Jä**a skit!

Sv: Jä**a skit!

Malin; jag beklagar.:cry:

Jag hämtade hem lill-pluttan ifrån Skara igår. Hon har stått där sedan 27 juli. Var helt otrolig, har stått i en box i så många veckor och knatar rätt in i transporten!:love: Resan gick jätte bra. Hon var nervös när vi lastat av, men herregud - hon är ju bara 2 år!

Min sambo har byggt en kanonfin sjukhage (trästaket) som är lägst 1,40 och högst 1,7 m. Guardi blev mycket förtjust av allt gräs, var ju ett tag sen sist. Väldigt glad att träffa bästisen som går i en hage utanför sjukhagen. Det kliades och kelades en hel del! Men utevärlden blev lite för mycket för Guardi. ALLT var livsfarligt:crazy:.
Min morfar körde förbi med bil ett par gånger (mkt sakta), och Guardi fick totalpanik... Hade henne ute i några timmar, sen gav jag upp. Hon var mer i luften än på backen. Hon tappade tån lite med vilket gjorde mig mycket orolig.

Pratade med Skara i morse och nu är den nya planen boxvila i 10 dagar till, sen får vi testa och släppa ut igen. Bytte bandage för första gången idag, läskigt:crazy:. Skakade i hela kroppen, men det gick! De har varit tvugna att droga ner henne för att byta bandage, förutom de två sista bytena på kliniken då de bremsade. Var lite orolig för hur bytet skulle gå, men hon skötte sig SÅ BRA!!! Vet i Skara trodde ev att vi skulle bli tvugna att ta ut distriktaren för att ge lugnade varje gång, men fortsätter hon så här så kan vi fixa det själva! Såret såg inte så roligt ut idag. Hon måste dratt upp det under gårdagens rodeo. Var fullt med blod och var...

Ja det var en liten sammanfattning av Guardis skada!

Vore det en idé att ge ventraquil (lugnande) innan hon går ut nästa gång?
Keilir fick det den första veckan vi var ute på promenader och första gången han var i sjukhagen.
Hoppas såret läker fort! Laser rekommenderas för det! Det är helt otroligt på öppna sår!

Håller tummarna för at Guardi blir bra snart!

/Malin

Mitt sto har nu haft sin skada i ganska så exakt två månader. Hon hoppar över staket som ingenting dock ändå...:(hittade henne i en stor hage bredvid de andra och sprang som en galning...så dagen efter var benet jättetjockt men hon gick normalt..:bow:
nu har svullnade lagt sig lite och hon har stått kvar i sin sjukhage..får bara vara ute i den lite större hagen när jag är hemma!!:eek: dumma häst som inte vet sitt eget bästa:smirk:
så nu är alla staket ca 2 meter höga!!!;)
det är ju så jäkla långdraget det här...nu har hon ju dragit på sig värsta förkylningen oxå!!:(

Usch vad jobbigt med såndäna skador. Undrar nog om jag skulle klara av att ha min häst i boxvila många månader, han är en så livlig häst som älskar haglivet.. Men han är ju redan 12 år, eller redan och redan, men många av era är ju unghästar så.. Har framför mig en åtminstone 4 månader lång skrittperiod med dålig läkningsprognos, men ingen boxvila som tur.. men tungt o ledsamt e de oberoende.. :(

Håller helt med Freyr, Ventranquil var super för att få hästen lugnare. Helt klart något som är värt att prova till nästa utsläpp.

Freyr och Tuva-Li: Hur ges Ventranquil? Oralt, med maten eller spruta (typ avmaskningsspruta)? Eller måste man spruta hästen? Krävs recept?

Vore en mycket god idée att ge det. Försökte gå en sväng i förrgår, men Guardi hade total-panik. Allt var jätte farligt. Funkar som tur är kanon att ha henne på boxvila. Hon blir endast stressad då andra hästar går/kommer in i stallet (tex vid ridning etc).

Hur funkar det här med sträcksenorna egentligen? Pappa uppfattade att vet i Skara menade att sträcksenorna inte läker utan att det istället är det ifyllda såret som tagit över senornas funktion. Detta borde ju isf innebära att om hon busar och drar upp såret så mister hon sträckfunktionen???:confused:

Stackare :( Om de hade vart Helmut hade jag dött :(
Jag håller värkligen tummarna för din kuse <3
Jag kommer följa denna tråd, så fort du hör nått vill jag veta!
Stackars dej!!!!! :(
Hoppas de går jätte bra me din hääst, o h*n är säkert jätte stark så jag tror allt kommer gå jätte bra :cry:

Freyr och Tuva-Li: Hur ges Ventranquil? Oralt, med maten eller spruta (typ avmaskningsspruta)? Eller måste man spruta hästen? Krävs recept?

Det är högst troligt receptbelagt. Det kan blandas i maten och verkar ganska snabbt om hästen är hyfsat sansad när den får det. Om den är uppe i varv kan det "ta sämre" har jag märkt.

är de långtidsverkande eller är de för tillfället lgnande bara?

Det ser ut som "rice crispies", flingorna du vet, i brist på bättre liknelse...
Jag blandade ut det i fodret, en näve betfor.
Man kan även lösa upp det i vatten och ge det oralt i spruta.

Tar cirka en halvtimme innan det verkar, sedan håller det i sig någon timme innan det klingar av.

Det är receptbelagt så be veterinären skriva ut det åt dig.

Tack allihopa! Ska prata med min distriktare igen. Enligt honom finns inget lugnade att ge längre (oralt) sen Plegicil togs bort. Vilken koll han verkar ha...

Har även hört talas om ett lugnade medel som man stryker på ett äpple som tydligen ska vara väldigt effektivt. Någon som vet vad det kan vara?

Stackare :( Om de hade vart Helmut hade jag dött :(
Jag håller värkligen tummarna för din kuse <3
Jag kommer följa denna tråd, så fort du hör nått vill jag veta!
Stackars dej!!!!! :(
Hoppas de går jätte bra me din hääst, o h*n är säkert jätte stark så jag tror allt kommer gå jätte bra :cry:

Var det här riktat till mig verkligen?
Hade du läst hela tråden?
Min häst är borta. Han blev aldrig bra :(

/Malin

Jag har haft Sedalin till min. Det ges oralt i spruta. Verkar efter 15-30 minuter och håller i sig i 5-7 timmar! Jag litar inte helt på distriktarna i vissa fall...:smirk:

Sitter nu med en burk Vetranquil i handen... Lite nervös, men i em ska vi testa att gå en KORT sväng.

Håll tummarna!!:crazy:

:banana::banana:Nu är det gjort!!!:banana::banana:

Gick jätte bra! Hon var pigg och vaken, men ändå lugn! Eftersom jag blir så nervös så bad jag en vän, Mona, att leda henne. Var skönt att bara stå och titta på! Gick några varv i en av våra mindre hagar och sen in igen!

Mona kommer imorgon igen, förhoppningsvis går det lika bra då!

Vad skönt att det gick bra!
Jag tyckte också att Ventraquil funkande bra!

/Malin

Var ute en sväng idag oxå. Gick bra förutom lite bitch-fasoner då Guardi inte fick bestämma...:rofl:

Jag har gett Guardi 5 skopor Vetranquil då vi ska gå (halvblod ca 1,65). Hur mycket gav ni andra? Vad jag har förstått kan jag ge något mer, upp till 7 skopor. Idag märkte jag överhuvudtaget ingen skillnad på henne. Testar nog sex skopor imorgon för att se om det blir någon skillnad.

Jag gav nog för lite första dagarna. Då fick Keilir 3-4 skopor och det märktes inte så mycket skillnad. men när han fick 6-7 skopor var det bäst. Lugn, men vaken och med.
Så du kan nog gott öka på. Keilir vägde väl ca 250-300 kg.

/Malin

Har ett litet dilemma och vill gärna ha era tankar.

Pratade med en equiterapeut som jag användt flera gånger tidigare om hon ev ska ha Guardi i sitt konvalecentstall i ca tre veckor. Hon är speciallist på senskador och har stor vana att behandla just avslitna tåsträckare. Efter ca tre veckor skulle Guardi kunna komma hem igen och då gå i sjukhage i ca 2 månader innan hon kan släppas ut i större hage.

Jag sa till vet i Skara redan från början att jag inte vill utsätta Guardi för en lång konvalecens. Då tar jag hellre bort henne då jag anser att mina hästar ska kunna leva ett normalt liv (flock, ytor att springa på osv). Jag anser att 6 månaders total konvalecens är alldeles för lång tid och vill alltså inte utsätta henne för det (särskilt inte med tanke på att hon bara är 2 år hon ska springa, busa och ha roligt!). Veterinären i Skara tror att hon ska kunna gå ut i lite större hage om 2 veckor. Jag vet inte vad jag ska tro??? Han har för övrigt ändrat sig flera gånger vad gäller behandligen, han kanske har dåligt minne?!

Så här går mina tankebanor. HUR TÄNKER NI? HUR LÄNGE SKA MAN HÅLLA DEM PÅ SMÅ UTRYMMEN UTAN MÖJLIGHET ATT STRÖVA, SPRINGA, BUSA, LEVA I ETT FLOCKLIV ETC.

Jag är för tillfället mycket kluven och förvirrad, vet inte hur jag ska göra.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka