islandssto med någon form av lätt eksem

CallMeAce

Trådstartare
Kan det utveckla sig till svår eksem? Hästen i fråga har vid några tillfällen kliat sig lätt och detta har hjälpt med behandling av kortison-smörja.

Ska man akta sig för att köpa en sådan häst när det krävs rätt mycket pengar för den?

Sv: islandssto med någon form av lätt eksem

Exem är exem tycker jag. Jag tycker att minsta lilla exemtendenser är lika illa som redan helt uppblåsta symptom är, eftersom det är en allergi som kan variera väldigt efter säsonger. Vi har alltid behandlat importer och andra i riskzonen med högsta beredskap, täcken, smörjningar och tvättar regelbundet förutom på vintern.

Om du skall akta dig för att köpa eller inte är det nog bara du som kan svara på, eftersom det beror helt på hur mycket pengar, tid och beredskap du vill lägga på din exemhäst.

Jag är helt ny på det här med islandshästar och vet egentligen inte var eksem kan innebära. Detta var så lite men veterinären avrådde mig från köp när hon fick höra priset de ska ha för hästen, kan dock ha berott på andra saker som stod i journalen som vet. inte fick berätta om det vet jag inte. Dock är det en riktigt fin häst som passar mig som handen i handsken så nu antar jag att jag måste ta mig en riktig funderare över om hästens ridegenskaper och lynne överväger det lätta lätta eksem den haft.

har nog inte haft något symptom på ett år.

Tänk också på att exemhästar kan reagera på miljöombyten vilka kan få exemet att blossa upp även om det tidigare har varit under kontroll. Om du har tänkt köpa en häst i ett annat stall och sen flytta hem den så kan det påverka exemet, samma sak om du någon gång i framtiden tänkt byta stall. Kan vara värt att tänka på, men säger i övrigt som REIN, det är bara du som kan avgöra om hästen är värd pengarna och det extra arbetet

Köp en frisk häst istället. Eksem kan bli jättehemskt både för häst och ägare. Det är svårt at veta hur/om det utvecklas och det kräver mycket tid och ångest. Sök lite på forumet så kan du hitta mycket erfarenhet av eksem.

Tydligen har hästen även kliat sig så tidigt som i februari också. Är det verkligen sommareksem det handlar om då? Har även tappat päls.

Om hästen kliat sig redan nu så tror jag att den antingen har pälsätare (väldigt vanligt på vårvintern) eller att den är irriterad av att pälsen börjar fällas. Värdet på en eksemhäst kan ALDRIG bli superhögt, jag råder att aldrig betala överpriser på en sån häst. Bör inte användas i aveln även om de skulle vara importer - det är min åsikt.
Har själv en häst med "lättare" eksem. Hon klarar sig bra med täcke, men om man inte sätter på täcket så kanske det exploderar... Har idag ingen symtom med täcke.

Jag hade dragit mig för att köpa den. Jag har en häst med eksem. Hon hade lindrig eksem som knappt märktes av. Och det har varierat väldigt från år till år hur mycket det är. Första sommaren märkte hon knappt av det alls så länge hon hade täcke.

Andra sommaren var ett helvete. (då hade vi precis bytt stall så det kan också ha spelat in) Både hon och jag mådde dåligt. Jag kände mig hemsk för att jag inte kom på något sätt att 'fixa' det, och hon för att det kliade. Jag smorde henne varje dag, hon var alltid heltäckad men hon kunde verkligen bli helt knäpp för att det kliade och kliade. Det var så att jag faktiskt funderade på om jag skulle ta bort henne- för hennes egen skull.

Förra sommaren åkte vi till veterinären direkt när hon fick första 'anfallet' och hon går nu på cortison-sprutor under säsongen. Då mådde hon bättre. Var inte så mycket kliande alls. Vilket var en otrolig lättnad. Men att hålla på att gå på cortison är ju inte så himla kul heller. Det ökar ju dessutom risken för fång så då oroar man sig för det. :crazy: Jag har redan ångest för att det börjar bli vår.

Och dessutom kan det bli hur dyrt som helst. Min häst kan strimla en 4 täcken per säsong så illa att de inte går att laga. Det är olika smörjgrejer, veterinärbesök, medicin...

Jag kommer aldrig att köpa en eksemhäst igen.

Senast ändrad:

Lätt eksem = Eksem.
Daglig behandling och noggrann sådan så kan det hållas till lindrig.Ett riktigt eksem täcke och ex Horsol,Prob så borde den klara sig bra.Kortison ska man vara försiktig med.Inte för länge mao.Hade inte köpt eksem häst för dyra pengar.Och ingen avel på eksem sto.

Varför inte avel på eksem sto ?
Kan tänka mig att det är knepigt med täcken etc
Mitt Eksem sto har haft 11 föl och ingen har fått eksem .

Hej från Hambo

Kan tänka mig att det är knepigt med täcken etc
Mitt Eksem sto har haft 11 föl och ingen har fått eksem .

Hej från Hambo

Nej inte just nu kanske, sedan vet du inte vad dessa avkommor lämnar efter sig. Eksem har en hög disposition, och är även ärftligt i en del fall har det genom studier visat sig. Sedan lägger vi till att eksem finns med på avels defektlistan, eksem kan blossa upp långt senare varför man bör låta bli att avla på eksemindivider såväl hingst som sto.

Det KAN vara pälsätare om hon kliat sig under vintern och tappat päls.

Men är det exem så är det.
Och huruvida det är lättare ller svårt...finns det där är det mer en fråga om hur det sköts om och hur klimatet är runt hästen.
Vissa hästar klarar sig ypperligt med täcke och smörjning nån gång i veckan.
Medans andra måste ha veterinärvård hela säsongen.
Och säsongen sträcker sig från ca 1 april till ca 15 oktober.

Jag skulle inte köpa en eksemhäst. Har haft en så jag vet hur jobbigt det är. Han fick eksem tredje sommaren han var i Sverige.

Det var till att tvätta hästen smörja in, på med täcken som skulle tvättas och lagas. Ändå hade han lindrigt eksem i jämförelse med andra.

Vet du bara vad du ger dej in på och tycker om hästen så är det ok. Men var beredd på jobb.

Hej från Hambo

Ett skäl kan ju vara att eksem står med på listan över sjukdomar som man inte ska avla på, på Jordbruksverket.
Ett annat skäl kan ju vara att det finns gott om friska individer och det är lämpligare att använda dem till avel.

Jag ser i en del saluannonser att islandshästuppfödare annonserar ut avelsston med eksem till försäljning. Riktigt oseriöst med tanke på Jordbruksverkets bedömning!

Till TS: Hade inte betalt dyra pengar för en häst med känt eksem! Man vet aldrig hur det utvecklar sig!
Köpte själv ett import-sto som utvecklat lätt eksem efter flytt. Jag är jätteledsen men det är ju "bara" att stå mitt kast och behandla.

Kan du få ner priset och låta henne gå nära havet kan hon klara sig bra. Svårt förutspå. Som de andra säger är det säkert pälsätare som gått fram.

Som du skriver det - har vid några tillfällen kliat sig lätt - så vet jag inte om jag skulle tro att det utvecklar sig till svårt eksem... Det finns ju måånga anledningar till att en häst kliar sig, svidknotteksem är ju bara en och då brukar det inte handla om att de vid enstaka tillfällen kliar sig.

Nåväl, om det nu ÄR svidknotteksem som är boven så säger jag som de andra; Nej, inte. Det kostar både tid och pengar att ha en eksemhäst, man måste sköta dem nooga och jag kan lova att det känns i hjärtat när man ser hur plågad hästen är av klåda och man inte kan göra mer... Det är inte värt det, hur fin hästen än är.

Men vem är jag att säga nej, förresten? Vi har en eksempålle och skulle absolut inte ha en till. Men när vi ändå tittade på en pålle ca 25 - 30 mil hemifrån var vi in på ett ställe till, på vägen. Och där stod dotterns Drömhäst. Att han hade lätt eksem, fastnade liksom inte, inte förrän vi var på väg hem och redan hade "köpt" honom.

Jo, han står i stallet nu och - peppar, peppar, hos oss har han inte kliat sig! Han fick täcke i början, men slapp det ganska snart och han kliade sig inte på hela förra sommaren :love: Nu har vi myycket mindre knott än där han kom ifrån och han trivdes inte som verksamhetshäst (det var därför han såldes), det kanske påverkar, vad vet jag. Vi är bara glada att det går så bra, men vi räknade med att få två eksempållar att sköta och oroa oss för och det var ju inget vi önskade oss direkt... Fast hade han varit "dyr" hade vi avstått och vi hade aldrig köpt ett sto med eksem om vi var intresserade av att ta föl.

Jag visste faktiskt inte att det finns med på nån lista .

Det enda jag kan se är ju att hennes avkommor inte fått eksem.
Jag har inte och kommer inte att avla på henne, men det är av andra anledningar !

Hej från Hambo

Jag visste faktiskt inte att det finns med på nån lista .

Det enda jag kan se är ju att hennes avkommor inte fått eksem.
Jag har inte och kommer inte att avla på henne, men det är av andra anledningar !

Hej från Hambo

Att den finns med på avelsdefektlistan hänger samman med den höga dispositionen, det innebär alltså att avkomman inte nedärver eksem av sin mor men kan likafullt lämna det vidare till sina avkommor. I en del fall har eksemet visat sig vara helt nedärvt, dvs även avkomman har drabbats av eksem även på längre sikt.

Hästen har inte kliat sig mycket men ändå tillräckligt för att behöva kortison-smörja ett flertal gånger. Veterinären kallade det eksem pga bitande insekter när jag pratade med henne. Även om det inte blivit allvarligt. 70000 ska de ha för hästen.

Då skulle jag säga att du kan få en frisk häst utan eksem med mycket goda kvaliteter för samma summa, är du nödgad att ha ett sto då?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 685
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 249
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 127
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka