Jä**a skit!

Sv: Jä**a skit!

Kommer inte ihåg exakt hur lång tid det tog innan han kom tillbaka, men han blev helt återställd.
Tävlade i gulddivisionen (travets elitserie) efter skadan. Benet var lite ärrigt och lite tjockt, men inget som påverkade.

Min veterinär har träffat den hästen, världen är liten :D .
När han konstaterat att det var sträcksenan på min häst - för jag trodde benet var av - så berättade han om denna travhingst och att den ägaren också trodde att benet var brutet men att det var sträcksenan.
Enligt veterinären startade hingsten igen ett år efter skadan och var fullt återställd.
Tyvärr visste han inte i detalj hur rehab hade gått till - det hade ju varit intressant att veta. Vet du något om den? Boxvila hur länge, och vad gjorde ni sedan? Var du med då?

Senast ändrad av en moderator:

Ursäkta lite trådkapning.

Jag hade hand om honom hela tiden. Så man är expert på sårvård nu. :smirk: Kan nog stämma att det tog ca ett år, kommer inte ihåg exakt hur länge han stod helt i boxvila osv, det är några år sen nu.

Men kommer ihåg att jag ledde honom i stallgången i början när inga andra hästar var inne för att han skulle hålla sig lugn och underlaget slätt. Så småningom lät jag honom gå omkring lite lös i stallet, han var jätte duktig och lugn hela tiden. Sen började vi gå ute på asfalt och senare skrittade vi i vagn, men hela tiden bara på slätt underlag annars kunde det vara lite svårt att få med benet.

Allt gick förhållande vis fort tycker jag med tanke på hur det såg ut från början, glömmer aldrig när vi hittade honom i hagen :eek:
Kommer så väl ihåg första starten han gjorde efter skadan, var helt fantastisk känsla.

Har aldrig varit så ledsen när vi sålt någon häst som när han skulle åka, allt vi hade varit med om och upplevt ihop (både bra och dåligt) gjorde att jag kände så oerhört mkt för den här hästen. Glömmer honom aldrig :love:

uppdaterar lite

Nu har Keilir fått laserbehandling tre gånger tätt in på varann med mycket bra resultat!
Själva kotan ärmycket mintre "svmpig" och det går att känna benet under hud och sena och nu väljer lillen att vila på benet! Inte avlasta det!
Känns såå skönt att se!

Lite bilder från i fredags:

keilirlaser1.jpg

En bild till

keilirlaser3.jpg

skont.jpg

/Malin

Freyr-> Gud vad söt han är! Underbar liten mule! :love: hemskt när så små är skadade. Hemskt med stora skadade också, men med "bäbisar" nyper det ju extra mycket i hjärtat. Skönt att det börjar läka ordentligt.

Det som har hänt din lilla häst har hänt med min lilla bebis igår. han är 1 år och hans sträcksena har gått helt av, har nu blivit opererad och efterbehandling pågår. Tänkte höra lite med dig: Folk säger att det kostar jätte mycket, jag har min försäkrad men blir det ändå dyrt? Jag vill ju göra allt för att rädda min lilla bebis. Skulle vara jätte tacksam för svar.

Hej!
Nej vad himla tråkigt med din häst :(
Beklagar verkligen, jag vet preciiis hur det är.

Jag har min försäkrad i Agria och de har varit helt underbara!
Betalat utan att klaga alls. Skickar jag in kvitton så har jag pengarna på kontot väldigt fort :)
Men bandagematerialet kostar ca 1000 kr/mån och så är det ju ny självrisk var 125:te dag..
Dyrt blir det ju även om försäkringen betalar de riktigt stora summorna, men det är värt det.

Hoppas verkligen att din häst läker ihop bra!

/Malin

Urk vad hemskt - som Freyr säger så vet jag precis hur det känns.

Dyrt, pja i mitt fall så täcks det mesta av försäkringen förutom medicinen. Jag har betalat självrisken en gång än så länge, plus resor för distriktsveterinären som var ute en gång i veckan och lade om bandaget. Så visst har det kostat pengar, men det är överkomligt. Hoppas att din häst blir frisk!

Liten uppdatering.... Var inne på ATG i veckan, och allt såg jättebra ut! Jippi! Inga rörelsestörningar utan vb och hb rörde sig likadant i traven. Halleluja!

Ska fortsätta promenera honom cirka två timmar om dagen, och om två veckor kan jag släppa honom (pleggad) i hage och börja skritta igång honom uppsuttet. Känns helt otroligt! Vi börjar se ljuset i tunneln :love: .
(Även mitt midjemått har krympt till följd av dessa dagliga tvåtimmars-promenader :angel: . Beach -07 here I come)

Angående laserbehandligen - min hästs boxvile-kompis har ju kört laser en gång i veckan under två månader. (En skada i böjsenan vb.)
Mellan de två förra besöken var läget oförändrat och prognosen var 50-50 om hon skulle klara sig.
Efter två månaders laser och promenerande en timme om dagen har det skett en klar förbättring, och på atg-besöket i veckan gav veterinären en 99% positiv prognos! Veterinären tror hästen kommer bli helt återställd, förutsatt att inga abnorma rörelser sliter upp senan under läkningsprocessen (t ex brallar/sliter sig och skenar iväg) .
Jag har tidigare varit skeptisk till laser, men jag kan inte se något annat än att lasern har gjort verkan. Någon annan förändring har vi ju inte satt in i rehab av denna häst.
Så nu hoppas jag på att laserbehandlingen kommer göra underverk även på din häst!

Fortsätt berätta hur det går för er!

Hej!
Nej vad himla tråkigt med din häst :(
Beklagar verkligen, jag vet preciiis hur det är.

Jag har min försäkrad i Agria och de har varit helt underbara!
Betalat utan att klaga alls. Skickar jag in kvitton så har jag pengarna på kontot väldigt fort :)
Men bandagematerialet kostar ca 1000 kr/mån och så är det ju ny självrisk var 125:te dag..
Dyrt blir det ju även om försäkringen betalar de riktigt stora summorna, men det är värt det.

Hoppas verkligen att din häst läker ihop bra!

/Malin

Ja vi har sveland, men det verkar som det ska gå bra med dom med. Ska hälsa på honom idag, ska bli skönt att se honom igen.

Urk vad hemskt - som Freyr säger så vet jag precis hur det känns.

Dyrt, pja i mitt fall så täcks det mesta av försäkringen förutom medicinen. Jag har betalat självrisken en gång än så länge, plus resor för distriktsveterinären som var ute en gång i veckan och lade om bandaget. Så visst har det kostat pengar, men det är överkomligt. Hoppas att din häst blir frisk!

tack så mycket

Ja, jag är nästan frälst av lasern! Efter tre behandlingar är det en jätteskillnad i hur Keilir rör sig och hur hans ben ser ut och känns!

Men några promenader är det inte tal om på väldigt längen än. Den dagliga promenaden ut i stallgången medan jag mockar och så in i boxen igen är det som gäller.
1/6 skall vi flytta till ett annat stall så då blir det en lite promenad till transporten.

/Malin

Ja, jag är nästan frälst av lasern! Efter tre behandlingar är det en jätteskillnad i hur Keilir rör sig och hur hans ben ser ut och känns!

Men några promenader är det inte tal om på väldigt längen än. Den dagliga promenaden ut i stallgången medan jag mockar och så in i boxen igen är det som gäller.
1/6 skall vi flytta till ett annat stall så då blir det en lite promenad till transporten.

/Malin

kl men för att få en bra o korrekt läkning så behöver ju senan belastas med skritt, boxvila är ju inte så bra i detta skedeet

ja men risken för att han kotar över måste vara över innan promenaderna börjar. Tills det får han gå runt i boxen (vilket han gör) och ut på stallgången och in igen.

/Malin

Hur går det för er? Har du börjat kunna röra på honom ännu, eller är det fortfarande boxvila 24/7 som gäller?

Här går det oförskämt bra, så jag törs knappt berätta att jag börjat rida igen för några veckor sedan. Fördelen med att ha promenerat honom så mycket är ju att han kommit igång lite redan innan jag började rida. Så nu är vi ute på 1,5-timmars skritt-rundor och jag har börjat lägga in travpass några minuter här och var. Nu är vi uppe på sammanlagt 15 min trav. Han är olagligt pigg, men börjar gå på alla fyra istället för två ben. Ju mer vi är ute desto lugnare blir han.

Ser fram emot första galoppen. Tror jag. :angel:

Veterinären var över för vaccinering häromveckan och då pratade han om mitt samtal till honom den dagen det hände. Vad länge sedan, men ändå helt nyss. Jag känner en otrolig glädje över att vi inte gav upp, speciellt fjärde dagen med boxvila då det fortfarande var kaos och jag aldrig trodde vi skulle klara fyra månader i box.

Håll ut - det går att klara detta!
Hoppas allt går bra för er också!
Kramar/Tuva-Li

Var lite mer än 2 månader som min 1 åring fastnade i staketet och drog av sig sträcksenan på bakbenet. Nu går han med bandage på benet ( hade innan både skena och sko med tåförlängare) och går ute i en utehage 6*6 m. Är pigg och glad och går ordentligt på benet. Framtiden ser ljus ut men det kommer fortfarande bli många rundor till hbg djursjukhus. Men känns konstigt att man för 2 månader höllt på att förlora honom och se honom nu pigg och glad, det är en känsla som är svår att beskriva. Så hopp finns alltid.

Jag har försökt svara, men mina svar har tagits bort då jag länkat til min blogg, vilket tydligen var förbjudet.

Senast vi var på ATG (31/5) gick det till såhär:

Lastade honom själv och det gick toppen. Kliniken ligger ju bara ca 300 m från stallet så att köra dit tar ingen tid. Väl där var det lite hästar på gåden och rujlans som vanligt. Jag lastade av Keilir och knappt hann han backa ur transporten så började han skrika och fara. Och de andras hästar svarar förstås.
Keilir har ju inte fått så mycket stimulans det senaste halvåret. Stått på box sedan oktober och var senast inne på ATG i mars (tror jag det var). Han har alltid tidigare varit väldigt lugn när vi varit där, förmodligen för att han varit så smärtpåverkad.
Nu har han helt klart inte ont längre!

Men han SKREK och så började han bocka! Han for runt, med mig hängande som en vante i grimskaftet. Stegrade sig så grimskaftet hamnade mellan frambenen och då blev han rädd för det och bockade ännu vildare. Till slut släppte jag grimskaftet och då stannade han och såg förvirrad ut. Jag tog raskt tag i grimskaftet igen och slog det ett varv runt snoken på honom.
Allt medan de andra (typ 3-4 hästar med X antal människor) står och bara tittar. Ingen frågar om jag behöver hjälp och INGEN flyttar på sig eller sina hästar...SUCK!

När jag höll i Keilir igen sade jag rätt högt "Kan jag få fri väg in?" men det hände noll och nada. Då lade jag irriterat till "Nu går jag in och den som inte vill bli betäckt får flytta på sig". Då flyttade folk på sig.

Tack och lov så landade Keilir inte fel en enda gång under hel cirkusen på sitt bakben!
Och inte en skåma fick han. bara en lite skakig matte.

Väl inne på kliniken fick jag gå några gånger upp och ner längs gången och sedan (försöka) spring med K. Han är aldrig sprungen med i grimma och har inte rört sig fortare än i (några steg) skritt sedan oktober -06. Men han töltade klockrent och rörde sig helt rent om än något spänt (allt var läskigt!). Och med en riktig hingstnacke!
Veterinären tog av bandaget och tittade på benet och tyckte de såg väldigt fint ut.
Hon rekommenderade 6-8 v boxvila till och fortsatta laserbehandlingar sedan skall vi höras igen och eventuellt börja ta lite promenader.

Så där är vi nu. Boxvila till augusti och byta bandaget då och då coh se till så han är lugn.

Har varit utanför stallet och betat några gånger. Första gången stod han mest på bakbenen så då fick ha raskt gå in igen, men de senaste gångerna har det gått jättebra att gå ut och äta lite och han nosar nyfiket på allt.

När jag mockar och ingen annan häst är inne i stallet brukar han få gå lös i stallet (ca 10 m stallgång) och det gillar han. Lugnt går han runt och nosar och biter i saker.

070613%20001.jpg

Den 13/6

En till från den 13/6

/Malin

Vad härligt att det går framåt! Och lite hit och dit och uppåt... Mysigt när ni ska börja promenera sedan, att ha en riktigt sprakig häst. De första promenaderna och "ute-tittarna" var inte roliga så jag vet vad du menar.

Skadan ser ju, på ytan i alla fall som jag kan se, mycket bättre ut! Härligt!
Lycka till, och glöm inte rapportera om hur det går!

*lånar tråd*

Har läst hela tråden i ett sträck nu... Har själv en tvåring med skada i ytliga böjsenan på ett framben. Vi var och röntgade och ultraljudade förra veckan och då såg det bättre ut än de trodde först så vi hoppas nu att det inte kommer att ta så lång tid. Har henne i en liten sjukhage ute nu (lugnare så!) i boxen blir hon tokvild så jag vågar inte ha henne där.

Skönt att höra att det gått bra för er och att det även finns andra hästar som är lite vilda på kliniken. Min flicka fick de ge tredubbel lugnande dos och hon höll ändå på att riva ner både röntgenapparatur och ultraljudmaskinen då hon halvsövd bara brakade runt i undersökningsrummet. 400 kilo som gick i sömnen!! :crazy: Det var som att huvudet aldrig blev sövt även om kroppen var det... mycket vaken dam, min häst! :angel:

De vet inte vad som hänt henne för det syns inget på utsidan, inget sår alls... bara "banansvullnad" över senan. Troligen en sträckning eller spark... :confused:

Blir iaf glad att läsa den tråden... nu har jag mycket mer hopp än innan! Lycka till för er...

Så kul att det går bra för oss med våra skador, jag ska in med min 1 åring nu på måndag så får vi se vad dom säger, vi har honom bara lindad på natten och utan på dagen då han har haklapp på grimman annars äter han på såret, ska försöka ta en bild men det ser inte så trevligt ut.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010

Hästrelaterat

Tillbaka