islänning som westernhäst?

Jag har både en westernhäst en fullblodsarab som har tävlat ganska höga klasser och islänningar men jag rider inte western på dom. Fast jag tycker att det är större likheter mellan att rida islandshäst & western än att rida islandshäst & vanlig ridning.

Nu är det ju inte ja som ska sälja hästen... Man säljer ju inte det bästa man har!!! :love:

ja hoppar å rider dressyr oxå med min islänning..
Tycker att man ska kunna rida lite av varje oavsett vilken ras man har...

Jag hoppar lite (skuttar) med dom och rider lite dressyr men inte särskilt mycket.

Det där är en av anledningarna till att jag inte säljer mina shettisar. Den ena har tävlat SM i både körning och brukskörning och är som en liten Porsche framför vagnen. Unghästen har vunnit lätt klass och är utställningschampion. Dessutom är de rätt välutbildade på töm. Ändå skulle förmodligen inte en jäkel betala mer än 10 000 kronor, och då vill de förmodligen ha med sele och vagn också... För att betala för allt arbete som är nedlagt på dem är ju otänkbart, de är ju "bara" shettisar.

Jag säger bara HEDER åt dem som vågar sätta upp prislappen och ta betalt för den utbildning de har lagt ner på hästen. Det är de andra, de som säljer hästarna för en spottstyver och förstör för alla andra genom att bygga på fördomarna att shettisar, russ, fjordingar et c inte är värda mer. Jag måste säga att jag tycker att de är mer klandervärda i så fall.

Jag trodde i mitt naiva sinne att western var en livsstil, inte bara tävling? Säg att den här islandshästen är helt pålitlig att rida ut på, men ändå framåt och rolig, frisk som en nötkärna, och dessutom kan gå C- och D-tävlingar och plocka med sig en rosett då och då (vilket torde innebära att den har minst tre rena gångarter). Är inte det värt 75 000 kronor att få en häst med den utbildningen, om man kan komma ut och ha kul med nästan direkt efter köpet utan krångel och olater? Ingen lyfter ju ens ett ögonbryn om någon köper en treårig halvblodshäst för det dubbla, och sen bara kommer till lätt B för att de inte klarar av att utbilda hästen elelr för att den går sönder.

Visst, vill man komma till tävlingstoppen på ett smidigt sätt så bör man skaffa en häst som matchar domarögats stereotyper. Men jag tycker att det är dags att värdera upp det arbete som läggs ner för att helt vanliga hästar ska fungera som bussiga livskamrater till helt vanliga människor.

Jo visst skall man ta betalt för det man har lärt hästen... Men helt ärligt hade du gett 75.000 för en häst som du bara vill ha lite skoj med skumpa runt i skogen och på små tävlingar???? det finns billigare hästar som e minst lika duktiga i så fall!!!

Jovisst finns det billigare hästar som är trevliga. Men det betyder väl inte att en häst som funkar bra i skogen, i stallet, och på lättare tävlingar inte är VÄRD 75 000?

Alltså, visst fattar jag att folk inte vill betala så mycket när det finns folk när prisnivån är så låg.

Men håll med om att det är SJUKT att folk i de flesta fall bara är villiga att ge ett par tusenlappar mer för en rutinerad, hyfsat välriden vuxen häst jämfört med vad man ger för en rå treåring - av samma ras för den delen?

Säg att den där islänningen var värd 40 000 som fyraåring. Och så är den utbildad i fyra år, säg att den har ridits 300 dagar om året, en timme varje gång och säg att ryttaren i fråga var vettig så att hästen utvecklades sakta men säkert hela tiden. Det är 1 200 ridtimmar. Att räkna på vad det skulle kosta att köpa av en tillridare är orimligt, för det mesta ska gå på nöjeskontot vid privatförsäljning. Men lek för skojs skull med tanken att varje ridtimme skulle betalas med 50 kronor i alla fall (om man har som hobby att brodera och säljer broderierna så är det ju inget konstigt att ta betalt för broderiet även om det var roligt att brodera). Det blir 60 000 kronor!!!

Eller räkna så här: Säljaren har under fyra år ridit privat för tränare 4 gånger i månaden för 150 kronor per gång, och åkt på clinic á 2000 kronor en gång om terminen. Det blir alltså 15 200 kronor bara i träningar under de där fyra åren, exklusive resa.

Lägg ihop siffrorna så är den där islandshästen plötsligt värd 115 000! Fast det "bara" är en häst till promenadridning och lätta westernklasser.

Alltså - jag tycker det är dags att uppvärdera promenadhästarna. En BRA promenadhäst är ett resultat av en genomtänkt utbildning.

det finns många som köper quartrar men som inte tävlar.

tidigare när vid hobbyred dressyr hade vi halvblod i den prisklassen, och startade inte en enda tävling.

man måste inte tävla för att man har en välutbildad häst, många nöjer sig med att vara lyckliga över en häst de kan göra "allt" med på hemmplan.

så jag håller med svea. fram för rättvisa priser för utbildning, inte ras!

Ja nu e de ju inte så att jag tycker att det är för mycket bara för att det är en islänning och jag kan hålla med om att många folk dumpar priserna... Men jag hade aldrig köpt en häst som jag bara vill ha lite roligt med och rida lite i skogen med för dom pengarna!! Sen visst fan vet jag att islänningar inte är billiga... Men om alla skulle ta sådana priser som Svea talar om då hade inte många här i vårt avlånga land haft råd att köpa en utbildad häst heller....

men vad är egentligen skillnaden mellan hobbyridning och tävling? En sak vore väl att köpa en bra häst för dyra pengar men få igen en del, helst mer, i prispengar. Men det är knappast fallet i dagens westernsverige.
Då är det väl nästan smartare att köpa en bra, dyr häst att ha roligt med på hemmaplan, istället för att lägga ner ännu mer pengar på "onödiga" tävlingar dessutom. :D

Egentligen beror det ju på den eventuella köparens "läggning".
Gillar man Islandhästar och liknande, och vill rida western, så spelar priset inte så stor roll.

En intressant sak är däremot quarterfebern.

Western ska ju vara så öppet, och det finns alltid någon gren som passar oavsett vilken hästras man har.
Men en quarter är ju tydligen värd SÅ OTROLIGT mycket mer än andra "vanliga" raser. Det är som en liten osynlig lag.
"Jag har en quarter, så släng dig i väggen..!"
Helt idiotiskt, tycker jag.

det beror lite på, enligt mig. det finns många individer av alla möjliga raser som är välutbildade westernhästar och gör bra resultat. men quartern är ändock avlad för ändamålet, och är därför en ras där väldigt många individer har lätt för sig.

men visst håller jag med dig om att quartercirkusen är sjuk och infekterad!

Fast det beror kanske på andra faktorer? Om man skall ta in lite nytt blod från USA tex så kostar det en del och därmed vill man ha igen pengarna på fölen. Har för mig att priserna låg högre förr då rätt många av de svenska hästarna var importerade. Jag tycker att vi börjar få lite mer priskillnad mellan de med bra stam och de med medelmåttig stam som sig bör.
Dessutom så har många av Quarterhästarna relativt bra stam i Sverige just för att rasen är relativt ny och många uppfödare är medvetna om aveln. Då höjs priserna.

Tillgång och efterfrågan.

Klart att man vill ha betalt för den utbildning som hästen har, som säljare.

Nu är det ju inte quarterhästar som är det dyraste man kan köpa för tillfället, PRE kostar rejält mycket mer, rena fantasipriser tycker jag.

Klart att en utbildad häst ska kosta mer än en som enbart är skogsriden.

Ibland undrar jag om folk säger så för sakens skull? För att det hör till.
Jag hade New Forest innan o trivdes alldeles utmärkt med det. Nu har jag quarter o råkar gilla rasen. Jag har inte lust att byta ut min quarter mot någon annan ras. Jag anser mig inte tokig för att jag lade de pengar jag lade eller för att jag valt just quarter. Jag köpte min häst pga av utbildningsgraden. Jag tyckte inte ens om henne innan jag ridit henne. Tillhör jag då qh-cirkusen/febern? Vilka är det som räknas dit? Vilka kriterier skall uppfyllas? Om man har köpt en quarter o rider hemma i skogen där ingen ser. Tillhör man då? Kanske har denna svensson betalat ett överpris för sin häst utan att veta det?
Nåja, ibland blir jag bara lite trött på fördomar mot folk som valt Quarter. Är det samma med paint? De ligger ju kanske inte lika högt i pris men det skiljer ju inte mycket. Någonsin hört talas om att paintfebern är löjlig?

Nä acceptera att alla tycker om olika raser och har olika stor vilja att spendera sina pengar på sitt nöje.

med quartercirkus menas väl de som bara har quarter, tävlar, och ser ner på andra raser. ungefär som "halvblodsmänniskorna" inom dressyren.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 461
Senast: mars
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 451
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.