Jä**a skit!

Sv: Jä**a skit!

helt OT nu :o
Jag skall döma.

Du får komma och hälsa på Keilir (och T) någon dag vettja!

/Malin

Ja nu är vi nog lite illa ute hoppas vi blir ursäktade :angel:
Det gör jag gärna. Vi ses nästa helg.

TUSEN tack för era svar! :bow: Det kanske är lite misstolkat, han kotar inte över titt som tätt, utan han har gjort det nån gång ibland när han springer i hagen och snubblar på nåt, eller när bandaget ska bytas och han blir helvild i stallgången och halkade som han gjorde sist, det var enda gången han kotade över i stallgången :( Vi måste bremsa honom för att kunna byta bandaget, annars går det inte :( Han är dock snabb på att ställa sig som vanligt igen om han råkar slå ner kotan i backen, det är inte så att han har svårt att hålla kotan upprätt...

Känns som det är meningslöst ta ut veterinär hit, bättre åka till klinik och röntga? Eller hur upptäcker man sånt? Jag skulle vilja ha honom på box så han håller sig stilla för han är så klumpig och slår upp småsår överallt hela tiden, inklusive det på kotan som bara blir större hela tiden i mina ögon :o Problemet är ju att han blir helvild i box och snurrar runt och försöker ta sig ut när han lessnar.

Ja du måste förmodligen åka till klinik. De ultraljuadar för att kontrollera senorna. Låt veterinärerna avgöra om han bör ha boxvila, känns hemskt att ställa in en häst bara för att. :o

Lycka till!

Nu är såret läkt och återbesök bokat... tisdag nästa vecka... nervöst... Tycker att han går bra och trampar inte igenom så offta, men igentligen har man ju ingen aning om hur senan är innan man scannat.... Hoppas att det går åt rätt håll iallefall. Nån som vet hur prognosen ser ut för en skada på yttre böjsenan...

Kul att det går framåt.

Skall till kliniken på tandläkarbesök med min andra häst idag och skall passa på at fråga om jag skall komma oin med Keilir snart så de får titta på honom och avgöra om han kan börja gå utan bandage.

Vi promenerar 20-25 min/dag nu och det går utmärkt!

/Malin

Kul att det går framåt.

Skall till kliniken på tandläkarbesök med min andra häst idag och skall passa på at fråga om jag skall komma oin med Keilir snart så de får titta på honom och avgöra om han kan börja gå utan bandage.

Vi promenerar 20-25 min/dag nu och det går utmärkt!

/Malin

Så roligt att det går bra för dig och din polle :banana:, kan inte undgå och gå in och titta hur det går för dig. Är synd bara att jag och min lilla kille inte fick fortsätta med er i denna tråden, men han springer ju fritt nu och mår bra där han är nu.

Bytar ni bara 1 gång i veckan!!:o jag skulle ju byta varannan dag och nu får hon gå utan bandage för att vädra sår och ben. tvättar och smörjer varje dag och det går bra nu när hon förstått att det inte gör så ont längre..men det känns som om såret aldrig läker!! hon tar ju upp det hela tiden med andra bakbenet...på insidan.. ska tillbaka om ett par veckor på återbesök. jag tycker att hon går väldigt bra nu och hon kotar inte över..:)så senan har nog läkt ihop bra..det är mest såret nu som ska läka ordentligt!!:crazy:

Skönt att höra att det går bättre!

Jo vi bytte bara en gång i veckan.
De första veckorna lite oftare, var femte dag.

Det är ett elände när de inte begriper att de ska vara lugna och låta bli att peta på såret! :mad: :angel:
Min krake knäckte skenor på löpande band, tre stycken på två-tre dagar, så till slut lät vi bli skenan och körde "telefonkatalogs-bandage" i stället.

Hoppas allt har blivit bättre till nästa klinik-besök!
Håll oss uppdaterade om hur det går!

Jag skulle behöva en sån där hakklapp till min och veterinären vet inte vart jag får tag på en...någon som vet??

Nu har vi varit på återbesök, senan har börjat läka, har blivit ärrbildning där den var av, fick veta att ca 50% var avskärt från början... Såg nu att även den djupa böjsenan var skadad... dock inte så mycket.. Det blev ny sko, nytt bandage och ytterligare 6 veckor i sjukhage och återbesök sen. Vet inget om prognosen ännu, men vet tror iallefall han kan gå i hage... svårt att få ur dom nått, dom vill ju gärna inte ge en fel prognos. Tid kommer dte att ta och tid har jag, så jag hoppas att det blir bra...
Sen var jag så himla kaxig när vi åkte ner att han har blivit så himla lugn och snäll att hantera, var ganska jobbig och stirrig innan...
Men när vi lastade ur honom förvandlades denna lugna ko till en skitjobbig unghäst... suck... kunde inte stå still, buffade och kastade med huvet, gick över en, bockade när vi skulle trava i gången vid rörelsekontrollen... suck... 3 doser pleg blev det...

Jag skulle behöva en sån där hakklapp till min och veterinären vet inte vart jag får tag på en...någon som vet??

Jag hade haklapp på min köpte den i ridsportsbutik, du kunde fått den men jag har begravt den men min häst andra saker, ville han skulle få en gravplats.

hur rengjorde ni såret och hur sjutton luktade det när ni tog av det efter så många dar??:confused: hennes sår luktar illa bara hon varit bandagerad en dag...:(

och nu har hon ju dessutom dragit på sig ett till som hon tvunget ska gnaga på!!:eek: blir tokig!!!
och vad då stå stilla när man ska lägga om!!:angel:
man får ju för sjutton använda hjälm och säkerhetsväst vid varje byte!!:cool:lääängtar tills det är läkt!:smirk:

hur rengjorde ni såret och hur sjutton luktade det när ni tog av det efter så många dar??:confused: hennes sår luktar illa bara hon varit bandagerad en dag...:(

och nu har hon ju dessutom dragit på sig ett till som hon tvunget ska gnaga på!!:eek: blir tokig!!!
och vad då stå stilla när man ska lägga om!!:angel:
man får ju för sjutton använda hjälm och säkerhetsväst vid varje byte!!:cool:lääängtar tills det är läkt!:smirk:

Han hade två sår "runt om" hela benet men med skarpa kanter, vilket gjorde att de kunde sy ihop det väldigt bra. Luktade aldrig illa överhuvudtaget utan var rent och fint under bandaget.
Vet. tvättade och donade, vet inte riktigt med vad :o med det var aldrig några (ovanliga) problem eller infektioner.

Läskigt att ditt luktar illa :eek:

Som sagt, vet var ute varje gång och gav lugnande, annars hade det nog inte funkat så bra vid bytena :cool: .

*kl*
Idag var vi på ATG och kollade Keilir.
Han har varit sämre några dagar tycker jag. Lite halt/stel/ömfotad och inte lika stabil i kotan.
Igår när jag tog in honom ur hans nya sjukhage var han smutsig på bandaget på framsidan av kotan och halt. Han hade kotat över i hagen.

Och domen kom idag: Han är utdömd!
Det finns ingen ärrvävnad alls över stället där såret varit och han haltar lite i skritt och lite mera i tölt (han travar inte).
Han borde varit bättre nu för att han skall hålla i framtiden.
Veterinären ringde en kollega på Täby och diskuterae, emn med samma svar.
Det finns inget mer man kan göra.
Keilir skötte sig exemplariskt på ATG. Skrek inte en gång. Bara var lugn och go.

Jag har precis fyllt i livskadeanmälan till Agria och det var bland det tyngsta jag gjort.
Tårarna vill aldrig sluta rinna.
Allt är bara tung och grått just nu! :cry:

/Malin

Att det skulle gå såhär illa!! Jag tyckte att det känts så positivt den senaste tiden i inläggen med promenaderna och allt. Och man börjar väl andas ut lite när det gått nästan ett år. :cry: Oerhört tungt och sorgligt förstår jag.

*kl*
Idag var vi på ATG och kollade Keilir.
Han har varit sämre några dagar tycker jag. Lite halt/stel/ömfotad och inte lika stabil i kotan.
Igår när jag tog in honom ur hans nya sjukhage var han smutsig på bandaget på framsidan av kotan och halt. Han hade kotat över i hagen.

Och domen kom idag: Han är utdömd!
Det finns ingen ärrvävnad alls över stället där såret varit och han haltar lite i skritt och lite mera i tölt (han travar inte).
Han borde varit bättre nu för att han skall hålla i framtiden.
Veterinären ringde en kollega på Täby och diskuterae, emn med samma svar.
Det finns inget mer man kan göra.
Keilir skötte sig exemplariskt på ATG. Skrek inte en gång. Bara var lugn och go.

Jag har precis fyllt i livskadeanmälan till Agria och det var bland det tyngsta jag gjort.
Tårarna vill aldrig sluta rinna.
Allt är bara tung och grått just nu! :cry:

/Malin

Ohhh nej :eek:, beklagar verkligen, du som har kämpat så med lilla Keilir. Det finns inget värre än när man får de beskedet, jag vet ju hur det känns. Men det är bara att gråta det gjorde jag :cry:, men det känns som om man aldrig blir lika glad som innan. Skänker tusen tröstkramar.

Tack för er omtanke! Det värmer.

Just nu mår jag bara förjävligt och kan inte sluta gråta (lagom kul när man skall försöka jobba och ser ut som f*n själv...) :cry:

Keilir får gå heldagar ute i sin nya sjukhage nu till "det är dax" och ha det så gott det går.

/Malin

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka