"islandsponny"

Sv: "islandsponny"

Båbbe skrev:
Japp och det börjar bli ett litet dilemma för mig. Jag har ridit dressyr/hopp/fälttävlan i 15 år och därefter islandshäst ca 3 år (jag är vuxen, min häst är 132 cm i mkh, jag tror att det betyder C-ponny). Min islandshäst är svensk mästare i 5-gång (ungdomsklass), stilpass osv (jag vet inte ens vilka grenar/år). Men dessutom är han samtidigt den mest orutinerade OCH den mest talangfulla hopphäst jag någonsin suttit på. Tyvärr är det ju bara att inse att hästen är 15 år och aldrig kommer bli bäst i hoppning även om han helt utan utbildning seglar över 1 m... Jag har hoppat många hästar och det är få som har uppvisat denna talang. Men OK han är ju som en unghäst att hoppa trots att han är 15 år.

Så vad gör jag? Ska jag utnyttja hästens kunskap och tävla de grenar han kan eller ska jag utmana honom och tävla de grenar jag känner mig hemma i (hoppning och eventuellt fälttävlan)? Man ska här också tänka på att "hans grenar" gör att vi förmodligen kvalar in till SM, "mina grenar" gör att vi behöver en ungdomsryttare för att ens ha en chans på SM. Men hästen tycker att de senare grenarna är roligare och matten börjar vekna... :D

Min favorit var också 132 och hade en otrolig hoppteknik. Han hoppade första gången med mig på ryggen i vanlig islandssadel med långa stigläder i skogen över ett fast hinder (omkullblåst träd) på ca 80 cm, utan att tveka det minsta och helt perfekt! Jag har aldrig varit så hoppintresserad men han var rolig att rida i allt. Om du själv gärna vill rida och tävla din häst, så fortsätt med det men om du känner att det finns någon junior som tycker mycket om din häst och vill tävla hoppning och du gärna släpper honom, så varför inte? Jag tycker det är synd att det inte finns hopptävlingar för islandshäst och vuxna ryttare, men min häst hade klarat sig bättre med en annan ryttare än jag som inte är så van vid hoppning! :crazy:

De är närbesläktade men är inte samma ras! Dölehäst är för den delen en norsk ras. Dölehäst skall ha en snabb galopp och man hade tom kapplöpningar för rasen. Har inte boken hästraserna framför mig, men jag skall försöka hinna kolla i helgen.

Jo jag vet att det finns individer inom rasen.
Men kan du ge något bra exempel på varför det är värre att dom fryser fast.

Det låter på vissa att de inte kan något om islandshästar överhuvudtaget och framför allt kommer man med väldigt knäppa inlägg. Är det bara för att man inte förstår eller att man inte VILL fatta?
Hästar som hästar, eller? Men jag håller mig hellre till den ursprungliga rasen med 5gångarter!!! :)

/Emma

Syftar du på mig nu eller?
jag kan en del om rasen, har ridit raser privat, har förälder med rasen men tyckte att denna människa som startade denna tråd inte var direkt trevlig av sig å fick därför ett dumt svar utav mig eftersom att hon inte godtogg något svar alls om varför islandshästen kallas för islandshäst istället för ponny.

Jag måste tilllstå att jag har en liten misstanke om att vissa trådskapare vet ganska väl, vilka knappar som skall tryckas på, och kan ha en hel del roligt åt effekten!
83 svar, och hittills 1417 visningar är inte fy skam.
Kanske känner trådskaparen sig sisåhär nu? :rofl:

Har du tex försökt lasta en sådan islänning i en transport om den absolut inte vill? Det går inte! Den bryr sig inte om vad du gör. Möjligen om man är flera och baxar och lyfter in den, förutsatt att den inte är alltför stor och väger alltför mycket. Ju mer press man sätter på en sådan häst ju mer använder den sin kroppstyngd och bara hänger emot. Väger den då 400-500 kg... Dessutom händer det att sådana hästar "kommer till sans" kortare stunder i fullständiga explosioner om man försöker pressa dem, vilket jag också sett. Det är också mindre trevligt! :crazy:

En hästtransportör på en känd firma sade att han bara gått bet en enda gång på att lsta en häst, och det var just en sådan islänning. De fick ge upp och han köra utan hästen. Det gick inte att få in den i lastbilen! Han svor en lång ramsa över starka och envisa islänningar när haqn berättade historien! Citat: "Så många ouppfostrade stora kallblod jag lastat och så går jag bet på en liten sketen, envis islänning stark som fan!" :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Tölva skrev:
Jag måste tilllstå att jag har en liten misstanke om att vissa trådskapare vet ganska väl, vilka knappar som skall tryckas på, och kan ha en hel del roligt åt effekten!

Jag undrar faktiskt samma sak ibland, om folk inte ställer sådana frågor för att det är roligt att retas med islandshästfolk och deras små hästar. Jag begriper inte nöjet, men det är väl grundat i någon slags svensk avundsjuka!

moonlightgarden skrev:
Syftar du på mig nu eller?
jag kan en del om rasen, har ridit raser privat, har förälder med rasen men tyckte att denna människa som startade denna tråd inte var direkt trevlig av sig å fick därför ett dumt svar utav mig eftersom att hon inte godtogg något svar alls om varför islandshästen kallas för islandshäst istället för ponny.
Nej du behöver inte ta åt dig! Jag tyckte bara att överlag så blev det ganska patetiskt eftersom vissa som skrivit i denna tråden inte verkar förstå så mycket om islänningar.
Hur svårt kan det vara liksom. Islandshäst heter det, that´s it liksom. De är inte lika klena i lederna som vissa framavlade smäckra ponnys, det går inte att jämföra överhuvudtaget. Även genom att islandshästen får gå ute så mycket som den gör och alltid har gjort så håller de sig starkare och mycket tåligare.
Shetlandspony finns, fjordhäst vilken som också är mindre i mankhöjden. Jag såg att det var någon som skrivit liknande innan i tråden med, så jag förstår inte vad folk hakar upp sig på...

/Emma

Jag rycker bara på axlarna åt provokationer från ryttare i övriga dicipliner, jag känner mig inte det minsta underlägsen.
De som varit i närheten rent fysiskt och behövt svar på div undringar hur islandshästar känns, har bjudits till mitt stall för ridtur.
De har kommit hem igen med oräkneligt antal olika miner och kommentarer.
Axplock av kommentarer :
- Vilka tjocka ben!
-Vilken skalle! Har du verkligen stl L i flughuva? Jag trodde isisar hade S
-Oj, hästen kan bära sig!
-Vilket stort steg!
-Varför rider du med så långa stigläder?
-Varför klipper du inte den här stora manen? Det är synd om hästen, den ser ju inget!
- Vad mjuk, går ju som en voltigehäst här på volten i galoppen!
- Vad skönt med en häst som bara står stilla här bredvid, när jag var tvungen att kissa!
- Herregud, hur fort går den här tölten egentligen? Det var det värsta! :D Galoppfart ju...

:rofl: :rofl: :rofl: Jag känner igen varenda kommentar! Folk är för roliga när deras fördomar grusas! :D

Inte_Ung skrev:
Därför att den rids av vuxna ryttare på tävling.
På ponny så har du ålders och viktgränser för att få tävla.

Det har du inte på häst.

Så ifall en under 18 tävlar så kallas det ponny då eller? ;) :mad:
Jag rider islandshäst men jag har faktiskt inget emot om folk kallar dem ponny. För om man mäter så ÄR det ju faktiskt en ponny :D ...

Senast ändrad av en moderator:

:rofl:

vilken trevlig berättelse, tur för mamma å hennes kompis att deras islänningar går rakt in. Dom e så snälla deras hästar, dom har så tur så.

Det hade dom ju inte tidigare dock då hade dom en treavnordis på foder som inte gick att få in i transporten föräns han kände att han bråkat tillräckligt då gick han bara rakt in utav sig själv.

Dom e ju bra roliga hästar, min dam (liten c-ponny) gör en å annan sak enbart för att jävlas med mig. Tror hon e lite sur över att jag skaffade medryttare, men idag skärpte hon till sig iaf å lät bli att huga efter borsten.

Jo det är alltid trevligt med att dom är lite tåligare, förstår mig inte heller riktigt på dom där som har dom där spinkiga sakerna, även fast det finns både en å annan trevlig spinkik ponny i denna värld.

Det enda jag inte trivs med på vintern när det gäller islandshäst är att mammas å hennes kompisars hästar envissas med att ha is på ryggen när det snöat. Det är lkite drygt när man ska ut å rida...

Tölva skrev:

Jo men visst! Tänkte för ett tag sedan lägga in en kommentar om att trådskaparen har "tackat för sig" (vilket skedde för ett tag sedan!). Det bästa med tråden (i början) var ju att svaren var avmätta och korrekta och att ingen "hakade på" när trådskaparen ville provocera.

De flesta av oss suckar och småskrattar nog mest :D .

Jag skulle nog tro att han var rätt viktbärande, en annan är ju ingen lättviktare heller. Men det verkade inte störa pållen, det enda som störde mig var att han kändes som en pråm när vi skulle vända. Normalt sett kan man ju ställa och böja hästen vid en vändning, den här böjde inte på halsen en gång utan steppade runt med benen och det kändes som att vända en oceanångare. :eek:
Konstigt egentligen, man undra hur mycket rörelser som hade funnits om pållen bara varit lite mera lösgjord. Eller så hade de förvunnit helt, vad vet jag. :crazy:

Inte_Ung skrev:
Som C-ponny på 132cm så har han ingen chans mot de maxade på 139cm, så hoppningen kan du nog lägga ned.
Den mest talangfulla hopparen bland Islandshästar som jag har kännt väl, hoppade 120cm på bana bland stora hästar och placerade sig.
Visserligen med en lätt ryttare på ryggen, men ändå.
Han var 137cm och hoppad lätt ut ur alla hagar med staket på 150cm eller mindre.

Han var röd, knallröd.

Jag tror faktiskt han skulle ha en chans i ponny-klasserna åtminstone, men självklart vore han chanslös mot Flippan å gänget.

Tyvärr är han inget för en normal ponnyryttare då han är helt orutinerad som hopphäst och kräver en ganska rutinerad ryttare för att hoppa. Men hans hoppteknik är i klass med de bästa hoppare jag har suttit på....

sambaengi skrev:
Min favorit var också 132 och hade en otrolig hoppteknik. Han hoppade första gången med mig på ryggen i vanlig islandssadel med långa stigläder i skogen över ett fast hinder (omkullblåst träd) på ca 80 cm, utan att tveka det minsta och helt perfekt! Jag har aldrig varit så hoppintresserad men han var rolig att rida i allt. Om du själv gärna vill rida och tävla din häst, så fortsätt med det men om du känner att det finns någon junior som tycker mycket om din häst och vill tävla hoppning och du gärna släpper honom, så varför inte? Jag tycker det är synd att det inte finns hopptävlingar för islandshäst och vuxna ryttare, men min häst hade klarat sig bättre med en annan ryttare än jag som inte är så van vid hoppning! :crazy:

Jag tycker det är kul att hoppa själv, ska hästen ha en chans i tävlings-sammanhang har han däremot inte en chans med en vuxen-ryttare på ryggen. Tyvärr verkar han aldrig ha hoppat i hela sitt liv och är definitivt inget för en orutinerad ungdom. Han är svår men rolig att hoppa. Ska jag släppa honom till en junior så är det för att jag har blivit allvarligt sjuk eller gravid och då ska han tävlas i det han kan (tex F1 och PP1).

Du kan ju inte skriva sånt utan att skicka med en bild på jättehästen :mad: ;) !
Jag vill se den...

Ja det hade jag gärna gjort, tyvärr var det före min digitalkameratid nämligen feb 2001. Men jag skall undersöka om det kan tänkas finnnas några bilder på skeppet. :angel:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
277
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Viggo Bergstrand och Gaoth Mhara Lad är ett stort steg närmare final i det som brukar kallas ponnyernas världscup. Detta efter att ha...
Svar
0
· Visningar
118
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka