Islandssto med exem

shady

Trådstartare
Har en släkting som har ett islandssto med lite exem. Inte mkt. Hon sa till mig idag att hon ev skulle låta betäka henne nästa år.

Jag har för mig att jag hört någonstans att man inte får avla på ston som har exem. Hur är det? Får man det eller inte? Eller är det så att man BÖR inte göra det?

Är det nedärvande? Släktingen påstår att det inte är det, men själv vill jag nog ha det till att det kan nedärvas.

Sv: Islandssto med exem

Det är synnerligen ärftligt. Eksem står liksom spatt på defektlistan och innebär således att man inte ska avla på det, men väldigt, VÄLDIGT många struntar i rasens välbefinnande och avlar ändå på detta.

Förutom som nämnts att eksemet finns med på defektlistan, är det av djurskyddshänseende heller ej lämpligt att avla på ett eksemsto. Att behöva täcka och smörja ett eksemsto, och dessutom i vissa/många fall vara TVUNGEN att stalla in eksemstoet, ger inget föl i världen en bra start på livet. Det är en av anledningarna till att eksemet finns med på defektlistan. En annan är den ev arvbarheten. Allt tyder på att det är en nedärvd defekt, och därför skall såna individer ej avlas på.
Är man så korkad att man avlar på ett eksemsto, har man antagligen heller inga som helst vare sig kunskaper eller intresse av att ta reda på den tilltänkta hingstens förutsättningar/möjligheter för att ge bra och friska avkommor... :mad:

Jag har ett travarsto med eksem..hon har fått 5 avkommor och ingen har nedärvt eksemet...det beror nog på VAD för eksem dom har...min har troligtvis mot det nya späda gräset och får bara i mankam o svans..vilket går utmärkt med endast smörjning att lindra...hon har aldrig haft täcke...och ger sig nu i augusti att klia sig...

Korkad eller inte.....men förutsättningarna för hingstens avkommor är det inget fel på...nu är det en som har tre segrar på de sista 5 starterna och kommer att starta på V75 nästa helg....

Senast ändrad:

Jag tycker det är mindre korkat att avla på högpresterande travare med eksem än på islänningar. martha - du har typ 10-50% risk för eksem på avkomman beroende på hingst och miljö.

Men jag antar att om en travare har eksem så antingen är den inte tillräcklig för banan eller ohållbar (och ändå liksom slaktbar) eller så blir den snabb och lovande och då grejas den ändå med som en kung hela tiden och om manen är kvar spelar ingen roll. (hårddraget)

En islänning vill man ju däremot ha som ROBUST fritidsras som enligt avelsmålet ska kunna gå ute "vilt" året om. Den får ett helvete med eksemet :mad: Och här är vi inte heller vana vid att slakta ut det som inte håller måttet utan många eksemhästar säljs lite billigare och många av dessa vansköts gravt :cry:

Hmmm, blir det ett stort problem som för er med eran ras så vore det ju kanske ändå ide att slakta ut....hemskt men sant...så kanske problemet dör ut tillslut....

Visserligen önskade jag att hon inte hade eksem(köpte henne okt förra året, och visste att hon hade eksem) just för att det är mera jobb på henne och att släppa henne på "vanligt" bete är otänkbart....

Han jag köpte henne av har fött upp henne, varken mor eller far har det...ingen avkomma heller...själv fick hon det vid ett års ålder..

Jag håller på att försöka luska ut både homeopatiskt o på annat sätt vad som gjort att hon åkt på detta...en teori är vaccinationer.....i år ska jag inte vaccinera, då hon varit det ända sen fölskorva...KANSKE är hon allergisk emot detta och reagerar med magen....

Jag har ett islandstosto med både spatt och eksem och möts med skepsis när jag på frågan om jag inte ska betäcka henne svara nej. Visserligen tycker de flesta att det är bra men ändå så märks det att de tycker jag är väl pjoskig, hästen haltar ju inte och manen är kvar så det blir nog ett bra föl ändå.

Varför ska man behöva försvara sitt beslut att inte avla på spatt och eksem :confused:, och när det dessutom är svindyrt att föda upp hästar i stockholmstrakten så det är rena förlustaffären :( .

Tack för era svar. Har åter igen pratat med denna människa och sagt att eksem är med på defekt listan. Den påstår hon inte är sann. Jag hänvisade henne att ringa eller maila Islandshäst förbundet (om det nu finns något sådant) men det borde det ju göra.

Det hade hon absolut ingen lust till för det var ju inte sant. Sedan försvarar hon sig med att hästen faktiskt haft ett föl tidigare som inte har eksem. Hur korkat som helst. Men tyvärr kan jag inte få henne till att fatta. Det känns så tragiskt.

Det är mycket vanligt, betydligt vanligare än att folk aktivt tar avstånd ifrån eksemavel. (Med aktivt menar jag genom att man avlar själv, sedan finns det ju gott om sådana som jag som inte har möjlighet att avla själv just nu men ändå är emot eksemavel.)

Det är säkert så, men vad jag inte fattar, är varför chansa och få ett föl med eksem och denna häst får ett helvete resten av sitt liv. Det är inte värt det anser jag.

Trassla skrev:
"Det är ju inte ärftligt", vet du. :devil:

Det är sådana kommentarer som gör mig vansinnig. Inte på dig utan andra som bara tänker på sig själva och inte på hästarnas bästa. Denna person har alltid deklarerat med att hästar har kännslor, precis som människor

Men efter hennes kommentar i detta, tycker jag inte att hon anser att hästar har kännslor. Ååå vad sur jag blir.

Tyvärr så är det här så utbrett. Det är faktiskt stona som är problemet, för jag tror att det är större koll på hingstarna.

Korven skrev:
Tyvärr så är det här så utbrett. Det är faktiskt stona som är problemet, för jag tror att det är större koll på hingstarna.

Nej tvärtom.

Det är INGEN koll p[ hingstarna och de f[r betydligt fler avkommor / dessutom drabbas oskyldiga avlare som inte vill avla p[ eksem.

vart tog mina bokst'ver med prickar v'gen :confused:

Och så betäcker hon med en hingst som kan ha allergigener i sig, varav människan får ett eksemföl. Elakt nog - så hoppas jag det!!

Det är det INTE! Dessutom har stoägarna chansen att VETA vad de ger sig in på, till skillnad från om de betäcker med en hingst med väldolt eksem.

shady skrev:
Har en släkting som har ett islandssto med lite exem. Inte mkt. Hon sa till mig idag att hon ev skulle låta betäka henne nästa år.

Jag har för mig att jag hört någonstans att man inte får avla på ston som har exem. Hur är det? Får man det eller inte? Eller är det så att man BÖR inte göra det?

Är det nedärvande? Släktingen påstår att det inte är det, men själv vill jag nog ha det till att det kan nedärvas.
Personligen tycker jag inte det är så lämpligt att avla på eksemston. MEN jag ser en viss skillnad om stoet är islandsfött eller svenskfött. Importer får i mycket högre grad eksem när de kommer till Sverige än vad svenskfödda får (bland de svenskfödda är vad jag förstår antalet eksemhäster inte fler än inom andra raser). Därför anser jag det trots allt något mer acceptabelt att avla på ett importsto (från Island då) än på ett svensfött sto med eksem. Jag är lite osäker, men har hört att just ston som är (islands)importer är undantagna från defektlistan.... men jag kan ha fel på den punkten...

shady skrev:
Tack för era svar. Har åter igen pratat med denna människa och sagt att eksem är med på defekt listan. Den påstår hon inte är sann. Jag hänvisade henne att ringa eller maila Islandshäst förbundet (om det nu finns något sådant) men det borde det ju göra.
Jepp, det finns det.

Silverkedjan skrev:
Nej tvärtom.

Det är INGEN koll p[ hingstarna och de f[r betydligt fler avkommor / dessutom drabbas oskyldiga avlare som inte vill avla p[ eksem.

vart tog mina bokst'ver med prickar v'gen :confused:
Du vet nog Silverkejdan! Hur är det med importston från Island - gäller samma regel där vad gäller eksem = med på defektlistan?

Eksem står på defektlistan alldeles oavsett om hästen är importerad eller inte. Defektlistan hittar du på www.svehast.se under hingstreglemente.

Samma regler gäller förstås för ston - men där finns ingen kontroll. Sverige har ju officiellt en hingstkontroll även om den inte fungerar.

I praktiken är det ju i båda fallen upp till avlarens egna ansvar att inte avla på ärftliga sjukdomar. I islandshästens fall nästan bara spatt och allergi. Men det diskvalificerar mer än hälften av stammen så det är inte så lätt att få bukt med. Alltså, avelsmaterialet räcker för en utrensning, men eftersom "alla andra" avlar på sjuka hästar tror ju folk att det är tillåtet och så konserverar man problemet istället för att gallra fram en motståndskraftig ras.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 470
Senast: ildiko
·
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
962
Senast: Luff
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 878
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar