"islandsponny"

Sv: "islandsponny"

Vi har en Nordlandshäst , han ligger på 140cm i mkh .
Min lilla dotter på 5-år brukar rätta folk då dom säger ponnyn åt honom. Hon säger att det är en häst med ponnymått .
För oss gör det inget att han kallas för ponnyn , men man ska inte glömma att det faktist är en "häst" .
Att dessa raser som heter .......häst kan också vara bra , får man hästen då man är "ung" så kan man ha den länge , man växer inte ur den då den klarar av en vuxens vikt .

Silfra skrev:
Så ifall en under 18 tävlar så kallas det ponny då eller? ;) :mad:
Jag rider islandshäst men jag har faktiskt inget emot om folk kallar dem ponny. För om man mäter så ÄR det ju faktiskt en ponny :D ...

Jag retar mig definitivt på det. Det är som att kalla vuxna dvärgar som barn och behandla dem så. Det är vuxna människor även om de är små!

En islandshäst är en islandshäst oavsett ryttarens ålder inom islandshästtävlingsvärlden. Däremot kan den tävla dressyr och hoppning inom den "vanliga" hästvärlden som ponnt, precis som vilken annan häst som helst som klarar ponnymåtten!

Boj skrev:
Jag skulle nog tro att han var rätt viktbärande, en annan är ju ingen lättviktare heller. Men det verkade inte störa pållen, det enda som störde mig var att han kändes som en pråm när vi skulle vända. Normalt sett kan man ju ställa och böja hästen vid en vändning, den här böjde inte på halsen en gång utan steppade runt med benen och det kändes som att vända en oceanångare. :eek:
Konstigt egentligen, man undra hur mycket rörelser som hade funnits om pållen bara varit lite mera lösgjord. Eller så hade de förvunnit helt, vad vet jag. :crazy:

Det var kanske något med nacken då? Fast det finns ju sådana stela islänningar också och de aktar jag mig för. Precis som du vill jag ha dem mjuka och lösgjorda. Det var kanske så enkelt som att de bara blivit riden rakt fram och var ovan att böja på sig... ;) Men det låter ändå som en kul häst att prova! Fortfarande lite avundsjuk... :smirk:

Hihihi! Verkar som om du slog huvudet på spiken där! :D

Troligen för att det kan uppfattas stötande att vuxna människor rider på ponnyhästar!

Senast ändrad av en moderator:

Bill skrev:
Troligen för att det kan uppfattas stötande att vuxna människor rider på ponnyhästar!

Så du tror att enda anledningen att Islandshästen kallas häst, är för att det inte ska anses stötande att vuxna rider på dom? Har du öht läst de övriga inläggen?

Hittade detta på www.ridsport.se/indexponny.htm
Vissa raser, till exempel islandshästen och fjordhästen, håller sig ofta under ponnymåttet, men räknas ändå inte till ponnyerna. Islandshästen är sin egen ras med sina helt egna blodslinjer som kan följas bakåt cirka 1 000 år. Fjordingen är en mindre typ av kallblodig arbetshäst.
Dom kanske vet vad dom pratar om...

*lånar knapp*

Bara för att göra folk som inte orkar förstå varför islandshästen kallas för häst och inte ponny så skall jag imorgon åka till stallet och ta en ridtur på min Islandsponny som jag egentligen inte bör rida eftersom hon är en B-PONNY, min Islandsponny kan inte heller bära en vuxen ryttare för hon är ju en ponny, men dock är hon stark som attan och jag tror inte att stallets minitjej klarar av henne på ridturer, för hon är ju en häst i grund och botten, stark, tålig och otroligt pigg på allt, inte så lättmanövrerad för någon som inte har fötterna nedanför sadeln heller för den delen.

Huga :eek: !
Passa dig så inte djurskyddsinspektörerna ser dig när du är uta och plågar barnponnyn ;) !

//kristel, som lääääääängtar efter att hennes barnponny ska komma hem :love:

sambaengi skrev:
En islandshäst är en islandshäst oavsett ryttarens ålder inom islandshästtävlingsvärlden. Däremot kan den tävla dressyr och hoppning inom den "vanliga" hästvärlden som ponnt, precis som vilken annan häst som helst som klarar ponnymåtten!
Om en islandshäst ställer upp i en ponnytävling i hoppning eller dressyr så tycker jag det är helt OK att kalla den för en ponny.

I andra sammanhang är det antingen okunnigt eller oförskämt.

Jag kom på en anledning till att kalla sin islandshäst för ponny och det är om man blir stoppad av polisen och har överlast i transporten. Då är det absolut små ponnies som står i transporten :angel:

TomasN skrev:
Jag kom på en anledning till att kalla sin islandshäst för ponny och det är om man blir stoppad av polisen och har överlast i transporten. Då är det absolut små ponnies som står i transporten :angel:
Självklart är det då söta små ponnies! :angel: Och inte kan väl en rultig liten ponny väga 450-500kg.... :devil:

TomasN skrev:

"Dom? Inte ett kilo över 350 väger dom :angel: "

//kristel, som har 770 kg i lastvikt

TomasN skrev:
Om en islandshäst ställer upp i en ponnytävling i hoppning eller dressyr så tycker jag det är helt OK att kalla den för en ponny.

I andra sammanhang är det antingen okunnigt eller oförskämt.

Håller helt med dig! :bow:

kristel skrev:
"Dom? Inte ett kilo över 350 väger dom :angel: "

//kristel, som har 770 kg i lastvikt

Kanske dags att ta BE-körkort och skaffa släp med större lastvikt... :D

TomasN skrev:

Ajabaja! :devil: :D

sambaengi skrev:
Kanske dags att ta BE-körkort och skaffa släp med större lastvikt... :D

:D Än sålänge har jag bara en raggsocka att stoppa i släpet men dagen kommer säkert när även jag kommer att behöva BE-kort...

/kristel, vars häst nog ligger runt 450 kilo ;)

kristel skrev:
:D Än sålänge har jag bara en raggsocka att stoppa i släpet men dagen kommer säkert när även jag kommer att behöva BE-kort...

/kristel, vars häst nog ligger runt 450 kilo ;)

Den vikten låg mitt lättbyggda sto på 145 i normalhull och kondition. Musblacken är 141 och mycket grövre och just nu desutom fet så hon lär väl väga ungefär 100 kg mer just nu... :crazy: Men jag har en rejäl boggie och BE-körkort samt en rejäl bil också numera! :D

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
277
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Viggo Bergstrand och Gaoth Mhara Lad är ett stort steg närmare final i det som brukar kallas ponnyernas världscup. Detta efter att ha...
Svar
0
· Visningar
118
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka