Isläning, hur mycket?

wcsa

Trådstartare
Hej!

Hur mycket tycker ni att en islänning borde få äta? Hur mycket äter era islänningar? :) Jag vet att de varierar mycket från häst till häst men på ett ungefär :) Min är en unghäst under utbildning, normal riding

Sv: Isläning, hur mycket?

5-6 kg hö och upp till 1 kg lucern eller kraftfoder för en medelstor islandshäst i lätt träning.

Min häst får (ska få efter flytt) 8.5 kg hösilage, 55% TS och kvot på 6.3 och 0.5 kg lusern och lite betfor :laugh: han bör hålla sig fin på det. 16 år och rids 5-6 dagar i veckan, rids svettig 3-4 dagar i veckan, medelhårt alltså

Okej tack så jätte mycket :)

min äter ca 0,2kg musli (havrefri) och 0,5 kg blötlagd betfor och ca 4-5 kg hösilage. hästen rids medelhårt asså 5-6 dagar vecka ca 3 -4 dagar svettig. räcker de? 4 år är han.:)

mvh sandra

Spontant tycker jag att 4-5 kg hösilage är alldeles för lite. Rekommendationen gällande grovfoder är att en häst ska ha minst 1 kg TS per 100 kg kroppsvikt.
Mer om den exempelvis arbetas hårt eller går på lösdrift.

Fn äter våra hästar 6 kg hösilage med TS av 76 %, till de får dom också 1 kg lucern hack var. Sen börjar det skilja sig.

Den ena hästen är 25 år välväxt islandshäst på 415 kg, han äter 1,2 kg hestekraft per dag. Han får också 0,3 kg soja per dag, samt linfröolja.

Den andra är en 7 åring, han är lite fet och får därför endast 0,2 kg hestekraft och 0,3 kg soja. per dag och även han linfröolja.

Senare om det fryser på i tempen kommer hösilaget ökas med 1-2 kg per dygn.

min äter ca 0,2kg musli (havrefri) och 0,5 kg blötlagd betfor och ca 4-5 kg hösilage. hästen rids medelhårt asså 5-6 dagar vecka ca 3 -4 dagar svettig. räcker de? 4 år är han.:)

mvh sandra

Min häst svettas efter en skrittur (och är delvis klippt) , i rask takt så det är relativt.

Finns det något annat att äta i hagen? Om inte så behöver din häst mer grovfoder för att må bra. Om det är nog i övrigt vet jag inte, det beror på vad höet innehåller men troligen är det för lite, din häst är ung och växer fortfarande, + han/hon behöver mat att bygga upp sig med.

Min 21åring får 10-14 kg hösilage 45%TS, 0.2 kg betfor, 0,4 kg Krafft muskel + halm? och är i önskvärt hull. Dvs inte tjock. Han går bara i hagen.

"Min" häst (16-årig valack, hobbyrids ca 1-2 tim/dag) äter 8 kg hösilage (65% TS) vilket kommer att ökas när det blir kallare och gräset i vinterhagen tar slut samt 0,5 kg Hippo Bas Müsli + 80g Vitafor Solid. Han får även lite linfröolja, morötter samt extra salt om han ridits svettig vilket han oftast blir.
Några nävar halm blir det också för att "borsta tänderna" efter hösilaget.

Det beror helt på vad du har för värden på sitt grovfoder. Är det bra värden kanske det räcker med 5kg, men är det dåliga värden kanske du måste ge det dubbla och ändå behöva ge extra kraftfoder.

Min häst får ca 5kg hösilage om dagen, och hästarna har fortfarande (tro det eller ej) mycket gräs kvar i hagen. Kanske inte är speciellt mycket näring kvar, men det finns! så dem tuggar i stort sätt hela dagarna.
Just nu har vi inte hunnit göra någon höanalys (eller rättare sagt glömt bort) och fodrar efter "ögon mått". Börjar hästarna bli lite feta och "svälla" så får dem lite mindre, är dem smala så får dem mer.

Hur gammal är hästen? Hästarna som är 0-3år brukar vi ha på fri tillgång.

mvh sandra

Din häst växer fortfarande också. Det påverkar också foderstaten.

Det går att räkna ut med jättebra program på nätet vad en individuell häst ska äta. Där väljer man parametrar som hästens normalvikt, arbete och om den är lättfödd eller svårfödd.

Min islandshäst äter 6 kg hö, 2 hg Hestekrafft och 2 hg soja varje dag, just nu. snart byter vi hö och då blir det 1 hg HK och 1 hg soja istället, mer protein i det höet. :)

Jag har 2 islänningar, den andra köpte vi igår. Mina går på lösdrift.

Stoet 10 år, grov kroppsbyggnad och vikt kanske 400 kg, lite övervikt men inte så farligt.
Hon får 8-9 kg ensilage (ts 64,6% 5,2 mj/kg foder 20,5 smbpr/kg foder)
400 gr soja
50 gr mineraler.

Valack 11 år. Vet inte vikt men kanske runt 400 kg han med. Han är dock mindre än stoet och överviktig så han behöver gå ner i vikt.
Hans foderstat blir nog ca 6-7 kg ensilage
350 gr soja
50 gr mineraler

Dom kommer även att börja få tillgång till halm, det kommer jag inte att väga utan det blir nog fri tillgång på det.

Stallägaren tycker dock att stoet skulle klara sig på ca 4 kg ensilage om dagen vilket jag absolut inte går med på. Det är också jag som köper in fodret så jag ger dom mera. Hon var hästvakt för ett par dagar sen när vi var borta över dagen och jag hade satt foder färdigt i kassar bara att ge och hon gav bara hälften :/ I en ikeakasse var det ca 3 kg ensilage och hon tyckte det räckte till 2,5 måltid...

håller med dig! minst 6 kilo om det är ett bra ensilage.

Vi ge nu tre av islänningarna 6 kg silage om dagen, sen min som är lite större och tränas mer får något kilo extra. Kommer utöka mängden när kylan slår till.
Nu har vi 6+ om nätterna och nästan uppåt 10+ på dagarna.

Utöver det ger jag min islänning på 145 cm och som väger 341 kilo:
7 kg silage
0,4 kg müsli
mineraler
som jag sedan blandar ut med hackat fjolårshö för att han inte ska vräka sig i allt snabbt.
Kommer även lägga till lucern snart och även ge gammelhästen extra lucern för att få upp proteinet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 959
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
550
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 185
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka