Isolerad Thermobar

MonteRose

Trådstartare
Om man inte har möjlighet att dra fram el till hagen kan Thermobars isolerade modeller vara ett alternativ i vinter?
De är ju rätt mycket dyrare än om man själv bygger med murarbaljor och frigolit men om den funkar att hålla vattnet isfritt ner till hyfsade temperaturer så är den värd att fundera på.

Sv: Isolerad Thermobar

Använd sökfunktionen så hittar du liknande trådar.
Bla att ThermoBar kommer med en där ström ej finns. Den värms upp med gasol.

Det jag söker är erfarenheter av den isolerade thermobaren den som heter ISO och den har jag inte hittat något skrivet om.

Är den värd drygt 2 000 spänn?

Eller ska man försöka bygga själv? Jag begriper inte riktigt hur jag ska få till locket.

Jag var på en mässa och hörde en bonde från Uppsala som lovordade karet utan el, helt över hans förväntningar, lock har de numer och det bästa av allt är att plasten är livsmedelsgodkänd, jag kollade med Willab om deras uppvärmda och den var inte godkänd vare sig för utfodring eller för livsmedel.

Jag vet inte om den funkar etc. Men spontant så tycker jag den borde det. Jag har kört med frigolit och vanlig balja, inget lock, toppat med varmvatten 1 - 2 ggr/dag med extremt gott resultat ända ner till minus 30. Så - nog sjutton borde den isolerade thermobaren funka!

Fast jag skulle ju aldrig lägga pengar på det efter att ha sett hur bra det funkade med 'bara' frigolitisolering... Men, man kanske slipper 'toppa' thermobaren?

Nu håller vi på att bygga isolerat vattenkar enligt modell från Hippson. Den blir inte riktigt lika dan men kanske tillräckligt bra.

Nä, betala 2 000,- känns lite magstarkt.

Nu är karet färdigt :banana:

vattenkar001.jpg

vattenkar005.jpg

vattenkar009.jpg

Tyvärr är den inre baljan på bara 65 liter och det kommer inte att gå att fylla ända upp men jag antar att man måste fylla på nytt vatten varje dag i alla fall.

Vad smart! Den såg ändå hyfsat lätt ut att bygga, kanske inte för mig men med lite hjälp från pappsen så ;) Tack för att du delade med dig av bilder :)

Jag körde en budgetvariant (finns bilder nånstans). Har samma på vattenhinkarna inne.

Balja - frigolit - IKEA-kasse (för kar finns en himla käck 'trädgårdskasse' som passar perfekt runt rund vattenbalja på Rusta, kostar knappt nåt) - silvertejp. Klart.

Det fungerade utmärkt det med, men varianten med ytterskal - frigolit - balja borde bli än bättre. (Jag provade med vad som fanns hemma, jag var väl skeptisk om det skulle fungera initialt)

Ursäkta en korkad? fråga, men var dricker hästen nånstans när det är ett lock på:confused:

Hej från Hambo

Jag fyllde mellanrummet med ull jag! Funkade hur bra som helst och blev ännu billigare då det kommer från gården och jag klipper själv.

Du undrar över varför det finns ett lock till mitt isolerade vattenkar...

Locket är tänkt sitta på under natten och isolera när våra hästar står inne, det är ingen lösdrift.

Aha, men om jag vill ha nåt liknande till min lösdrift funkar det då utan lock ?

Hej från Hambo

Aha, men om jag vill ha nåt liknande till min lösdrift funkar det då utan lock ?

Hej från Hambo

Jag tror det är omöjligt att svara på. Har du tillgång till ström i lösdriften så kan du vira nån form av värmekabel runt innerbaljan.

Annars kanske det räcker att ställa baljan på tex en lastpall vid en vägg och klä in med halm eller nåt sånt.

jag köpte en thermobar i somras och då sade de att en i Stockholm klarat hela vintern genom ett isolerat lock nattetid och en hink varmvatten kvällstid. :laugh:

Hej från Hambo

Vi har en stor termobar på lösdriften - fantastiskt bra! Det är en av de största modellerna, står på en lastpall, inget lock till. Vattnet frös inte en enda gång under förra vintern, med temperaturer mellan -10 till -25.

Fattar inte hur den funkar... Jag trodde att den skulle kopplas in någnstans, men icke, den är bara så väl isolerad. Har aldrig hällt i varmvatten, eller gjort något särskilt. Bara fyllt på som vanligt varannan dag - till 6 hästar.

Det bildas små iskristaller som flyter omkring på ytan, men aldrig ett istäcke. Trots att den som sagt står helt oskyddat ute.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har en liten dröm att bygga ett växthus inom ett år eller två. Tanken är då ett växthus på mur som delvis funkar att odla lite i men...
Svar
2
· Visningar
409
Senast: sthu
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Anläggning Vi ska gräva in det kommunala avloppet nu och tänkte då slå två flugor i en smäll och gräva ner vattnet ut till hästarna. Jag vill att...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: domesticus
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar