islänning som westernhäst?

Nej.. ja läste det i förra!
Å alla får ha olika uppfattningar, men ja tror inte de som läst mina inlägg förstår vad ja menar!!
Å det är lite tröttsamt å säga samma saker flera gånger..

Jag kan ju bara svara för mig själv och det är att det inte ger mig något att starta på en d-tävling. Det skulle i så fall vara om jag ville testa ex westernriding på min reininghäst för skojs skull.
Vilka tävlingar man åker på har nog att göra med vilken utbildningsgrad man är i och vilka ambitioner man har. Här nere i Göteborg på våra D-tävlingar så syns faktiskt flera quarter.

Håller med om att d-tävlingar enbart borde vara öppna för blåbär, men som sagt om jag vill testa något nytt så är ju en d-tävling bra för att de ligger nära och är billigt att starta.
Samtidigt kan jag förstå de med duktiga hästar som tävlar på hög nivå och ändå ställer upp på en d-tävling. Har du fått en showsmart häst så är det toppen att kunna träna i tävlingsmiljö och inte behöva lägga flera tusen på en misslyckad tävling. Däremot tycker jag att den rosetten som de får inte kan betyda ett skvatt (när man helgen innan tex blev placerad mot de bästa i Sverige)och därmed borde de vara med utom tävlan.
Denna diskussionen har ju pågått ett tag så vi får väl se om det blir någon ändring? Frågan är bara vad som är det bästa?

Att det sällan kommer Quarter till WRAS tävlingar beror väl mest på att på Rasshowerna ger poäng och poäng ger ett högre värde på hästen.
Dom flesta av oss måste faktiskt välja vilka tävlingar man skall åka på, och kan inte åka på alla. :smirk:

Påståenden som "de är för duktiga" gör mig skitsur, du känner väl inte mig och mina kompisar :mad:
Varför skulle vi vara så ynkliga människor att vi ger oss rätten att se ner på någon annan för att de inte har "rätt" ras på häst :devil:

Är det kanske så att vi ser ner på alla med låg lön också eller varför inte alla svarta, eller vad tror du?

Givetvis har uppdelningen inget med att se ner på någon eller ej, det är bara ett val av många. Man väljer om man vill tävla shower eller WRAS.

Monke :)

Vad är det som gör att en häst blir "Westernhäst" :confused:

Ingen som funderat på det. :smirk:

ALLA hästar oavsett om det är en travare, nordis, fjording , islänning........ som är inridna kan man starta i en westerntävling. :idea:
Det är inget komplicerat att rida western på lägre nivåer :smirk:
Blir dom westernhästar då??? :angel:

Eller blir en häst westernhäst för att den är trevlig och säker att rida ut på:confused:

Frågan var varför man annonserar ut en islänning som westernhäst.

monke :)

Man har kunnat ta mer betalt för Quartern för att den har varit svår att få tag på. :idea:
Tillgång och efterfrågan, inget nytt under solen. :cool:

Finns en vara i ett fåtal ex blir den dyrare än om den finns i överflöd.
Det vi ser nu är att priserna sjunker på grund av att det finns ett större urval :smirk:

Jag tycker inte att du skall slänga dig i väggen för att jag har en quarter, jag tycker att du skall göra det för att du pratar strunt :angel:

Vad får ni allt ifrån. Jag tycker nog att det bara är ett evigt klankande på oss som har Quarter från er som inte har det. Det är som om att vi skulle skriva in här och klaga på er för att ni har "fel" ras.
Det finns ju inte, förstår ni inte det :crazy:

Jag har ridit hoppning i hela mitt liv, fram till förra året.
2002 förälskade jag mig i en underbar femåring, The Rose hette hon. :love:
Fem år.
150 000 kronor. :o

Det är 150 000 kronor för en talang, eller ett löfte, som kan bli grand prixhäst, men lika gärna snubbla i hagen och aldrig kunna hoppa mer än en meter.

75 000, för en häst som (antagligen) är utbildad, välriden, erfaren, lydig, trygg och mysig är ett piss i havet om man jämför.
Jag red hästar värderade till mellan hundra tusen och 10 miljoner kronor nästan varje dag förr, bara för att de kunde hoppa bra eller hade rätt stam.

Så.
Vad tjaffsar ni om EGENTLIGEN?
:confused:Är det inte bara att inse att man säljer hästen för vad den är värd, och inte för vad rasen heter? :confused:

Jag tycker att ni är konservativa och riktigt dumma nu.
Ska ni inte börja med gaskammare och koncentrationsläger snart också? :cry:

Jag tycker att du missar poängen med frågan. :smirk:

Vad vinner säljaren på att annonsera en Islänning som westernhäst?
Och hittar man verkligen köparen som vill betala 75.000 för hästen under rubriken westernhästar :confused:
Frågan är ju inte om hästen är värd pengarna eller ej:crazy:

När det gäller din inköpsrunda:
Då antar jag att du red på hästar av alla raser när du letade också :smirk:

När du nu letade, vilken rubrik tittade du under, för att få fram prospekten?

Låt säga då att jag har en Nordsvensk som är jätteduktig på att hoppa, jag tränar för en bra tränare och har lagt ner mycket tid och energi på att få oss dit vi är. :idea:

Innebär det då att jag bör annonsera den som hopphäst :idea:
Jag begär också låt säga 150.000 för den.
Hade det varit något för dig, hade du åkt och tittat och provridit den?

Det är ju trots allt en hopphäst med framtiden för sig :d

Dum, ja jag vet inte om det verkligen är vi :angel:

För att den kanske är mest lämpad för western!!!
Ska det va så svårt å förstå.... :angel:
Föresten skulle ja vilja haft en quarter hade ja köpt en...

Med all respekt för alla hästraser, så finns det bara en ras avlad med ursprunglig inriktning för de olika westerngrenarna.

En islandshäst är säkert outstanding inom sitt område men kan ALDRIG bli den mest lämpade rasen för western(i tävlingssammanhang)

Skulle jag vilja tävla inom western skulle jag köpa en Quarter!!!

/Håkan

I så fall är det precis som man sagt tidigare, duger inte hästen till något annat så annonsera den som westernhäst vet jag :crazy:
Bra priser på dom vet du :idea: :mad:

Det måste å andra sidan vara en eländig häst som inte duger till det den är avlad för :crazy:
Och vad är det som gör att den är en bra westernhäst :confused: :smirk:

Spinner den bra, stoppar den bra, är den bra i trail, gör bra byten, ett western riding projekt, ett super pleasure ämmne eller den kanske är jättebra i alla grenar :confused:

Du är ju nöjd med din häst, varför skulle du köpa en annan? Jag vill inte att du skall köpa en quarter, har jag sagt det? :smirk:

Tycker ja oxå!!!!
Tror att "monke" tappat tråden i den här tråden... ;)

Jag letade inte, utan snubblade över henne.
Beträffande de andra hästarna så var det såna vi hade hemma på ryttargården.

Jag har ingen erfarenhet av annonshästar, men ditt exempel är urtöntigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 451
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama