Islänsk fårhund!

giowanna

Trådstartare
Finns det ngn här som vet mer om rasen Islänsk fårhund? Vill allra helt åka till Island, och ta med en "riktigt renrasig" hem :D

Men detta skall vänta, om det blir av blir det om 1-2 år.

Skall kolla upp allt möjligt om rasen först.

Har ju en dvärgpinscher redan. Tror Ni de passar bra ihop?

Sv: Islänsk fårhund!

Vi har kollat på Lunnehund... Jäkligt intressant faktiskt... Hämtar man de också på Island? I så fall kan vi åka ihop :) Fast de kanske kommer från Norge *hmm* (Okej, jag erkänner att jag inte kommit så långt i min efterforskning!)

Rent generellt kan sägas att Isländska Fårhundar ska kunna fungera ihop med andra hundar, även hanhundarna, det ska inte vara några problem.

Den Isländska Fårhunden är i mångt och mycket en förklädd Rottweiler.... :p

Mycket hund i liten kropp, om man säger så... :D

Vår hund har ett enormt självförtroende och han är inte lätt att fostra, det ska man ha klart för sig, den Isländska Fårhunden är en MKT psykiskt stark hund. Min man som haft kennel förut har aldrig varit med om maken. Jag har ju också haft hund förr, men ingen har varit så jobbig att fostra som den här. Ingen har heller varit så älskad... :D

När vår hund var valp blev han överfallen av en annan hund. Han blev i stort sett söndertrasad och fick opereras på klinik. Alla hund-förståsigpåare sa att det är kört för honom, han kommer aldrig bli hund igen efter det där.. Jag grinade och var helt förstörd...
Vad händer??
Jo, valpen möter en precis likadan hund på återbesöket på kliniken; viftar på svansen och vill leka!!!! :confused: :love: :eek: :D
Han är helt enkelt underbar!!
Men krävande!

En jobbig bit är skällandet! Dom har skällandet i sig och det är svårt att få bort, tycker jag. Men vi har ändå lyckats bra om jag får säga det själv, så det beror nog på hur mycket jobb man vill lägga ner.
Idag kan vi gå förbi skällande hundar utan att han säger något. Han kan okopplad gå fot och vara tyst, han är jätteduktig faktiskt. Han är ju bara lite drygt ett år..

Han hänger med mig ut på ridturer. Det är en väldigt lättlärd hund men också väldigt envis. Ska alltid ha sista ordet.. (vilket kan driva mig till vansinne :p )

Han är den vänligaste och mest tillgivna hund jag mött. I somras tog vi hand om tre moderlösa kattungar.. Eller rättare sagt han tog hand om dom, det var han som såg till att magen kom igång genom att slicka dom rena, han gav dom en massa kärlek och trygghet. Vi har en av ungarna kvar, och vår hund, det är kattens "pappa", det märks tydligt.
Vi brukar säga att det är inte lätt att bete sig som en katt när ens pappa är hund...:p Katten kommer in och slänger sig på golvet precis som hunden gör. Katten släpar grejer i munnen, katten springer efter bollarna som vi sparkar åt hunden...

Samtidigt är det den mest äckliga hund jag någonsin varit med om, ju äckligare desto godare, är hans ordspråk.. Kanske därför Islandshunden har dom värsta fjärtarna jag någonsin känt?? :crazy:

Om ni har tiden och orken så är den Isländska Fårhunden ett mycket bra val!!! :banana: :banana:

Jag har i en annan fråga om islänningar skrivit följande:
"Efter 14 år med islänning så kan jag i alla fall svara lite. Dock är ju detta bara baserat på den individ jag känner. Det skiljer säkert i både temperament och lynne.

Generellt så är det en pigg, glad och vaken hund. Den reser sig och går efter dig när du rör dig och vill gärna vara med överallt. Den är ju avlad att vakta lamm mot fåglar och det är där jag upplever den största skälligheten. Vår har varit gårdshund, lämnar aldrig gården utan har sitt bevakningsområde som han patrullerar. Om större flygande föremål kommer in i luftrummet så skälles det. Antalet skator, kråkor och björktrastar som funnits i närheten är försvinnande litet. Skälles gör även på flygplan som passerar...

Det är ingen envis och egensinnig hund. Den är extremt lyhörd och säkert mycket lättlärd. Vi har inte tränat vår särskilt mycket men vardagen fungerar problemfritt.

Jaktlust finns inte om man bortser från stora fåglar då... Man kan rida i skogen och hunden håller reda på var du är, du behöver inte fundera på var den är, den är troligen precis bakom hästen.

Det är inte vall på samma sätt i dem som i border collie tex. De driver inte ihop flocken till föraren på samma sätt utan fungerar mer som pådrivande. Vi använde hunden på fåren som säkring bakåt. En gick före och lockade fåren, hunden gick bakom och avskräckte från eventuella utbrott. Dock inget att lita på för att samla ihop och hämta fåren.

Jag tror inte att en islänning skulle må bra av att ligga i lägenhet. De måste ha gott om aktivering då. Sen om det bara blir prommenad nån dag så går det säkert inte sämre än med andra hundar. Agility tror jag den blir som klippt och skuren för, fast risken finns att den blir så glad att den måste gasta lite...

Det är en enkel hund att ha med i alla lägen. Glad åt alla människor, behändig storlek, verkar oerhört hållbar. Vår gamling har börjat höra riktigt dåligt sista halvåret men har varit kärnfrisk hela tiden. Efter 10 år fick sporrarna tas bort då han rivit upp en av dem på något och det ville inte läka, men så mycket som han rört sig i bråte kan man ite säga att de varit särskilt hindersamma heller. Enmanshund kan jag absolut inte tycka. Vår gillar alla som gillar honom. Har hoppat in i andras bialr för att åka med. Vill alltid hälsa, men inte som en brötig retriver utan med lite finess...

Se till att välja en bra kennel. Helst nån som har mentaltestade hundar, de kan nog tendera att vara lite veka. Det finns en ögonsjukdom som de bör vara fria från också.

Tror inte höfterna är ett problem. Gamlingen ligger fortfarande som en groda med bakbenen rakt bakåt. Han snackar mycket. Vill man ha en ostbit sätter man sig framför nån och tjatar tills vederbörande går och hämtar i kylen...

Oj, långt. Nå, fråga mer om du undrar nått! Jag tillstyrker! Det är en superhund! "

Jag har som synes en annan uppfattning om huruvida det är en lättfostrad hund eller inte. Till skillnad från Yamaha så upplever jag den som rätt lyhörd och lättfostrad. Vet inte om det handlar om individer eller rassen som helhet.

Dorro skrev:
Jag har som synes en annan uppfattning om huruvida det är en lättfostrad hund eller inte. Till skillnad från Yamaha så upplever jag den som rätt lyhörd och lättfostrad. Vet inte om det handlar om individer eller rassen som helhet.

Enligt vår uppfödare så är Islänningen som ras stark. Just vår individ ville hon inte sälja till "vem som helst" just pga att han är ännu lite starkare. Hon såg redan vid några veckors ålder att denna lilla hunden är ingenting att leka med. Hon hade rätt.

Så enligt henne är den Isländska Fårhunden stark som ras. Sedan finns det naturligtvis individer som är både svagare och starkare. Men rent generellt kan man nog säga att vet man med sig att man har svårt att vara konsekvent osv så kan Islänningen vara fel val. Det kan gå illa. En hund som vår skulle lätt kunna ta över, speciellt i en barnfamilj.
Nu har vi barn och vi har lärt dom att ta honom på samma sätt som vi gör, dom får själva säga till honom när han gjort fel osv. Det ska inte vi göra åt dom, han märker direkt om det finns en liten lucka där han kan tänkas ta över.
Naturligtvis är det över överinseende av oss som barnen säger till honom.
Det har varit väldigt energikrävande och mycket tidskrävande men jag tycker att vi har fått bra ordning på honom.
Vi har honom också som gårdshund och att ha en sådan här hund instängd i en lgh i stan rekommenderar jag INTE.
Dom har ju ett stort behov av att få utlopp för sin energi.

Precis som Dorro skriver att hunden reser sig och följer efter, så gör vår också. Han vill vara med precis överallt och han blir mycket ledsen, besviken och sårad om han inte får vara med.
Nu har vi (och han) det så bra att han mycket sällan är ensam.

Vår hund ligger också som en groda med bakbenen....:D

Denna ras är ju så pass "ny" så att den har inte hunnit bli sönderavlad än.

:bump:

Detta låter alldeles utmärkt!

Jag må vara liten i fysiken, men jag är minsann bestämd, envis och konsekvent.

Har ju en dvärgpinscher nu, och där är det lite samma. En hel del aktivering, framförallt mentalt. Sen klättrar han i rang om det går, så de är ganska lika där.

Skällandet tränar vi bort hela tiden, och det är stor skillnad från när han var valp. Men hellre en hund som pratar, än en helt knäpptyst hund!

Vet Ni om det finns sk. kennlar på samma vis på Island som det finns här? Har för mig att det inte är så.
Tyvärr kan vi ju inte ta med Arne till Island, då det kräver 4 veckors isolering, och massa ekonomiskt för att ta med honom...

Men vi gör nog så när det blir dags att vi hälsar på de som finns här i landet, för att se hur han reagerar osv.

Jag kan passa Arne åt dig *visslar*

Jag skulle kunna göra vad som helst för att ha en sån fin vovve några veckor hemma hos mig.. :)

en viss magister har lite funderingar på att skaffa en islänning. vi stod lääänge vid deras monter i malmö ;)

Efter att ha varit på olika gårdar på Island och umgåtts med dessa hundar så är jag lyrisk över rasen!
Visst finns det otroligt skälliga men dom flesta är "normala" och alla är jättegoa!
Jobbade ett tag på gården som även driver denna kennel www.islandssol.com

Cillamuffins; jo, jag hörde det. Min sambo är ju islänning. Han hade gått fram dit oxå, och det stämmer tydligen att de reagerar på det isländska språket!! Helt otroligt!

Pocanhontas: Va bra! Tack! :bow: Ska kolla upp den länken!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 252
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 566
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka