islänning som westernhäst?

Quartercirkus ja.. Där kan jag hålla med till viss del. Vi har ju några exempel som tillhör den här i vårt avlånga land.. Men nu talas det ju även om Quarterfebern.. Det jag undrar är om folk vet vad de pratar om egentligen.
Jag vet att jag har nämt QH-cirkusen vid något tillfälle och i ett visst avseende, däremot är jag intresserad av vad andra menar när de säger det.

Ja menar att ALLA hästar e lika mycket värda för dne som äger den, oavsett om det är travare, quarter, eller nått annat!!!
Det ja är förbannat trött på är de som ser ner på oss som inte har quarter.. (å äger en själv)
Det är vad ja menar med quartercirkus, naturligtvis inte alla som äger denna hästras..
Har ja uttryckt mig tydligt nog nu????

Fast så är det ju inom flera raser. Jag tycker oftare att man får försvara att man har valt quarter av "hederliga" skäl än att andra har valt sina hästar?! Jag anser att var och en väljer den ras de vill ha. Hur många i Sverige ser ned på dem utan Quarter? Att det skall göras ett sådant väsen av dessa få, det förstår jag inte. Sedan kanske det är bra många fler som anser att skall man komma riktigt långt inom vissa av grenarna i western så behövs en quarter. Är det kontsigt? De är ju avlade för det. Inte kommer väl jag dragandes med ett fullblod o tror att jag skall få den att tölta lika bra som en islandshäst? Jag kan ju försöka och inte ser väl du ned på mig för det? Däremot kanske du anser att det varit enklare/bättre för mig att ha en islandshäst för just det ändamålet.

Tänk att ja ens förklara för nån som inte vill förstå...
Jag tycker att det är löjligt med denna cirkus det blivit..
Å ja, jag vet att Q är avlad för western, finns dock många grenar den inte har så stor betydelse vad man har för häst!!!
Ehh,, jämför du att kunna tölta på ett halvblod mot att tävla med annan ras på westerntävlingar... Jösses!! :eek: :eek:

Varför blir du så irritrad? Jag tycker det är en bra o givande disskusion. Bara för att jag har en annan åsikt så betyder det inte att jag inte vill förstå.
Jag jämförde inte så generellt som du antyder(jag skrev inom vissa grenar). Jämför exempelvis att göra en 6 meter lång slidestopp på en fjording respektive en quarter. Då är nog jämförelsen relevant. (Men ja, jag vet att reining inte är det enda inom western). Men som sagt jag skulle aldrig se ned på någon som försökte ibalnd hittar man guldkorn!! Däremot kan jag ju tycka att det kanske varit lättare för personen om den hade en quarter. Jag har dock full förståelse för att man inte tycker om quarter/inte har råd osv osv.. Jag ville bara få fram att bara för att vissa förespråkar quarter så betyder det inte att man ser ned på andra som inte har quarter. Alla har vi våra egna favoriter. Kan det vara så att en del misstolkar favorisering av quarter för att se ned på andra?

Jag förstår alldeles utmärkt vart du vill komma men jag tycker att det är en sådan liten del av westernsverige som är inom quartercirkusen att det inte stör. Dessutom så rör sig dessa människor uteslutande på SQHA och NRHA tävlingar. Dvs de som har andra raser än quarter behöver knappt träffa dessa människor om de inte har lust. Så jag förstår vad du/ni vill ha sagt men jag ser inte problemet?

Är det så annorlunda nu jämfört med 10 år sedan? Antar det eftrsom man hör det oftare nu för tiden.

jag har iaf träffat en hel del människor som ser ner...
Å ja tycker fortfarande at Qh-cirkusen e sjuk!!

Det var tråkigt att du träffat på sådana människor.

(Detta riktar sig inte bara till dig reykurboy utan till alla)
Jag undrar ändå om det inte ligger lite hos en själv att man förväntar sig att andra skall tycka att ens ras är "fel". Precis som jag förväntar mig att folk med dyrare bilar ser ned på min bil som för övrigt går utmärkt men det syns att den inte kostar lika mycket osv.. Nu säger jag inte att de som ser ned på andra inte finns.. Sådana finns alltid!

Som en liten parantes kan ju sägas att vissa av dessa quarterfolk även ser ned på andra med quarter för att de tävlar "fel" klasser, kanske har det inte så mycket med rasen i sig o göra utan vilka som anses ha rätt status?

Hur ofta ser man tex dessa som sägs tillhöra quartercirkusen på d-tävlingar?

Nej det är sant, D-tävlingar anser de sig inte behöva komma på...
Många (menar inte did,så ta inte åt dig) skulle behöva va med på träningstävlingar å d-tävlingar å ha lite skoj med sina hästar!
Men bara för att de köpt just en quartere så anser de sig som finare, å ska inte va med på sånt tjafs!! Trots det kan de knappt inte rida..
Å ja har absolut inget emot quartrar, bara folk som beter sig som gud bara för att de äger en...
Å som sagt detta finns även i andra tävlingskategorier, typ i dressyr, kom onte hit om du inte har ett halvblod osv..
Tack å lov finns det ändå fler människor som e görgoa, vilken häst man än har å vilken nivå man än tävlar på...
Förstår du nu vad ja menar?? :confused:

Den där "kalkylen" kan du väl lägga ut när folk gnäller över dyra hästar.. :crazy:

Själv har jag minst 43 grader...............det var väl därför vi köpte ett outbildat sjuårigt sto för sex år sen........ :D :D :angel:

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:

Jo som sagt, jag har förstått vad du menar hela tiden.
Tidigare har det talats om att dessa som tävlar B-tävlingar o högre skall hålla sig borta från D-tävlingar för att inte skrämma bort nybörjarna.. De som jag syftar på som tillhör den där cirkusen. Det är dem som kan rida, eller som har råd att köpa hästar som gör att det ser ut så de kan rida. Det är ett fåtal. Där handlar det om att välja tävlingar för att inte slita ut sin häst, då åker man inte på D-tävlingar. Kanske talar vi om olika typer av folk? Kanske har du mött sådana som inte jag har?
Men visst förstår jag vad du menar med att ha roligt med sin häst, men det tycker jag att man lika gärna kan ha hemma i skogen!

Vi tycker nog lite olika i den här frågan, det är bara att inse tror ja... ;)

Vilken härlig diskussion det blev här. Äntligen händer det något på westernsidorna. Ville bara berätta efter att ha suttit och läst alla inlägg, så känner jag mig lite olustig.
Det är precis som det blir omvänt. Kände en väldig lust att försvara mig för att jag har en quarter. Men Sandra har ju försökt ett bra tag och sagt allt jag vill säga. Det är precis som att vi inte får lov att tycka att vi har världens bästa hästras. Jag vill ha en quarter och inget annat. Har du en islänning eller vilken annan ras som helst så får du berömma den som westernhäst hur mycket som helst. Men har du en quarter så ses samma sak där som snobberi.

Kanske inte världens mest intressanta inlägg från min sida. Ville bara berätta hur denna diskussionen kändes. :smirk:

Nä, ja menar inte alls att alla som har en quarter är snobbar för det tycker ja inte!! (har inte det framgått??)
Å ni får gärna försvara era hästar med näbbar å klor..
Men ja tycker fortfarande att ALLA hästar e lika mycket värda vare sig prislappen e 200000:- El 1000:- å om det e travare, islänning eller quarter!!
Det e just den här inställningen "ja har en quarter, släng dig i väggen"-attityden som e TRIST!!!
Å den existerar faktiskt...

:bow:

Har också följt tråden och sett hur det hela utvecklats åt ett håll som jag inte alls kan förstå?

Ja, jag vill ha en quarter som nästa häst men så länge som min arab fungerar så rider jag självklart på honom och har kul på vår nivå. Man säljer inte en vän.

Det som känns lite konstigt för mig som enbart tävlar på låg WRAS nivå är att det så sällan kommer några quartrar dit.

Om man ska tro vad som står här är det för att de är för duktiga och det ligger säkert mycket i det. Det är ju synd att det har blivit en sådan uppdelnining inom
westernsverige.

Det är en annan diskussion: varför kommer det duktiga ekipage på D-tävlingar om de inte hör hemma där? Vinna några rosetter från oss blåbär? Hur kul kan det vara?

D-tävlingar ska enbart vara öppna för blåbär.

Ja ger upp!!!
Ja har ägnat ja vet inte hur många inlägg åt att förklara haur ja menar... Men nehejdå, det går uppenbarligen inte fram!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 461
Senast: mars
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 451
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama