islänning som westernhäst?

det beror väll på vad smaken säjer!
Man behöver väll inte ha en quarter för att rida western! bara för att en islandshäst används till annat så behöver den väkll inte alltid vara sämre än en quarter!
Det finns ju tex miljontals varmblod som är westerhästar! en ras som är framavlad för något helt annat än western!

Nu var väl inte frågan om man kunde använda andra hästraser till western utan om man betalar 75000:- för en islandshäst som utannonseras som "westernhäst".
Jag har inget emot att folk tar betalt för sina hästar, men då kan man ju tala om varför man skall betala så mycket. Om det nu är en westernhäst så tala om vad den kan, vilka grenar den inriktar sig på osv osv. Har den tävlat?

En fråga som jag själv undrar över, en islandshäst som är gångartshäst.. jag har aldrig sett en islandshäst som går i form som en westernhäst och samtidigt töltar eller liknande. Eller håller man isär det? Kan den då trava med huvudet/halsen sänkt och sedan när man ber om tölt, åker huvudet upp då? Kanske inte hör hit men jag undrar lite.

Jag kan bara svara för mig själv...
Eftersom ja numer rider western me min isis, så töltar vi i stort sett aldrig, om vi gör det så är det när ja har vanlig sadel på honom, ALDRIG med westersadel!!!
Ja vill ju inte att han ska börja tölta inne på banan!!!
Sen vet ja ju inte hur andra gör...
han e en väldigt kraftig typ av islandshäst så han passade aldrig riktigt till gångartstävlingar, Han fick alltid mest poäng i galoppen å minst i tölten.. :o :crazy:
Dessutom verkar han ha mycket roligare nu!! :)

Vad vet du vad den kan!
Om den uföra samma moment som en tex quarter tycker inte jag att quartern är mer värd bara för att det är en quarter!!
Bara för att quarter är en "westernras" tycker inte jag att den är mer värd än tex en islandshäst som kan göra samma saker lika bra!

jag har aldrig sett en islandshäst som går i form som en westernhäst och samtidigt töltar eller liknande.

Det är fullt möjligt, men lär slita ut hästen på nolltid i framdelen. Hästen hamnar då vad vi kallar för, nedlagd kraftig på framdelen.

Kan den då trava med huvudet/halsen sänkt och sedan när man ber om tölt, åker huvudet upp då?

Det beror väl på samlingen, ingen samling ingen resning. Åker huvudet upp, det var en intressant benämning utveckla den gärna lite mer.

För att svara på ursprungsfrågan, som förövrigt varit upp även på islandshäst. Att någon skulle 75 papp för en islänning som är westernriden, ja nu fick man ju tydligen lite mer för dessa pengar. Hästen var även gångartsriden också, så för den som har bägge dessa intressen kan den kanske vara intressant. Skulle jag själv lägga 75 tusen på en valack så får den nog lov att ha lite andra meriter, nu har det funnits islänningar av betydligt dyrare prislapp här på buke. Det är inte så länge sedan en pålle annonserades ut här, visserligen inget utsatt pris men jag vet att säljaren ville ha 250 tusen för pållen. Och den var inte ens westernriden. :o

Förresten vadå gå i form som en westernhäst???
En del tycks tro att "gå i form" betyder gå på lång tygel å huvudet lågt, å bakkärrran nånstans bakefter...
Å isf går inte min häst i westernform!!
Men ja antar att du inte menar så... :crazy: :D

Jag menar knappast med bakbenen släpande efter sig.. Jag e väl en av dem som här på forumet förespråkar att man skall rida hästen i form innan man släpper efter på tygeln. En häst bär sig inte själv, men målet är ju ändå att westernhästen skall ha lägre huvud/hals än en dressyrhäst alt. töltande islänning. (Iallafall de islänningar jag sett)

Det var ju precis det som var grejen, jag vet inte vad den kan för det framgår inte av annonsen. Däremot efterfrågade jag en specificering av vad den kunde.
Jag tycker absolut att man skall få anonsera vilken ras som helst som westernhäst och till det priset man själv vill. Däremot vill jag som ev spekulant veta hur mycket den kan om det nu är en westernhäst. Ofta utannonseras hästar som westernhäst för att de rids med westernsadel. För att frångå sådana funderingar så tycker jag att man kan skriva ex: Tränad i WH eller liknande.

Förstår inte varifrån du fick att jag skulle ha något emot andra raser?

Tack för ett seriöst svar.
De islänningar jag har sett tölta (tex de som står i samma stall) de har en ganska hög huvudform. I western vill man ju ha en låg samlad form och så vitt jag kan se skiljer sig de bägge formerna ordentligt. (om vi nu bara talar om vart hästen har sitt huvud)
Om jag då travar min westernridna islandshäst i låg form vad händer då om jag ber om tölt? Som du beskriver det så slits hästen ut snabbt om man låter den tölta i låg form, det vill man inte så då tränar man hästen att tölta i högre form. Hänger då samling och bärighet med i en sådan växling? Eller rider man olika pass så att säga?! Rider man western ena dagen och töltar odyligt andra dagen?
Underlig fråga kanske men jag blev lite nyfiken bara med tanke på westernriden gångartshäst.

Jisses.....

Utav alla trådar och inlägg som har passerat förbi här de senaste åren är nog f*n denna det sämsta jag har läst.

Lustigt att western ska vara den enda gren där man försöker jämföra alla nivåer hela tiden och där alla hästar passar. Varför är ingen sur på att Kyra Kyrklund inte var med på ponnytävlingen i Skogshult i helgen??
Passa inte hästen till det den borde så passar den till western är tydligen devisen. Är helt övertygad om att den passar precis lika bra till vanlig dressyr eller hoppning om man bara håller sig på en tillräckligt låg nivå.

Vår vän "Isisryttaren" kommer inom 5 år att
A, Köpt en Quarter/Paint
B, Slutat rida western
C, Stå på samma punkt och tölta som nu

Har själv laggt ner 4 år på att westernrida ett varmblod som är absolut fantastisk och underbar. Gör alltid sitt bästa. Tyvärr räcker inte det ända fram, nu rider jag en Quarter som kostar lika mycket i drift och underhåll men som kommer att ta mig den sista biten om den håller sig frisk. (Även detta är en underbar häst.)

Fortsätt älska din häst, det gör jag.

/Roper

Om en islandshäst rids på rätt sätt in i tölten, sker följande. Hästen skall hela tiden sträva eftre att ha en lång/sträckt överlinje, utifrån samlingen sänker sig korset och bäckenet vinklar sig och bakbenen kommer under hästen.
Hästen kommer till att sitta som lite på aktern kan man säga, bogarna vinklar sig uppåt och bakåt. Här har man hästen fri i bogarna, och ryttaren skall ha en känsla av att sitta i en uppförsbacke när denne rider.

Utifrån betraktaren granskning, skall höft/bäcken var lägre än bogen. Hästen skall se ut som om den går i uppförsbacke, om det är omvändt att hästen ser ut som den går nedför då är hästen på framdelen.

Detta skall inte förväxlas med ett högt huvud, där ryttaren drar upp hästens huvud. När samlingen är som den ska, reser sig hästen i bogen och får här en stolt huvudhållning men med lös nacke.

Säkert kan man få en hygglig kombinationshäst western/gångartsridning, för att bli riktigt bra på något krävs inriktning i specifikt område. Därför ser jag det som svårt att få detta att funger bra tillsammans. Har jag förstått saken rätt, har Reykurboy lagt tölten på hyllan för att lyckas med detta. Och det är nog ett måste i ett sådant fall, annars skulle det säkert inte funka.

Tack för förklaringen :)

Jag tror också att det blir svårt att kombinera om man skall tävla på högre nivå.

Re: Jisses.....

Å ditt inlägg är fan det sämsta jag läst!!!
Om det e mig du menar som "isisryttaren" har ja en sak å säga dig....
Tala för fan inte om vad ja gör om 5år, du har inte en jävla aning om det!!!!
Sånna här inlägg gör mig förbannad!!!!

Det bästa med livet är att inte du heller har en aning om vad du gör om 5 år. :o

Lycka till med din "Isis" och sluta aldrig älska den!!!!

/Roper

En islandshäst har ingen kapacitet för högre klasser.
Thats life!
Börjar likna travhästdiskussionerna... :crazy:

Ehh... Hallå?
Have you heard from your brain på sistone?

Måste man ha A-klassambitioner för att rida western eller?
Haha. Det var väl det löjligaste jag har hört :rofl:

Jag rider western för att det är kul, jag tänker inte köpa en quarter (de är -ursäka ordvalet- fula, ser ut som hästar á la Beligian Blue), jag har inga ambitioner för att rida internationellt och jag tycker att den här diskussionen borde tas bort ganska omgående eftersom era hej-vi-vill-inte-se-islandhästar-på-banan-argument börjar se en aaaaaning desperata ut. :p

Tydligen kommer vissa här (bl a allas vår kära superproffsiga hej-jag-vet-allt-bäst-snorkfröken :cool:sandra:cool: -no offens, lady-) aldrig ändra sin uppfattning om att endast en totalt renrasig quarter kan göra sig väl på en tävlingsbana. (i vissa enstaka fall duger KANSKE en paint också, om inget bättre finns i närheten, jag menar -HALLÅ- de är ju inte ens ÄKTA quartrar.. :smirk:)

Och givetvis ska vi alla vara övertygade om att de riktiga cowboysen från början BARA red quarterhästar, framavlade för att passa just.. cowboysarna. (hur detta nu går ihop begriper jag inte, men om det är det ni vill att vi ska tro, så ska vi ju givetvis göra det. ;) )

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 451
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama