Islandssadel el inte?

F

fotis

Är det nån som rider med vanlig dressyrsadel på sin isis?Tex en Wintec cair av nåt slag.Har själv ridit i en Bennis, men min häst ändrar sig så mycket hela tiden att den bara passar ibland.Nu har han bruksnordisens korta dressyrsadel.Hur funkar det med ställbar bomvidd.Nån som tror det kan fungera med min häst eftersom han varierar så mycket.Känns som om jag annars skulle behöva tre el fyra olika sadlar.

Sv: Islandssadel el inte?

Svar ja, vi har en Prestige Hippos Dressage till pållarna.

Ändringsbar bomvidd i all ära, det är bra. Dock är jag väldigt skeptisk till dessa sadlar man mekar själv. :crazy:

Senast ändrad:

Hejsan,

Jag varvar mellan en Astund super (island) och min nya Isabell Werth som är makalöst skön att rida i. Skulle jag bara ha en blev det nog isabellen.Den känns liksom inkörd på en gång.Astundarna blir bäst efter flera år har en ny och en äldre och den äldre är skönast.
Var också riktigt nöjd med en Frank Baines dressyrsadel som blev totalt mosad av en rullande häst :smirk:
Jag tror jag är en sadelsamlare, just nu är jag sugen på en Zaldi Isafold...gärna lite oxblodsfärg :d ( vilket äckligt ord)

// Åsa som gjort vardagsrummet till sadelkammare!

Jag rider min gosse i en Wintec dressyr, med vanlig stoppning. Jag är nöjd med den, och många i samma stall har nu Wintec just för att kunna variera sadelns bredd efter hur hästen förändras. Jag har dock saknat lite mer stöd för knäna, men har nu köpt till allroundsadelns knästöd att sätta under vulstren. Bra att kunna variera sånt också. Men, det är inte den skönaste sadel jag suttit i, om jag ska gå in på bekvämligheten för mig själv, bara normalt ok.

jag rider i en wintec cair skitbra. och jag ska köpa mer stöd för benen annars är den helt okej skön att rida i det bästa är ju att den går att ända bomvidden och den har sån bred anlägglägningsyta och bred kanal. *love*

Låter bra, men ni har inte märkt några nackdelar med att ställa bommen själv??Funkar det fast den bara blir bredare fram el är dom gjorda för att funka i olika bomvidder. :confused:

Har en Prestige Top Dressage och en Loftur där man kan ändra bomvidden, men har inte behövt göra det.

Har nu beställt en Torsion Island, bomlös, som jag hoppas skall kunna fungera på fler hästar o hästar som ändrar sej. Hur det blir får jag veta med tiden.

Jag rider i en Wintec Cair dressyrsadel med utbytbara koppjärn (=ställbar bomvidd). Funkar mycket bra. Jag köpte den när min häst var fem och inte hade så mycket muskler - nu är han åtta och vi har ökat bomvidden två storlekar. Tycker att han får fina muskler över ryggen (fått beröm för detta av massören!!!), och jag sitter bra i sadeln. Rekommenderas!

ja va kul med nån mer med en wintec jag har precis beställt min på posten men har en som jag lånar o rider me.....

du(Roheryn) har me en islandshäst va? min e snart 5 nu så han lär väl ändra sig kul att sadeln funkat bra....hur har ni ändrat sorlekarna då? bredare lr? berätta vilka färger o så ni började me o har ni m.m=)

Liknande trådar

Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 615
Senast: mackan
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 809
Senast: monster1
·
Ekonomi & Juridik Hej alla bukisar! Nu måste jag fråga om råd då jag inte vet vad jag ska göra. Det är så här att jag fick hem mitt halvblodsto förra året...
2
Svar
39
· Visningar
5 921
Senast: pews1972
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat

Omröstningar