Sv: "islandsponny"
Bill skrev:
Nåja, att kalla denna lilla ponny för en "rejäl häst" är väl ändå att överdriva , en rejäl ponny kan jag sträcka mej till ! Känsligt ämne detta!
Min granne kör in en hel del både nordsvenskar och ardenner åt sig själv och andra och har kört in ett par islänningar till mig också i 140-höjd. Han påstod att de hade samma dragkapacitet som nordsvenskarna! Jag har rejäla islandshästar som normalviktiga kan väga 450-500 kg. De är kompakta och starka till tusen. Bara för att en häst har längre ben, rygg och hals, blir den ju inte starkare! Dvärgar med korta armar och ben kan vara lika starka som en normallång människa.
Det är bara så irriterande att man måste ha en åsikt om någonting man egentligen inte har ett smack aning om! Jahg hade ett ettårigt sto som var så stark så en riktigt stor och stark karl på närmre 2m inte orkade böja hennes nacke! Han blev släpad efter henne! 1 år gammal! Hur många ettåriga ponnyer hade klarat det?
Mycket är annorlunda på islandshästen. Den har en mindre magsäck än andra raser i förhållande till sin storlek men större blindtarm än andra raser i förhållande till storlek. Den har en annorlunda uppbyggnad på skelettet som gör att densiteten (vikt/volym) på benen är högre. De har annorlunda och rörligare leder och det förvånar mig inte det minsta om de har annorlunda mjukdelsstruktur med en annan fördelning på muskelfibrerna. Istället för att bara använda ögonen så bör man känna efter vilken kraft islandshästen verkligen har. För min del är det inte konstigare att islandshästen har en starkare konstitution än att vildsvinet är mycket starkare än tamgrisen trots att den väger mycket mindre än vad tamgrisen gör. Och det lilla vildsvinet på 150 kg, vilket är ett stort vildsvin, tar lätt 800 kg på nacken, slår lätt av benen på en häst och kan krossa ben med sina käkar!
Storlek och styrka hänger endast ihop om man jämför samma uppbyggnad, men ett större djur kan vara svagare än ett mindre som har en annan uppbyggnad och helt klart är inte islandshästen likadant konstruerad som de flesta mer förädlade hästraserna, det kan Man läsa om i Ricke Mark-Schultz bok bla
Ett annat exempel är att jämföra två likstora och ganska närbesläktade djur som vargen och hyenan. Trots deras lika storlek så har de olika konstitution och hyenan är mycket starkare. Hyenans käkar krossar ben som inte ens lejonen klarar att krossa, trots att dessa är mycket större! Ett annat djur som har enormt starka käkar fullt jämförbara med en stor hunds är den lilla pungdjävulen. Allt detta bara skrivit för att få dig att förstå att man inte skall dömma hunden efter håren och inte hästen efter dess mankhöjd!
Jag har ridit många olika hästraser, från fjording, nordsvensk, halvblod, olika ponnyraser, fullblod, arab till islandshäst och kan bara konstatera att ingen annan hästras jag provat är starkare i förhållande till sin storlek än islandshästen! Den kan verkligen bjuda på ordentliga överraskningar! Däremot finns det säkert fler små kompakta hästar som är enormt starka i förhållande till sin storlek. shetlandsponnyn och exmoorponnyn tex.
Det enda som är känsligt i detta ämne är att det är högst irriterande att det hela tiden skall pikas över islandshästens storlek för att folk har förutfattade meningar pga sin okunskap och kommer med påståenden som saknar faktaunderlag och bara är rent tyckande! Vi som vet hur mycket häst en islandshäst kan vara (det är ju olika från individ till individ) blir lite putta när folk nekar till de egenskaper vi vet att hästen har, utan att ens veta mer än att en islandshäst är ganska liten och töltar. Många har aldrig suttit på en islandshäst men skall ändå ha en åsikt om hur rasen är! Andra har testat någon enstaka eller ett par och tror sedan de vet allt om rasen och att alla islandshästar är likadana. Då kan jag säga att det nog inte finns någon annan ras som varierar så mycket i storlek och egenskaper som just islandshästen! Den variationen är lika stor som färgvarianterna på islandshästen. Och dessa variationer är något jag kämpar för att bevara!
Sen som sagt finns islandshästen i storlek från 115-167 men det är en och samma ras och till skillnad från ponnyraserna så finns det inget maxmått!