Jä**a skit!

Sv: Jä**a skit!

Så oerhört tråkigt att det inte slutade bättre!

Har sett dina bilder och såret ser ju fantastiskt fint ut hela vägen. Vill gärna veta av dig och er andra med skadade hästar här inne som fått lägga om sår hur ni konkret fick gå till väga.

Några av er bytte förband väldigt sällan - varför det, blir inte såret oerhört smutsigt när det går så lång tid emellan?

Var använda ni för sårtvätt? Tvättade ni manuellt i såret eller det sköljdes bara av?

La ni torr kompress direkt mot sårytan? Ni använde inga salvor på kompressen för att minska fastklibbningen?

Hade ni perioder av luftning emellanåt eller var såren i förband hela tiden?

Lycka till ni som fortfarande kämpar med era!

Jag bytte ju rätt ofta, bara på slutet när det inte längre var ett öppet sår bytte jag mer sällan.

Veterinären på Strömsholm visade mig hur jag skulle byta.
Första gången var det med darrande händer och det tog säkert 50 minuter, men vad tiden led gick det snabbare och snabbare och var inte alls lika svettigt.
Keilir var alltid väldigt lugn när vi bytte och stod snällt på stallgången.

Började med att med en mattkniv skära upp vet-wrapen som var ytterst. Sedan skära/linda av gasbindorna och bomullen.
När benet var helt avklätt så tvättade jag av såret med koksaltlösning ochoch lät det sedan lufta lite medan jag masserade runt hasen och längs skenan ch i karleden (där det kliiiade).
Tvättade sedan av med koksaltlösning igen och började lägga om.
Först en steril kompress mot såret och en Soft-Ban linda på runt benet. Sedan bomull runt hela benet och gasbinda, extra bomull som stöd i karleden och sedan ytterligare ett lager bomull och gasbinda. Vet-Wrap ytterst.

I början då såret vätskade mycket och var stort hade jag först en fuktig kompress som heter Intrasite Comfortable mot såret och sedan en kompress som heter Allevyn på den. Allevyn avges en fuktig gel som gör att det är fuktigt hela tiden runt såret och det inte klibbar fast. Strömsholms-vet. sade att sådana här sår (enl. bakt.prov) läker mycket bättre i en fuktig miljö än i en torr.
Intrasite Comfortable och Allevyn fick jag beställa direkt från tillverkaren då de inte finns på apoteket och inte på min ATG-klinik.

/Malin

Jag har bytt på Guardi varje dag sedan jag fick hem henne. Jag tar bort bandaget, blöter några kompresser med koksalt och tvättar såret noga. På Guardi har det stundtals varit mycket var i sårkanten, därför tvättar jag noga med kompress där. När jag fått bort allt var så sköljer jag av hela sårområdet med koksalt. Efter det så baddade jag med Lotagen (mot svallkött). Det gör jag inte längre.

Efter det är det dags att lägga om såret igen! Hade i början jätteproblem med att kompressen mot såret tillsammans med bomullen fastande i såret (pga att det varade). En bekant tipsade mig om en särskild fuktig kompress som används vid bla brännskador. Verkar vara något liknande som Malin/Freyr använde. Finns att köpa på apoteket (vit/orange förpackning). Det är en kompress som är behandlad med vaselin. Det har funkat jätte bra på Guardis sår, det är aldrig fasttorkat längre! Så först lägger jag den fuktiga kompressen direkt mot såret. Därefter lägger jag en vanlig kompress. Virar ett varv med bomull och lindar med fleccelinda! Hade vanlig gasbinda innan, med Guardi fick av sig bandaget vilket resulterade i att hon gnagde sönder såret:(. Lindar därför med fleecelinda nu!

Hoppas du förstår hur jag gör med Guardi! Det är bara att fråga om du tycker något är luddigt!

Lycka till med din!

Senast ändrad:

Har fått hjälp av en som jobbar inom sjukvården (människor alltså!). Fick en salva som ska strykas i sårkanten vilket ska stimulera läkandet. Hon som har stallet där Guardi står, la på det. Det ska ligga på några dagar, sen får vi se om det blivit någon förbättring. Skriver ressultatet här när vi byter bandage nästa gång!

Tack för info! - även till dig Zeus

Jag står själv med en rejäl sårskada så därför var jag nyfiken på hur ni gjorde. Min är skada på nästan samma ställe som din- kanske något högre upp. Dock inte lika djup och senorna verkar ha klarat sig. Dock är det ett stort stycke som saknar hud. Jag velar mellan att lägga förband eller låta det vara bart så det kan luftas. Nu går han utan förband ett par timmar om dagen i hagen.
Dock verkar det inte vilja sätta igång att läka. Hur lång tid tog det för era?
Olyckan hände för lite över en vecka sedan och såret ser fint ut även om det är stort.

Obetydligt svullen i benet och lite försiktig när han går

Det har tagit lång tid med Guardi. Hon skadade sig i slutet av Juli och har idag fortfarande ett område på ca 7*7 cm som saknar hud. Men hon hade ju skalat av allt ända in till benet, så det har ju hänt en hel del även om det låter stort.

Skönt att det gick förhållandevis bra med din häst och att senorna har klarat sig! Det ska ju vara bra att lufta, jag kan dock inte göra det eftersom Guardi biter upp hela såret. Jag skulle göra som du, lufta så mycket som möjligt och vara uppmärksam på att det inte blir sämre pga att smutsen kan komma i såret. Lycka till!

Har bara bläddrat igenom tråden lite men blev alldeles tårögd när jag såg sista bilderna på killen, måste vara den sötaste häst jag nånsin sett. Förlorade själv min häst i maj så de springer kanske tillsammans i trappalanda nu. Tröstkramar

/Silly

Tack!
Ja han var underbar!
De betar garanterat tillsammans nu!

Kram på dig med!

/Malin

Imorgon är det dax för återbesök.... Hoppas verkligen att det börjat läka... annars blir det operation... Känns lite trist när det gått så bra och kanske att vi får börja om på ruta ett för en liten skada som dom inte upptäckte från början...
Han har ju börjat tröttna på sitt liv i sjukhage, ska man börja om igen och det ska gå ytterligare 6 månader i sjukhage känns inte så roligt.... Men jag hoppas verkligen på lite goda nyheter imorgon.

Guardi står och avlastar det skadade benet hela tiden och är nu jätte öm på den andra/friska sidan (från bogen och bakåt). Så imorgon kommer ET och ska kolla såret samt de ömma musklerna. Har era hästar också avlastat/fått ont i övriga kroppen?

Et har nu varit här och masserat Guardi. Det var lite läskigt i början, men sen var det jätte skönt *blev lite sömnig*! Hon var spänd/hade knutor vid bogbladet på höger sida, men ET tyckte det var mycket lindrigt!

Angående luftning av sår: ET tror att Guardis sår behöver luftas och tycker hon ska stå olindad i boxen över natten. Problemet är dock att hon gnager på såret:(. Har hört att det ska finnas någon form av haklapp att sätta på? Har några funderingar angående det:
* Köper man det i vanliga ridsportsbutiker?
* Kan de äta krubba/marknivå (hösilage) med haklapp?

Zini: Hur har det gått? Bra hoppas jag:)!

Hej, nu har vi varit och det var possitiva överraskningar:D Senan har läkt jättebra, det lilla hålet som var förra gången finns kvar och den synns fortfarnade, men har blivit mindre och även fibrer som hittat varandra i hålet. Nu kan han gå utan bandage:bump::bump:
Fortfarande sjukhage, men lite mer motion och redan om två veckor skulle jag sitta upp ochh skritta med honom.... men aldrig sa jag... inte sätter jag mig på en laddad häst som endast får gå i sjukhage... då exploderar han med mig på ryggen... jag prommenerar hellre....:angel:
Så nu ser det ljust ut, jag hoppas verkligen att han blir bra

:bump:Va härligt att prognosen ser god ut!:bump:
Förstår att du inte vill sätta dig på ryggen i det här läget:D!

Äntligen!

Hämtade hem Guardi i fredags. Så härligt, och väldigt skönt att slippa åka till annat stall! Kunde enligt vet ha henne i större hage nu. Så jag släppte ihop Guardi med hennes bästis, min andra häst Victoria. Känslan var helt underbar att få se sin häst gå i en gräshage med hästkompis:):love:! Hon är intill Victoria hela tiden, mulen ska helst nudda Victorias när man vräker i sig hösilage:p! Hon gör sådana racar att man knappt vågar titta... Allt detta är ju inte så konstigt eftersom hon inte gått i vanlig hage eller med sällskap sen i juli...

Hoppas det går bra för er andra!

Usch, det är hemskt när hästar skadar sig ;(

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Äntligen!

Hur går det för er med skadade hästar?

Jag har köpt en ny unghäst!
Ett sto som är halvsyster till min älskade Keilir (samma pappa)!
Lilla Sól föddes samma år och på samma gård som Keilir också!
Nu håller vi alla tummarna för att hon inte får några skador bara!

/Malin

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka