Jä**a skit!

Sv: Jä**a skit!

Kan föresten tillägga att guardi gjorde ett litet skutt i boxen idag, vilket resulterade i att hon hoppade på tre ben ett tag. Jag tog reda på nummret till jourhavande vet o var beredd på akutavlivning. Men efter ett tag gick hon, vad jag kan se, hyfsat normalt utan att kota över. Men det märks att benet är mycket ömtåligt.

Skönt att hon kan stödja på benet i alla fall.
Det är alltid underbart att veta att hästen mår mycket bättre, och inga åtgärder såsom slagt behöver tas till.
Skickar massa lycka till kramar till dig och din häst och hoppas att hon blir bättre snart!

Kramisar Diana

Min Kille ska gå i sjukhage enl vetrinären, men förra veckan en dag slutade han att äta... han rörde knappt sin mat och han brukar vara jätte mat frisk, tog in honom, la om benet igen för att se att det inte var nått under bandaget som blommat upp, men benet var fint, tempade honom, ingen feber, han stod verkligen bara och hängde, tittade knappt på en... skit tänkte jag kolik! Men ingen kolik heller, nästa dag var han oxå hängig, åt bara lite emmelanåt, sen stod han bara och hängde, då bestämde jag mig för att det var inget liv för honom att gå i den lilla rutan ensam, så jag öppnade upp hans hage och släppte ihop han med shettisen, han blev genast piggare och gick fram till Manve och började klia honom, sen stod dom och kliade varandra hur långe som hellts, sen började han äta och blev piggare igen? Konstigt:confused:
Nu är han sig själv igen och han går i en större hage med sällskap, inte jätte mycket större, men ca som två sjukhagar, det får bära eller brista, men det var inget liv för honom ensam i den lilla hagen, nu är det 3 månader sen han skadade sig och återbesök den 14nov...

mitt sto är oxå två och hon går i en ganska så stor hage nu med sällskap av en lugn shettis. man märkte rätt snabbt när benet blev ansträngt..så då fick hon komma in och vila benet till nästa dag..klart att de springer lite första minuterna.. det var ca 2.5 månader sedan hon skadade sig.. såret läker fint och hon springer på bra med benet! hon har fått laserbehandlingar som jag tror har hjälpt henne mycket!!
hon har blivit gladare och lagt på sig sedan hon fick komma ut i större hage och beta med kompisarna sidan om..jag var i helsingborg med min och de har varit rätt snabba med att låta henne gå ut och gå mm..tycker jag bara är bra..tror att det påskyndar läkning med allmän trivsel hos hästen!!

lycka till med din kille!!

Jag vill verkligen beklaga att det gick så illa för er!
Jag följde tråden mycket i början men har inte öppnat den på ett par veckor.

Körde Guardi till ett större stall utanför Linköping i söndags. Detta pga att jag inte kan hålla den uppsikt som hon behöver här hemma. Detta stall bedrivs professionellt och där finns alltid folk. Känns bra att veta att OM det händer något med benet så finns det folk där som kan ta hand om henne direkt. En av mina mardrömmar har varit att Guardi ska ha skadat sig (dvs kotat över och krossat kotan) en dag när jag går heldag i skolan och får stå och plågas hela dagen tills jag kommer hem. Händer det nu blir inte plågorna så långa iaf:crazy:. Än så länge har benet hållt trots race och bus i sjukhagen:crazy:.

Bensinräkningen lär bli enorm :o, jag lyckas inte hålla mig ifrån stallet :angel:. Kommer köra dubbla stall ett tag, både det nya och mitt eget!

*KL*

Malin!

Har inte läst i den här tråden på länge och upptäckte precis att din fina lilla kille numera skuttar runt i Trapalanda... Så jätteledsen jag blir!!! :cry:

Många tröstkramar från norr!

Anna

Fick åka ner med min en vecka tidigare på återbesök, för han slutade äta och fick feber, 39,7, han ville äta, men kunde inte svälja...:(
Men väl nere i helsingborg började han äta igen och febern sjönk( då hade han inte ätit på 2dygn)
Men senan såg bra ut, men dom upptäckte ytterligare en skada på senan som läkt fel..:(
Fick lämna honom över natten, ringde nu till dom och kan åka och hämta honom nu, men har ingen som kan hjälpa mig så han får nog stå kvar tills imorgon.

Nej vad tråkigt:(. Hur blir prognosen för din pålle nu då, *hoppas på det bästa*. När var det nu din skadade sig?

Jag hoppas att prognosen fortfarande ser bra ut, nu ska han ledas 10 min 2 ggr varje dag i två veckor, sedan ska det ökas till 20min 2ggr/dag. Återbesök redan om två veckor... Men nu äter han igen och är nästan helt sig själv igen.
Han är ju ganska laddad när vi ska ut och gå.... suck... han bockar och rusar... snacka om överskottsenergi... inte så kul när man får gå med han på morgonen innan jobbbet och sen på kvällen när sambon kommit hem runt 18.... jätte mörkt och glashalt på´vägarna... så igår gick vi i trädgården... Han skadade sig den 21 juli i sommras...
Skulle det inte läka nu pratade vet om att kanske operera, men han tyckte att det var att gå tillbaka så många steg igen :(

Då skadade sig våra med bara några dagars mellanrum. Såg att "ditt" sår läkte väldigt fort (september va?). Guardis sår är forfarande stort (ca 7*7 iaf), huden har inte läkt ihop. Hämtade henne från kliniken för en månad sen men tycker inte att det har förbättrats. Tvättar med koksalt. Hade även på Lotagen de första veckorna hemma. Hur gjorde du?

Guardi var ett rent nervvrak i hagen i början, inte så konstigt iof eftersom hon stod i box på kliniken så länge (Skara). När fick din börja komma ut? Hur länge gick din i sjukhage? När släppte du i större hage o hur stor var den?
Mkt frågor, men är så osäker på hur jag ska göra:p. När jag fick hem Guardi i början av oktober tränade vi på att vara ute. Sedan slutet av oktober går hon ute 8-14 i sjukhage. Fom i måndags fick hon gå i lite större hage (löslongerings-inhängnad).

Det var inte din häst som stod på Skara samtidigt som min? Vet att det var en mörk häst med bläs, samma ålder (2 år) och samma skada fast på andra bakbenet (höger).

Min kille stod i helsingborg och är 8 år. Såret läkte snabbt på honom, först gick det jättesakta och jag tyckte nästan att det blev större, men tog ut vet för att skära bort dökött, efter det tog det nog bara 1 vecka innan det var helt läkt. det tog ca 2 månader från att han skadades innan det var helt läkt. Jag bytte bandage varannan/tredje dag, hade på både lotagen och ett annat medel som jag fått i hbg. (kommer ej ihåg vad det hette...) Lindade med mycket bomull och hårt. Det var ju värsta tiden med rötmånaden och allt...
Jag tog hem honom 2 veckor efter att han skadat sig och han fick gå i sjukhage nästan direkt... tror han stod inne kanske 2 dagar eller nått... men han hade först en hage på 5*5m, sen utökade jag den till ca 5*10m.... annars hade det blivit för liten när han fick in kompisen. Men han står jättelugnt i hagen. hellst skulle han stå själv i en liten hage, men man måste tänka lite på hans välmående oxå, han blev väldigt förändrad när han stod ensam i den lilla hagen, ganska sur och ville inte bli fångad, stod mest och hängde i hagen :(
Men jag hoppas på ett possitivt svar nu när jag snart ska ner igen, jag vill gärna kunna släppa honom i en större hage....

Aha, då var det inte din pålle som stod samtidigt i Skara! Min vet i Skara tyckte inte att vi behövde göra något återbesök för att kolla senorna. Det är endast kollat på henne då olyckan skedde i sommras. Skara tyckte jag kunde släppa henne i vanlig hage tillsammans med 1 hästkompis nu i dagarna. Känns lite läskigt, men hon har vad jag kan se full koll på benet/hoven.

Kanske kan va idée att ta ut en distriktare då som får kolla på såret. Hoppas att allt går bra med din!

Först tyckte jag att det kändes lite onödigt med alla återbesök, för jag kan inte sätta igång honom förräns till sommaren ändå, men idag är jag glad att jag gjorde det för annars hade dom inte sett den skadad som inte läkt rätt, och nu är det snabba beslut om den inte börjat läka riktigt inom 2 veckor, då blir det troligen operation, annars kanske jag skulle få en häst som inte hade hållt för ridning pga en miss, det hade känts ganska tungt, bättre att veta att man försökt allt, fast det börjar kosta en hel del nu... tur att han är försäkrad...
Jag hoppas verkligen att han kommer att bli hållbar, annars blir han en bra sällskapshäst som kan fostra dom unga hästarna.
Hoppas att din häst blir bra, det är så jobbigt när dom är skadade/sjuka.

Så oerhört tråkigt att det inte slutade bättre!

Har sett dina bilder och såret ser ju fantastiskt fint ut hela vägen. Vill gärna veta av dig och er andra med skadade hästar här inne som fått lägga om sår hur ni konkret fick gå till väga.

Några av er bytte förband väldigt sällan - varför det, blir inte såret oerhört smutsigt när det går så lång tid emellan?

Var använda ni för sårtvätt? Tvättade ni manuellt i såret eller det sköljdes bara av?

La ni torr kompress direkt mot sårytan? Ni använde inga salvor på kompressen för att minska fastklibbningen?

Hade ni perioder av luftning emellanåt eller var såren i förband hela tiden?

Lycka till ni som fortfarande kämpar med era!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka