islänning som westernhäst?

Re: Jisses.....

Känns som att denna diskussionen har tappat tråden lite... Vad det gällde från början var om man ville betala 75.000:- för en westernhäst, utan egentliga meriter, av rasen islänning när man för samma pengar kan köpa en halvbra quarter/paint eller en korsning som kanske har tävlat med placeringar i någon westerngren eller hur???

Handlar absolut inte om att alla måste vilja tävla eller att alla måste köpa en quarter!!!! Att gnälla på dem som helt enkelt konstaterar att en islänning inte kommer att vinna några VM i reining och kalla dessa för ras-rasister är bara löjligt!

Sandra tävlade jättemycket med sin New Forestponny som hon hade förut och vann över alla qh och paintar så jag tror nog att hon mycket väl vet att en häst av annan ras kan hävda sig bra. Jag har också tävlat/ridit massor av olika hästar och alla är bra på sitt sätt...

Tycker denna diskussion har spårat ur totalt och reykurboy mfl är så upptagna med att försvara sig på sandlåde-nivå att de inte läser igenom inläggen de svarar på.

Malin

Tack Malin!! Ja du med fler vet att jag inte bojkottar hästar av andra raser. I samma stall som mig står hästar av alla de raser, vi är många som rider western men bara två som har quarter. Jag tycker att vi har jättekul!

Little chance:
Diskusionen handlade faktiskt inte om andra raser i western utan om en islandshäst för 75000:-. Själv har snorkiga jag ridit och tävlat New Forest, travare och arab. New Foresten var bland det bästa jag sett i western, däremot är han numera död pga ålder så jag har en quarter istället.
Jag vore tacksam om du kunde peka på de inlägg som visar på "jag vet allt" attityden?! Det jag gjort det sista var att diskutera med Boj eftersom jag _inte_ visste hur man gör... :confused:
Ja ja, man kan inte vara omtyckt av alla, men jag skulle uppskatta lite saklighet.

Jag kan inte släppa det där med att jag skulle antytt att enbart quarter passar.. hehe.. ja ja.. man ser det man vill se. Än en gång vill jag ha sagt att det oftare känns som man får försvara att man har valt quarter. Nej, jag tycker inte att andra raser är lägre stående, trots att jag har valt quarter. Nej, jag anser inte att quarter är den enda rasen som borde få vistas på tävlingsbanorna. Nej, jag har inte valt quarter för statusens skull.. osv osv.. Jösses.. :p

Dessutom undrar jag vem som försökt få dig att tro det där med quarter och cowboys? Ett antal generationer quarterhästar har avlats fram sedan dess med påföljd att rasen numera passar de krav som vi har på dem inom westernridningen. De som använder quartern som ranchhäst idag skulle nog inte köpa sig en quarter av tävlingstyp, deras hästar ser nog rätt annorlunda ut... Även om jag förmodar att rasen de väljer fortfarande är Quarter.

Det är ju ändå Amerikas häst.

Jag har inte kallat nån för ras-rasist!!
Å ja vet mycket väl att för reining å pleasure (ko-klasser) passar quartern bäst..
Men i tex trail så har rasen ingen betydelse tycker jag...
Vilka inlägg är jag på sandlådenivå tycker du??
Men inlägg som "roper" skrivit å talat om va ja ska göra om 5år gör mig förbannad!!!
Å jag har inget emot quartrar heller, vi har flera stycken i stallet där ja står å det är helmysiga hästar!!!!!
Men som sagt ja vill gärna veta var ja har ballat ur???

Ville bara åter gå till ursprunget.
Jag hade personligen inte köpt en islänning för 75 000:- även om den var western riden.
Varför? Jag är för stor(för fet) för att rida islänningar.
:smirk:
Själv har jag en quarter och älskar rasen! :love: Fast mest älskar jag nog min quarter för han är den han är, jag har haft honom sedan dagen han blev till.
Jag tycker det är kul att se olika raser på tävlingar.
//Christel
Men visst är det tur att det finns olika raser för olika människor!

Jag har tänkt att träna western med min islänning
:)
Har tränat lite med mitt varmblod och det har funkat bra
:bump:

Vill du missuppfatta mig eller?
Jag sa att en islandshäst inte hade någon större kapacitet för större klasser inom western! :mad:

Att islandshästen duger utmärkt för westernridning på amatörnivå har jag inte sagt emot.

Dessutom är jag ingen quarterfantast har ingen quarter utan en arab som gått SM. Så kom inte med en massa förutfattade meningar! :mad:

När det kommer upp en islandshäst i traileliten då tror jag på det inte förr. :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 451
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama