S
sambaengi
Sv: "islandsponny"
Min favorit var också 132 och hade en otrolig hoppteknik. Han hoppade första gången med mig på ryggen i vanlig islandssadel med långa stigläder i skogen över ett fast hinder (omkullblåst träd) på ca 80 cm, utan att tveka det minsta och helt perfekt! Jag har aldrig varit så hoppintresserad men han var rolig att rida i allt. Om du själv gärna vill rida och tävla din häst, så fortsätt med det men om du känner att det finns någon junior som tycker mycket om din häst och vill tävla hoppning och du gärna släpper honom, så varför inte? Jag tycker det är synd att det inte finns hopptävlingar för islandshäst och vuxna ryttare, men min häst hade klarat sig bättre med en annan ryttare än jag som inte är så van vid hoppning!
Båbbe skrev:Japp och det börjar bli ett litet dilemma för mig. Jag har ridit dressyr/hopp/fälttävlan i 15 år och därefter islandshäst ca 3 år (jag är vuxen, min häst är 132 cm i mkh, jag tror att det betyder C-ponny). Min islandshäst är svensk mästare i 5-gång (ungdomsklass), stilpass osv (jag vet inte ens vilka grenar/år). Men dessutom är han samtidigt den mest orutinerade OCH den mest talangfulla hopphäst jag någonsin suttit på. Tyvärr är det ju bara att inse att hästen är 15 år och aldrig kommer bli bäst i hoppning även om han helt utan utbildning seglar över 1 m... Jag har hoppat många hästar och det är få som har uppvisat denna talang. Men OK han är ju som en unghäst att hoppa trots att han är 15 år.
Så vad gör jag? Ska jag utnyttja hästens kunskap och tävla de grenar han kan eller ska jag utmana honom och tävla de grenar jag känner mig hemma i (hoppning och eventuellt fälttävlan)? Man ska här också tänka på att "hans grenar" gör att vi förmodligen kvalar in till SM, "mina grenar" gör att vi behöver en ungdomsryttare för att ens ha en chans på SM. Men hästen tycker att de senare grenarna är roligare och matten börjar vekna...
Min favorit var också 132 och hade en otrolig hoppteknik. Han hoppade första gången med mig på ryggen i vanlig islandssadel med långa stigläder i skogen över ett fast hinder (omkullblåst träd) på ca 80 cm, utan att tveka det minsta och helt perfekt! Jag har aldrig varit så hoppintresserad men han var rolig att rida i allt. Om du själv gärna vill rida och tävla din häst, så fortsätt med det men om du känner att det finns någon junior som tycker mycket om din häst och vill tävla hoppning och du gärna släpper honom, så varför inte? Jag tycker det är synd att det inte finns hopptävlingar för islandshäst och vuxna ryttare, men min häst hade klarat sig bättre med en annan ryttare än jag som inte är så van vid hoppning!