det mer köttigt.
(Urk vad äckligt det låter när man ska beskriva det.)

I fredags var jag urdeppig, men jag försöker ta en dag i taget nu istället för att tänka på alla månaderna på en gång. Är lite lättare så.
Vi har överlevt i dag, och ska klara av en dags boxvila i morgon också. Längre än så tänker jag inte.

Det känns som han accepterar boxen mer och mer, för varje dag som går. Istället för att härja två timmar och pausa i 20 minuter, så härjar han 20 minuter och pausar två timmar. Positivt!

Veterinären sa några kloka ord också: om jag har gjort allt jag kan göra för att han ska vara lugn (sällskap, grovfoder, sysselsättning mm) och han ändå inte är lugn - gå därifrån och titta inte på eländet. Det som händer det händer.Kika till honom med jämna mellanrum, men stå inte kvar och titta, man kan ändå inte göra något och man mår bara själv dåligt av att se det.
Så det låter jag bli. Tittar till honom varannan timme, men stannar inte kvar och väntar ut hans härjande.
(Sen att jag kikar in genom stall-fönstret eller lyssnar om jag hör sparkar fortfarande är en helt annan sak :angel: )

Nu ska han fortsätta boxvila, byta bandage på fredag och ta stygnen i slutet på nästa vecka.
Röntgas första veckan i januari. Vet. sa att vissa förändringar ser man inte förrän efter minst tre veckor, därför ville hon ta det först efter nyår.
Om allt såg bra ut på röntgen så kunde han få komma ut på korta fem-minuters-promenader för hand på hårt underlag i januari.

Annars känns det positivt - han äter bättre, har inte kotat över sedan i söndags vad jag har sett, börjat "skita som en häst" istället för blöta komockor och man kan gå in i boxen och mocka utan fara för livet.
Sällskaps-sjuk som bara den under sina lugna stunder, och just nu älskar han när man kliar vid hasen ovanför bandage-kanten. "Burrar" med mulen så man tror den ska trilla av :D

Hur går det för dig? Vad händer härnäst?
Bandaget - har du fortfarande ett "stuprör" i eller är det bara cellstoff/lindor?

---

Martha - gud vad skönt att höra att samtliga hästar som du sett blivit bra, då finns det hopp :bow:

Vad skönt att höra att det gick bra på kliniken för er!

Med Keilir är det bra! Han stå där i sin box och äter. han börjar bli lite uttråkad nu och går runt i boxen mycket. han har en "activ"-boll för hundar att leka med, men den roar bara korta stunder. Det är en såndär plastboll som man kan fylla med pellets och så trillar pellets ut lite nu och då när de rullar på den.
Bandaget stter stadigt med plastskenan fortfarande. Imorgon skall vi till ATG och då skall de bedömma om han behöver skenan mer.
Rapporterar efter besöket där.

/Malin

Uppdaterar

Var på ATG i torsdags (förra veckan) och de lade om bandaget. Tyvärr gjordes det inte speciellt bra och de gjorde mig rätt upprörd.
Jag ringde och pratade med veterinären på Strömsholm och hon höll med om att det inte lät bra.
Så tidigare än tänkt lade jag om bandaget igen hemma och det gick bra.
Själva sårytan har minskat och nu alldeles strax skall jag ut och lägga om såret igen. Denna gång skall jag, på Strömsholms inrådan, ta bort stödskenan och lägga ett kraftigare bandage.
Stackars mattes hjärta :crazy: ...

Hur som helst äter lilleman bra och är pigg och nyter.
Han fick igår första gången lite massage av min hästmassör och verkade tycka det var rätt skönt.
Han börjar ha rätt tråkigt i boxen nu och att mocka tar tiiid, som han röjer (plöjer) runt i torven...

Skall ta med kameran och se om jag får till nått kort.

/Malin

Skönt att det gick bra på ATG och att stygnen hållit. Har själv en senskadad häst (6 årigt halvblodsto) men som istället skadat ytliga böjsenan för drygt 5 veckor sen (trampat sig tror vi). Hennes stygn höll inte helt, några släppte under transportfärden hem, och sen höll inte såret ihop helt då stygnen var tagna. Trots detta läker det jättefint! Hon slipper boxen nu, står iställer i sjukhage och promeneras 2 ggr/dag (uppe i 30 min x 2 nu). Hon har inte haft skena då inte senan var av men läggs om med bomull + linda till ett stadigt bandage, tvättas med koksaltlösning. Ska på återbesök på kliniken 2/1 för ultraljud så får vi se om sena + senskida återhämtat sig. Hoppas allt går bra för din kille!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka