Jä**a skit!

Sv: Jä**a skit!

Klart du får vara med i tråden!
Det har ju blivit en tråd där vi kan stötta varandra och berätta om läkningens toppar och dalar.

Låter som din har gjort precis samma som min. Båda sträcksenorna rakt av enda in till benet på höger bak. Böjsenan oskadad.
Keilir blev sydd tre gånger. var på skenan har din såret? Ner mot kotan eller upp mot hasen?

Min uppdatering:
Idag fick Keilir laserbehandling. Benet såg bra ut! Han stod bra och stadigt på det och var lugn.
Han har varit i sjukhagen tredje dagen nu. Och det funkar super även utan lugnande hittills! Han skriker lite när en häst går förbi men står med alla benen på jorden.
Han har gått stadigare de senaste dagarna.

Det börjar kännas bättre och bättre! Äntligen.
Det är nu snart 11 månader sedan han skadade sig.

/Malin

På min kille sydde dom inte heller igen såret, och det var ett ganska stort sår, men nu 1 1/2 månad efter är det i storlek med en krona :), känns som om det stod still ett bra tag innan det började läka igen efter att jag fått hem honom, men nu på dom sista byterna är det jätte stor skillnad. Hoppas det sista kan dra ihop sig så jag kan åka på återbesök snart... Igår bockade han i sin lilla sjukhage... vet inte om man ska se det som ett bra eller dårligt tecken...

Uppdatering: Pratade med Skara igår och läkprocessen har nu äntligen satt fart, har ju endast varat sen skadad uppkom i slutet av juli. Nu är såret 5*10 cm, dvs det har krympt rejält.:)
De har även börjat skymta lite tåsträckarfunktion.:banana: De tror att hon kan få komma hem om ca 3 veckor! Sedan blir det konvalecens i ca 4 månader... Men det känns skönt att det börjar gå framåt.

Freyr: Skadan sitter på mitte av skenbenet kan man säga. Skönt att Keilir är så pass mycket bättre nu! Har tänkt att börja bygga en sjukhage så att den är klar när den behövs. Blir förmodligen som en box i en liten hage, dock inget tak. Har fem hästar på gården och tanken är att de andra 4 hästarna får turas om att gå i den lilla hagen (som boxen är i) för att hålla lillan sällskap. Vad har ni för typ av sjukhage? Går det andra hästar i anslutning?

Zini: Bockasprång?! Måste vara med skräckblandad förtjusning du såg på!:D Skönt att såret läkt så pass snabbt!

*knapplån*

och jag irriterar mig på en sko som hela tiden lossnar (och som visserligen förstör hoven) men jag är ju inte ens i närheten av era oroligheter och er kamp.

*håller tummen hårt för er allihop*

Bytte bandage på min kille igår och såret är nästan helt läkt, ca 1cm stort så snart blir det återbesök. Hoppas hoppas att det går åt rätt håll, han haltar inte, trampar bara igenom lite emellanåt, inte mycket. Men vild är han i hagen... bockar i sin lilla ruta och försöker trava runt lite:crazy:
Hoppas att det betyder att han inte har så ont längre....

Jag har en två åring som skadade sig för en månad sen..hon ska gå utan bandage för att lufta såret nu.(sträcksenan av) det värsta är att jag skulle egentligen velat att hela benet var utan bandage men då är jag rädd att hon ska kota över...huden under bandaget ser inte så rolig ut..hade behövt luft det med! hur gör ni?? behöver ni plegga era hästar varje gång ni rengör och bandagerar?? hur funkar allt det för er??min är hopplös. har ett jäkla humör!!och ger henne rätt mycket sedalin nu...
hade behövet lite råd och tips hu andra går till väga!!:crazy:

*knapplån*

Ni som har hästar som senan framtill gått av på, har de hästarna kunnat gå på benet?

Jag har en liten arab som blev jagad genom staketet, men blev inte sydd pga av att de upptäcktes för sent och hade blivit lite infekterat så det skulle vara öppet och läka. Han är inte så svullen, litegrann bara. Såret är dock ganska djupt och han haltar lite. Det sitter verkligen jättedumt - mitt på kotans framsida på ett bakben. Det jag är så orolig över är att han kotar över ibland, liksom "tappar foten" och så blir det aj aj aj direkt efter som går över efter en stund. Han är lite klumpig och drömsk - uppe i det blå, hagen är stor och kuperad. Funderar på att sätta honom i sjukruta egentligen men han är lugnare ute med sina vänner. I sjukrutan får han spel.

När ni sitter och skriver om senor som är av blir jag lite rädd...

Zini: Skönt att det börjar arta sig!

Clubman: Min skar av sträcksenan i slutet av Juli, och står kvar i Skara. De byter bandage varannan dag och måste droga ner henne (spruta alltså, inte oralt). Hon tillåter inte att man byter. Så när hon kommer hem, förhoppnigsvis om några veckor, så blir jag tvungen att ta ut veterinär varje gång jag ska byta bandage.:crazy: Hur funkar det för dig att byta? Känns som de måste stå stilla (om de kotar över).:crazy:

Neywaz: Den enda erfarenheten jag har av denna typ av allvarliga senskador är denna. Vet därför inte, men kotar din häst över skulle jag kontakta veterinär så fort som möjligt. Lycka till!

hur gör ni?? behöver ni plegga era hästar varje gång ni rengör och bandagerar?? hur funkar allt det för er??min är hopplös. har ett jäkla humör!!och ger henne rätt mycket sedalin nu...

Min häst fick vi ge lugnande VARJE gång bandaget skulle av och bytas. Tyvärr. Han härjade som en galning och var inte pålitlig alls. Men jag hade vet. ute vid varje byte så han gav honom en spruta.

Första tiden i boxen, boxvila 4 mån, fick han tryptovit dagligen. Jag tror att det tog bort de värsta topparna i alla fall. Under de perioder som han inte fick Tryptovit härjade han mer.

När vi skulle ut och promenera så småningom använde vi Ventranquil. Annars var han ohanterbar.

Det är ju inte bra om de går på starka doser hela tiden, men vid bandagebytet en gång i veckan så tyckte både vet. och jag att det var nödvändigt. Ventranquilen använde jag under promenaderna första månaden, tills han lugnat sig och börjat vänja sig vid att vara ute. Kunde aldrig ha honom i "sjukruta" eftersom han är lite vild... :cool:

Hoppas det löser sig för dig!

Jag hade absolut kontaktat vet igen! Kotar hästen över är det ju något som inte står rätt till.
Gör det, hellre fråga en gång för mycket än en gång för lite.

Så när hon kommer hem, förhoppnigsvis om några veckor, så blir jag tvungen att ta ut veterinär varje gång jag ska byta bandage.:crazy: Hur funkar det för dig att byta? Känns som de måste stå stilla (om de kotar över).:crazy:

Om du har hästen försäkrad så kostar det ju ingenting extra att ta ut vet. vid bandagebyten.
Så jag som är lite mesig :angel: tyckte faktiskt om att ha vet på plats en gång i veckan för att kolla av att allt såg bra ut. Jag hade inte en försäkring som täckte resor tyvärr, så några kronor kostade det, men det var det värt tycker jag.
(men nu har jag utökat försäkringen så det täcker även resor...)

Kota över är när de trampar ner så de står på kronranden ungefär med hoven vikt bakåt. Iom att sträcksenorna är av kan hästen inte ställa upp hoven rätt igen. Det ser otroligt läskigt ut!

/Malin

Såret på min var gigantiskt och stabiliteten i kotan NOLL så att vara utan bandage var inget aldernativ. Utan bandage kunde han inte gå ett enda steg och rätt läng måste han ju ha skena för att kunna gå alls.
Han behövde däremot inte pleggas när jag bytte bandage hemma.
Han skadade sig för 11 månader sedan och har fortfarande ett (tunnare, men ändå) bandage.
Snart skall han börja gå utan bandage.

Håller tummarna för att din häst blir bra snart!

/Malin

Ahh fy vad det låter läbbigt hoppas jag slipper se det någon gång hua.

Läste att det går frammåt med killen (även tjejen ;) skönt att höra.

Ha det
Fatima

Fy vad läskigt det är när de kotar över!
Det har min tack och lov inte gjort på länge nu, inte ordentligt i alla fall.

Nu var Keilirs sår STORT, 1 dm av benet var blåttat och såret gick nästan helt och hållet runt benet. Utan bandage + stödskena kunde han inte gå ett steg i början.

Nu promenerar vi 18-20 min/dag och han går bra utan att halta!
Men det har tagit 11 månader.

/Malin

Ja det gör så ont att se dom kota över! :cry:

Tack! jo det går framåt med båda två :)
Ses vi på Dís tävling nästa helg?

/Malin

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka