Islandssto med exem

Sv: Islandssto med exem

Ja du, det hoppas jag med. Bara för att hon skall se att det faktiskt nedärvs. Elakt, men kanske det ända som funkar för att hon skall förstå.

Ännu värre, betydligt starkare eksemanlag! Eller ja, nu uttryckte jag mig kanske felaktigt, men för att en svenskfödd häst ska få eksem krävs trots allt starkare anlag.

Äsch, jag får inte ihop det på något bra sätt ikväll :o, men förhoppningsvis förstår ni hur och vad jag menar, om inte annat kan Silverkedjan förklara bättre och mer.

Senast ändrad:

Förresten, om hon nu HAR ett svenskfött eksemsto borde hon väl vara medveten om ärftligheten, eller tror hon att det är slump/otur/dålig skötsel och alla andra myter om varför eksem uppstår? :confused:

För det första kan hon inget om avel, och för det andra absolut inget om Islandshästar. Det är hennes dotters häst. Fattar inte varför hon skall ta föl, när hon alltid har tyckt illa om islänningar och aldrig fattat vitsen med dom. Vilket inte jag heller gör, men jag ger mig heller inte in på att avla med en ras som jag inte vet ett dyfft om och som jag aldrig skulle köpa.

Kanske dumt sagt, men så är det. Alla kan inte älska samma raser.

Ett SVENSKFÖTT eksemsto nedärver sitt eksem i ca 50%.

Idiotiskt att ens tänka tanken att betäcka :mad:

jo alltså det trassla nog menar är att minst hälften av individerna i islandsrasen är disponerade. studier visar på siffror runt 60% fast de är små och inte säkra men vartåt det pekar är ingen tvekan.

de som är födda på Island och importeras hit visar förr eller senare sin disposition om de hålls ute dygnet runt där det finns knott.

de svenskfödda kan ha disposition utan symtom. det kräver större "dos" eksemanlag att få eksem om du fått en uppväxt bland allergenerna. precis som att det nu är visat att barn blir mindre allergiska om det finns pälsdjur i hemmet när de är små.

en svenskfödd får ofta också mindre gravt eksem.

MEN en svenskfödd häst som som vuxen har eksem (många unghästar kliar sig i 1-3 årsåldern av andra skäl) har garanterat en mycket stor dos allergiska gener.

En islandsfödd behöver inte ha lika stor dos allergiska gener för att visa eksem. Men givetvis finns det även bland dessa en andel med mycket kraftig disposition, det är bara svårare att sålla ut dem.

Avelshygieniskt skulle det göra enorm skillnad om man alltid gallrade bort eksemhästarna så fort de visat symtom. Och väntade några år efter importen med avel i större skala.

Men vissa hingstägare är trots allt ärliga nog att tala om när hingsten fått eksem (pratar om Kjarnis ägare), har även träffat några stoägare med samma höga moral! :)

Silverkedjan skrev:
I praktiken är det ju i båda fallen upp till avlarens egna ansvar att inte avla på ärftliga sjukdomar. I islandshästens fall nästan bara spatt och allergi. Men det diskvalificerar mer än hälften av stammen så det är inte så lätt att få bukt med. Alltså, avelsmaterialet räcker för en utrensning, men eftersom "alla andra" avlar på sjuka hästar tror ju folk att det är tillåtet och så konserverar man problemet istället för att gallra fram en motståndskraftig ras.
Okej, då är jag med! Tack för upplysningen.

Tack. Tyvärr finns det nog ingen som kan övertala henne i detta fall. Men skall spara alla era svar och visa henne, så får vi se vad hon säger.

Du får avla på exemston, men är stoet svensktfött ska man absolut inte ta föl tycker jag.Det är även svårt att sköta både sto och föl om mamman har exem.Det går med mycket jobb och om man bor på ett bra ställe tex vid kusten.MVH

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 470
Senast: ildiko
·
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
962
Senast: Luff
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 878
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?